သာသနာ့၀န္ေဆာင္ဆရာေတာ္ ဘဒၵႏၱကုမာရ (သာသနာ့၀န္ေဆာင္ (ပန္းကံုး)ဆရာေတာ္

"ဒီေန႔ သိပ္ေနမေကာင္းလို႔ စာေရးတာ နားဦးမယ္ကြာ"
ဤစကားကို မိန္႔ေတာ္မူခ့ဲသည္မွ စံလြန္ေတာ္မမူမီ ၃-ရက္ အလိုက ျဖစ္သည္။ ယေန႔တုိင္ နားထဲက မထြက္ေသး၊ ေၾကကြဲ၀မ္းနည္းဖြယ္ စကားအျဖစ္ က်န္ရစ္ခ့ဲေလၿပီ။ ဤစကားကို စာေပေရးသား (က်မ္းစာျပဳ စု)မွဳႏွင့္ ပတ္သက္၍ ေနာက္ဆံုးစကားျဖစ္မည္ဟု မထင္မိခ့ဲ။ ဆရာေတာ္ က်န္းမာေရး မေကာင္းသည္ ကိုေတာ့ သိထားပါ၏။ ဤမွ် ျမန္ဆန္လိမ့္မည္ မထင္။ ဆရာေတာ္ဘုရားသည္ က်န္းမာေရးကို ဂ႐ုျပဳေတာ္ မူပါ၏။ သို႔ေသာ္ သာမန္ေနမေကာင္း႐ံုမွ်ျဖင့္ အလုပ္နားေတာ္မူေလ့မရွိ၊ အလြန္မစြမ္းႏိုင္လြန္းမွ နားေတာ္မူ ၏။ ယခုမွာကား တဒဂၤအနားယူရင္းမွ တစ္ဘ၀အတြက္ ထာ၀ရ အနားယူေတာ္မူခ့ဲေလၿပီ တကား။

သာသနာ့တာ၀န္ကို စြမ္းစြမ္းတမံေဆာင္႐ြက္ေတာ္မူေသာ သာသနာ့၀န္ေဆာင္ (ပန္းကံုး)ဆရာေတာ္ႀကီး သည္ ၁၃၆၃-ခုႏွစ္ ၀ါေခါင္လျပည့္ေက်ာ္ (၁၀)ရက္ (၁၃-၉-၂၀၀၁) ၾကာသပေတးေန႔၌ တစ္ဘ၀ဇာတ္သိမ္း ၍ ၿငိမ္းေတာ္မူခ့ဲေလၿပီ။
ပန္းကံုးဆရာေတာ္

ဆရာေတာ္ဘုရားသည္ သက္ေတာ္႐ြယ္ေတာ္ငယ္စဥ္မွ စ၍ တစ္ဘ၀ဇာတ္သိမ္း ၿငိမ္းေတာ္မမူမီကာလ တိုင္ေအာင္ စာခ်စာသင္ အရွင္တို႔အတြက္ 'ပန္းကံုး' က်မ္းေပါင္းမ်ားစြာကို ျပဳစုေတာ္မူခ့ဲသည္။ ထိုက္ တန္ေသာ အကူအညီကို ျပည့္ျပည့္၀၀ ေပးေတာ္မူခ့ဲ၍ ပန္းကံုးက်မ္းမာ်း အကူအညီျဖင့္ ေအာင္ျမင္မွဳကို ရယူႏိုင္သူမ်ား မနည္းေတာ့ေပ။ ထို႔ေၾကာင့္ပင္ စာခ်စာသင္ေလာက၌ ဆရာေတာ္ဘုရားကို 'ပန္းကံုး ဆရာေတာ္' ဟု အသိမ်ား၏။ အခ်ဳိ႕စာခ် စာသင္အရွင္မ်ား ဆရာေတာ္ကို မဖူးေတြ႔ရေသာ္လည္း ပန္းကံုး က်မ္းမ်ားႏွင့္ကား ရင္းႏွီးေနၾကပါ၏။ ဆရာေတာ္ဘုရား၏ ပန္းကံုးက်မ္းစာမ်ားသည္ တစ္ႀကိမ္ထုတ္ေ၀ ၿပီးေနာက္ တိမ္ျမဳပ္ေပ်ာက္ကြယ္သြားေသာ က်မ္းစာမ်ားမဟုတ္ၾက ထာ၀ရမွီျငမ္း အသံုးျပဳရေသာ က်မ္းစာ မ်ားလည္းျဖစ္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဆရာေတာ္ဘုရား၏ က်မ္းစာမ်ားသည္ ႐ိုက္မေလာက္၊ ေရာင္း မေလာက္ေအာင္ ျဖစ္ၾကရပါသည္။ ဆရာေတာ္ဘုရားသည္ ဆူလြယ္နပ္လြယ္ ေခတ္ကိုလုိက္၍ ပရိသတ္၏ အႀကိဳက္ကို လိုက္မေရး၊ ငါးပြက္ရာငါးစာခ်သည့္ ပံုစံမ်ဳိးမဟုတ္၊ က်မ္းရင္းကို ပဓာနျပဳ၍ လိုအပ္ေသာ စကား အဓိပၸါယ္ကို ေခတ္မီစကားလံုးမ်ားျဖင့္ သံုးႏွဳန္း၍ ေခတ္မီနည္းစနစ္ျဖင့္ သိလြယ္ထင္လြယ္ ျမင္ လြယ္ေအာင္ ေရး သားဖြင့္ဆိုေတာ္ မူ၏။ ထို႔အတြက္ ဆရာေတာ္ဘုရား၏ က်မ္းစာမ်ားသည္ ေခတ္ စနစ္ေတြ ဘယ္လိုပင္ေျပာင္းေသာ္လည္း အသံုးျပဳသူမ်ားႏွင့္ အံ၀င္ခြင္က် ျဖစ္ေနသည္သာ။ တစ္ပြဲတိုး တစ္နပ္စားမ်ဳိး မဟုတ္ေၾကာင္းကို လက္ေတြ႔အေျခအေနမ်ားက သက္ေသျပလ်က္ ရွိပါသည္။ ဆရာေတာ္ ဘုရား၏ က်မ္းစာမ်ားသည္ တစ္က်မ္းဆို, ဆိုရေလာက္ေအာင္ ထိုက္ထိုက္တန္တန္ ခ့ံခံ့ထည္ထည္ ဂႏၳ၀င္ေျမာက္ က်မ္းစာမ်ားသာ ျဖစ္သည္။

ျမတ္ဗုဒၶ၏ ခက္ခဲနက္နဲေသာ တရားေတာ္မ်ားကို အလြယ္တကူ သိနားလည္ေအာင္ ကၽြမ္းက်င္ေသာ ပန္းကံုးသမားတစ္ဦးက့ဲသို႔ တစ္ကန္႔စီ တစ္ကန္႔စီ စနစ္တက် လွလွပပ သီကံုးတင္ျပထားေသာေၾကာင့္ "ပန္းကံုး"ဟူေသာ အမည္နာမႏွင့္ လိုက္လ်ာညီေထြ ရွိလွေပသည္။ ထိုသို႔ေသာ သေဘာမွန္ကို တိပိဋကဓရ ေယာဆရာေတာ္ဘုရားက ဤသို႔ ဂုဏ္ျပဳ ပူေဇာ္ထားပါ၏။

    "ဆရာေတာ္ႀကီးဟာ သက္ေတာ္ (၈၃)ႏွစ္၊ ၀ါေတာ္ (၆၂)၀ါေရာက္သည္အထိ အပၸမာဒသတိ လက္ကိုင္ စြဲလ်က္ ႐ုပ္ခႏၶာ အိုမင္းေသာ္လည္းပဲ စိတ္ကအပၸမာဒသတိအစြမ္း ၀ိရိယအစြမ္းေတြေၾကာင့္ ခြန္ အားေကာင္းေကာင္း သတၱိရွိရွိ စြမ္းအားအျပည့္ႏွင့္ သာသနာ့အလုပ္ကို အားထုတ္ေတာ္မူႏိုင္ခ့ဲတာ အပၸမာဒသတိ အစြမ္းေၾကာင့္ စြမ္းေဆာင္ႏိုင္ခ့ဲျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ အပၸမာဒသတိဆိုတာ ပန္းကံုးကို ကံုးေပး တ့ဲ ပန္းသီႀကိဳးနဲ႔ တူပါတယ္။ ဆရာေတာ္ ဘုရားႀကီးရဲ႕ အသာဓရဏ (သူတစ္ပါးႏွင့္ မဆက္ဆံေသာ) အမည္ေတာ္က "ပန္းကံုးဆရာေတာ္"တ့ဲ၊ အင္မတန္လွပတယ္၊ ဗုဒၶျမတ္စြာ သာသနာေတာ္ျမတ္ႀကီးကို ပဓာန ထိန္းခ်ဳပ္ထားတ့ဲ ပရိယတၱိလုပ္ငန္းစဥ္မ်ားကို ေမတၱာ၊ ေစတနာ အသိတရားႏွင့္ ပန္းကံုးေလးပမာ လွပစြာ သီကံုးအလွဆင္ၿပီး သာသနာ့၀န္ကို ေဆာင္ခ့ဲပါတယ္"။

ဗုဒၶအလိုက် ဆရာေတာ္

စာခ်စာသင္အရွင္တို႔အတြက္ ပန္းကံုးက်မ္းေပါင္းမ်ားစြာကို ေရးသားျပဳစုေတာ္မူသလို ဗုဒၶသာသနာေတာ္ကို ၾကည္ညိဳအားထားၾကေသာ ဒကာ၊ ဒကာမမ်ား သာသနာျပဳလုပ္ငန္းကို အားေပးကူညီေဆာင္႐ြက္ရာ၌ စနစ္တက် ရွိေစရန္ႏွင့္ မိမိတို႔ကိုယ္တိုင္ ဗုဒၶအလိုက် က်င့္သံုးေနထိုင္ႏိုင္ရန္အတြက္ "ဗုဒၶအလိုေတာ္က်" က်မ္းစာမ်ားကိုလည္း ေရးသားေတာ္မူခ့ဲပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဆရာေတာ္ဘုရားကို "ဗုဒၶအလိုက် ဆရာေတာ္" ဟု အသိအမွတ္ျပဳၾကျပန္သည္။ ဆရာေတာ္ဘုရား၏ ဗုဒၶအလိုေတာ္က် က်မ္းစာမ်ား မည္မွ်ခရီးေရာက္ တြင္က်ယ္ေနသည္ကို အထူးေျပာဖြယ္မလို အႀကိမ္ႀကိမ္ထပ္မံ ထုတ္ေ၀ေနရျခင္းကို ၾကည့္၍ သိႏုိင္ပါသည္။ ဗုဒၶအလိုေတာ္က် ဆရာေတာ္ဟု ေခၚေ၀ၚသည္ထက္ ဆရာေတာ္ကိုယ္တိုင္ ဗုဒၶအလိုေတာ္က် က်င့္သံုးေန ထိုင္ေတာ္မူ၍ တပည့္မ်ားကိုလည္း ဗုဒၶအလိုေတာ္က် က်င့္သံုးေနထိုင္ၾကရန္ ဆံုးမသြန္သင္ေတာ္ မူေသာေၾကာင့္ "ဗုဒၶအလိုက် ဆရာေတာ္"ဟု အမည္နာမ တင္ျခင္းက ပို၍ေလးနက္ခိုင္ခ့့ဲသည္ဟု ဆိုခ်င္ ပါသည္။

ဆရာေတာ္ဘုရားသည္ ေျမာင္းျမဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး၏ လက္ရင္းတပည့္ပီပီ ၀ိနည္းသိကၡာပုဒ္ႏွင့္ စပ္လာလွ်င္ တင္းၾကပ္၏။ ျပတ္သား၏။ တိတိက်က် ေဆာင္႐ြက္ေတာ္မူ၏။ ေလ်ာ့ရဲရဲျပဴွဳကို လက္ခံေတာ္မမူ၊ အေသးအဖြဲအျပစ္ကေလးမ်ားကအစ ေလးေလးစားစား လိုက္နာက်င့္သံုးေရွာင္ၾကဥ္ေတာ္မူ၍ တပည့္မ်ား ကိုလည္း လိုက္နာရန္ ညႊန္ျပေတာ္မူ၏။ သာသနာတာ္၌ ရွင္ရဟန္းတို႔၏ ေလ်ာ့ရဲအားနည္းလာေသာ ကိုယ္က်င့္တရား (ပဋိပတ္)ႏွင့္ စာေပသင္ၾကားမွဳ (ပရိယတ္)တို႔ကို အားမလို အားမရ ျဖစ္ေတာ္မူ၏။ သာသနာေရးႏွင့္ ဆက္စပ္ေသာ ကိစၥတို႔ကို လြယ္လြယ္ေပါ့ေပါ့ လုပ္ေတာ္မူေလ့မရွိ။ လာဘ္လာဘဦးစီး၍ အရာရာကို မျပဳျပင္၀့ံ၊ မေျပာဆို၀ံ့ ျဖစ္ေနၾကသည့္ အစဥ္အလာတစ္ရပ္ကို ဘုရားရွင္၏ မ်က္ႏွာေတာ္ကို သာၾကည့္၍ အမွန္ႏွင့္အမွားကို ခြဲျခားျပေတာ္မူ၏။ အရွိကို အရွိအတိုင္း ရဲရဲ၀ံ့၀ံ့ ျပတ္ျပတ္သား သား ေဟာျပေတာ္မူ၏။ ဆရာေတာ္ဘုရားထံ ေရာက္ရွိလာၾကသည့္ ရဟန္းရွင္လူတို႔အား လွဴေရး၊ တန္းေရး တရားထက္ သာသနာျပဳတရားႏွင့္ ကိုယ္က်င့္တရားေကာင္းဖို႔သာ အဓိကထား၍ ညႊန္ျပေတာ္မူ၏။ အလွဴ ဒါန ျပဳလုပ္ရာ၌ စနစ္တက်လွဴဒါန္းတတ္ရန္ ညႊန္ျပေတာ္မူ၏။ ဒါန၊ သီလ၊ ဘာ၀နာ တို႔ကို ျပဳလုပ္ရာ၌ ဟန္ျပမဟုတ္ေစဘဲ တကယ့္အႏွစ္သာရရွိရွိ ျပဳတတ္ေအာင္ လမ္းညႊန္ေတာ္မူ၏။ အကာႏွင့္ အႏွစ္ကို ခြဲျခားျပ၍ ဒါနျပဳရာ၌ ကုန္သေလာက္အက်ဳိးရွိရန္ နည္းေပးေတာ္မူ၏။ မိမိေကာင္းက်ဳိးအတြက္ ျဖစ္သလို သာသနာျပဳကုသိုလ္ျဖစ္ရန္လည္း ေဟာျပေတာ္မူ၏။

သာသနာ့၀န္ေဆာင္ဆရာေတာ္


ဆရာေတာ္ဘုရားသည္ ပရိယတိၱသာသနာ စည္ပင္ျပန္႔ပြားထြန္းကားျခင္းကို လြန္စြာလိုလားေတာ္မူသည္။ ပရိယတၱိသာသနာ အေျခခံေကာင္းပါမွ ပဋိပတၱိအက်င့္ မွန္ကန္မည္ကိုလည္း စြဲၿမဲစြာ ယံုၾကည္ေတာ္မူ သည္။ သာသနာေတာ္ အရွည္ခံ၍ တည္တံ့ေရးမွာ ပရိယတၱိသာျဖစ္ေၾကာင္းကို အေလးအနက္ ခံယူေတာ္ မူသည္။
    မူလကံ ပရိယတိၱ၀၊ သာသနႆ မေဟသိေနာ။
    ပရိယတၱိပၸမာဏာ ဟိ၊ စိရံ သဒၶမၼသ႑ိတိ။ ဟူေသာ မိန္႔မွာခ်က္ကို အျပည့္အ၀ လက္ခံေတာ္မူသည္။ သို႔ေသာ္ သင္ယူ႐ံု (ပရိယတ္) သက္သက္ကိုကား အားေပးေတာ္မမူ။ ပရိယတ္(စာေပ) သင္ယူျခင္းသည္ ပဋိပတ္ (က်င့္သံုး)ရန္အတြက္ ျဖစ္သည္ဟူေသာ အခ်က္ကို အေလးအနက္ ထားေတာ္မူ၍ အသင္ႏွင့္ အက်င့္ကို တြဲဖက္ေပးေတာ္မူသည္။ သို႔ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ပဋိပတ္ မကင္းေသာ ပရိယတ္ျဖစ္ေစရန္ "သာသ နာ့၀န္ေဆာင္ေက်ာင္းတိုက္"ကို ဦးစီးတည္ေထာင္ေတာ္ မူခ့ဲပါသည္။ ထိုအခါမွစ၍ ဆရာေတာ္ကိုလည္း "သာသနာ့၀န္ေဆာညင္ဆရာေတာ္" (သို႔မဟုတ္) "၀န္ေဆာင္ဆရာေတာ္"ဟု ေခၚလာၾကပါေတာ့သည္။ ဆရာေတာ္ဘုရားသည္ ငယ္စဥ္မွစ၍ မူလေက်းဇူးရွင္ ေျမာင္းျမဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးထံ ပရိယတ္ကို လံုလံုေလာက္ေလာက္ သင္ၾကားေတာ္မူခ့ဲသည္။ ထို႔ျပင္ ျမန္မာ့ပရိယတ္နယ္ပယ္၌ အစဥ္လာ ႀကီးမားေသာ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးမ်ားထံ နည္းခံသင္ယူခ့ဲျပန္သည္။ ထို႔ေနာက္ သင္ယူတတ္ေျမာက္ထားေသာ ပရိယတ္ ပညာကို ထပ္ဆင့္ပို႔ခ်ခ့ဲသည္။ ေျမာင္းျမ ပေဇၨာတာ႐ံု ပါဠိတကၠသိုလ္၊ တိုက္သစ္ပေဇၨာတာ႐ံု၊ ရန္ကုန္ မဟာေဗာဓိေက်ာင္းတိုက္ႏွင့္ ေမွာ္ဘီ သာသနာ့၀န္ေဆာင္ေက်ာင္းတိုက္တို႔၌ ႏွစ္ေပါင္း (၅၀)ေက်ာ္ စာေပ ပို႔ခ် အုပ္ခ်ဳပ္၍ သာသနာျပဳေတာ္ မူခ့ဲသည္။ က်မ္းစာမ်ား ေရးသား၍ အားေပးကူညီခ့ဲသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဆရာေတာ္ဘုရား ပ်ံလြန္ေတာ္မူလွ်င္ ပ်ံလြန္ေတာ္မူျခင္း ၾကြေရာက္လာေသာ တိပိဋကဓရဆရာေတာ္ ဘဒၵႏ ၱသုမဂၤလာလကၤာရက ဆရာေတာ္ဘုရား၏ သာသနာျပဳလုပ္ငန္း သာသနာ့တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ပံုတို႔ ကို ေလးေလးနက္နက္ မွတ္တမ္းတင္ခ့ဲပါ၏။
    "သာသနာ့၀န္ေဆာင္ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး (အရွင္ကုမာရ)သည္ သာသနာ့၀န္ကို အျပည့္အ၀ မွန္ကန္စြာ တိတိက်က် ေအာင္ျမင္စြာ ေဆာင္႐ြက္ေတာ္မူသြားသျဖင့္ တကယ့္သာသနာ့၀န္ေဆာင္ ဆရာေတာ္ ဘုရားႀကီးပါပဲ၊ 'အစားထိုးမရ'ဟူေသာ အသံုးအႏွဳန္းဂုဏ္ပုဒ္ႏွင့္ အမွန္တကယ္ပင္ အတိအက် အျပည့္အ၀ထိုက္တန္ေသာ ဆရာေတာ္ ဘုရားႀကီး ျဖစ္ပါတယ္"။

ေရွးေဟာင္းစာေပ (ထိန္းသိမ္းေရး)ႏွင့္ ဆရာေတာ့္ဆႏၵ

ေရွးေဟာင္း ဗုဒၶစာေပ ထိန္းသိမ္းေရးကိစၥကိုလည္း ဆရာေတာ္သည္ အားစိုက္ေတာ္မူ၏။ ေရွးေဟာင္း စာေပ (အထူးသျဖင့္ နိႆယ)မ်ား မေပ်ာက္ပ်က္ေစလို။ ေနာင္လာေနာက္သားမ်ား မွီျငမ္းစရာ မရွိလွ်င္ အခက္ေတြ႔မည္ကို စိုးရိမ္ေတာ္မူ၏။ သာသနာ အားနည္းကြယ္ေပ်ာက္မည့္အေရးကိုပင္ ေတြးေတာႀကံ ဆေတာ္မူလ်က္ အင္တိုက္အားတိုက္ ႀကိဳးစားေတာ္မူ၏။ ဆရာေတာ္ဘုရား၏ ၾသ၀ါဒတစ္ရပ္တြင္ ဤသို႔ မိန္႔ေတာ္မူခ့ဲ၏ -
    "ေရွးေဟာင္းစာေပေတြ ထိန္းသိမ္းရတာက ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ ေရွးေဟာင္းစာေပေတြ ေပ်ာက္ပ်က္ ကုန္ရင္ ေနာင္လာေနာက္သားေတြ မွီးျငမ္းကိုးကားဖို႔ မလြယ္ကူတာ ျဖစ္လိမ့္မယ္။ ခုပဲ တခ်ဳိ႕စာအုပ္ေတြ ဟာ ရွာမရေလာက္ေအာင္ လုပ္ထားခ့ဲမယ္။ ေနာင္လူေတြ ဆက္လုပ္ႏိုင္ေအာင္ မူခ်ေပးခ့ဲမယ္။ ေနာက္ လူေတြ ဆက္ၿပီးသာ ႀကိဳးစားရစ္ၾကေပေတာ..."

ဆရာေတာ္ဘုရားသည္ မိမိလုပ္ခ်င္သည့္ အလုပ္ကိစၥမ်ားကို စိတ္တိုင္းက် လုပ္ဆာင္မၿပီးမီ ပံုစံမက်မီမွာပင္ မ်က္ႏွာလႊဲေတာ္ မူခ့ဲရ၏။ လုပ္ငန္းပမာဏကား ႀကီးမားလွ၏။ စာအုပ္ေဟာင္းမ်ားကို မိတၱဴအဆင့္ဆင့္ စကင္နာအဆင့္ဆင့္မွ ကြန္ပ်ဴတာစာစီ စာအုပ္အဆင့္ထိ မွန္းထားေတာ္ မူခ့ဲသည္။ ဆရာေတာ္ဘုရား သည္ ေရွးေဟာင္းစာေပတို႔ကို လြန္ခ့ဲသည့္ ႏွစ္(၂၀)ခန္႔မွစ၍ ရွာေဖြစုေဆာင္းေတာ္မူခ့ဲ၏။ ရႏိုင္မည့္ေနရာ တို႔ကို အပင္ပန္းခံ၍ ၾကြေတာ္မူခ့ဲ၏။ သက္ေတာ္႐ြယ္ေတာ္ ႀကီးရင့္မွဳကို ပဓာနမထား ကိုယ္ႏွင့္ အသက္ကို သာသနာေတာ္အတြက္ အပ္ႏွင္းထားေတာ္မူ၏။ ဆရာေတာ္ဘုရား လုပ္ကိုင္ေဆာင္႐ြက္ခ်က္ႏွင့္ မိန္႔ၾကား ခ့ဲေသာ စကားတို႔ကား ေႏွာင္းေခတ္လူတို႔အတြက္ အတူယူက်င့္သံုးဖြယ္ ျဖစ္ေပစြ၊ အားေဆးသဖြယ္ ျဖစ္ေပ စြ။

အလုပ္မလုပ္ႏိုင္ဘဲ အသက္မရွည္လို

    "ေသမွာေၾကာက္ေနလို႔ေတာ့ မျဖစ္ဘူး၊ တစ္ေန႔ေသမွာပဲ။ မေသခင္ အလုပ္လုပ္ဖို႔ပဲ လုိတယ္၊ သာသ နာေတာ္အတြက္ အလုပ္လုပ္ဖုိ႔ အသက္ရွည္ခ်င္ေသးတယ္။ အလုပ္မလုပ္ႏိုင္ဘဲႏွင့္ေတာ့ သူမ်ားျပဳစုခံၿပီး အသက္မရွည္ခ်င္ဘူး။"

ဆရာေတာ္ဘုရား၏ ဆႏၵအတိုင္း ျဖစ္ေလေရာ့သလား။ ဆရာေတာ္ဘုရားကို တပည့္သံဃာမ်ားႏွင့္ ဒကာ ဒကာမမ်ား အားရေက်နပ္ေအာင္ပင္ မျပဳစုလုိက္ၾကရ။ ေနမေကာင္းသည္ဟု သိရသည္မွ စံလြန္ေတာ္မူ သည္အထိ (၃)ရက္တင္းတင္းေလာက္သာ ရွိပါ၏။ ဆရာေတာ္ဘုရား၏ ခံယူခ်က္တို႔ကား ေလးနက္လွ၏။ ဆံုးျဖတ္ခ်က္တို႔ကား ခိုင္မာလွ၏။ သာသနာျပဳလိုသည့္ ဆႏၵကား ျပင္းျပေတာ္မူလွ၏။ ဆရာေတာ္သည္ သူမ်ားေပးေသာ ဂုဏ္ထက္ မိမိအလုပ္ကို ျမတ္ႏိုးေတာ္မူ၏။ နားေနသည္ဟူ၍ မရွိ။ အားေနသည္ဟူ၍ မရွိ။ ၀ီရိယကို မေလွ်ာ့ခ် စိတ္ဓါတ္ကို ျမွင့္တင္ထား၏။ မိမိလုပ္ရမည့္ အလုပ္ကို ဇြဲသန္သန္ျဖင့္ ႀကိဳးစားေတာ္မူ၏။ အေႏွာင့္အယွက္ အခက္အခဲ အဟန္႔အတားမ်ားရွိေစကာမူ ျဖစ္ေျမာက္ေအာင္ႀကိဳးစားေတာ္မူ၏။

သာသနာ့၀န္ေဆာင္ေက်ာင္းတိုက္ စတင္တည္ေထာင္စဥ္ အမ်ားစုက "မျဖစ္ႏိုင္"ဟု ထင္ၾက၏။ ထင္သည့္ အတိုင္းလည္း ေျပာၾက၏။ သာမာန္ဆိုလွ်င္ကား ေျပာမည္ဆိုက ေျပာစရာပင္ ခရီးေ၀း၏။ လူသူမနီး ေတာ ႀကီးမ်က္မဲ ေတာအထပ္ထပ္ ေတာင္အသြယ္သြယ္ သို႔ေသာ္ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးသည္ ဘုရားရွင္ကို ၾကည္ညိဳ၏။ ဆရာသခင္ကို ေလးစား၏။ မိမိစြမ္းအားသတၱိကို ယံုၾကည္၏။ ဆရာ့ထံမွ စည္းကမ္းနည္းလမ္း မ်ားကို ျပည့္ျပည့္၀၀ ရရွိထား၏။ ထိုစည္းကမ္းနည္းလမ္း၊ စြမ္းအားသတၱိ၊ ယံုၾကည္မွဳတို႔ကို ေပါင္းစပ္၍ စြမ္း အားျပည့္ ႀကိဳးစားလိုက္သည့္အခါ သာသနာ့၀န္ေဆာင္ေက်ာင္းတိုက္ႀကီးကား ထီးထီးမားမား ေပၚထြန္းလာ ခ့ဲေပၿပီ။ "မျဖစ္ႏိုင္"ဟု ဆိုသူတို႔ ႏွဳတ္ပိတ္ၾကရေတာ့၏။ အံ့ၾသၾကရေတာ့၏။ ဆရာေတာ္၏ စြမ္းရည္သတိၱကို မွတ္ေက်ာက္တင္သည့္ မွတ္တိုင္တစ္ခုအျဖစ္ ထယ္ထယ္၀ါ၀ါ ေပၚထြန္းခ့ဲေလၿပီ။

ဒႆမ ေ႐ႊက်င္သာသနာပိုင္ အဂၢမဟာပ႑ိတ ေျမာင္းျမဆရာေတာ္ႀကီး အဘိဓဇမဟာရဌဂု႐ု မစိုးရိမ္ ဆရာေတာ္ႀကီး အဘိဓဇမဟာရဌဂု႐ု သဒၶေမၼာဒယဆရာေတာ္ႀကီး၊ အဂၢမဟာပ႑ိတ ဆရာေတာ္ အရွင္ ဇနကာဘိ၀ံသ၊ လပြတၱဆရာေတာ္ အရွင္ကုသလ၊ အဂၢမဟာပ႑ိတ ပ၀ရဓမၼစရိယဘြဲ႔ေတာ္ႏွင့္ အဂၢမဟာ ပ႑ိတ ဘြဲ႔တံဆိပ္ေတာ္တို႔ကို အလွဴခံရရွိခ့ဲပါသည္။ တိုက္သစ္ပေဇၨာတာ႐ံုစာသင္တိုက္ႏွင့္ သာသနာ့ ၀န္ေဆာင္ေက်ာင္းတိုက္တို႔ကို တည္ေထာင္ေတာ္မူခ့ဲပါသည္။ ဆရာေတာ္ဘုရားသည္ ပန္းကံုးက်မ္းေပါင္း (၈)က်မ္းႏွင့္ ဗုဒၶအလိုေတာ္က် (၄)က်မ္း၊ ကဗ်ာ့အုတ္ျမစ္စနစ္သစ္ႏွင့္ ေျမာင္းျမဆရာေတာ္ေထ႐ုပၸတၱိ အပါအ၀င္ စုစုေပါင္း (၁၄)က်မ္းတို႔ကို ေရးသားျပဳစုေတာ္ မူခ့ဲသည္။

ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး ပ်ံလြန္ေတာ္မူသြားေသာ္လည္း တည္ေထာင္ခ့ဲသည့္ေက်ာင္းတိုက္မ်ားက သာသနာ့ တာ၀န္ကို ဆက္လက္ထမ္းေဆာင္၍ ျပဳစုခ့ဲေသာ က်မ္းစာမ်ားက ရဟန္းရွင္လူတို႔၏ အက်ဳိးကုိ သယ္ ပိုးေဆာင္႐ြက္ေနဦးမည္သာ ျဖစ္ပါသည္။

ဆရာေတာ္ေလာင္းလ်ာသည္ ရခိုင္ျပည္နယ္၊ မာန္ေအာင္ၿမိဳ႕နယ္၊ သစ္၀႐ြာ၊ ခမည္းေတာ္ ဦးေမာင္က်န္ + မယ္ေတာ္ ေဒၚငယ္မတို႔မွ ၁၂၈၀ ျပည့္ႏွစ္ တန္ေဆာင္မုန္းလဆန္း (၁)ရက္ တနလၤာေန႔တြင္ ဖြားျမင္ခ့ဲပါ သည္။
၁၂၉၅ - ခုႏွစ္တြင္ သာမေဏအျဖစ္သို႔ ေရာက္ခ့ဲပါသည္။
၁၀၃၁ - ခုႏွစ္ တေပါင္းလျပည့္ေန႔တြင္ ေတာင္နီဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးကို ဥပေဇၥ်ျပဳ၍ မယ္ေတာ္ေဒၚငယ္မ ၏ ပစၥယႏုဂၢဟျဖင့္ ရဟန္းအျဖစ္သို႔ ေရာက္ခ့ဲပါသည္။

ေျမာင္းျမၿမိဳ႕၊ ပေဇၨာတာ႐ံုေက်ာင္းတိုက္၊ ဒႆမေ႐ႊက်င္သာသနာပိုင္ ၀ိသုဒၶါ႐ံုေျမာင္းျမဆရာေတာ္ ဘဒၵႏၱဥာဏ ဘိ၀ံသ၊ ဆရာေတာ္ ဥဳးဥာနိက (အဂၢမဟာပ႑ိတ၊ ဘာသႏၱရေဆက)၊ လပြတၱာၿမိဳ႕ ေလးထပ္ဆရာေတာ္ အရွင္ကုသလ၊ လက္ပန္းတန္းၿမိဳ႕ အဘိဓဇမဟာရဌဂု႐ု သဒၶေမၼာဒယဆရာေတာ္၊ မႏၱေလးၿမိဳ႕ အဘိဓဇ မဟာရဌဂု႐ု မစိုးရိမ္ဆရာေတာ္၊ စစ္ကိုင္းၿမိဳ႕ အဂၢမဟာပ႑ိတ ပဌာန္းသိပၸံဆရာေတာ္ အရွင္ဣႏၵက ၊ ေတာင္ၿမိဳ႕ မဟာဂႏၶာ႐ုံ ဆရာေတာ္ အရွင္ဇနကာဘိ၀ံသတို႔ထံ စာလိုက္ခ့ဲသည္။

၁၃၁၁-ခုႏွစ္တြင္ စာခ်တန္း (၉၀က်မ္းလံုးကို ေအာင္ျမင္၍ "သာသနဓဇ သီရိပ၀ရ ဓမၼာစရိယ"ဘြဲ႔ကို ရရွိခ့ဲ သည္။

၁၃၃၃-ခုႏွစ္တြင္ ေျမာင္းျမၿမိဳ႕၊ ေနရွင္နယ္ကုန္းရပ္၌ တိုက္သစ္ ပေဇၨာတာ႐ံုေက်ာင္းတုိက္ကို ေျမာင္းျမ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးႏွင့္အတူ တည္ေထာင္ခ့ဲသည္။

၁၃၄၇-ခုႏွစ္တြင္ ေမွာ္ဘီၿမိဳ႕နယ္ အင္းလ်က္ေက်း႐ြာအုပ္စု ေရျပာေက်း႐ြာ၌ သာသနာ့၀န္ေဆာင္ေက်ာင္း တိုက္ကို စတင္တည္ေထာင္ခ့ဲပါသည္။

၁၃၅၄-ခုႏွစ္တြင္ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရ ႏိုင္ငံေတာ္ၿငိမ္၀ပ္ပိျပားမွဳ တည္ေဆာက္ေရးအဖြဲ႔က ဆက္ကပ္လွဴဒါန္းေသာ "အဂၢမဟာပ႑ိတ"ဘြဲ႔တံဆိပ္ေတာ္ကို အလွဴခံရရွိပါသည္။

ပါဠိ၊ အဌကထာ၊ ဋီကာမ်ားကို ကိုးကား၍ "ဗုဒၶအလိုေတာ္က် သာသနာေတာ္ သန္႔ရွင္းတည္တံ့ျပန္႔ပြားေရး၊ ဗုဒၶအလိုေတာ္က် က်င့္သံုးေနထိုင္နည္း၊ ဗုဒၶအလိုေတာ္က် ႀကီးပြားခ်မ္းသာေရး" အစရွိေသာ ခိုင္မာထည္၀ါ လွေသာ က်မ္းစာမ်ားကို စိတ္အားထက္သန္စြာ အဆက္မျပတ္ျပဳစုေတာ္ မူခ့ဲသည္။

၁၃၆၃-ခုႏွစ္၊ ၀ါေခါင္လျပည့္ေက်ာ္ (၁၀)ရက္၊ (၁၃.၉.၂၀၀၁) ၾကာသပေတးေန႔၊ ည (၁၁ း ၁၀) နာရီအခ်ိန္ ၌ တစ္ဘ၀ ဇာတ္သိမ္း၍ ၿငိမ္းေတာ္မူပါသည္။

ႏိုင္ငံအက်ဳိးျပဳ အဖိုးတန္ရတနာမ်ား (၂) - ေအးသိန္း စာအုပ္မွ -

No comments:

Post a Comment