ရခိုင္ျပည္နယ္ လ.၀.က ဒု-ျပည္နယ္မွဴး ဦးသာျမႏွင့္ေတြ႔ဆံုျခင္း

မဂၤလာပါဆရာႀကီး။ ဆရာႀကီးက ရခိုင္ျပည္နယ္ လ.၀.ကမွာ အခ်ိန္အၾကာႀကီး တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ ခ့ဲဖူးတယ္လို႔ ၾကားသိရတ့ဲအတြက္ သိခ်င္တာေလးေတြ ေမးျမန္းခြင့္ျပဳပါ။ ဆရာႀကီးရဲ႕ ဇာတိနဲ႔ တာ၀န္ ထမ္းေဆာင္ခ့ဲဖူးတ့ဲ ေနရာေဒသေတြကို ေျပာျပေပးပါ။

ဟုတ္က့ဲ၊ ကၽြန္ေတာ့္ရဲ႕ေမြးရာ ဇာတိက ရခိုင္ျပည္နယ္၊ စစ္ေတြၿမိဳ႕၊ ၁၉၅၇ ခုႏွစ္မွာ ဒီ လ.၀.က လူ၀င္မွဳ ႀကီးၾကပ္ေရးမွာ အလုပ္စ၀င္ခ့ဲပါတယ္။ အဲဒီတုန္းက ကၽြန္ေတာ္ထမ္းေဆာင္ခ့ဲတ့ဲရာထူးကို လူ၀င္မွဳ ႀကီးၾကပ္ေရးမွဴးလို႔ ေခၚပါတယ္။ မူဆယ္၊ ဗန္းေမာ္၊ ေကာလင္းစတ့ဲ ကခ်င္ျပည္နယ္နဲ႔ ရန္ကုန္တို႔မွာ တာ၀န္ က်ၿပီးမွ ရခိုင္ျပည္နယ္၊ စစ္ေတြၿမိဳ႔ကို ၁၉၆၇ ေလာက္မွာ ေရာက္႐ွိလာတာပါ။ ရခိုင္ျပည္နယ္မွာ လက္ေထာက္ျပည္နယ္မွဴးႏွင့္ ဒုျပည္နယ္မွဴးအျဖစ္နဲ႔ ႏွစ္ေပါင္း ၂၀ ေက်ာ္ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ခ့ဲၿပီး ၁၉၈၉ ခုႏွစ္မွာ ၈၈ အေရးေတာ္ပံုမွာ ပါခ့ဲတယ္ဆိုၿပီး Forced to Retire ေပးခံခ့ဲရတယ္။ ၁၉၉၀ ခုႏွစ္မွာမွ ရန္ကုန္ ကို ေျပာင္းေ႐ႊ႔ေနထိုင္ခ့ဲပါတယ္။ အခု အသက္(၈၂)ႏွစ္႐ွိၿပီ။
ဆရာႀကီးက ၁၉၆၇ ကေန ၁၉၈၉ အထိ လ၀ကမွာ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ခ့ဲၿပီး ျပည္နယ္တာ၀န္အဆင့္ေတြ ကို ယူခ့ဲရတယ္ဆိုေတာ့ ဒီကေန႔ ရခိုင္ျပည္မွာ ျဖစ္ေနတ့ဲ ရခိုင္ျပည္နယ္ ဘဂၤလီအေရးအခင္းကို ၾကားသိရ တ့ဲအခါ ကၽြန္ေတာ့္ကို ေျပာျပခ်င္တ့ဲ အေၾကာင္းေတြ ႐ွိပါသလား၊ ဆရာႀကီး ႀကံဳေတြ႔ခ့ဲတ့ဲ အေတြ႔အ ႀကံဳေလးေတြကိုလည္း ျပန္လည္ေျပာျပေပးပါ။

ကၽြန္ေတာ္တို႔ တကၠသိုလ္မွာတုန္းက ဘူးသီးေတာင္အမတ္ ေရာ္ဟီးဘသာဆိုသူက ၁၉၅၁ ခုႏွစ္ေလာက္ မွာ ေန႐ွင္းသတင္းစာမွာ အဂၤလိပ္ဘာသာနဲ႔ ဘဂၤလီေတြကို ႐ိုဟင္ဂ်ာဆိုတ့ဲ လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိးအျဖစ္ တီထြင္ ကာ ေရးထည့္တာကို ေတြ႔ရတယ္။ ဒီဇာတ္လမ္းဟာ တီထြင္လုပ္ႀကံဖန္တီးတ့ဲ ဇာတ္လမ္းျဖစ္တယ္။ အဲဒီတုန္းက ဆရာဦးေဖာ္ဇံဟာ ဓည၀တီ ရခိုင္ေက်ာင္းသားအသင္းမွာ ဥကၠ႒ျဖစ္တယ္။ ဆရာက ေရာ္ဟီးဘသာေရးတ့ဲ ဇာတ္လမ္းကို သတင္းစာမွာပဲ ႐ိုဟင္ဂ်ာဆိုတာ မ႐ွိဘူးဆိုတ့ဲအေၾကာင္းကို ဓမၼဓိ႒ာန္က်က် ျပန္ေရးခ့ဲတယ္။ အဲဒီကစၿပီး ႐ိုဟင္ဂ်ာမူစလင္ဆိုတ့ဲ အေၾကာင္းကို ကၽြန္ေတာ္ၾကားဖူး တယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ငယ္ငယ္တုန္းက ၁၉၄၂ ခုႏွစ္ေလာက္မွာ ကုလား-ရခိုင္ အဓိက႐ုဏ္းျဖစ္ဖူးတယ္။ အဲဒီျပႆနာဟာလည္း ဂ်ပန္နဲ႔အဂၤလိပ္တို႔ ခ်န္ထားခ့ဲတ့ဲ လက္နက္ေတြအားကုိးနဲ႔ ကုလားေတြက စတင္ျပႆနာ႐ွာ ရန္စတာေၾကာင့္ ျဖစ္တာပဲ။ ၿပီးရင္ စစ္ေတြအေရးပိုင္ ဦးေက်ာ္ခိုင္ကို သတ္ပစ္တာလည္း ႐ွိဖူးတယ္။ ဒီလူေတြက မၾကာမၾကာ ရာဇ၀တ္မွဳမ်ဳိးစံုကို က်ဴးလြန္တတ္ၾကတယ္။ ဒီထက္ဆိုးတာက ဒီဘဂၤလီေတြဟာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ႏိုင္ငံေပၚမွာ သစၥာမ႐ွိဘူး၊ ၿပီးေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ အလံေတာ္ကိုလည္း ဘယ္ေတာ့မွ အေလးမျပဳၾကဘူး၊ ဘာသာေရးအရဆိုၿပီး ဦးမညြတ္ၾကဘူး၊ ဒါေပမ့ဲ ျမန္မာႏိုင္ငံသား အျဖစ္ေတာ့ ခံလိုၾကတယ္။ အရမ္းအံၾသဖို႔ေကာင္းတာပဲ။

ဆရာႀကီး၊ လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိးဆိုတာ ဆယ္စု၊ရာစုတစ္ခုနဲ႔ ျဖစ္ေပၚလာတာလား၊ ဒါမွမဟုတ္ ဘယ္လို ျဖစ္ေပၚ လာတာလဲ၊ ဒီကိစၥမ်ဳိးက ကၽြန္ေတာ္တို႔ ရခိုင္ျပည္တစ္ခုထဲမွာပဲ ျဖစ္ေပၚတာလား၊ သိသေလာက္ ႐ွင္းျပေပးပါ။

လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိးဆိုတာ ယဥ္ေက်းမွဳ၊ ဘာသာစကား၊ ဓေလ့ထံုးတမ္းစဥ္လာေတြ သီးျခားျဖစ္တည္ရမယ္လို႔ ၾကားဖူးတယ္။ ဗမာျပည္မွာ အဂၤလိပ္ေတြအုပ္ခ်ဳပ္ေနတုန္းက သြင္းခ့ဲတ့ဲ ႏိုင္ငံျခားသားေတြ အမ်ားႀကီး႐ွိ တယ္။ ဥပမာ အိႏိၵယႏိုင္ငံသား(ဟိႏၵဴ)၊ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံသား၊ ဘဂၤလားေဒ့႐ွ္ႏိုင္ငံသား (ဟိုတုန္းက အိႏိၵယႏိုင္ငံ သား)ေတြ၊ ဒါေပမယ့္ အခုခါမွာ ဟိႏၵဴတမီလ္၊ ပန္ခ်ာပီ၊ ေဂၚရခါး၊ တ႐ုတ္ေတြက လူမ်ဳိးသစ္အျဖစ္ ဖန္တီး လာတာ မေတြ႔ရဘူး။ ဒီဘဂၤလီေတြကေတာ့ ႐ိုဟင္ဂ်ာလူမ်ဳိးသစ္အျဖစ္ အတင္းဖန္တီးလာတာကို စိတ္၀င္ စားဖြယ္ေတြ႔႐ွိရတယ္။ ဒါဘာေၾကာင့္လည္း၊ ဘာရည္႐ြယ္ခ်က္ေတြ ႐ွိေနသလဲဆိုတာကို ေသခ်ာဆန္းစစ္ ဖို႔လိုတယ္။ အမွန္မွာ ဒီဘဂၤလီေတြဟာ ေ႐ႊ႔ေျပာင္းအလုပ္သမားေတြပဲ။ ဒီကေန႔ ထိုင္းႏိုင္ငံကို ျမန္မာႏိုင္ငံ က ေ႐ႊ႔ေျပာင္းအလုပ္သမားေတြ အမ်ားႀကီးေရာက္သြားၿပီ။ ဒီလူေတြဟာ ထိုင္းႏိုင္ငံမွာ လူမ်ဳိးသစ္အျဖစ္နဲ႔ လုပ္ႀကံေတာင္းဆိုမယ္။ ႏိုင္ငံသားအျဖစ္ေတာင္းမယ္လို႔ဆိုရင္ ရႏိုင္မလားလို႔ ကၽြန္ေတာ္စဥ္းစားမိတယ္။

ျမန္မာႏိုင္ငံသား ဥပေဒအရ ႐ိုဟင္ဂ်ာမ႐ွိဘူးလို႔ ေျပာေနေပမယ့္ ဘဂၤလီတစ္ခ်ဳိ႔က ႐ိုဟင္ဂ်ာမွ ႐ိုဟင္ဂ်ာ လူမ်ဳိးလို႔ နာမည္ခံေနၾကတယ္။ ဒီကိစၥမ်ဳိးကို ဥပေဒအရ အေရးယူႏိုင္ပါသလားဆရာ။

ကမာၻ႔သမိုင္း၊ အေ႐ွ႔ေတာင္အာ႐ွသမိုင္း၊ ျမန္မာ့သမိုင္း၊ ရခိုင္သမိုင္းေတြထဲမွာ ႐ိုဟင္ဂ်ာလူမ်ဳိးဆိုတာ မ႐ွိခ့ဲဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ဒီကေန႔အစိုးရကလည္း ျမန္မာ့တိုင္းရင္းသားထဲမွာ မ႐ွီဘူးလို႔ တရား၀င္ေျပာေနၾကၿပီပဲ။ ဘဂၤလီလူမ်ဳိးအားလံုးထဲမွာလည္း ႐ိုဟင္ဂ်ာနာမည္ မခံဘူး၊ ဘဂၤလီနာမည္ကိုသာ ခံလိုၾကတ့ဲလူေတြလည္း ရွိတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ မ႐ွိတ့ဲ လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိးကို အတင္းနာမည္သစ္ ႐ိုဟင္ဂ်ာလို႔ ခံေနတယ္ဆိုရင္ ရာဇ၀တ္မွဳနဲ႔ အေရးယူလို႔ရတယ္။ ဒါေပမယ့္ တာ၀န္႐ိွသူေတြက အေရးယူေဆာင္႐ြက္ေပးဖို႔ ရဲရဲ၀ံ့၀ံ့ လုပ္ေဆာင္ဖို႔လိုေနတယ္။ ဒီလိုမွမလုပ္ရင္ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႔ ႏိုင္ငံသားဥပေဒကို ဒီေကာင္ေတြလံုး၀ေၾကာက္မွာ မဟုတ္ဘူး။ ပိုၿပီးအတင့္ရဲလာလိမ့္မယ္။ ေနာက္ေနာင္ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႔ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာကို လုလာလိမ့္မယ္လို႔ ကၽြန္ေတာ္ေျပာရဲတယ္။ ဒီကိစၥက တစ္မ်ဳိးသားလံုးနဲ႔ဆိုင္တ့ဲ ကိစၥပဲ၊ မေပါ့ၾကပါနဲ႔လို႔ ကၽြန္ေတာ္ သတိေပးခ်င္တယ္။

ဆရာႀကီး။ လ၀ကနဲ႔ အမတ ဆိုတာ ဘာကြာပါသလဲ။

လ၀က ဆိုတာ လူ၀င္မွဳႀကီးၾကပ္ေရးနဲ႔ ျပည္သူ႔အင္အားဦးစီးဌာနျဖစ္တယ္၊ အမတ ဆိုတာ အမ်ဳိးသားမွတ္ ပံုတင္ဌာန ျဖစ္တယ္။ လူ၀င္မွဳႀကီးၾကပ္ေရးဌာနဆိုတာ ႏိုင္ငံျခားသားေတြ ခိုး၀င္လာေရာက္မွဳကို စစ္ေဆး တ့ဲဌာနျဖစ္ၿပီး အမတ ဆိုတာ အမ်ဳိးသားမွတ္ပံုတင္ကိစၥေတြကို ေဆာင္႐ြက္တ့ဲ ဌာနျဖစ္တယ္။ ဒီဌာနႏွစ္ခု မတူဘူး။ ကၽြန္ေတာ္က လ၀ကဆိုတ့ဲဌာနမွာ အလုပ္၀င္ခ့ဲတာ၊ ေနာက္ပိုင္းမွာ လ၀ကနဲ႔ အမတ ေပါင္းလိုက္ တာ၊ ၁၉၅၉ ခုႏွစ္လို႔ ထင္တယ္။

ဆရာႀကီးက ရခိုင္ျပည္နယ္ရဲ႔ လ၀ကမွာ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ခ့ဲတ့ဲ ႏွစ္ေတြၾကတယ္ဆိုေတာ့ တစ္ဖက္ႏိုင္ငံ သားေတြ ျမန္မာႏိုင္ငံထဲကို ခိုး၀င္မွဳ ဘယ္ေလာက္႐ွိႏိုင္ပါသလဲ ခန္႔မွန္းၿပီး ေျပာေပးပါ။ ႐ွင္းျပေပးပါ။

ကၽြန္ေတာ့္ရဲ႔ အေတြ႔အႀကံဳနဲ႔ေျပာရမယ္ဆိုရင္ တစ္ဖက္ႏိုင္ငံက ၀င္ေရာက္လာမွဳဟာ ၇၅% ေက်ာ္မယ္ လို႔ ေျပာခ်င္တယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ ဘူးသီးေတာင္-ေမာင္ေတာနယ္ကို တာ၀န္႐ွိသူ တစ္ေယာက္အေနနဲ႔ ေရာက္ခ့ဲတ့ဲႏွစ္ေတြမွာ တစ္ႏွစ္ထက္တစ္ႏွစ္ လူဦးေရတိုးပြားမွဳေတြ အရမ္းမ်ားေန တယ္။ ေမြးဖြားမွဳႏွဳန္းနဲ႔လည္း ဆိုင္တယ္။ ဘယ္လိုမွ မျဖစ္ႏိုင္ဘူး။ ၿပီးေတာ့ ရခိုင္ျပည္နယ္ နယ္စပ္ရဲ႔ လူ၀င္မွဳႀကီးၾကပ္ေရးတာ၀န္ခ်ထားတ့ဲ အဖြဲ႔ေတြဟာ ဒီတာ၀န္ကို ေက်ပြန္စြာထမ္းေဆာင္ႏိုင္တ့ဲ လူဦးေရ နည္းတယ္။ စခန္းတစ္ေနရာနဲ႔ တစ္ေနရာ ႐ွစ္မိုင္ကေန မိုင္ႏွစ္ဆယ္ေက်ာ္ေ၀းတယ္။ နယ္စပ္တစ္ခုလံုး ထိစပ္မွဳကလည္း မိုင္ (၁၆၀)ေလာက္႐ွိတယ္။ ဘယ္လိုမွ ၀င္ေရာက္လာမွဳကို ကာကြယ္ႏိုင္တ့ဲ အေျခအေန မ႐ွိဘူး။ စခန္းတစ္ခုမွာ အမ်ားဆံုးတာ၀န္ေပးႏိုင္တာ သံုးဦးပဲ႐ွိတယ္။ တစ္ဖက္ႏိုင္ငံရဲ႔ လူဦးေရေပါက္ ဖြားႏွဳန္းဟာ အရမ္းမ်ားေနတယ္။ နယ္စပ္ေနဘဂၤလီေတြဟာ လူမ်ဳိးတူတယ္၊ ဘာသာစကားတူတယ္၊ ယဥ္ေက်းမွဳတူတယ္၊ ဘာမွျခားနားတာ မ႐ွိဘူး။ ဒါေၾကာင့္ သူတို႔ကို ခြဲျခားႏိုင္ဖို႔ ခက္ခဲတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဖက္က အားနည္းခ်က္ေတြ အမ်ားႀကီး႐ွိေနတယ္။ တာ၀န္ေပးတယ္လို႔သာ ဆိုေပမယ့္ အျဖစ္ပဲေပးတာ။ တာ၀န္ေက်ပြန္ဖို႔ ဘယ္လိုမွ မျဖစ္ႏိုင္ဘူး။ ဘယ္သူမွ မလုပ္ႏိုင္ဘူး။

ဒီလိုကိစၥမ်ဳိးကို ဥပမာတစ္ခုေပးၿပီး ႐ွင္းျပေပးပါ။

ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဘူးသီးေတာင္-ေမာင္ေတာမွာ တစ္ဖက္ႏိုင္ငံကခိုး၀င္လာတ့ဲသူေတြကို ဖမ္းဖူးတယ္။ ခိုး၀င္ လာတ့ဲသူေတြကို ဖမ္းတ့ဲအခ်ိန္မွာ ဖမ္းသူနဲ႔ ခိုး၀င္သူ မမွ်ဘူး။ ဖမ္းတ့ဲသူက သံုးေလးေယာက္၊ ခိုး၀င္လာတ့ဲ လူက (၃၀-၄၀)၊ ဒီေတာ့ ခ်ည္စရာႀကိဳးမ႐ွိဘူး။ လက္ထိပ္မ႐ွိဘူး။ ေသနတ္ပါလို႔ သူတို႔ေၾကာက္တာပဲ႐ွိ တယ္။ စခန္းကိုေရာက္ေတာ့ အိပ္ဖို႔ေနရာေပးရတယ္။ ထမင္းခ်က္ေကၽြးရတယ္။ အမ်ဳိးသမီးေတြပါ လာေတာ့ အိမ္သာတက္ေနာက္ေဖးသြားမယ္ဆိုၿပီး ထြက္ေျပးသြားၾကတယ္။ လိုက္မဖမ္းႏိုင္ဘူး။ လိုက္ဖမ္းျပန္ရင္လည္း စခန္းမွာ႐ွိတ့ဲသူေတြ ထြက္ေျပးၾကျပန္တယ္။ ဒီေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ၀န္ထမ္းေတြ အ႐ူးက်ေနတာပဲ။ တစ္ခါတစ္ေလ ဖမ္းမိလို႔ ေထာင္က်ႏွစ္ေက်ေတာ့ တစ္ဖက္ႏိုင္ငံကို ျပန္ပို႔တယ္။ ဘဂၤလားေဒ့႐ွ္ႏိုင္ငံက သူတို႔လူမဟုတ္ဘူးလို႔ ျငင္းတယ္။ ဒီေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔မွာ ဘယ္မွာထားရမွန္း ဘယ္ပို႔ရမွန္း မသိဘူး။ ဒီလိုမ်ဳိး အခက္အခဲအမ်ားႀကီး ႀကံဳခ့ဲရတယ္။ ဒီေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔အဖြဲ႔၀င္ေတြ ခိုး၀င္လာသူေတြကို ဖမ္းရမွာေတာင္ ေၾကာက္ေနၿပီ။ ခိုး၀င္လာသူေတြကို ဖမ္းၿပီးေထာင္ခ်မယ္၊ ၿပီးရင္လႊတ္ မယ္၊ ဒီစရိတ္ေတြ ႏိုင္ငံေတာ္က က်ခံရတယ္။ ေကၽြးေမြးေရးစရိတ္႐ွိတယ္။ က်န္းမာေရးစရိတ္႐ွိတယ္။ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးစရိတ္႐ွိတယ္။ ဒီစရိတ္ေတြကို ႏိုင္ငံေတာ္က မက်ခံမီ ဖမ္းတ့ဲလူက စိုက္ထုတ္ရတယ္။ ဒီလိုျပႆနာေတြ႐ွိတ့ဲအတြက္ ဘယ္သူကမွ မဖမ္းခ်င္ၾကဘူး။ ဖမ္းတ့ဲလူကလည္း ဌာနမွာ နာမည္ဆိုးနဲ႔ တျဖည္းျဖည္း ႀကံဳလာတယ္။ ဒီေတာ့ ၀င္ခ်င္တိုင္း၀င္ ထြက္ခ်င္တိုင္း ထြက္ေနၾကတာပဲ။

ဆရာႀကီးတို႔ လ၀ကမွာ လုပ္ခ့ဲစဥ္တုန္းက မွတ္ပံုတင္ထုတ္ေပးခ့ဲတ့ဲ ဘဂၤလီေတြ မ႐ွိဘူးလား။ ႐ွိခ့ဲရင္ အမွတ္တရေလးေတြ ေျပာျပေပးပါ။

မွတ္ပံုတင္ဆိုတာ ျမန္မာျပည္တြင္းမွာ သြားဖို႔လာဖို႔ စစ္ေဆးတ့ဲအခါ သက္ေသခံလက္မွတ္ တစ္ခုသာျဖစ္ တယ္။ ႏိုင္ငံသားျဖစ္တယ္လို႔ ေဖာ္ျပတာမဟုတ္ဘူး။ တိုင္းရင္းသားျဖစ္မွဳကို ဆိုလိုတာမဟုတ္ဘူး။ ဒါေပ မယ့္ ျမန္မာ့ဆို႐ွယ္လစ္လမ္းစဥ္ေခတ္ကစလို႔ မွတ္ပံုတင္႐ွိမွ သြားလို႔လာလို႔ရတယ္။ ေလယာဥ္စီးလို႔ရတယ္၊ ကားစီးလို႔ရတယ္၊ သေဘၤာစီးလို႔ရတယ္၊ သမ၀ါယမက ေပးတ့ဲပစၥည္းေတြ ထုတ္ခြင့္ရတယ္။ ဒီလိုအခြင့္ အေရးေတြရေတာ့ မွတ္ပံုတင္ကို လူတိုင္းလိုခ်င္ၾကတယ္။  ဒီေန႔လည္း မွတ္ပုံတင္ဟာ ျမန္မာျပည္မွာ အေရးတႀကီးလိုအပ္ေနတာပဲ မဟုတ္လား။ မွတ္ပံုတင္႐ံုး၀န္ထမ္းေတြမွာ ၀န္ထမ္းက (၃၀-၄၀)၊ ၊ ပြဲစားက အမ်ားႀကီးဆိုေတာ့ လ၀ကရံုးေတြဟာ အၿမဲတမ္းစည္ကားတယ္၊ ၀န္ထမ္းေတြလည္း ေငြ႐ႊင္တယ္၊ ပိုက္ဆံေတာင္းစရာေတာင္ မလိုဘူး။ သူ႔အလိုလို ေရာ့...ဆိုၿပီး ေပးၾကတယ္။ ဆြဲအံထဲမွာ ပစ္သြင္းခ့ဲၾက တယ္။ အမွန္မွာဆိုရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔အေနနဲ႔ မွတ္ပံုတင္ေပ်ာက္ပ်က္သြားတ့ဲလူေတြကိုသာ မွတ္ပံုတင္ မိတၱဴေတြ ျပန္လုပ္ေပးရတာပဲ႐ွိတယ္။ အသက္(၁၈)ႏွစ္ျပည့္တ့ဲလူေတြကိုသာ အသစ္ထုတ္ေပးတာ။

ဆရာႀကီးက လ၀ကနဲ႔ အမတကို ေပါင္းပစ္တယ္ဆိုေတာ့ ဘာေၾကာင့္လဲ။

အေရးႀကီးတ့ဲဌာနလို႔ သူတို႔သိမွ မသိတာ၊ စမ္းသပ္ၿပီး အမ်ဳိးမ်ဳိးလုပ္ၾကည့္တာပဲလို႔ ထင္တယ္။ သူတို႔ ရည္႐ြယ္ခ်က္ကို အတိအက် မေျပာတတ္ဘူး။

ဆရာႀကီးအလုပ္၀င္စ ေျပာခ့ဲတ့ဲ လ၀ကဆိုတာ ဘာေတြ လုပ္ခ့ဲရပါသလဲ။

ကၽြန္ေတာ္တို႔ အလုပ္စ၀င္ခ့ဲတ့ဲ ၁၉၅၇ ခုႏွစ္ လူ၀င္မွဳႀကီးၾကပ္ေရးမွဴးဘ၀မွာ ႏိုင္ငံျခားသားေတြကို ေလဆိပ္၊ သေဘၤာဆိပ္ အ၀င္အထြက္ေတြမွာ စစ္ေဆးရတယ္။ နယ္စပ္ေတြမွာ ကင္းလွည့္ရတယ္။ အေႏွးကင္း၊ အျမန္ကင္းဆိုၿပီး ျမင္းေတြ၊ လားေတြ၊ ကားေတြနဲ႔ အဖြဲ႔၀င္ေတြအမ်ားႀကီးနဲ႔ ယူနီေဖာင္းလက္နက္ အျပည့္ အစံုနဲ႔ စစ္ေဆးရတယ္။ ဒါမ်ဳိးကို ႐ွမ္းျပည္ဖက္မွာ အမ်ားႀကီးလုပ္ခ့ဲဖူးတယ္။ ရခိုင္ျပည္ဖက္မွာ တစ္ခါမွ မလုပ္ခ့ဲဖူးဘူး။ အဓိကလုပ္ငန္းက “အ၀င္လြယ္လာရင္လဲ အေနခက္ေအာင္ လုပ္တ့ဲသေဘာပဲ”။ ႐ွမ္းျပည္ ဖက္မွာ ဒီလုပ္ငန္းကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေန႔စဥ္၊ လစဥ္လုပ္ရတ့ဲအလုပ္ပဲ။

ဒီလိုလုပ္ငန္းမ်ဳိးကို ရခိုင္ျပည္ဖက္မွာ တစ္ႀကိမ္တစ္ခါမွ ဆိုေတာ့ ဘယ္လို လုပ္ငန္းမ်ဳိးကို လုပ္ခ့ဲရပါသလဲ ဆရာႀကီး။

ပံုမွန္ ေန႔စဥ္၊ လစဥ္ အေႏွးကင္း၊ အျမန္ကင္းမ်ဳိးကို တစ္ခါမွ မလုပ္ခ့ဲရဘူးလို႔သာေျပာတာ၊ စစ္ဆင္ေရးလို အႀကီးႀကီးေတြ လုပ္ခ့ဲရပါတယ္။ နဂါးမင္းစစ္ဆင္ေရးတို႔၊ ျမတ္မြန္စစ္ဆင္ေရးတို႔၊ က်ီးကန္းစစ္ဆင္ေရးတို႔ ဆိုတာေတြဟာ ကၽြန္ေတာ္ေျပာတ့ဲ အ၀င္လြယ္ၿပီး အေနခက္ေအာင္ လုပ္တာပါပဲ။ ခိုး၀င္လာတ့ဲသူေတြကို စစ္ဆင္ေရးအရ စစ္ေဆးလိုက္ရင္ က်န္ခိုး၀င္လာတ့ဲသူေတြ လန္႔ၿပီး ျပန္ထြက္ေျပးၾကတာပဲ။ ဒါေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ရခိုင္ျပည္နယ္မွာ ဒီလိုစစ္ဆင္ေရးမ်ဳိးလုပ္ၿပီးရင္ အေပၚကလူႀကီးေတြနဲ႔ သမၼတနဲ႔ တစ္ဖက္ႏိုင္ငံနဲ႔ အဆင္တစ္ခုခုေျပသြားၿပီေဟ့ဆိုတာနဲ႔ ျပန္လက္ခံရတယ္။ စိတ္ပ်က္ဖို႔သိပ္ေကာင္းတ့ဲ အျဖစ္ေတြနဲ႔ ႀကံဳခ့ဲရတယ္။ သူတို႔ခိုင္းလို႔ စိတ္ပါလက္ပါနဲ႔ လုပ္ျပန္ရင္လည္း အေျပာင္းအလဲက သိပ္ျမန္ တယ္။ ျပန္ၿပီးေတာ့ ျပန္လည္လက္ခံေရးကို ဟသၤာလို႔ေခၚတယ္။ ခင္ဗ်ားၾကားဖူးမွာပါ။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ လူႀကီးေတြနဲ႔ အဆင္ေျပတယ္ဆိုရင္ ဥပေဒေတြမလိုဘူး။ ျပင္ခ်င္တိုင္းျပင္ လုပ္ခ်င္တိုင္း လုပ္ေပးတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျမန္မာ့ဆို႐ွယ္လစ္ လမ္းစဥ္ေခတ္တုန္းက စကားပံုတစ္ခု႐ွိဖူးတယ္။ “လူကိုခင္ရင္ မူကိုျပင္ တယ္၊ လူကိုမုန္းရင္ မူကိုသံုးတယ္၊ လူကိုခ်စ္ရင္ မူကိုပစ္တယ္”။ ဒါေၾကာင့္ နဂါးမင္းလည္း အေနခက္ေအာင္ လုပ္တယ္၊ လူႀကီးခ်င္းအဆင္ေျပသြားရင္ ဟသၤာနဲ႔ ျပန္ေခၚလိုက္တယ္။ ကၽြန္ေတာ္ တို႔ ေအာက္ေျခမွာလုပ္ရတ့ဲလူေတြ ႐ူးတာပဲ။

ဒီလိုအျဖစ္အပ်က္မ်ဳိး ေနာက္ထပ္ႀကံဳခ့ဲဖူးတာေတြ ႐ွိခ့ဲရင္ ေျပာျပေပးပါအံုးဆရာႀကီး။

ကၽြန္ေတာ္ရင္နာစြာနဲ႔ မ်က္ရည္က်ခ့ဲဖူးတ့ဲ အျဖစ္အပ်က္တစ္ခု႐ွိဖူးတယ္။ ၁၉၇၀ ေက်ာ္ေလာက္က ထင္ တယ္။ ဗမာေနဗီက ဘဂၤလားေဒ့႐ွ္က ငါးလာခိုးဖမ္းတ့ဲစက္ေလွ သံုးစီးဖမ္းမိလာတယ္။ လူေတြအမ်ားႀကီး ပါလာတယ္။ ၅၀ ၀န္းက်င္ေလာက္႐ွိမယ္ထင္တယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ လ၀ကကို တာ၀န္လႊဲအပ္ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ကိုယ္တိုင္ တာ၀န္ယူၿပီး ဥပေဒအရ အဆင့္ဆင့္အစီရင္ခံၿပီး တရားစြဲတယ္။ ေထာင္ခ်မယ့္ေန႔ ရက္ေလာက္ကိုေရာက္ေတာ့ ဘဂၤလားေဒ့႐ွ္ႏိုင္ငံ သမၼတႀကီးနဲ႔ ဦးေန၀င္းတို႔ စကားေျပာၿပီး ခ်စ္ၾကည္ေရး အတြက္ဆိုၿပီး တရားခံအားလံုးကို တရားမစြဲေတာ့ဘဲ လႊတ္ေပးလိုက္တယ္။ ၿပီးေတာ့ ဘဂၤလားေဒ့႐ွ္ႏိုင္ငံက “တက္ကနာ”ဆိုတ့ဲၿမိဳ႔ကို အေရာက္ပို႔ခိုင္းတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ကိုယ္တိုင္ သြားေရာက္ပို႔ပါဆိုတ့ဲအတြက္ လွိဳင္းေတြေလေတြၾကားမွာ ခ်က္ခ်င္းသြားပို႔ရတယ္။ ေလွေပၚမွာ ကုလားေတြက ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ကို ျပႆနာ ႐ွာတယ္။ ခုန္ဆင္းဖို႔ ႀကိဳးစားတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔က အသနားခံၿပီးေတာင္းပန္ရတယ္။ ဖမ္းထားတ့ဲလူဦးေရအတိုင္း သူတို႔ၿမိဳ႔ကိုမေရာက္ရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔မွာ ျပႆနာႀကီးလာႏိုင္တယ္။ ျပန္ပို႔ ခိုင္းေတာ့ ရဲလည္းမပါဘူး။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ လ၀ကေတြခ်ည္းပဲ။ ဘ၀မွာ ဒီလိုျပႆနာမ်ဳိးကို ျပန္မစဥ္းစားရဲ ဘူး။ ဒီလိုကိစၥမ်ဳိးေတြ အမ်ားႀကီးပဲ။ ခိုး၀င္လာတ့ဲသူေတြကိုဖမ္းမိခ့ဲရင္ ဖမ္းတ့ဲလူေတြမွာ ျပႆနာ အမ်ား ႀကီး႐ွိတယ္။ ဖမ္းတ့ဲသူေတြ ၾကာလာရင္ဌာနမွာလည္း နာမည္ပိုပို ဆိုးလာတယ္။ ဒီကိစၥမ်ဳိးကို တစ္ဖက္ႏိုင္ငံ က ခိုး၀င္တ့ဲသူေတြ သိေနေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံဥပေဒကို မေၾကာက္ဘူး။ သူတို႔က ေအးေအးေဆးေဆးပဲ။ ရခိုင္ျပည္မွာ႐ွိတ့ဲ ေျမာက္ဦး၊ ေက်ာက္ေတာ္၊ မင္းျပားၿမိဳ႔ေတြကို ရဲရဲတင္းတင္း အမ်ားႀကီး ၀င္သြားၾကတယ္။ ဒါကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ တင္ျပဖူးတယ္။ အထက္လူႀကီးေတြကို စာနဲ႔ တင္ျပခ့ဲပါတယ္။ ဘယ္သူမွ ဂ႐ုမစိုက္ခ့ဲၾက ဘူး။ ဒီကေန႔ ဗမာျပည္မအတြင္းကို ခိုး၀င္လာေနၾကတ့ဲသတင္းေတြ အမ်ားႀကီး ၾကားေနရတယ္။ ဒါဒီေန႔မွ ျဖစ္လာတာမဟုတ္ဘူး။ အယင္တုန္းကလည္း ႐ွိတယ္။ လူေတြ သတိမထားၾကလို႔ပါ။ ဒါေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္ေျပာေနတာေပါ့။ ခိုး၀င္တ့ဲလူ ၇၅%႐ွိတယ္။ ေနာင္ဗမာျပည္မထဲမွာ ၿမိဳ႔ႀကီးေတြမွာ ျပႆနာ ႀကီးလာမွာပါ၊ ေစာင့္ၾကည့္ၾကပါ။

ဆရာႀကီးေျပာေနတာေတြက စိတ္၀င္စားဖို႔ေကာင္းပါတယ္။ ေနာက္ထပ္စိတ္၀င္စားစရာ႐ွိခ့ဲရင္လဲ ေျပာေပး ပါအံုး။


ေနာက္တစ္ခုေျပာရမယ္ဆိုရင္ ရခိုင္ျပည္နယ္မွာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္၀င္းျမင့္ေခတ္ေလာက္ကနဲ႔ တူတယ္။ စကၤာပူ ကို ျမန္မာႏိုင္ငံက ေဘာလံုးသြားကန္ၾကေတာ့ အကူအညီအေပးတ့ဲ ဘဂၤလီေတြကို မွတ္ပံုတင္ေန႔ခ်င္းၿပီး ထုတ္ေပးတာမ်ဳိး ႐ွိခ့ဲဖူးတယ္။ ေတာ္ၿပီ ေနာက္ထပ္ကိစၥေတြ မေျပာခ်င္ဘူး။ ကၽြန္ေတာ့္မွာ ျပႆနာ အမ်ားႀကီး ႐ွိလာႏိုင္တယ္။ ဒါပဲ။

ဆရာႀကီးေျပာေနတာေတြက ရခိုင္ျပည္နယ္ဖက္က ကိစၥေတြပဲ။ ကခ်င္ျပည္နယ္၊ ႐ွမ္းျပည္နယ္ကိစၥေတြကို လည္း ေျပာျပပါအံုး။


ကခ်င္ျပည္နယ္၊ ႐ွမ္းျပည္နယ္ဖက္မွာက လူခိုးသြင္းတ့ဲကိစၥကို ဂိုဏ္းဖြဲ႔ၿပီး လုပ္ၾကတာ၊ ကၽြန္ေတာ္တို႔နယ္စပ္ မွာ တစ္ဆင့္ တစ္ဆင့္လက္လႊဲေပးၿပီး တေ႐ြ႔ေ႐ြ႔ခိုးသြင္းၾကတာ။ ရခိုင္ျပည္နယ္ဖက္ထက္ ၀န္ထမ္းေတြ ပိုအဆင္ေျပၾကတယ္။ ရခိုင္ျပည္နယ္ဖက္မွာ ျဖစ္သြားတ့ဲကိစၥမ်ဳိး ေနာင္ဒီဖက္မွာလည္း ျဖစ္လာမယ္လို႔ ထင္တယ္။

ျမန္မာႏိုင္ငံ ႏိုင္ငံသားဥပေဒ ၁၉၈၂ ခု ဥပေဒဟာ တင္းၾကပ္လြန္းတယ္၊ ျပင္သင့္တယ္လို႔ ကုလသမဂၢ ကိုယ္စားလွယ္ေတြနဲ႔ ႏိုင္ငံတကာက ျပင္သင့္တယ္လို႔ ေျပာေနၾကတယ္။ ဆရာႀကီးအျမင္ကို ေျပာပါအံုး။

ဒီကေန႔ ဘဂၤလီေတြနဲ႔ ရခိုင္ေတြျဖစ္တ့ဲအေပၚမွာ အေျခခံၿပီး ေျပာေနၾကတာျဖစ္လိမ့္မယ္။ အမွန္ မွာ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႔ ပထ၀ီအေနအထားအရ လူဦးေရ သန္းရာေထာင္႐ွိတ့ဲ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ၊ အိႏိၵယႏိုင္ငံၾကား။ လူဦးေရေပါက္ဖြားႏွဳန္း အလြန္ေကာင္းတ့ဲ ဘဂၤလားေဒ့႐ွ္ႏိုင္ငံ။ အေ႐ွ႔ဖက္မွာ ထိုင္းႏိုင္ငံ။ ဒီလိုအေျခ အေနမ်ဳိးမွာ႐ွိတ့ဲ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံရဲ႔ ဥပေဒဆိုတာကို သူတို႔စဥ္းစားသင့္တယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႔ အေျခအေန ကိုေျပာရရင္ လူ႔အခြင့္အေရးဆိုတာ တစ္ခုထဲနဲ႔ စဥ္းစားၿပီးေျပာလို႔မရဘူး။ State Less ေတြကို ဘယ္လိုေျဖ႐ွင္းမလဲဆိုတာကိုပါ စဥ္းစားရမယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံသားဥပေဒမွာ လိုအပ္ခ်က္ေတြ အမ်ားႀကီး ႐ွိေနေသးတယ္လို႔ ထင္တယ္။ ဒီဘဂၤလီေတြလုပ္ရပ္က အခ်ဳပ္အျခာအာဏာနဲ႔ ဥပေဒျပဳခြင့္အာဏာကို ထိပါးေစာ္ကားရာလည္းေရာက္တယ္။ ဒီလိုမ်ဳိးေျပာေနတာကိုေတာ့ စင္ကာပူႏိုင္ငံရဲ႔ ႏိုင္ငံသားဥပေဒ၊ အစၥေရးႏိုင္ငံရဲ႔ ႏိုင္ငံသားဥပေဒကိုပါ ႏွိဳင္းယွဥ္ၿပီး စဥ္းစားသင့္တယ္။

ဆရာႀကီးတို႔ကို လုပ္ငန္းဌာနမွာ ႐ွိစဥ္တုန္းက အျခားႏိုင္ငံေတြရဲ႔ ႏိုင္ငံသားဥပေဒေတြကိုသိေအာင္ သင္တန္းေပးဖူးခ့ဲတာမ်ဳိး၊ သင္တန္းတက္ေရာက္သင္ၾကားခ့ဲရတာမ်ဳိး ႐ွိခ့ဲပါသလား။

ခင္ဗ်ားေျပာတ့ဲသင္တန္းမ်ဳိး ကၽြန္ေတာ္ ၾကားလည္းမၾကားဖူးဘူး၊ သင္တန္းလည္း မတက္ခ့ဲဖူးဘူး။ တစ္ျခားသူေတြလည္း တက္ဖူးတယ္လို႔ မသိရခ့ဲဘူး။ ဘယ္ႏိုင္ငံရဲ႔ ႏိုင္ငံသားဥပေဒကိုမ် ကၽြန္ေတာ္တို႔ သင္ၾကားခ့ဲရတာမ်ဳိး မ႐ွိဘူး။

ဆရာႀကီး၊ တခ်ဳိ႔ႏိုင္ငံျခားသားေတြက တိုင္းရင္းသားနဲ႔ ႏိုင္ငံသားကို အဓိပၸါယ္ကြဲျပားစြာ မသိၾကဘူး။ ဘာေၾကာင့္လို႔ ထင္ပါသလဲ။


ဥေရာပႏိုင္ငံတခ်ဳိ႔နဲ႔ အေမရိကန္ႏိုင္ငံမွာ တိုင္းရင္းသားဆိုတာ မ႐ွိဘူး။ ႏိုင္ငံသားေလာက္ပဲ႐ွိတယ္။ ဒါေၾကာင့္ တခ်ဳိ႔ႏိုင္ငံျခားသားေတြဟာ တိုင္းရင္းသားဆိုတ့ဲ အဓိပၸါယ္ကို သူတို႔ နားမလည္ႏိုင္ ဘူး။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ႏိုင္ငံျခားသားေတြ၊ အခ်ဳိ႔ႏိုင္ငံသားေတြ ဘယ္ေတာ့မွ တိုင္းရင္းသားမျဖစ္ဘူးဆိုတ့ဲ ဥပေဒ႐ွိတာကို သူတို႔သိပံုမေပၚဘူးလို႔ ထင္တယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႔ တိုင္းရင္းသားတိုင္းဟာ အလို အေလ်ာက္ ႏိုင္ငံသားျဖစ္တယ္။ ႏိုင္ငံျခားသားဟာ ဘယ္ေတာ့မွ ႏိုင္ငံသားမျဖစ္ဘူး။ ႏိုင္ငံျခားသားဟာ ဧည့္ႏိုင္ငံသားပဲျဖစ္မယ္။ ႏိုင္ငံျခားသားဟာ ႏိုင္ငံသားျဖစ္ဖို႔ အဆင့္ဆင့္ေလွ်ာက္ထားရမယ္။ ခြင့္ျပဳခ်က္ ရယူရမယ္။ ဒါ့အျပင္ ျပ႒ာန္းထားတ့ဲ ဥပေဒေတြလည္း ႐ွိေသးတယ္။ ဒီလိုေလွ်ာက္ထားမွဳမ်ဳိး မ႐ွိခ့ဲရင္ ႏိုင္ငံသားလံုး၀မျဖစ္ဘူး။ အလိုအေလ်ာက္ လံုး၀ မျဖစ္ဘူး။ တိုင္းရင္းသားဟာ မူလ အိမ္႐ွင္ပဲ။ အိမ္႐ွင္လက္မခံရင္ ဘယ္ဧည့္သည္မွ ေနလို႔မရဘူး။ ေတာ္ၿပီ။ ကၽြန္ေတာ္ေမာလာၿပီ၊ ေနာက္ထပ္သိခ်င္တာေတြ ႐ွိေသးရင္ ေနာက္တစ္ခါ လာခ့ဲပါ။ ဒါပဲ။ ေတာ္ၿပီ။

ေက်းဇူးပါပဲ ဆရာႀကီး။

ေနာင္ရဲခိုင္

အာရကန္လွိဳင္းသံ အမွတ္(၈)၊ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ စာေစာင္မွ-

No comments:

Post a Comment