သူခိုးကလူ လူဟစ္ပါလ်က္နဲ႔ - ေဂါယာေျမေစာ၀င္း

ကၽြန္ေတာ္သည္ ဤစာကို ေရးသားရျခင္းမွာ ခါေတာ္မီ ငါးပြက္ရာ ငါးစာခ်ျခင္းလည္း မဟုတ္ေၾကာင္းႏွင့္ ဗဟုသုတအလို႔ငွာ ေရးသားရျခင္းသာ ျဖစ္ေၾကာင္း စာဖတ္သူမ်ား ဦးစြာသိရွိထားဖို႔ လိုပါသည္။

ယင္းေၾကာင့္ ေရးသားသည့္ ပံုသ႑ာန္ကိုလည္း စာေပးေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္ ေရးသားျခင္း၏ ပံုစံလည္းမ ဟုတ္၊ သုေတသနစာတမ္း ေရးသားသည့္ ပံုစံလည္းမဟုတ္ဘဲ မွတ္စုသေဘာမ်ဳိးေရးသားသည့္ ပံုသ ႑ာန္ျဖင့္ ေရးသားျခင္းျဖစ္ပါသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံ၌ တိုင္းရင္းသား လူမ်ဳိးစုႀကီး (၈)မ်ဳိးရွိၿပီး၊ တိုင္းရင္းသား လူမ်ဳိးႏြယ္စုေပါင္း (၁၃၅)မ်ဳိးရွိသည္ ဟု ႏိုင္ငံေတာ္မွ တရား၀င္ အသိအမွတ္ျပဳထားပါသည္။ လူမ်ဳိးစုႀကီး (၈)မ်ဳိးမွာ ၁။ ကခ်င္၊ ၂။ ကယား၊ ၃။ ကရင္၊ ၄။ ခ်င္း၊ ၅။ ဗမာ၊ ၆။ မြန္၊ ၇။ ရခိုင္၊ ၈။ ရွမ္းတို႔ ျဖစ္ၾကပါသည္။ ထိုအထဲ ရခိုင္မ်ဳိးႏြယ္စုထဲ၌ ရခိုင္အပါအ၀င္ သက္၊ ၿမိဳ၊ ဒိုင္းနက္၊ ခမီြး၊ မရာမာတို႔ ပါ၀င္ပါသည္။ ကမန္ကိုလည္း ျမန္မာ့ဆိုရွယ္လစ္ လမ္းစဥ္ ပါတီေခတ္၌ သတ္မွတ္ခ့ဲပါသည္။ (တစ္ခ်ဳိ႕ ေက်နပ္မွဳ မရွိခ့ဲပါ။)

စာေပက်မ္းဂန္တို႔အရ အမာၻေပၚတြင္ လူမ်ဳိး (၁၀၁)ပါး ရွိသည္ဟု ဆိုထားပါသည္။

        ျမန္မာ    -    ၇ မ်ဳိး
        မြန္        -    ၄ မ်ဳိး
        ရွမ္း       -    ၃၀ မ်ဳိး
        ကုလား    -    ၆၀ မ်ဳိး
        ေပါင္း       -    ၁၀၀ မ်ဳိး
                    (သုခမွတ္စုမွ)

ကၽြန္ေတာ္တို႔ ရခိုင္လူမ်ဳိးမ်ားမွာ ျမန္မာအုပ္စုထဲတြင္ ပါ၀င္ေနၿပီး၊ ရွမ္းအုပ္စုထဲတြင္ တ႐ုတ္တို႔ ပါ၀င္ပါသည္။ မြန္အုပ္စုထဲတြင္ ထိုင္း၊ ကေမာၻဒီးယားတို႔ ပါ၀င္ပါသည္။ ကုလားမ်ဳိး ၆၀ တြင္ ... (၁) သူရဲ၊ (၂) ပူရႏၱ၊ (၃) အာသံ၊ (၄) ေရသူ၊ (၅) ပန္းေသး၊ (၆) ပရိကၡရား၊ (၇) ဘဂၤလား၊ (၈) ကုလားျဖဴ၊ (၉) ဘုရင္ဂ်ီ၊ (၁၀) ဘာလီ၊ (၁၁) သီဟိုဋ္၊ (၁၂) သိန္း၊ (၁၃) စႏၵာ၊ (၁၄) ေမာပါ၊ (၁၅) ေဒကို၊ (၁၆) ေနာထို၊ (၁၇) ေစာရာ၊ (၁၈) ပစၦိမာ၊ (၁၉) ေဘာဒ၊ (၂၀) သုတၱံ၊ (၂၁) စင္းၾကန္႔၊ (၂၂) ဦးၿပဲ၊ (၂၃) ဇိနပတၱံ၊ (၂၄) ပူရံ၊ (၂၅) သင္းတြဲ၊ (၂၆) တိလပ္၊ (၂၇) မရမာ၊ (၂၈) ကလံ၊ (၂၉) ကလယ္၊ (၃၀) ျပင္သစ္၊ (၃၁) ေဘရတယ္၊ (၃၂) ဗာရာဏသီ၊ (၃၃) အဂၤလိပ္၊ (၃၄) လဟံု၊ (၃၅) ဒုဒလီ၊ (၃၆) မဒရပ္၊ (၃၇) အင္က်ယ္၊ (၃၈) က႐ွဴး၊ (၃၉) ဗသွ်ဴး၊ (၄၀) ခလာသီ၊ (၄၁) အာရပ္၊ (၄၂) အာရမၼဏီ၊ (၄၃) တပသီ၊ (၄၄) ပသီ၊ (၄၅) ဥတၱရာ၊ (၄၆) လတၱိကာ၊ (၄၇) ေစတုတ္၊ (၄၈) သတၱဟန္၊ (၄၉) ရတိ၊ (၅၀) ဘိန္းရီး၊ (၅၁) မကၠတိ၊ (၅၂) တူလီ၊ (၅၃) ေဟာ္ရတယ္၊ (၅၄) ဇ၀ီ၊ (၅၅) ဘုရင္ဂီ၊ (၅၆) ရမၼံ၊ (၅၇) ေအာ္လံေတ၊ (၅၈) ေအာင္လံတစ္၊ (၅၉) ရစ္ပလစ္၊ (၆၀) ကုလား တို႔ျဖစ္ၾကပါသည္။
(သုခမွတ္စု)

မၾကာေသးမီက ကုလားဟူေသာ အသံုးႏွင့္ မေက်နပ္သံတစ္ခ်ဳိ႕ကို ၾကားသိလိုက္ရပါသည္။ ကုလား အသံုးႏွင့္ ပတ္သက္၍ ျမန္မာအဘိဓာန္အတြဲ(၁) က-စ၊ ႏွာ-၁၂ ၌ ေအာက္ပါအတိုင္း အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုထား သည္ကို ေတြ႔ရပါသည္။

ကုလား    - န/ ကလား/ ၁။ အိႏိၵယႏိုင္ငံသားမ်ား၊ ၂။ သာမာန္အားျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံအေနာက္ဘက္ေဒသ မ်ားမွ လာသူမ်ား။
               - န၀ိ/ ကလား/ ႏိုင္ငံျခား၌ျဖစ္ေသာ၊ ႏိုင္ငံျခားမွလာေသာ။

အိႏိၵယႏိုင္ငံသားမ်ားဟု ဆိုရာ၌ ယခုလက္ရွိ အိႏိၵယႏိုင္ငံ၏ နယ္နမိတ္ကို ဆိုလိုျခင္းမဟုတ္ပါ။ ၿဗိတိသွ် အုပ္ခ်ဳပ္မွဳေအာက္ ပါကစၥတန္ ဘဂၤလားအပါအ၀င္ အိႏိၵယနယ္နိမိတ္ကို ဆိုလိုျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ အထူး သျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အေနာက္ဖက္ေဒသမ်ားမွ လာသူမ်ားဟု အတိအက် ဆိုထားျခင္း ျဖစ္သည္။

ဤေနရာ၌ ကၽြန္ေတာ္တို႔သည္ ႐ံုးပတီသီးကို ေခ်ာေတာင့္သီးဟုေခၚေခၚ၊ ေကာင္းကင္ေမွ်ာ္သီးပဲ ေခၚေခၚ ၊ ျပဒါးကာသီးကုိ သေဘၤာသီးဘဲေခၚေခၚ၊ မာလကာသီးကို ဂယိုင္သီးပဲေခၚေခၚ အမည္နာမ အေခၚ အေ၀ၚ က အဓိကပဓာန မဟုတ္ေၾကာင္းႏွင့္ ဇာတိဂုဏ္သာ အဓိကျဖစ္ေၾကာင္း ေတြ႔ရပါသည္။ င႐ုပ္သီးကို အမည္ နာမ အသစ္ေပး၍ မည္သို႔ပင္ေခၚေခၚ အသီး၏ စပ္ေသာဂုဏ္သာ အဓိက ျဖစ္ပါသည္။ သို႔ေၾကာင့္ ျမန္မာ အဘိဓါန္၏ ဖြင့္ဆိုခ်က္အရ အေနာက္ဖက္ေဒသမွ ၀င္လာသူမ်ားမွာ မည္သည့္လူမ်ဳိး၊ မည္သည့္မ်ဳိးႏြယ္၊ မည္သည့္အမည္တပ္၍ ၀င္လာပါေစ ကုလားအုပ္စုထဲ အက်ဳံး၀င္ေနပါသည္။

ကမာၻေပၚ၌ လူမ်ဳိး (၁၀၁)ပါးရွိသည္ဟု အထက္က ဆိုခ့ဲပါၿပီ။ ကုလားအမ်ဳိးေပါင္း (၆၀) ရွိသည္ကိုလည္း ျပ ၿပီးခ့ဲၿပီ။ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အေနာက္ဘက္ေဒသမွ ၀င္လာသူမ်ားမွာ မည္သူပင္ျဖစ္ေစ ကုလားသာျဖစ္ေၾကာင္း လည္း ျပဆိုခ့ဲၿပီးပါၿပီ။ ထိုအထဲတြင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔လည္း လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိးပါဟု ေၾကြးေၾကာလာေသာ (႐ိုဟင္ဂ်ာ) ဆိုသည့္အမည္ကို တစ္လံုးတစ္ပါဒမွ မေတြ႔ရပါ။

ကၽြန္ေတာ္တို႔သည္ ဘုရားမပြင့္မီ ဘီစီ (၃၃၂၅)ကပင္ မာရယုက စတင္ၿပီး (ရခိုင္)ဟူေသာ အမည္ျဖင့္ ကိုယ့္ေရေျမကို ခုတ္ထြင္ရွင္းလင္းၿပီး ကိုယ့္ထီးကိုယ့္နန္းႏွင့္ အတည္တက်  ေနထိုင္လာခ့ဲေသာ၊ လူမ်ဳိးေရာေႏွာျခင္းကိုပင္ လက္မခံခ့ဲေသာ လူမ်ဳိးႀကီး တစ္မ်ဳိးပင္ ျဖစ္သည္။ ကမာၻကလည္း သိပါသည္။ ထိုအခ်ိန္၊ ထိုကာလကပင္ လူမ်ဳိးျခား ကုလားတို႔ ဘဂၤါလီတို႔၊ မူဆလင္တို႔ ေနထိုင္လာခ့ဲသည္ကို သမိုင္း အေထာက္အထား မေတြ႔ရပါ။

ဓည၀တီ၊ ေ၀သာလီ၊ ေလးၿမိဳ႕ေခတ္တို႔ၿပီးေနာက္၊ ေျမာက္ဦးေခတ္ေရာက္မွ ရခိုင္ဘုရင္တို႔က လယ္ကူလီ လုပ္ရန္ ဘဂၤလားမွ ဘဂၤါလီကုလားမ်ားကို ရခိုင္ေျမသို႔ အလုပ္သမားမ်ားအျဖစ္ ၀င္ခြင့္ျပဳခ့ဲပါသည္။ ၿဗိတိသွ် ကိုလိုနီ အင္ပါယာေခတ္တြင္လည္း တံခါးမရွိ ဓါးမရွိ ၀င္/ထြက္ခ့ဲၾကပါသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ ဖ.ဆ.ပ.လ ေခတ္ တြင္လည္း မဲအႏိုင္ရလိုမွဳျဖင့္ ဘဂၤလီကုလားမ်ားကို မတရား ၀င္ခြင့္ျပဳခ့ဲပါသည္။ မဲအႏိုင္ရလိုမွဳ၏ လွဳပ္ ရွားျခင္းမွာ ကုလားတို႔အတြက္ အခြင့္အေရးတစ္ရပ္ပင္ ျဖစ္ေနပါသည္။

၁၉၃၁ ခုႏွစ္၊ အိႏိၵယ သန္းေခါင္စာရင္းစာအုပ္ ေနာက္ဆက္တြဲ (ဘီ)ႏွင့္ ပူးတြဲပါရွိသည့္ စာရင္းအရ ရခိုင္ျပည္ လူဦးေရမွာ (ျမန္မာျပည္ လူမ်ဳိးဆိုင္ရာ ေျမပံုမွ) -

စစ္ေတြခ႐ိုင္

ျမန္မာလူမ်ဳိးစု                 ၃၈၇၈၇၂
ကူကီခ်င္းလူမ်ဳိးစု             ၂၉၅၁၆
သက္လူမ်ဳိးစု                  ၇၀၄၈
ကုလားျမန္မာကျပား        ၄၉၇၄၅
ကုလားလူမ်ဳိးစု               ၂၁၀၉၉၀
အျခားလူမ်ဳိးစု                ၁၂၄၀၉

ေက်ာက္ျဖဴခ႐ိုင္

ျမန္မာလူမ်ဳိးစု                 ၁၉၄၇၂၃
ကူကီခ်င္းလူမ်ဳိးစု             ၁၇၉၃၅
ကုလားျမန္မာကျပား        ၃၁၄၁
ကုလားလူမ်ဳိးစု                ၄၃၂၁
အျခားလူမ်ဳိးစု                 ၁၇၂

သံတြဲခ႐ိုင္

ျမန္မာလူမ်ဳိးစု                  ၁၀၃၅၂၆
ကူကီခ်င္းလူမ်ဳိးစု              ၁၈၄၂၅
ကုလားျမန္မာကျပား        ၅၀၆၆
အျခားလူမ်ဳိးစု                 ၂၂၂၈

ရခိုင္ေတာင္ကုန္းနယ္မ်ား

ျမန္မာလူမ်ဳိးစု            ၂၂၅၁
ကူကီခ်င္းလူမ်ဳိးစု        ၁၆၂၄၅
အျခားလူမ်ဳိးစု           ၂၉၂၂
တို႔ ရွိေနၿပီး ျဖစ္ပါသည္။ ယေန႔အခ်ိန္တြင္ ကုလားလူဦးေရ မည္ေ႐ြ႕မည္မွ် ရွိေနၿပီဆိုသည္ကို ယွဥ္ထိုးၾကည့္ ရန္ ျဖစ္ပါသည္။

ဤသို႔ျဖင့္ ဘဂၤလီကုလားမ်ား လူဦးေရေပါက္ဖြားႏွဳန္း ျပင္းထန္စြာျဖင့္ လည္းေကာင္း၊ ဘဂၤလားေဒသ နယ္ေျမက်ဥ္းေျမာင္း က်ပ္တည္းမွဳေၾကာင့္ လည္းေကာင္း၊ ရခိုင္ေဒသသို႔ နယ္ေျမလု ၀င္လာၾကျခင္းသာ ျဖစ္ သည္။ ေရွးဦးတါင္ မူဂ်ာဟစ္ လွဳပ္ရွားမွဳျဖင့္ လွဳပ္ရွားခ့ဲၾကၿပီး၊ (၁၉၅၁)ခုႏွစ္၊ ၾသဂုတ္လ (၂၀)ရက္ေန႔ထုတ္ ဂါဒီယန္ အဂၤလိပ္ သတင္းစာမွ (႐ို၀န္ညာ)ဟူေသာ ေ၀ါဟာရအမည္သစ္ကို ထိုစဥ္က ဘူးသီးေတာင္ ပါလီမန္အမတ္ အဒူေဂၚဖားရ္က စတင္သံုးစြဲခ့ဲျခင္း ျဖစ္သည္။ ေနာက္ပိုင္းတြင္ ႐ို၀န္ညာမွ ႐ိုဟင္ဂ်ာသို႔ စကားလံုး အသံထြက္ အဓိပၸါယ္ေျပာင္းလဲၿပီး သမိုင္းလိမ္ကို ျပဳစုေရးသားၾကသည္။ ႐ိုဟင္ဂ်ာဆိုသည္မွာ မည္သည့္ အဓိပၸါယ္ပင္ ျဖစ္ေနပါေစ၊ မည္သို႔ အဓိပၸါယ္အမ်ဳိးမ်ဳိးႏွင့္ ဖြင့္ဆိုၾကပါေစ၊ ဒီလူဟာ ဒီလူ ပါပဲ ျဖစ္ပါသည္။

ဤသို႔ အမည္သစ္တစ္ခုကို ဆယ္စုႏွစ္ အနည္းငယ္ေလာက္ကမွ မေန႔တစ္ေန႔ကလို စတင္တီထြင္ၿပီး လူမ်ဳိး တစ္မ်ဳိးအသြင္ ဟန္ေဆာင္ကာ ရခိုင္ေဒသ ရခိုင္နယ္ေျမကိုပါ (ရေသ့ေတာင္၊ ဘူးသီးေတာင္၊ ေမာင္ေတာ) သူတို႔၏ ပိုင္နက္ နယ္ေျမအျဖစ္ ေတာင္းဆိုၿပိး၊ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးအျဖစ္ပါ ေတာင္းဆိုလာသည္။ မည္မွ် အတင့္ရဲ ေစာ္ကားေမာ္ကား ျပဳလာျခင္းလည္း ဆိုသည္ကို အားလံုးအသိပင္ ျဖစ္ပါသည္။

ကၽြန္ေတာ္တို႔သည္ မိမိေဒသ၊ မိမိေနရာကို အေနာက္ဖက္ တံတိုင္းႀကီးသဖြယ္ မားမားမတ္မတ္ ေသြး မေႏွာ၊ ေသြးမေရာဘဲ ႏွစ္ပရိေစၦဒမ်ားစြာ ကာရံထားခ့ဲသည္။ တံတိုင္းႀကီး ေဆြးေျမ႕ပ်က္စီး မခံႏိုင္ပါ။ ဤသို႔သာ မတားဆီးပါက တစ္ခ်ိန္က ဗုဒၶဘာသာ ျဖစ္ခ့ဲသည့္ အင္ဒိုနီးရွားတို႔လို ျဖစ္သြားႏိုင္ပါသည္။ (တ ကၠသီလာရွိခ့ဲသည့္ အာဖကန္နစၥတန္၊ ယေန႔ ကိုဆိုဘိုတို႔ကို ၾကည့္ပါ) ကၽြန္ေတာ္တို႔၏ မ်ဳိးခ်စ္စိတ္တံတိုင္း ႀကီးသာ လဲၿပိဳသြားပါက ရခိုင္ျပည္ တစ္ေနရာတည္းအတြက္သာ မဟုတ္ဘဲ ျမန္မာတစ္ႏိုင္ငံလံုး အေရး အတြက္ပင္ မေတြး၀ံ့စရာ ျဖစ္ပါသည္။ လူ႔အခြင့္အေရးအရ ဧည့္သည္အျဖစ္ ေနခြင့္ျပဳခ့ဲပါၿပီ။ ဧည့္သည္ အခြင့္အေရးတို႔ကိုလည္း လြတ္လပ္စြာ ေပးခ့ဲၿပီး ျဖစ္ပါသည္။ သို႔ပါလ်က္ အိမ္ရွင္ကို ဧည့္သည္က ေစာ္ကား သည္ကိုေတာ့ မည္သည့္လူ႔အခြင့္အေရး စံေပတံအရ လက္ခံႏိုင္မည္ မဟုတ္ပါ။ မူရင္းေဒသကပင္ လက္ ခံရန္ ျငင္းဆိုခံရေသာ၊ UNHCR ကပင္ လက္ခံေကၽြးေမြးရန္ မစဥ္းစားႏိုင္ေသာ လူအုပ္စုကို လက္ခံႏိုင္ သည့္၊ သားက႐ုဏာသက္သည့္ တတိယႏိုင္ငံမ်ား ရွိပါက "လူ႔အခြင့္အေရး၊ လူ႔အခြင့္အေရး"ဟု ေအာ္ေန မည့္အစား လက္ေတြ႔က်က် လက္ခံၾကရန္သာ ျဖစ္ပါသည္။

    ရခိုင္တို႔၌ သမိုင္းရွိပါသည္။ သမိုင္းကို လိမ္ညာ၍ မရပါ။ ရခိုင္သမိုင္းတြင္ ေျမာက္ဦး၊ မင္းျပားၿမိဳ႕နယ္၊ ပါးေတာ္႐ြာ ေက်ာက္ေတာင္၌ ေတြ႔ရသည့္ တစ္ေၾကာင္းဆြဲေကာက္ေၾကာင္း ေက်ာက္ထြင္းပန္းခ်ီသည္ အဓိ ကသက္ေသပင္ ျဖစ္ပါသည္။ တိုင္းတစ္ပါးမွ နယ္ေျမ က်ဴးေက်ာ္၀င္လာသည့္ ရန္သူမ်ားကို ေဒသခံတိုင္းရင္း သားမ်ားက ဇာတိေသြး ဇာတိမာန္ျဖင့္ ရရာလက္နက္ႏွင့္ တြန္းလွန္တိုက္ထုတ္ေနသည့္ ပံုျဖစ္ပါသည္။

(ေဒါက္တာ ေဖာ္ခ်မ္မာ - အာရကန္)


ယခုလည္း ကၽြန္ေတာ္တို႔ ရခိုင္နယ္ေျမသည္ ပါးေတာ္ေက်ာက္ေဆာင္ကေျပာသည့္ သမိုင္းက့ဲသို႔ အေျခ အေနကို ဆိုက္ေရာက္ေနၿပီဟု ဆိုရပါမည္။ ထိုထက္မက ႀကီးက်ယ္ခ်င္လည္း ႀကီးက်ယ္ပါလိမ့္မည္။ အားလံုး ကိုယ္ေတြ႔ႀကံဳဖူးထားသူမ်ားပင္ မဟုတ္ပါလား။ မိမိ၏ေျမကို မတရားခိုး၀င္ က်ဴးေက်ာ္လာသူမ်ားအား မည္သူက ေပ်ာ္႐ႊင္စြာ လက္ပိုက္၍ ထိုင္ၾကည့္ေနပါအံ့နည္း။ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတႀကီးကလည္း "တိုင္းရင္းသား မဟုတ္ဘဲ ခိုး၀င္လာသည့္ ႐ိုဟင္ဂ်ာမ်ားကို လက္ခံရန္ မည္သို႔မွ် မျဖစ္ႏုိင္..."ဟူ၍ အတိအလင္း ေျပာၾကား ခ့ဲၿပီးၿပီ မဟုတ္ပါလား။

ေဂါယာေျမေစာ၀င္း


ေဂါယာေျမေစာ၀င္း ေရးသားသည့္ ၾသဂုတ္တေစၦႏွင့္ အျခားစာစုမ်ား စာအုပ္မွ -

No comments:

Post a Comment