ရခိုင္သူျမတ္သည္မင္းထီးဘုရင္လက္ထက္(ေအဒီ-၁၂၈၃) ျမန္မာသကၠရာဇ္(၆၄၅)တြင္ထင္ရွားေသာ ရဟန္း ပညာရွိတစ္ဦီးျဖစ္သည္။ သကၠရာဇ္(၆၈၈)ခုႏွစ္တြင္ မင္းသွ်င္ေစာသည္မစၦဂီရိသရက္ၿမိဳ႕ကိုတည္၍ေနသည္။ သက္လူမ်ဳိးတို႔ အုပ္စိုးေသာ ေၾကာင့္ သက္မင္းသွ်င္ေစာဟု တြင္သည္။ ၄င္းတြင္ ေစာစံု၊ ေစာျဖဴ၊ ေစာတူ ဟူ၍သားေတာ္သံုးပါးရွိသည္။ သက္တို႔သည္ အင္အား ေကာင္းလာေသာအခါ ရခိုင္ရိုးမေတာင္စဥ္ ေတာင္ တန္းရွိေက်းရြာမ်ားကိုသြားေရာက္တိုက္ခိုက္ေလရာ ရခိုင္ဘုရင္ မင္းထီးသည္ အမတ္ႀကီးရာဇစည္သူသႀကၤန္ ကို ေစလႊတ္၍ သရက္ၿမိဳ႕ကိုသိမ္းခိုင္းသည္။
သကၠရာဇ္(၆၉၅)ခုတြင္ အမတ္ႀကီးသည္ စစ္သည္ဗိုလ္ပါအမ်ားႏွင့္ ရခိုင္ရုးမကိုေက်ာ္ျဖတ္၍ သက္မင္းသွ်င္ ေစာအားသားေတာ္၊သမီးေတာ္၊ မိဖုရား၊ေမာင္းမႏွင့္တကြရခိုင္သို႔ေခၚေဆာင္ခ့ဲေလသည္။ ရခိုင္ဘုရင္မင္းထီး သည္လည္း သက္မင္းသွ်င္ ေစာအား ေကာင္းစြာခ်ီးျမွင့္ေျမွာက္စားထားသည္။ ထိုအခါ မင္းသွ်င္ေစာသည္ သူ၏သားေတာ္မ်ားအား ပိဋကတ္ေဗဒင္အရာ ကၽြမ္းက်င္တတ္ ေျမာက္ေသာ ရခိုင္သူျမတ္ဆရာေတာ္ထံ အပ္ႏွံ႕သင္ၾကားေစေလသည္။
မင္းသံုးပါးလံုးလည္း ပိဋကတ္၊ ေဗဒင္သင္၍ တတ္ေလလွ်င္ ဆရာသူျမတ္သည္ ဤသို႔ အိပ္မက္ျမင္မက္ သည္။ ေနာင္ေတာ္ႀကီး ေစာစံုသည္ စမုန္ျမစ္ေရကိုေသာက္၍ ကုန္သည္ဟုမက္သည္။ ညီလတ္ေစာျဖဴသည္ ဖိုးဦး ေမာ္ေရကို လည္းေကာင္း၊ ညီေတာ္ အငယ္ေစာတူသည္ အ၀ေရကို ေသာက္၍ ကုန္သည္ဟုလည္း ေကာင္း ျမင္ မက္သည္။ဆရာသူျမတ္လည္း မင္းသံုးပါးကိုေခၚ၍အေမာင္တို႔စစ္ကိုင္း ပင္းယသို႔သြား၍ ေနၾက ေလ၊မင္းခ်ည္း ျဖစ္လိမ့္ဟု မိန္႔သည္။ ညီေနာင္သံုးပါးတို႔လည္း သကၠရာဇ္ (၇၀၅) ခုတြင္ အေရွ႕ျပည္သို႔သြား ၾကေလသည္။စစ္ကိုင္းပင္းယသို႔ေရာင္လွ်င္ ေစာစံုသည္ျမင္းစိုင္းၿမိဳ႕ကိုစားရ၏။ ေစာျဖဴ သည္ျပည္ၿမိဳ႕ကို စား ရသည္။ ေစာ တူသည္ အျမင့္ၿမိဳ႕ကို တရဖ်ားေစာကဲအမည္ျဖင့္ စားရသည္။ ေနာင္အခါ အျမင့္စားတရဖ်ား ေစာကဲသည္ အင္း၀ၿမိဳ႕တြင္"မင္းႀကီးစြာ ေစာကဲ" အမည္ျဖင့္မင္းျဖစ္ေလသည္။ မင္းျဖစ္၍ တစ္ဆယ့္ေျခာက္ ႏွစ္ၾကာျမင့္ေသာ အခါ မင္းႀကီးသည္ မိမိငယ္ ဆရာရခိုင္သူျမတ္အား သတိရ၍ ေနျပည္ေတာ္ သို႔ပင့္ေဆာင္ ကာ "မဟာသဃၤ ရာဇာ"ဟူေသာ ဘြဲ႔တံဆိပ္ကပ္လွဴပူေဇာ္ၿပီး ကိုးကြယ္ေတာ္မူသည္။
ထိုမဟာသဃၤရာဇာ တံဆိပ္မနာမံကို ခံယူေတာ္မူေသာ ရခိုင္သူျမတ္သည္ မင္းသံုးပါးကို စာေပပို႔ခ်စဥ္ အခါ က ေလာကသာရပ်ဳိ႕ကို စီကံုးကာ မင္းသားတို႔အားသင္ၾကားေပးေလသည္။
ေလာကသာရပ်ဳိ႕မွာ အမ်ဳိးေလးပါးကိုဆံုးမေသာအခန္းမ်ားပါရွိ၍ ငယ္ရြယ္သူမ်ားအား ဗလငါးတန္ျပည့္၀ ေစ ေရးအတြက္ ဆိုဆံုးမရန္လြန္စြာအဖိုးတန္ေပသည္။ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရက ေက်ာင္းသင္ဘာသာရပ္အျဖစ္ ျပ ဌာန္းခြင့္ျပဳထားရာ ေပါေပါ မ်ားမ်ားေတြ႔ရ၍ အထူးေဖာ္ျပရန္လိုမည္မဟုတ္ေပ။
ယခုေဖာ္ျပလိုေသာေလာကသာရပ်ဳိ႕မွာ ရခိုင္ျပည္ေျမာက္ပိုင္းသြားလာေရးခက္ခဲေသာေဒသမ်ားတြင္ အစဥ္ အဆက္ ႏွစ္ ပရိစၦဒ ၾကာျမင့္စြာ သိမ္းဆည္းခ့ဲလာၾကေသာ ေပပရပိုက္မ်ားတြင္ မွတ္တမ္းတင္ထားသည့္ ေလာကသာရပ်ဳိ႕ပင္ျဖစ္သည္။ ေရွးရိုးရခိုင္စဥ္ ဆက္ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းတြင္ သင္အံခ့ဲရေသာ ပ်ဳိ႕ကဗ်ာ ျဖစ္သည္။ ရခိုင္ေက်ာက္စာအေရးအသား ဒဂၤါးစာအေရးအသားျဖစ္ ေသာ ရကၡ၀ဏၰအကၡရာျဖင့္ ေရးသား ထားသည္။"ပရပုတ္" ဟုေခၚဆိုသည့္ ဤစာမူကို ၄င္း၏ လက္သံုးစာမူျဖစ္သည္ဟု ပိုင္ရွင္ေက်ာင္းဒကာႀကီး ကဆိုသည္။"ေလာကသာရဖ်ား"ဟုအဖံုးတြင္ေရးသားထားသည္။ "က" အခ်ပ္ေပ်ာက္ဆံုးေန၍ "ကာ" မွ "ကဲ" အားလံုး(၁၃)မ်က္ႏွာပါရွိသည္။ အဖံုးတြင္ပါရွိသည့္"ေလာကသာရဖ်ား"ဟုဆိုသည္မွာ ေလာကသာရ"ပထမ ပိုင္း၏အဆံုး" ကိုဆိုလိုဟန္ တူပါသည္။ရခိုင္ေရွ႕ေဟာင္းက်မ္းတို႔တြင္ ပထမပိုင္းစာအစကို "အရင္း" ဟုေခၚ ၍အဆံုးကို"အဖ်ား" ဟုေခၚသည္။ အမ်ဳိးေလးပါးကို ဆံုးမေသာ အခန္းေလးပါး သာရွိပါသည္။ ေ၀ါဟာရမ်ား စီစစ္ေလ့လာျခင္းမျပဳရေသးပါ။ "က"အခ်ပ္တြင္"ၾကားပိမ့္ သူျမတ္" အစခ်ီ အပုိဒ္ႏွင့္ "အသက္ရွည္စြာ"အစ အပိုဒ္တို႔ ေပ်ာက္ဆံုး ေနပါသည္။ ဒုတိယအပိုဒ္မွ အဆံုးစာေၾကာင္းတစ္ေၾကာင္း "ကာ" ခ်ပ္ထိပ္တြင္ ေတြ႔ရ သည္။ ေနာင္အလ်ဥ္းသင့္က ေဖၚျပပါမည္။
ထြန္းေရႊခိုင္(မဟာ၀ိဇၨာ)
ရခိုင္စာဆိုေတာ္မ်ား စာအုပ္မွကူးယူ ေဖာ္ျပသည္။
No comments:
Post a Comment