ဒုတိယပင္လံုမွသည္ အနာဂတ္ျပည္ေထာင္စုဆီသို႔(၃) - ခိုင္လင္း(ေမဃ၀တီ)

လြပ္လပ္ေရးနဲ႔အတူ ေမြးဖြားလာခ့ဲတ့ဲ ျပည္တြင္းစစ္ဟာ လူမ်ဳိးႀကီး၀ါဒႀကီးစိုးေရး(သို႔မဟုတ္) ျပည္ေထာင္စု အမည္ခံ တစ္ျပည္ေထာင္စနစ္ တည္ေဆာက္ေရး အင္အားစုေတြကေတာ့ ပံုစံမ်ဳိးစံ၊ နာမည္မ်ဳိးစံုနဲ႔ ကင္ပြန္း တပ္ခံခ့ဲရတယ္။ ဓါးျပဂိုဏ္း၊ ေသာင္းက်န္းသူ စသည္ျဖင့္။ တခ်ဳိ႕ကလည္း ၿဗိတိသွ်ရဲ႕ ေျမွာက္ပင့္ေသြးခြဲမွဳ၊ တခ်ဳိ႕ကလည္း ယဥ္ေက်းစြာျဖင့္ "ကိုလိုနီဆိုးေမြ"။ ဒီနာမည္ေတြဟာ အုပ္ခ်ဳပ္သူ အဆက္ဆက္က သံုးစြဲခ့ဲ တာ မွန္တယ္။ ဒါေပမယ့္ အုပ္ခ်ဳပ္သူ မဟုတ္သူေတြေကာ မပါခ့ဲဘူးလားဆိုေတာ့ ပါပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ "လူမ်ဳိးႀကီး၀ါဒႀကီးစိုးေရး (သို႔မဟုတ္) ျပည္ေထာင္စုအမည္ခံ တစ္ျပည္ေထာင္စနစ္တည္ေဆာက္ေရး အင္အားစု"လို႔ ၀ိေသသနျပဳခ့ဲတာျဖစ္တယ္။ ေျပာရရင္ လြတ္လပ္ေရးနဲ႔ ထပ္တူေမြးဖြားလာခ့ဲတ့ဲ ျပည္တြင္း စစ္ကို ဆင္ႏႊဲလာခ့ဲတ့ဲ အမ်ဳိးသားတို႔ရဲ႕ တုိက္ပြဲကို ျပက္ရယ္ျပဳလိုက္တာ ျဖစ္တယ္။ ဒီေနရာမွာ ျပည္တြင္းစစ္ ကို သိဒိၶတင္ခ်င္လို႔ မဟုတ္ဘူး။ လြတ္လပ္ေရးရသည္မွ ယေန႔အထိ စစ္ပြဲေတြ ဆင္ႏႊဲေနတ့ဲ လူေတြကို ေမး ၾကည့္ပါ။ စစ္ကို လိုလားသလားလို႔။ သူတို႔ စစ္ကို မလိုလားပါ။ ဒါေပမယ့္ စစ္ကို ဆင္ႏႊဲေနရတယ္။ စစ္ကို မလိုလားေပမယ့္ စစ္ကို ဆင္ႏႊဲေနရျခင္းဟာ စိတ္၀င္စားဖို႔ေကာင္းသလို မွန္မွန္ကန္ကန္ ေလ့လာသံုးသပ္ဖို႔ လည္း ေကာင္းပါတယ္။ ထို႔အတူ ျပည္တြင္းစစ္ရဲ႕ ဇစ္ျမစ္ကိုလည္း မွန္မွန္ေလ့လာၿပီး မွန္မွန္ကန္ကန္ နာမည္ေပးဖို႔ လုိမယ္ထင္ပါတယ္။

၁၉၇၄ ထုတ္ "သဇင္သင္းျပန္ေတာ့"စာအုပ္မွာ ဆရာဒဂုန္တာရာက "ျပည္ေထာင္စုဟု ဆိုေသာ္လည္း ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ (၀ါ) ကိုယ့္ၾကမၼာကိုယ္ ဖန္တီးခြင့္ကို တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ားက ျပည့္၀စြာ မခံစားရ သျဖင့္ တစ္ဖက္က အမ်ဳိးသားေတာ္လွန္ေရးမ်ား ေပၚေပါက္လာျပန္သည္။ ယင္းသို႔လွ်င္ လြတ္လပ္ခါစ ထြန္းသစ္စ ပ်ဳိမ်စ္ငယ္႐ြယ္ေသာ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္သစ္သည္ အမ်ဳိးသားလြတ္လပ္ေရး။ ဒီမို ကေရစီေရး၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး၊ ဆိုရွယ္လစ္ေရးတို႔ျဖင့္ ၿခံဳငံုလ်က္ရွိေသာ ေတာ္လွန္ေရးႀကီးျဖင့္ ရင္ဆိုင္ ႀကံဳေတြ ႔ေနရေပသည္"ဟု သံုးသပ္ျပခ့ဲပါတယ္။ ဆရာဒဂုန္တာရာရဲ႕ အသံုးအႏွဳန္းကို ျပန္ၾကည့္ပါ။ ေသာင္းက်န္းသူ လို႔ မေျပာသလို၊ ကိုလိုနီဆိုးေမြလို႔လည္း မသံုးပါဘူး။ "ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ (၀ါ) ကိုယ့္ၾကမၼာကိုယ္ ဖန္တီးခြင့္ကို တိုင္းရင္းသားမ်ားက ျပည့္၀စြာ မခံစားရသျဖင့္ တစ္ဖက္က အမ်ဳိးသားေတာ္လွန္ေရး မ်ား ေပၚေပါက္လာျပန္သည္။"ဟု သံုးႏွဳန္းရာမွာ "အမ်ဳိးသားေတာ္လွန္ေရးမ်ား"ဟုသာ သံုးႏွဳန္းတာကို ေတြ႔ပါ တယ္။ ဒါဟာ ဘာကို ျပေနသလဲဆိုေတာ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို လိုလားၿပီး မတူညီတ့ဲ သမိုင္းေနာက္ခံေတြအရ ဖြဲ႔စည္းထားတ့ဲ ႏိုင္ငံေတာ္ကို ညႊန္းဆိုေနတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ခ်ဳပ္ေျပာရရင္ ျပည္တြင္းစစ္ဟာ "ကိုလိုနီဆိုးေမြ"မဟုတ္သလို "ေသာင္းက်န္းသူမ်ား"လည္း မဟုတ္ပါဘူး။ လြတ္လပ္ေရးရသည္မွ ယေန႔အခ်ိန္ထိ ဆင္ႏႊဲေနတ့ဲ တိုက္ပြဲဟာ အမ်ဳိးသားလြတ္ေျမာက္ေရး တိုက္ပြဲပါ။ တစ္နည္းအားျဖင့္ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ရွိတ့ဲ အမ်ဳိးသားလြတ္ေျမာက္ေရး တိုက္ပြဲပါ။ မဟာလူမ်ဳိးႀကီး၀ါဒ သမားေတြနဲ႔ က်ဥ္းေျမာင္းေသာ အမ်ဳိးသားေရးအျမင္ရွိသူေတြအတြက္ေတာ့ "ကိုလိုနီဆိုးေမြ"ေၾကာင့္ လက္နက္ကိုင္ေသာင္းက်န္းသူမ်ားအျဖစ္ ျမင္ၾကရမွာ ေသခ်ာပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဖိႏွိပ္ခံအမ်ဳိးသားမ်ား အတြက္ေတာ့ တရားေသာစစ္ပြဲ၊ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ရရွိေရးအတြက္ အမ်ဳိးသားေတာ္လွန္ေရးကို ဆင္ႏႊဲေန သည့္ သူရဲေကာင္းမ်ားအျဖစ္ ေမာ္ကြန္းထိုးရမွာပါ။ ဆိုေတာ့ စီးဆင္းလာတ့ဲ သမိုင္းေၾကာင္းေတြအရ ျဖစ္ တည္ေနတ့ဲ ပကတိအေျခအေနေတြအရ တန္းတူေရးနဲ႔ တည္ေဆာက္ခ်င္တ့ဲ ဒီႏိုင္ငံက တိုင္းရင္းသားေပါင္း စုံအေနျဖင့္ ႐ွဳေထာင့္တစ္ဖက္တည္းကၾကည့္ၿပီး သံုးသပ္လုပ္ေဆာင္ခ်က္ကို စြန္႔လႊတ္သင့္ပါတယ္။ ျဖစ္ တည္ေနတ့ဲ ပကတိအေျခအေနေတြကို မွန္မွန္ကန္ကန္သံုးသပ္ျပရင္း အဲဒီသံုးသပ္ခ်က္ေတြထဲမွာပဲ အမွားေတြ ပါတတ္လို႔ပါ။ ဒီအမွားသံုးသပ္ခ်က္ေတြဟာ ဒုတိယပင္လံုေခၚေခၚ၊ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ေျပာ သလို (၂၁)ရာစု ပင္လံုေခၚေခၚ အဲဒီအတြက္ အေႏွာင့္အယွက္ျဖစ္ေစႏိုင္ပါတယ္။

၁၉၄၈ မွာ လြတ္လပ္ေရးရလာတ့ဲ ဒီေန႔ျမန္မာႏိုင္ငံဆိုတာ ၁၉၄၇ ပင္လံုက ေမြးဖြားေပးလိုက္တ့ဲ သမိုင္း ကို ေခ်ာင္မထိုးထားမိဖို႔ လိုမယ္ထင္ပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ ၁၉၄၇ ပင္လံုစာခ်ဳပ္ဟာ "ကိုလိုနီ ဆိုးေမြ"ေၾကာင့္ ခ်ဳပ္ဆိုခ့ဲရတယ္ဆိုတ့ဲ အေရးအသား အေျပာအဆိုအခ်ဳိ႕ကို ေတြ႔လာရလို႔ပါ။ ဆိုေတာ့ ဒုတိယပင္လံု (သို႔မဟုတ္) ႏွစ္ဆယ့္တစ္ရာစု ပင္လံုဟာလည္း အလိုအေလ်ာက္ "ကိုလိုနီဆိုးေမြ"အျဖစ္ သတ္မွတ္ၿပီးသား ျဖစ္သြားမွာပါ။ ကိုလိုနီဆိုးေမြဆိုတာ ကိုလိုနီျပဳက်င့္ခ့ဲတ့ဲ ၿဗိတိသွ်က ျမန္မာႏိုင္ငံကို လြတ္လပ္ေရး ေပးရေတာ့မယ့္အခ်ိန္မွာ စစ္မီးေတြေလာင္ေအာင္ ျပည္တြင္း မၿငိမ္မသက္ျဖစ္ေအာင္ တိုင္းရင္းသားေတြကို ေျမွာက္ေပးခ့ဲတယ္လို႔ ကၽြန္ေတာ္နားလည္ သေဘာေပါက္ပါတယ္။ ဆိုေတာ့ ၁၉၄၇ ပင္လံုစာခ်ဳပ္ရဲ႕ "မူ"ေတြနဲ႔ မသိမသာ လမ္းခြဲခ့ဲေသာ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ႏိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံုအေျခခံ ဥပေဒနဲ႔ ပင္လံု"မူ"ကို လံုး၀ဆန္႔က်င္ခ့ဲေသာ ၁၉၇၄ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံဥပေဒေတြမွာ တိုင္းရင္း သားေတြရဲ႕ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္၊ တန္းတူခြင့္ဆိုတာေတြ ျငင္းပယ္ခံခ့ဲရတယ္။ အဲဒီလို ကခ်င္၊ ကရင္၊ မြန္၊ ရွမ္းစတ့ဲ တိုင္းရင္းသားေတြရဲ႕ တန္းတူေရးနဲ႔ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ ဆံုး႐ံွဳးမွဳ၊ ျငင္းပယ္ခံရမွဳအေပၚ အေျခ ခံျဖစ္ေပၚလာတ့ဲ ေတာ္လွန္ေရးစစ္ပြဲေတြဟာ ေသာင္းက်န္းသူလို႔ သံုးႏွဳန္းျခင္းနဲ႔ ကိုလိုနီဆိုးေမြလို႔ သံုးႏွဳန္းျခင္းဟာ တိုင္းရင္းသားေတြရဲ႕ ေတာ္လွန္ေရးကို ေခ်ာင္ထိုးလိုက္တာ ျဖစ္တယ္။ ကိုယ့္ကိုယ္ကို မလိမ္ေၾကးေျပာရရင္ တိုင္းရင္းသားေတြရဲ႕ ေတာ္လွန္ေရးကို ေစာ္ကားလိုက္ျခင္းျဖစ္တယ္။

တစ္ဖက္မွာလည္း တပ္မေတာ္ဆိုတာ မဟာလူမ်ဳိးႀကီး၀ါဒကို စြဲကိုင္ထားျခင္းဟာလည္း လံုး၀ မမွန္ကန္လို႔ ေျပာလို႔မရပါဘူး။ ထို႔အတူ တပ္မေတာ္ကို ရန္သူလို႔ သတ္မွတ္ခ်က္ဟာလည္း နည္းနည္း လြဲေနမယ္ထင္တယ္။ တကယ္တမ္းေျပာရရင္ မဟာလူမ်ဳိးႀကီး၀ါဒလႊမ္းမိုးေရး အယူအဆရွိသူ အင္အားစုက တပ္မေတာ္ကို အသံုးခ်ျခင္းသာ ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ တနည္းေျပာရရင္ ပဥၥမျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ အယူအဆကို ယံုၾကည္သက္၀င္သူတို႔ရဲ႕ တပ္မေတာ္အေပၚ အသံုးခ်ျခင္းသာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီလို တပ္မေတာ္ကို အသံုးခ်တ့ဲအခါ တပ္မေတာ္ထဲက သက္၀င္ယံုၾကည္သူေတြ ပါ၀င္သလို တပ္မေတာ္ရဲ႕ အျပင္ဘက္က လူေတြလည္း ပါ၀င္တတ္ပါတယ္။ အထင္ရွားဆံုးကေတာ့ ၁၉၆၂ ဦးေန၀င္း အာဏာသိမ္းဖို႔ အားေပး အားေျမွာက္ျပဳခ့ဲတ့ဲအထဲမွာ ဖဆပလ အျခမ္းတစ္ျခမ္း ပါ၀င္ခ့ဲတာဟာ အထင္ရွားဆံုးပါ။ ဆိုေတာ့ ပင္လံုမူနဲ႔ မသိမသာ လြဲဖြယ္ေနတ့ဲ ၁၉၄၇ ႏိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္ေရး လွဳပ္ရွား မွဳျဖစ္တ့ဲ ေတာင္ႀကီးညီလာခံဟာ ႏိုင္ငံေရးကို ႏိုင္ငံေရးအရ စားပြဲ၀ိုင္းမွာ အေျဖရွာျခင္းျဖစ္သလို ႏိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ႔စည္းပံုအရလည္း ျပႆနာကို သက္ဆိုင္ရာ ကာယကံရွင္မ်ားကိုယ္တိုင္ အေျဖရွာျခင္းျဖစ္တယ္။ ေတာင္ႀကီး ညီလာခံရဲ႕ အေျဖဟာ ခြဲထြက္ေရးမဟုတ္ဘဲ တန္းတူေတာ၊ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ရွိေသာ ျပည္ေထာင္စု တည္ေဆာက္ေရး လုပ္ငန္းစဥ္ေတြသာျဖစ္တယ္ဆိုတာ ေတာင္ႀကီးညီလာခံ မွတ္တမ္းေတြက သက္ေသျပေနခ့ဲတယ္။ ဒါေပမယ့္လို႔ တည္ၿမဲ ဖဆပလေရာ၊ စာနယ္ဇင္းအခ်ဳိ႕ပါ တိုင္းျပည္ၿပိဳကြဲေရးလို႔ ၀ိုင္းေအာ္ခ့ဲၾကတယ္။ ထို႔အတူ ဒီဘက္ေခတ္မွာ ဒီမိုကေရစီအင္အားစုထဲက ပုဂၢိဳလ္အခ်ဳိ႕ကလည္း အဲဒီ ဘက္ေခတ္ ေတာင္ႀကီးညီလာခံကို "ကိုလိုနီဆိုးေမြ"လို႔ ကင္းပြန္းတပ္လိုက္တာေတြ ေတြ႔ရတယ္။ ဒီတူညီမွဳ ဟာ မဟာလူမ်ဳိးႀကီး၀ါဒ လႊမ္းပိုးေရးအယူအဆ (သို႔မဟုတ္) ပဥၥမျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ အယူအဆအရ တူညီေနတာကို တိုင္းျပည္အတြက္ ၀မ္းနည္းဖြယ္ရာ ေတြ႔ရတယ္။

ဒါေၾကာင့္ ဘံုရန္သူ တပ္မေတာ္လား ဆိုတ့ဲ ေမးခြန္းဟာ စိတ္၀င္စားစရာ ေကာင္းပါတယ္။ ကၽြန္ေတ္ာ့ အျမင့္ကေတာ့ တပ္မေတာ္ဟာ ဘံုရန္သူ မဟုတ္ပါဘူး။ တပ္မေတာ္ကို အသံုးခ်ေနတ့ဲ မဟာလူမ်ဳိးႀကီး၀ါဒ လႊမ္းမိုးေရး စစ္ေခါင္းေဆာင္အခ်ဳိ႕နဲ႔ တပ္မေတာ္ထဲမွာ မရွိတ့ဲ တပ္မေတာ္ထဲမွာ မပါ၀င္တ့ဲ မဟာလူမ်ဳိး ႀကီး၀ါဒ လႊမ္းမိုးေရး အယူအဆရွိသူ အင္အားစုမ်ားဟာ တန္းတူေသာ၊ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ရွိေသာ ဖက္ဒ ရယ္ျပည္ေထာင္စု တည္ေဆာက္ေရးရဲ႕ ဘံုရန္သူေတြသာ ျဖစ္တယ္။ တပ္မေတာ္ထဲမွာ မပါ၀င္တ့ဲ အင္အား စုဆိုတာ ဒီမိုကေရစီအင္အားစုထဲမွာလည္း ရွိသလို ပညာရွင္၊ စာနယ္ဇင္းသမား စတ့ဲအလႊာ အသီးသီးမွာ လည္း ရွိေနပါတယ္။ တပ္မေတာ္ကို အသံုးခ်ေနတ့ဲ စစ္ေခါင္းေဆာင္အခ်ဳိ႕နဲ႔ အသံုးခ်ခံေနရတ့ဲ တပ္မေတာ္ ဆိုတာကို ဒီမိုကေရစီအင္အားစုထဲမွာ ကြဲျပားဖို႔လိုသလို တပ္မေတာ္ထဲထိ စိမ့္၀င္ေအာင္ လုပ္ေဆာင္ေရး ဟာလည္း ဒီေန႔ အေရးႀကီးတ ့ဲလုပ္ရပ္ထဲက တစ္ခု ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ ခ်ဳပ္ေျပာရရင္ ေတာင္ႀကီး ညီလာ ခံေခတ္တုန္းက တည္ၿမဲဖဆပလနဲ႔ စာနယ္ဇင္းသမားေတြနဲ႔ ဖက္ဒရယ္ဟာ တိုင္းျပည္ ၿပိဳကြဲေရးအျဖစ္ ၀ိုင္းေအာ္လွံဳေဆာ္မွဳဟာ တန္းတူေသာ၊ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ရွိေသာ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စု တည္ေဆာက္ေရးကို ျပင္းပယ္လို၍ ျဖစ္တယ္ဆိုတာ ထင္ရွားပါတယ္။ သူတို႔ဟာ တပ္မေတာ္ထဲက မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေပမယ့္လို႔ လူမ်ဳိးႀကီး၀ါဒ လႊမ္းမိုးေရး အယူအဆကို သက္၀င္ယံုၾကည္သူေတြျဖစ္ၿပီး တစ္ျပည္ေထာင္စနစ္ကို သြားလိုၾကသူေတြ ျဖစ္တယ္။

ဆိုေတာ့ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုဟာလည္း ပင္လံုမူေတြနဲ႔ လံုး၀ဆန္႔က်င္စြာ ေပၚထြက္လာခ့ဲပါတယ္။ ဒီဖြဲ႔စည္းပံုဟာ လည္း ဒီပုတ္ထဲက ဒီပဲ အတိုင္းပါပဲ။ တိုင္းရင္းသားေတြရဲ႕ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ေတြကို ႐ိုက္ခ်ဳိးထားပါတယ္။ တက္လာမယ့္ အစိုးရဟာလည္း ဒီဖြဲ႔စည္းပံုအတိုင္း ဆက္လက္အုပ္ခ်ဳပ္သြားမယ္ဆိုရင္ေတာ့ ျပည္တြင္းစစ္ ဟာ ျခေသၤ့လည္ျပန္အျဖစ္ ျပန္လာဦးမွာပါ။ မဟာလူမ်ဳိးႀကီး၀ါဒ လႊမ္းမိုးေရးအင္အားစုေတြကေတာ့ ေသာင္း က်န္းသူမ်ား၊ ကိုလိုနီဆိုးေမြမ်ားအျဖစ္ ကင္ပြန္းတပ္ၾကဦးမွာပါ။ ထို႔အတူ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ ဆံုး႐ွံဳးေန ဆဲျဖစ္တ့ဲ တိုင္းရင္းသားေတြဘက္ကေတာ့ တရားေသာ စစ္ပြဲ၊ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ရရွိေရးအတြက္ တိုက္ပဲြ၀င္ေနေသာ သူရဲေကာင္းမ်ားအျဖစ္ ဆက္လက္ရွိေနဦးမွာ ေသခ်ာပါတယ္။ နယ္ျခားေစာင့္တပ္ အသြင္ ေျပာင္းလဲေရးကို ျပင္းပယ္ထားေသာ အဖြဲ႔မ်ားဟာလည္း မိမိအမ်ဳိးသားမ်ားရဲ႕ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ မရွိျခင္းအေပၚမွာ ျငင္းပင္ထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။ နယ္ျခားေစာင့္တပ္အသြင္ ေျပာင္းလဲေရးကို ျငင္းဆို ထားေသာ ဗိုလ္ႏွဳတ္ခမ္းေမႊးဦးေဆာင္ေသာ တိုးတက္ေသာ ဗုဒဘာသာ ကရင္အမ်ဳိးသားတပ္မေတာ္ (ဒီေကဘီေအ)ကေတာ့ ႏို၀င္ဘာ (၇)ရက္ကတည္းကပင္ ဒီေန႔အခ်ိန္ထိ စစ္ပြဲေတြဆီ ေျခဦးျပန္လွည့္ခ့ဲ ပါတယ္။

စစ္ပြဲေတြဆီ ေျခဦးလွည့္ခ့ဲျခင္းဟာ ၂၀၀၈ အေျခခံဥပေဒေၾကာင့္ ျဖစ္တယ္ဆိုတာ ထင္ရွားပါတယ္။ စစ္ေရး ျပင္ဆင္ေနတ့ဲ ကခ်င္လြတ္လပ္ေရးအဖြဲ႔၊ မြန္ျပည္သစ္ပါတီ၊ ၀ တပ္ဖြဲ႔နဲ႔ ရွမ္းျပည္တပ္မေတာ္ရဲ႕ တပ္မဟာအခ်ဳိ႕ကလည္း နယ္ျခားေစာင့္တပ္အသြင္ ေျပာင္းလဲေရးကို ျငင္းဆိုထားတာဟာ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံု နဲ႔ တိုက္႐ိုက္ပတ္သက္ေနတပါတယ္။ ဒီဖြဲ႔စည္းပံုဟာ တိုင္းရင္းသားေတြနဲ႔ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ ကို ျငင္းပယ္ထားတာပါ။

၁၉၄၇ ပင္လံုမွာ ခ်ဳပ္ဆိုခ့ဲတ့ဲ ပင္လံုစာခ်ဳပ္ရဲ႕"မူ"ေတြကို ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံုအေျခခံဥပေဒ (၃)ခုလံုးမွာ မသိမသာ လမ္းခြဲခ့ဲသည္မွ သိသိသာသာလမ္းခြဲခ့ဲျခင္းရဲ႕ ရလဒ္ကေတာ့ ျပင္တြင္းစစ္ပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္ ပင္လံုညီလာခံရဲ႕ အေျဖေတြကို လိုက္ေလ်ာျခင္းဟာ တိုင္းျပည္ရဲ႕ အေျဖေတြျဖစ္မွာ ေသခ်ာပါတယ္။ ယခု ဒုတိယပင္လံုညီလာခံ (သို႔မဟုတ္) ႏွစ္ဆယ့္တစ္ရာစု ပင္လံုညီလာခံမွ ထြက္ေပၚလာမယ့္ အေျဖနဲ႔ အဲဒီအေျဖအတိုင္း လက္ေတြ႔လုပ္ေဆာင္ျခင္းဟာ အပစ္ရပ္အဖြဲ႔ေတြအားလံုး စစ္ပြဲေတြဆီ ျပန္သြားေရးကို ဟန္႔တားႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ၂၀၀၃ ဧၿပီလထုတ္ အတြဲ(၁)၊ အမွတ္(၁၂) Voice of Arakan သတင္းစာမွာ ကၽြန္ေတာ္ေရးတ့ဲ "အမ်ဳိးသားလြတ္ေျမာက္ေရး လွဳပ္ရွားမွဳမ်ားႏွင့္ အနာဂတ္ဖယ္ဒရယ္ ျပည္ေထာင္စု အေရး" ေဆာင္းပါးထဲက ေအာက္ပါစာသားေလးနဲ႔ ဒီေဆာင္းပါးကို နိဂံုးခ်ဳပ္ပါရေစ။ "အနာဂတ္ ဒီမိုကေရစီ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စု တည္ေဆာက္ေရးႏွင့္ ပတ္သက္၍ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံဥပေဒ ကို ျပန္လည္က်င့္သံုးျခင္း (သို႔မဟုတ္) အလားတူ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံဥပေဒမ်ဳိးကို က်င့္သံုးျခင္းသည္ လြတ္လပ္ေရးႏွင့္ တပ္တူျဖစ္ပြားလာေသာ ျပည္တြင္းစစ္ကို ၿငိမ္းသတ္ႏိုင္မည္ မဟုတ္ေပ။ အမ်ဳိးသား လြတ္ေျမာက္ေရးလွဳပ္ရွားမွဳ အရွိန္အဟုန္ ျပင္းထန္ေရးသို႔သာ ဦးတည္သြားမည္ ျဖစ္၏။"

ခိုင္လင္း(ေမဃ၀တီ)

Arakan Review
၂၀၁၀၊ ဒီဇင္ဘာ (၈)၊ ၁ း ၄၄ နံနက္

ခိုင္လင္း(ေမဃ၀တီ)ေရးသားသည့္ မဟာလူမ်ဳိးႀကီး၀ါဒ၏ ေအာင္ပြဲလားႏွင့္ ဒုတိယပင္လံုမွသည္ အနာဂတ္ျပည္ေထာင္စုဆီသို႔ စာအုပ္မွ-

1 comment: