ရခိုင္႐ိုးရာ ဒိုးကစပ္ပြဲ

လူမ်ဳိးတိုင္းမွာ ႐ိုးရာ အားကဇပ္နည္း အမ်ဳိးမ်ဳိးဟိကတ္ပါေရ။ ရခိုင္ေဒသ အားကဇပ္နည္းမ်ားမွာ က်န္းမာ ေရးအတြက္ အေထာက္အကူျဖစ္ေတပိုင္ အခ်င္းခ်င္း စည္းလံုးညီညြတ္မွဳနန္႔ စည္းကမ္းလိုက္နာမွဳ အဖြဲ႔ လိုက္နန္႔ တစ္ဦးခ်င္း ႀကိဳးစားစိတ္ဟိမွဳ အေလ့အက်င့္တိကုိ ရ႐ွိစီပါေရ။ ယင္းအားကစားနည္းမ်ားမွာ ဆိုပါေက က်င္ပြဲ၊ ရထားပြဲ၊ ရီလွီၿပိဳင္ပြဲ၊ ကုန္းလွီၿပိဳင္ပြဲ၊ ေအာင္လူၿပိဳင္ပြဲ၊ အၿဗီးၿပိဳင္ပြဲ၊ ေဒါင္းေျပာက္ခုန္ပြဲ၊ ၾကက္ခြတ္ၿပိဳင္ပြဲ၊ ဒိုးၿပိဳင္ပြဲ၊ ခတ္ေက်ာက္သီးၿပိဳင္ပြဲ၊ ဂိုင္ထုိးပြဲ၊ ကြမ္းသီး၀ွက္ပြဲ၊ ဆိတ္ခိုးပြဲ၊ အပင္တက္ၿပိဳင္ပြဲ၊ ေခ်တိုင္တက္ပြဲ၊ ငွက္ေပ်ာပင္တက္ၿပိဳင္ပြဲ ဆိုၿပီးေက ကစပ္ေတနည္း အမ်ားႀကီးဟိကတ္ပါေရ။

ယင္းအားကစပ္ေတပြဲမွာ လူႀကီးလူငယ္စုေပါင္းလို႔ တစ္မ်ဳိး၊ အပ်ဳိ လူပ်ဳိး စုေပါင္းလုိ႔တစ္မ်ဳိး၊ အပ်ဳိမေခ်တိ သက္သက္တစ္မ်ဳိး၊ လူပ်ဳိေခ်တိ သက္သက္တစ္မ်ဳိးစီ ခြဲျခား ကဇတ္ရေရပြဲတိ ဟိခပါေရ။ ဒိုးၿပိဳင္ပြဲဆိုပါက အပ်ဳိေခ်တိ အထူးတလည္ ႏွစ္သက္ေရ ပြဲတစ္မ်ဳိးျဖစ္ပါေရ။ နိခင္းနိလည္ အားလပ္ခ်ိန္မွာ တစ္မ်ဳိး၊ လပ, ေရ ညဥ့္အခ်ိန္မွာ တစ္မ်ဳိး၊ အထူးစည္ကားေရ ဒိုးၿပိဳင္ပြဲႀကီး ဟိခကတ္ပါေရ။

ရခိုင္သမိုင္း ယဥ္ေက်းမွဳ သုေတသနဆိုင္ရာ ေဆာင္းပါးေပါင္းခ်ဳပ္ - ေ႐ႊခိုင္ေက်ာ္(ေျမာက္ဦး)

ေ႐ႊခိုင္ေက်ာ္(ေျမာက္ဦး) စုစည္းသည့္
ရခိုင္သမိုင္း ယဥ္ေက်းမွဳ
သုေတသနဆိုင္ရာ
ေဆာင္းပါးေပါင္းခ်ဳပ္
pdf file (241 KB)


ရခိုင္နိဒါန္း - ေမာင္ျပဴး(သံတြဲ)

ေမာင္ျပဴး(သံတြဲ) ေရးသားသည့္
ရခိုင္နိဒါန္း
pdf file (522 KB)




ပီျပင္ေသာ ရခိုင္ဘုရင္မ်ား၏ ရာဇ၀င္

ပီျပင္ေသာ ရခိုင္ဘုရင္မ်ား၏
ရာဇ၀င္
pdf file (52 KB)




ေျမာက္ဦးေခတ္ေႏွာင္း ရခိုင္သမိုင္း (ေအဒီ ၁၆၃၈-၁၇၈၄) - ေက်ာ္၀င္းဦး

ေျမာက္ဦးေခတ္ေႏွာင္း ရခိုင္သမိုင္း
(ေအဒီ ၁၆၃၈-၁၇၈၄)
ျပဳစုသူ - ေက်ာ္၀င္းဦး
pdf file (202 KB)



နတ္သမီးသိုက္ ရခိုင္ရာဇ၀င္

နတ္သမီးသိုက္
ရခိုင္ရာဇ၀င္
pdf file (197 KB)




ေျမာက္ဦးေခတ္ အေစာပိုင္း ရခိုင္ျပည္ႏိုင္ငံေရး - ေအးခ်မ္း

ေျမာက္ဦးေခတ္ အေစာပိုင္း
ရခိုင္ျပည္ႏိုင္ငံေရး - ေအးခ်မ္း
pdf file (161 KB)




ဦးပညာသီဟ၏ အတၳဳပတၱိအက်ဥ္း

ဆရာေတာ္ႀကီး ဦးပညာသီဟသည္ စစ္ေတြၿမိဳ႔ ကုန္တန္းရပ္၌ ေမြးဖြားသည္။ မိဘမ်ားသည္ ဆင္းရဲသား လူတန္းစား အလႊာမွ်ျဖစ္သည္။ ငယ္႐ြယ္စဥ္က သံဃရာဇာ ဆရာေတာ္ႀကီးအား အမွဴးထား၍ ႐ွင္သာမေဏ ျပဳခ့ဲသည္။ ရဟန္းဘ၀သို႔ေရာက္ေသာအခါ ပဲခူးမင္းေက်ာင္းတိုက္မွ စာသင္တတ္ေျမာက္ ခ့ဲသည္။ ၀ိနည္း (၅)က်မ္းလံုး ေအာင္ျမင္ခ့ဲသည္။

တန္ခုိးေက်ာင္းတုိက္ဆရာေတာ္ႀကီး ဦးပ႑ိ၏ တပည့္ရင္းျဖစ္သျဖင့္ ႐ုကၡမ႑က၊ သံဃသမဂၢီတြင္ ဦးပ႑ိက ပညာေရးဌာန၏ ဥကၠဌ၊ ဦးပညာသီဟက အတြင္းေရးမွဴးအျဖစ္ ေဆာင္႐ြက္ခ့ဲသည္။ ထိုစဥ္က သံဃသမဂၢီ အစည္းအေ၀း၌ ဆရာေတာ္ ဦးစိႏၵာႏွင့္ ေတြ႔ဆံုဆည္းၾက၍ အမ်ဳိးဘာသာ သာသနာ စသည့္ ၀ံသာႏုတရားစကားမ်ား လက္ဆံုက်ၾက၏။

ၿဗိတိသွ်ေခတ္ဦး ရခိုင္ျပည္ - ေမာင္ထင္

ယခုကၽြန္ေတာ္တင္ျပေသာ ေဆာင္းပါးမွာ လြန္ခ့ဲေသာႏွစ္ေပါင္း တစ္ရာ့အစိတ္ခန္႔က ရခိုင္ျပည္ ေတာင္ပိုင္း ေဒသ တို႔၌ ႐ွိေနေသာ စီးပြားေရးအေျခပင္ျဖစ္ပါသည္။ ကၽြန္ေတာ္ကိုးကားေသာ အမွတ္ အသားမွာ လြန္ခ့ဲ ေသာ ႏွစ္ေပါင္းအစိတ္ေက်ာ္ခန္႔က ထုတ္ေ၀သည့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ သုေတသန အသင္း ဂ်ာနယ္ စာေစာင္မွရ ေသာ အမွတ္အသားမ်ားျဖစ္ပါသည္။

၁၈၂၄ ခု၊ မတ္လ (၅)ရက္ေန႔တြင္ အဂၤလိပ္တို႔သည္ ႐ွပူရီကၽြန္းေခၚ ႐ွင္မျဖဴကၽြန္းကိစၥကို အေၾကာင္းျပ၍ ျမန္မာျပည္၌ ပထမဦးစြာေသာ နယ္ခ်ဲ႔စစ္ကို ဆင္ခ့ဲၾကသည္။ ထိုအဂၤလိပ္ ျမန္မာပထမစစ္ပြဲတြင္ စစ္သူႀကီး မဟာဗႏၶဳလသည္ အဂၤလိပ္နယ္ခ်ဲ႔သမားမ်ားအား ႐ြပ္႐ြပ္ခၽြံခၽြံ ခုခံတိုက္ခိုက္ခ့ဲသည္။ သို႔ေသာ္ ျမန္မာတို႔၏ ဓါးသည္ အဂၤလိပ္တို႔၏ ႐ိုင္ဖယ္ေသနတ္ကို မေတာ္လွန္ႏိုင္ေလ။ ထို႔ေၾကာင့္ စစ္သူႀကီး မဟာဗႏၶဳလ က်ဆံုး ၿပီးေနာက္ ၁၈၂၆ ခု၊ ေဖေဖာ္၀ါရီလ (၂၄)ရက္ေန႔တြင္ အဂၤလိပ္ျမန္မာ ရႏၱပိုစာခ်ဳပ္ ခ်ဳပ္ဆိုၾကေလ သည္။

႐ိုဟင္ဂ်ာ ဆိုသူတို႔အေပၚ ေဒသခံတို႔အျမင္ - ေဒသခံတစ္ဦး

ယခုတေလာ ျပည္ပ သတင္းမီဒီယာမ်ားက "႐ိုဟင္ဂ်ာ"ဆိုသူတို႔သတင္းကို တြင္တြင္ႀကီး ထုတ္လႊင့္ေနၾက သည္။ ၎တို႔ကို "ေလွစီးဒုကၡသည္"မ်ားအျဖစ္ ပံုေဖာ္ခ့ဲသည္။ ကုလသမဂၢ ဒုကၡသည္မ်ားဆိုင္ရာ မဟာ မင္းႀကီး႐ံုး တာ၀န္႐ွိသူမ်ားကလည္း ၎တို႔အား ဒုကၡသည္မ်ားအျဖစ္ သေဘာထားၿပီး လုိအပ္သလို ကူညီ သြားရန္ ျပည္ပမီဒီယာမ်ားမွတစ္ဆင့္ ထုတ္ေဖာ္ေျပာခ့ဲၾကသည္။ ႏိုင္ငံတကာ လူ႔အခြင့္အေရးအဖြဲ႔ကလည္း သက္ဆိုင္ရာ အစိုးရတို႔အား ၎ေလွစီးဒုကၡသည္တို႔အေပၚ အကာအကြယ္ကူညီေပးရန္ ေတာင္းဆိုခ့ဲၾက သည္။

ဤေနရာတြင္ ထိုသတင္းမ်ားကို မေ၀ဖန္လိုေသာ္လည္း "႐ိုဟင္ဂ်ာ"ဆိုသူတို႔အေပၚ ေဒသခံ ရခိုင္တိုင္းရင္း သားတို႔၏ အျမင္ကို တင္ျပလိုပါသည္။

အကာလညဥ့္

၀င္ပါ New Year ၊ မုဒိတာနန္႔ လက္ကမ္းလ်က္ရာ၊ ေယဒါလည္းနားလည္ပီး၊ ၀မ္းသာျခင္းနန္႔ မႀကိဳဆိုႏိုင္ျခင္းအတြက္...။

အကာလညဥ့္တစ္ခုနန္႔ New Year ၊ တိုက္ဆိုင္လိုက္လီျခင္း...။

အျမင္မေကာင္းလို႔ အေကာင္းမျမင္စြာကို နားလည္ပီးဖိ၊ တန္ျပန္သက္ေရာက္မွဳ တစ္ခုလည္းမဟုတ္၊ ဆီြးလို႔ ျပတ္က်လားေရ ပုတီးကံုးတစ္ခုေလ့ မဟုတ္ခ။

ဇြန္န၀ါရီမ်က္ရည္မိုး

ထီးနန္းေလ့ၿပိဳ၊ စည္ေတာ္ေလ့ေပါက္၊ ကၽြန္ဘ၀ေရာက္လားစြာ ၂၂၇ ႏွစ္ တင္းတင္းျပည့္လီဗ်ာယ္၊ ဒီဇင္ဘာ ၃၁၊ ႏွစ္သစ္ကူးေရနိန္႔မဟုတ္၊ ေပ်ာ္ပြဲစားထြက္ေတနိန္႔မဟုတ္၊ မိတ္ေကာင္းေဆြမြန္ဖြဲ႔ေရနိန္႔ေလ့မဟုတ္၊ ေဒနိန္႔ေရ သိုက္နန္းေလ့ၿပိဳ၊ ျပည္႐ြာေလ့ပ်က္၊ မ်က္ရည္က်ခရေရနိန္႔။

ပန္းသဇင္ ပင္ယံျမင့္မွာ၊ မေတာင့္တယ္ႏိုင္ဗ်ာယ္၊ ဇာတာကံဆိုး၊ တိုင္းတပါးအၿငိဳးေၾကာင့္၊ ကိုယ့္ျပည္႐ြာကို စြန္႔ ေရျခားေျမျခားမွာ၊ လူလံုးမလွျဖစ္ခစြာ၊ ရင္နာဖို႔ေကာင္းေရ...။

လူ-လူ ဟစ္တယ္ - ခိုင္ေက်ာ္(ဥပေဒ)

ျမန္မာႏုိင္ငံ ရခိုင္ေဒသတြင္ ရခိုင္မင္းမ်ားလက္ထက္က ေျမာက္ဦးနယ္ေျမ ပတ္၀န္းက်င္၌ စစ္သု႔ံပန္း မြတ္ ဆလင္တစ္ခ်ဳိ႕ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ရင္း ေနထိုင္ခဲ့ၾကသည္။ ရခိုင္ေလးသည္ေတာ္တပ္၌ မင္းမွဳ ထမ္းခဲ့ၾက သည့္ အစၥလာမ္ဘာသာ ကိုးကြယ္သူ မြတ္ဆလင္မင္းမွဳထမ္းမ်ားကို "ကမန္"ဟုေခၚၾကသည္။ နန္းတြင္း၌ ဘဂၤလီဘာသာ၊ ပါသၽွန္ဘာသာ၊ အာရဗီဘာသာမ်ားကို ေရးသည့္အခါ လိုအပ္သလို ခိုင္းေစရန္ ဘဂၤလီ အမွဳထမ္းတစ္ခ်ဳိ႕၊ စစ္သံု႔ပန္းပါလာသူတစ္ခ်ဳိ႕လည္း ရွိခဲ့ၾကသည္။ သို႔ေသာ္ အေရအတြက္အားျဖင့္ နည္း သည္။ ထိုသူမ်ားကို ရခိုင္ရာဇ၀င္က်မ္းမ်ား၌ ဘဂၤလီကုလား၊ မုသားလမန္ စသည္ျဖင့္ မွတ္တမ္းတင္ခဲ့ ၾကပါသည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံ ပုဂံေခတ္ေက်ာက္စာမ်ား၌လည္း ကုလ(ေခၚ) အိႏၵိယကုလားမ်ဳိးတို႔ အမည္ ေရး သားပါရွိသည္။ ပုဂံတြင္ ကုလားကၽြန္မ်ားစြာ သံုးခဲ့ေၾကာင္း ေဒါက္တာ သန္းထြန္း၏ ေခတ္ေဟာင္း ျမန္မာ ရာဇ၀င္စာအုပ္၌ ေဖာ္ျပထားသည္။ ျမန္မာ့သမိုင္း၊ ရခိုင္သမိုင္းတို႔၌ "႐ိုဟင္ဂ်ာ"လူမ်ဳိးဟူေသာ ေ၀ါဟာရ တစ္လံုးတစ္ပါဒမွ် မ႐ွိခဲ့ပါ။

ပဒိုင္းပင္၊ ပဒိုင္းသီးနန္႔ အမည္းေရာင္ဆူနာမီ

ပဒိုင္းသီး

အရပ္တပါးကလူတိ ေဒရပ္ေဒ႐ြာက အနီအထားကို မေလ့လာေရလူတိ၊ ႐ြာအတၱဳပၸတၱိကို မသိေရ လူတိ၊ ယင္းပိုင္ တျခားရြာကလူတိစြာ ေဒ႐ြာမွာေပါက္ေရာက္နီေရအပင္ကို ဇာအပင္မွန္းမသိ၊ ပဒိုင္းပင္မွန္း မသိ၊ အဆိပ္ပင္မွန္းမသိ၊ အဆိပ္သီးမွန္မသိ၊ မ်ဳိးပြားေအာင္ မ်ဳိးေကာင္းေအာင္ ျပဳစုပ်ဳိးေထာင္ပီးနီကတ္ေတ။ ေဒအသီးကိုမစားဖူးလို႔လား၊ ေဒအသီး၏ အာနိသင္ကိုမသိလို႔လား၊ ယင္းပိုင္ဆိုေက ေဒအပင္ကို ျပဳစုပီး နီေရ လူတိက္ုိ တစ္ေခါက္ေလာက္ ေကၽြးၾကည့္ခ်င္ပါေရေထာ။ ဆုပ္ေကစူး၊ စားေကရူး၊ နမ္းေကမူး။ ေဒအပင္မွာ အက်ဳိးျပဳဖို႔ ဇာနီရာမွာပါလီေလ။ သူ႔တစ္ကိုယ္ရည္တစ္ကာယ အက်ဳိးကလြဲလို႔ ဇာတစ္ခုေလ့ အက်ဳိးမျပဳမွန္း သိယင့္သားနန္႔၊ အႏၱရာယ္ဟိေရမွန္း သိယင့္သားနန္႔ အကၽြန္႐ို႕ၿခံထဲမွာ စိုက္ပ်ဳိးျပဳစုနီစြာကို အကၽြန္႐ုိ႕က ေဒအတိုင္းထိုင္လို႔ ၾကည့္နီရပါေရကာ။

အာယားေျပ ပါမႊားေခ်စကား - ကိုလြမ္းေ၀ (သံတြဲ)

ေဖာ္ထုတ္တူးဆြ
သေကၤတကို
ထုတ္ေဖာ္ျပစြာ
ပညာပါမွ...။

ကၽြန္ေတာ္ ဆရာမဟုတ္ မလုပ္။
ကဗ်ာ သမုဒၵရာ
စာသမုဒၵရာထဲက
ျမဴမွဳန္ေခ်တစ္ပြင့္ပါရာ။

အာယားေျပ ပါမႊားေခ်စကား
ကဗ်ာသမား...
စာသမား...
ဆရာမ်ား... သို႔။

နက္ဖန္အတြက္မ်က္ႏွာ - ေမာင္က်ီစယ္

အခုေတာ့ဘာတတ္ႏိုင္မွာလဲ
ကိုယ့္အတတ္ကိုယ္စူး
ကိုယ့္႐ွဴးကိုယ္ပတ္
လူႏွပ္ပုဆိုးကၽြတ္ခ့ဲၿပီ။

ေသာက္႐ွက္လည္းကြဲ
ေသာက္က်ဳိးလည္းနည္းခ့ဲၿပီ။

တစ္နပ္စာကို တစ္သက္စာထင္
ေခြးအျမင္နဲ႔ၾကည့္
ဆိပ္ျပည့္ျမွားထိ
ပါးေစာင္ၿငိတ့ဲအျဖစ္
ယူလိုက္မိတ့ဲ ဟုိလူဆီကပိုက္ဆံ
အခုေတာ့ သူမ်ားအႀကံေအာက္
ျပားျပားေမွာက္ရေတာ့မလို
အမ်ဳိးသားရဲ႔ဂုဏ္ဟန္
အမ်ဳိးမာန္ ဇာတိမာန္
ဘာမွမက်န္ေတာ့။

အဘာ၏ပိုင္ဆိုင္မွဳ

မဟာဂ႐ုဏာ႐ွင္
ဘာဘာမွာ
သားသမီးတိ ေသာက္လို႔မကုန္ေရ
မိတၱာစမ္းတြင္းႀကီးဟိေရ။

ခႏီၱစြမ္းအား႐ွင္
ဘာဘာမွာ
သားသမီးတိ အညြန္႔တက္လွဖို႔
စေတးခံရေရေခၽြး
အသားမာတက္နိန္ေရ ၿခီအစံု
ရာသီဥတုနန္႔ အသက္လုခရေရ အခ်ိန္တိဟိေရ။

ဧည့္သည္မမည္

စာေရးသူသည္ မိမိအိမ္ေပၚထပ္မွေန၍ အိမ္ေ႐ွ႔လမ္းမေပၚသို႔ ဟိုဟိုဒီဒီလိုက္ၾကည့္ေနယင္း ေရဒီယိုငယ္မွ ထြက္ေပၚေနေသာ သတင္းေတြကို နားေထာင္ေနမိသည္။ ဘဂၤလီေတြကို UN ႏွင့္ NGO အဖြဲ႔ေတြက အၾကင္နာပိုေနသည္မွာ ရခိုင္လူမ်ဳိးေတြအေနႏွင့္ အဘယ္မွာ ဘ၀င္က်ႏိုင္ပါအံ့နည္း။

သွ်စ္ေသာင္းပုထိုးေတာ္ဆိုင္ရာ ေဆာင္းပါးေပါင္းခ်ဳပ္

သွ်စ္ေသာင္းပုထိုးေတာ္ဆိုင္ရာ
ေဆာင္းပါးေပါင္းခ်ဳပ္
pdf file (1.91 MB)




ပိေတာက္စည္သံ စာေစာင္ အတြဲ(၂)၊ အမွတ္(၄)

ပိေတာက္စည္သံ စာေစာင္
အတြဲ(၂)၊ အမွတ္(၄)
pdf file (1.16 MB)




႐ုပ္ၾကည့္ပနာ မဆံုးျဖတ္က့ဲ

အေရာင္မေျပာင္ေရ ခ်ည္သား အကၤ်ီကို ၀တ္ထားေရ ၀ါႀကီးတစ္ေယာက္နန္႔ အိပ္ျခဳပ္အကၤ်ီနႏြမ္း တစ္ ထည္ကို ၀တ္ထားေရ ၀ါႀကီးမတစ္ေယာက္ ေဘာ္စတြန္ၿမိဳ႔ ဘူတာထဲက ထြက္လာကတ္ပနာ ဟားဗတ္ တကၠသိုလ္ ဥကၠဌ ႐ံုးခန္းထဲကို ၀င္လားကတ္ေတ။ ကၽြန္းသား လင္မယားပုံ ေပါက္နိန္ေရ စံုတြဲကို အတြင္းေရးမွဴးမက အျပင္ကို ထြက္လာပနာ ဥကၠဌႀကီးနန္႔ တိြဖုိ႔ ခ်ိန္းထားလားလို႔ လာမိန္းပါေရ။ လင္မ ယားက ခ်ိန္းထားစြာ မ႐ွိပါ။ ေယေကလည္း ဥကၠဌနန္႔ တေခါက္ျဖစ္ေအာင္ တိြခ်င္ပါေရ လို႔ ေျပာလိုက္ ပါေရ။

ရခိုင္အိုးစည္

ရခိုင္ျပည္၌ ဓည၀တီေခတ္ကပင္ သုခုမ အႏုပညာထြန္းကားခ့ဲေၾကာင္း သိ႐ွိရပါသည္။ ရခိုင္တို႔၏ ဂီတအႏု ပညာႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာ တူရိယာပစၥည္းမ်ားမွာလည္း အမ်ားအျပားပင္ ႐ွိခ့ဲပါသည္။

ရခိုင္တုိ႔၏ တူရိယာပစၥည္းမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ မွတ္တမ္းမ်ားကို ေ႐ွးစာေဟာင္း ပီေဟာင္းမ်ားတြင္ ေတြ႔ ႐ွိရပါသည္။

စႏၵသူရိယလက္ထက္ မဟာမုနိ႐ုပ္တုေတာ္ကိုသြန္းလုပ္သည့္အခါ ရခိုင္တူရိယာမ်ား တီးမွဳတ္ခ့ဲၾကေၾကာင္း ကို ရခိုင္ရာဇ၀င္လကၤာ၌ 'ထူးကဲသာယာ၊ မ်ားစြာပဥၥင္၊ သဘင္ၿခိမ့္ၿခိမ့္၊ တသိမ့္သိမ့္လွ်င္၊ ေပ်ာ္႐ႊင္ မွဳတ္တီး၊ နားမၿငီးသည္၊ ပြဲႀကီးသဘင္ ထူးဆန္းတည့္' ဟူ၍ ဖြဲ႔ဆိုထားေၾကာင္း ေတြ႔႐ွိရပါသည္။

ဦးရာဇ္ေျမ မဂၢဇင္း အမွတ္(၂) မွ (၁၀)ထိ လက္ေ႐ြးစင္ေဆာင္းပါးမ်ား

ဦးရာဇ္ေျမ မဂၢဇင္း
အမွတ္(၂) မွ (၁၀)ထိ
လက္ေ႐ြးစင္ေဆာင္းပါးမ်ား
pdf file (782 KB)



ရခိုင္မင္းသမီးဧခ်င္း (သို႔) ေမာက္ေတာ္ေဧးျခင္း - ထြန္းေ႐ႊခိုင္ (မဟာ၀ိဇၨာ)

ရခိုင္ျပည္ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕ ဘေစာျဖဴမင္းလက္ထက္
သကၠရာဇ္(၈၂၁-၈၄၄)ခုႏွစ္ အမတ္ႀကီး ဘဒူ-မင္းညိဳ ေရးစပ္ေသာ
ရခိုင္မင္းသမီးဧခ်င္း(သို႔)ေမာက္ေတာ္ေဧးျခင္း
(ရမ္းၿဗဲကၽြန္း သရက္ေခ်ာင္းမူ)
ထြန္းေ႐ႊခိုင္ (မဟာ၀ိဇၨာ)
pdf file ( 312 KB )

႐ွစ္ေသာင္းပုထိုးေတာ္ႀကီး အတြင္း႐ွိ ႐ုပ္လံုး႐ုပ္ႀကြမ်ား၏ ပံုသ႑ာန္ကို ေလ့လာခ်က္ (ဘြဲ႔ယူစာတမ္း)

႐ွစ္ေသာင္းပုထိုးေတာ္ႀကီး
အတြင္း႐ွိ ႐ုပ္လံုး႐ုပ္ႀကြမ်ား၏
ပံုသ႑ာန္ကို ေလ့လာခ်က္ (ဘြဲ႔ယူစာတမ္း)
စာတမ္းတင္သြင္းသူ - မဇင္ေ၀ေ၀
စတုတၳႏွစ္ (လုပ္ငန္းပန္းခ်ီ)
စ ၊ ပခ-၄၀
pdf file (164 KB)

အတိတ္ကိုျပန္ၾကည့္လိုက္ေတအခါ

မ်ဳိးဆက္ရင္သီြးတိ အနာဂတ္လွပစီဖို႔
ပစၥဳပၸန္ကို အသက္နန္႔ထြန္ယက္
အခက္အခဲတိကို ရင္ဆိုင္ေျဖ႐ွင္း
နာရီစကၠန္႔တိကို ႐ီြတြက္ခ်ိန္မရ
ပက္ခံုးထက္ကတာ၀န္
ၿပီးေျမာက္ေအာင္ထမ္း႐ြက္ခစြာ
အနာဂတ္မ်ဳိးဆက္အတြက္ စံျပဌာနတစ္ခု။

သူ႔ကၽြန္မခံ ဇာတိမာန္ျဖင့္ - မႏုႆဦးဘစိန္

မႏုႆ ဦးဘစိန္ ေရးသားေသာ
သူ႔ကၽြန္မခံ ဇာတိမာန္ျဖင့္
pdf file (235 KB)




အသက္ႀကီးဘာဘာ

သြားမဟိေရ ဘာဘာ
ဇာေလာက္ပင္ရယ္ျပရယ္ျပ
သြားျဖဴျဖဴကေပၚမလာ
လွ်ာဖ်ားရာ ျပဴတစ္ျပဴတစ္ေပၚ
လူအမ်ားအျမင္မေတာ္။

ေၾသာ္ ဘာဘာ...
ဇာေလာက္ပင္ ဘာဘာရယ္ျပ
လူမ်ားကလွ်ာကိုရာ ျမင္ရေရဘ၀
ဟန္ေဆာင္မရ။ အိုရနာရ
သီကတ္ရ၊ ဘ၀မလွ၊ ေလာကသဘာ၀။   ။

သမီးႀကီးမစိန္တန္

ေျမာက္ဦးကဗ်ာသွ်င္မ်ား စုစည္းထုတ္ေ၀သည့္ FATHER DAY ကဗ်ာစာအုပ္မွ-

ရခိုင္ရာဇ၀င္ႀကီး - ဦးထြန္းေ႐ႊ

ဦးထြန္းေ႐ႊ ေရးသားသည့္
ရခိုင္ရာဇ၀င္ႀကီး
pdf file (625 KB)




A study of Buddhist sculptures found in Rakhine old Dhanyawaddy city compared with in Indian old Buddhist arts

A study of Buddhist sculptures
found in Rakhine old Dhanyawaddy city
compared with in Indian old Buddhist arts
by Tun Shwe Khine (M.A)
pdf file (5.19 MB)


ရခိုင္ေတာ္လွန္ေရး ကဗ်ာစစ္

ရခုိင္႐ိုးမေတာင္၏ အေ႐ွ႕ဘက္ေန၊ ျမန္မာအမ်ဳိးသားတို႔၏ စာေပ၀င္ထဲတြင္ တကယ့္ေတာ္လွန္ေရး ကဗ်ာ မ်ားကား ႐ွားပါးသည္ကုိ ေတြ႔ရေပသည္။ တကယ့္ေတာ္လွန္ေရး ကဗ်ာဟူသည္ကား သူတပါးတို႔ ထၾကြ ေတာ္လွန္ၾကၿပီးေနာက္ အာဏာလက္၀ယ္သိမ္းပိုက္ကာမွ ေရးတတ္ၾကေသာ ေမာ္ကြန္း၊ ရဲတင္း၊ ျမင္းရည္ တက္ကဗ်ာမ်ားကို မဆိုလိုေပ။ ေတာ္လွန္ေရး ေခါင္းေဆာင္ကိုယ္တိုင္ ေရးစပ္ကာ တိုက္လို၊ ခိုက္လို၊ ေတာ္ လွန္ေစလိုေသာ အေရးအသား၊ သေဘာထား အဓိပၸါယ္ကံုလံုျပည့္၀သည့္ ကဗ်ာကိုသာလွ်င္ ေတာ္လွန္ေရး ကဗ်ာစစ္ဟု ဆိုရေပမည္။

ရခိုင္ေ႐ွးေဟာင္း ၿမိဳ႕ေတာ္မ်ား - ဦးထြန္းေ႐ႊခိုင္

ဦးထြန္းေ႐ႊခိုင္ ေရးသားသည့္
ရခိုင္ေ႐ွးေဟာင္း ၿမိဳ႕ေတာ္မ်ား





အင္းေစာက္ရာဇ၀င္

ပီျပင္ေသာ ရခိုင္ဘုရင္မ်ား၏
ရာဇ၀င္ျဖစ္ေသာ
အင္းေစာက္ရာဇ၀င္




ေ၀သာလီေခတ္ အမ်ဳိးသမီးဆင္ယင္ထံုးဖြဲ႔မွဳ ပန္းပု႐ုပ္ထုလုပ္ျခင္းဆိုင္ရာ စာတမ္း

ေ၀သာလီေခတ္ အမ်ဳိးသမီးဆင္ယင္ထံုးဖြဲ႔မွဳ
ပန္းပု႐ုပ္ထုလုပ္ျခင္းဆိုင္ရာ စာတမ္း (ဘြဲ႔ယူစာတမ္း)
စာတမ္းတင္သြင္းသူ - မၿငိမ္းသူဇင္
ယဥ္ေက်းမွဳတကၠသိုလ္
(၁၉၉၆-၉၇ ပညာသင္ႏွစ္)
pdf file (150 KB)

ရခိုင္ျပည္နယ္႐ွိ ဗုဒၶဆင္းတုေတာ္မ်ားကို သမိုင္း႐ွဳေထာင့္မွ ေလ့လာခ်က္ (ေျမာက္ဦးေခတ္အထိ)

ရန္ကုန္၀ိဇၨာနန္႔ သိပၸံတကၠသုိလ္
သမိုင္း မဟာ၀ိဇၨာဘြဲ႔အတြက္
ထက္၀က္က်န္႐ွိသည့္တာ၀န္ကို ျဖည့္စြမ္းရန္
၁၉၇၉ခု၊ ေမလတြင္ တင္ျပသည့္ က်မ္းျဖစ္သည္။
ျပဳစုသူ - ေက်ာ္ဇံသာ
pdf file (220 KB)

ရခိုင္ျပည္နယ္ အစီရင္ခံစာ (ေမာင္ထင္)

ကုလားပန္ဇင္းေခ်ာင္းသည္ စိုင္တင္ေတာင္ကို ေမးတင္၍ ေတာင္ဘက္႐ွိ မယူျမစ္ထဲသို႔ ေလ်ာဆင္းေလ သည္။ ေခ်ာင္း၏ အေနာက္ဖက္ကမ္းတြင္ တေလွ်ာက္လံုးလိုလို ျပန္႔ျပန္႔ျပဴးျပဴး႐ွိ၏။ အေ႐ွ႕ဘက္ကမ္းမွာမူ ေတာင္ဘဇား႐ြာမွ ဗူးသီးေတာင္ၿမိဳ႕အထိ ေတာင္ႏွင့္နီးေသာေၾကာင့္ ခပ္ေစာက္ေစာက္႐ွိသည္။ သို႔ေသာ္ အားလံုးကိုၿခံဳ၍ ၾကည့္လိုက္လွ်င္ ကုလားပန္ဇင္းျမစ္၀ွမ္းသည္ ဧရာ၀တီျမစ္၀ွမ္းအငယ္စားက့ဲသို႔ သာယာ စိုေျပသည္။

ျမစ္၀ွမ္းတေလွ်ာက္လံုးတြင္ လယ္မ်ား၊ ဥယ်ာဥ္မ်ားႏွင့္ ၿခံမ်ားသည္ စိမ္းလန္းေအးျမေသာ အရိပ္အာ၀ါသကို ေပးေနၾကသည္။ ထိုအရိပ္အာ၀ါသေအာက္တြင္ စစ္တေကာင္းအႏြယ္လူမ်ဳိးတို႔ႏွင့္ ရခိုင္တိုင္းရင္းသားတို႔ သည္ နီးတက်က္က်က္ ေ၀းတသက္သက္ စကားစဥ္အရ အတူတကြ ေနထိုင္လာခ့ဲၾကသည္။ ဤသို႔ေန ထိုင္လာသည္မွာ မေန႔က ေနထိုင္လာသည္မဟုတ္။ ၿဗိတိသွ်တို႔ ရခိုင္ျပည္ကို ခ်ဥ္းနင္း၀င္ေရာက္ လာသည့္ ေန႔ကစ၍ ေနထိုင္လာျခင္းျဖစ္သည္။

စစ္တေကာင္းသား ဘဂၤါလီမ်ား



စာေရးဆရာႀကီးေမာင္ထင္ (ရခိုင္တုိင္းမင္းႀကီး ဦးထင္ဖတ္) သည္ ၁၉၆၀ ဇူလိုင္လထုတ္ ျမ၀တီမဂၢဇင္းတြင္ "ရခိုင္ျပည္နယ္" အစီရင္ ခံစာ ကို ေရးသားခ့ဲသည္။ ၎အစီရင္ခံစာထဲတြင္ ရခိုင္တို႔သည္ အိမ္႐ွင္ ျဖစ္ ၏။ စစ္တေကာင္းသားတို႔က ဧည့္သည္တည္း။ သို႔ရာတြင္ ကၽြႏု္ပ္တို႔ တိုင္းရင္းသားမ်ားသည္ လူမ်ဳိးမာန႐ွိၾက သည္။ ရာဇ၀င္ကို ျပန္ၾကည့္ လွ်င္ ကၽြႏု္ပ္တို႔သည္ သာကီ၀င္မင္းမ်ဳိးမွ ဆင္းသက္လာသည္ဟု ဆို၏။ ရခိုင္ တုိ႔သည္ ျမန္မာအႀကီးစားျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ရခိုင္သည္ သာကီ ၀င္ အႀကီးစားဟု ဆိုခ်ိမ့္မည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ကၽြႏု္ပ္တုိ႔၏ ေဆြမ်ဳိးႀကီးသည္ ေတာ္႐ံုတန္႐ံုအလုပ္ကို ေအာက္က်ေနာက္က်အလုပ္ဟု ထင္သည္။ ဧည့္သည္လူမ်ဳိးတို႔ကရႀကည္ရာ ျမက္ႏုရာ၌ နယ္သစ္တည္ရန္ ေရာက္ လာၾကသူမ်ားျဖစ္၍ ပိုက္ဆံရမည့္ အလုပ္မွန္သမွ်ကို ေအာက္က် ေနာက္ က် ျဖစ္သည္ ဟု မယူဆၾကေခ်။ ထို႔ေၾကာင့္ ဧည့္သည္တို႔ ေနထိုင္ရာ ကုလားပန္ဇင္းျမစ္၀ွမ္း၏ အေနာက္ဘက္ကမ္းေျခတြင္ လယ္ယာဥယ်ာဥ္၊ သီးႏွံလုပ္ခင္း၊ ႏြားၿခံဆိတ္ၿခံတို႔ သည္ ေ႐ႊပေဒသာပင္ ေျမကေပါက္ေစေသာ၀္ဟူသည့္ သေဘာတရား အတိုင္း ေျမမွ ေပါက္လာၾက၏။

တိုးတက္ေရး သတင္းလႊာ အတြဲ(၂)၊ အမွတ္(၆)

တိုးတက္ေရး သတင္းလႊာ
အတြဲ(၂)၊ အမွတ္(၆)
pdf file (2.49 MB)




ထထ

ပင္ယံထက္က သဇင္လက္က်န္
အဘာသား သမီး႐ို႕...
တစ္၀က္တစ္ပ်က္အလွနန္႔ အိပ္ေမာက်နိန္တုန္းလား?
ေထာ!
ပင္ၿခီရင္းမွာ ဂုန္ဒလိုင္းႏြယ္ အသေခၤ်႐ို႕က
တစ္ပင္ကိုတစ္ပင္ယွက္
ပင္ယံထက္ကို လွမ္းဗ်ာယ္တက္နိန္ကတ္ယာ။

သီြးရင္း(ေျမာက္ဦး)
ဂုန္ဒလိုင္းႏြယ္=ေကာင္စီႏြယ္

ေျမာက္ဦးကဗ်ာသွ်င္မ်ားစုစည္းထုတ္ေ၀သည့္  FATHER DAY ကဗ်ာစာအုပ္မွ-

ေစတနာႀကိဳးထိပ္က ေ၀ဒနာစြန္၏ အားမာန္


သူ ေဒလက္ၾကားေခ်ထဲသို႔ တစ္ခါေခ်ေလ့ ၀င္ဖူးခသူ မဟုတ္ပါ။ ၀င္ေလ့ မ၀င္ခ်င္ပါ။ ၀င္ခ်င္စိတ္ေလ့ဟိကို မဟိပါ။ ယေကေလ့ အဂုေတာ့ သူတစ္ခါေခ်ေလ့ ၀င္ေလ့၀င္ထမဟိေရ ေဒလက္ၾကားေခ်၏ ၀င္၀လမ္းထိပ္ မွာ မွိန္ေဖ်ာ့ေဖ်ာ့ မ်က္ႏွာနန္႔ သူရပ္နီမိပါေရ။ လက္ၾကားေခ်ထဲသို႔ မ၀င္ခဘဲ လွည့္ျပန္ရဖို႔လားလို႔ေလ့ သူ စဥ္းစားမိျပန္ေရ။ ယင္းပိုင္ စဥ္းစားမိတိုင္းေလ့-

'အရီးသားေခ်ကို ေမာင္ေယ မေျပာျပေက ဇာသူလာလို႔ ေျပာျပဖို႔သိမ့္ေရာင္။ ျဖစ္ေအာင္ တစ္ေခါက္ ေလာက္ ေျပာျပပလင့္ေမာင္ေယ။ ေမာင္ေယ စကားကိုေတာ့ခါ နားေထာင္ဖို႔ထင္ေရ။ အရီးေတာ့ခါ ေျပာဖို႔ အေပါက္ေလ့ မျမင္ယာ။ သူ႔ညီမေခ် ေျပာျပေကေလ့ နားမေထာင္တင္မက သတ္ဖို႔ေတာင္ တရဲရဲ။ အရီး ေမာင္ေယကို တစ္ေခါက္အားကိုးခ်င္ေရ ေမာင္ေယ'လို႔။