The Rohingya & The Rakhaing - Dr. Aye Kyaw

The Rohingya and The Rakhaing
Dr. Aye Kyaw
pdf file (53 Kb)




Who are the Rohingyas - Dr. Aye Chan

Who are the Rohingyas
by Dr. Aye Chan
pdf file (30 Kb)




ေျမာက္ဦးဆရာေတာ္ ဘဒၵႏ ၱဝါယာမိႏၵ ေထ႐ုပတၱိအက်ဥ္း

ဇာတိခ်က္ေၾကြ ေမြးရပ္ေျမ 

အ႐ွင္၀ါယာမိႏၵ (ေတာေပ်ာ္ရဟန္း) သည္ ရခိုင္ျပည္နယ္၊ သံတြဲခရိုင္၊ ေတာင္ကုတ္ၿမိဳ႔အပိုင္ (မဟိရာန ဒီ) ေခၚ မအီေခ်ာင္း၊ မအီၿမိဳ႔၌ ခမည္းေတာ္ ဦးးစိန္ေအာင္၊မယ္ေတာ္ ေဒၚျဖဴစိန္တို႔မွ ေကာဇာသကၠရာဇ္ ၁၃၂၁ ခုႏွစ္၊ ေတာ္သလင္း လဆန္း ၁ ရက္၊ ဗုဒၶဟူးေန႔ နံနက္ (၉)နာရီအခ်ိန္တြင္ မီး႐ွဴးသန္႔စင္ ဖြားျမင္ေတာ္မူခဲ့ေသာ သားရတနာ ျဖစ္ပါသည္။

ကႏၲာရပန္းမ်ားမႏြမ္းေစခ်င္ - ေမာင္လွိဳင္(လမု)

စစ္ေတြၿမိဳ႕ကိုမေရာက္ျဖစ္ခဲ့သည္မွာ ဆယ္စုႏွစ္ ႏွစ္စုပင္ၾကာခဲ့ေလၿပီ။ မဆလ ေခတ္အကုန္ စစ္အာဏာ အစဦးကာလမွာ ေကာလိပ္ေက်ာင္းသားဘ၀ က်င္လည္ခဲ့စဥ္က စစ္ေတြ၌ ေနခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ၾကမ္းတမ္း ခက္ေရာ္ေသာပညာေရး ခရီးလမ္းေလွ်ာက္လွမ္းေနခဲ့ေသာ္လည္း အတၱစိတ္ႏွင့္ ကိုယ့္အပူသာျမင္ ပတ္၀န္း က်င္ကိုဂ႐ုမမူ။ မိမိကလြဲလွ်င္ တျခားသူမ်ား အဆင္ေျပေနလိမ့္မည္ဟုသာ အထင္ရွိခဲ့သည္။

ယခုတစ္ႀကိမ္ စစ္ေတြသို႔ သတင္းေထာက္အေနျဖင့္ ေရာက္ရွိလာေသာအခါ အစစအရာရာ ေလ့လာ စုိးေၾကာက္ေနမိသည္။ က်ီးကန္းေတာင္းေမွာက္ၾကည့္သည္။ ဂ႐ုတစိုက္ၾကည့္ေလ ျမင္လာရေလ မဟုတ္ပါ လား။

သမိုင္း၀င္လက္သီးမ်ား

(၁)
သမိုင္းမာ တံခါးပိတ္ဆိုဆို
႐ိုးမကို သံမဏိသား တင္းပီးခေရ
ဦးျမ၀ါဧ့ ႐ီႊမ်ဳိဥ္းဓမၼသတ္တရားကို
လက္တိြက်င့္သံုးစည္းျခားပ်ာ
မင္းဘာႀကီးခမ်ာ
"စဖိုမာ မီးထ့ဲ"
သီြးရည္စင္စင္ ညွဲ႔လို႔
မယြဲ႔မေစာင္း ဟန္ခ်က္ေနာင္းေနာင္း
သီရိ၀စၦေကာင္းေကာင္းထူမတ္
ရာစုႏွစ္တိ ျဖတ္သန္းခ
႐ိုးမလိုင္... ငါလြမ္းေရ။

"သီတာေထြး"သို႔ ေသြးေမာ္ကြန္းႏွင့္ ေသြးသစၥာ - စစ္ေတြညိဳသန္႔

(၁)
ေၾသာ္... မသတီစရာ အေရးေၾကာင့္
မဟီကမာၻေဆြးၿပီး
မွီစရာ ေ၀းခ့ဲရ႐ွာတ့ဲ
"သီတာေထြး"ေရ...
ဤကဗ်ာေတး
စီကာေရးရင္း
ေသြးျဖင့္ ဂုဏ္ျပဳအပ္ပါသည္။
ေသြးျဖင့္ ေမာ္ကြန္းတင္ပါသည္။
ေသြးျဖင့္ သစၥာဆိုပါသည္။

သီတာေထြး.....သို႔

မသီတာ
ေခတ္ပညာမျမင့္၊ ဓနမဟိ၊ ကၽြန္းသမ အထြီးေသွ်
နင္..... ငါ့သမီး
နင္..... ငါ့ႏွမ
နင္..... ငါ့အမင္
နင္..... ငါ့ႏိုင္ငံေတာ္
ရကိၡတသား အိမ္ကို
မိစာၦေစတန္တိ ဗံုးခြဲအၾကမ္းဖက္
နင့္ငိုသံေရ အခ်က္ပီး ေခါင္းေလာင္းသံ
နင့္ကၽြီးသံ တပ္လွန္႔သံ
နင့္အံႀကိတ္သံ ငါ႐ို႔ ဒါးနဲ႔လွံ။

ေခတ္႐ွိၿပီးနီေရ ဆရာျမ၀ါ၏ ၀ိုင္းပယ္နည္း - ရခိုင္သား

    ေအးမသမီး တူမေသွ်နန္႔ သူ႔အေဖာ္မေသွ်႐ို႔ စစ္ေတြၿမိဳ႔လယ္ လမ္းမႀကီးအိမ္က စံျပ႐ြာလားဖို႔ ဆိုကၠားငွားကတ္ေတ။ ကိုယ့္အိမ္နားခြဆံုးက အားနီေရ အသိဆိုကၠားသည္ ေအးထြန္းကို "၂၀၀/ိ-နန္႔ ပို႔ဖုိ႔လား"လို႔ စ်ီးျပတ္ကတ္ေတ။ ေအးထြန္းက လားနီက်စ်ီးအတိုင္း ၃၀၀/ိ-ေတာင္းေရ။ စ်ီးမတည့္ကတ္။ အနားမာထိုင္နီေရ တူမႀကီးက "မင္းမာ ထိုင္နီတူတူ လိုက္ပို႔ပစ္ခီေက ၂၀၀/ိ-မရလား"လို႔ ေအးထြန္းလိုက္ပို႔ခ်င္ေအာင္ ေျပာသိယင့္။ ေအးထြန္းက လွဳပ္ပင္မလွဳပ္။ ယင္းပိုင္စ်ီးျပတ္နီတြင္းမာ သူ႐ို႔႐ွိက ကုလားဆိုကၠားတစ္စီး ျဖတ္လားေရ။ တူမေသွ်က လွမ္းေခၚလိုက္ေတ။ ၂၀၀/ိ-နန္႔ စ်ီးျပတ္ေတခါ ကုလားဆိုကၠားသည္က လိုက္ပို႔ေမလို႔ သေဘာတူလိုက္ေတ။ တူမေသွ်႐ို႔ ၿပံဳ႔သိၿပံဳ႔သြင္နန္႔ လိုက္ပါလားလီကတ္ယင့္။

ရခိုင့္လြတ္လပ္ေရးစာေစာင္ အတြဲ(၄)၊ အမွတ္(၁၁)

၂၀၁၂ခု၊ ေမလတြင္ထုတ္ေ၀ေသာ
ရခိုင့္လြတ္လပ္ေရးစာေစာင္
အတြဲ(၄)၊အမွတ္(၁၁)
pdf file (894 KB)



ရခိုင္တို႔ကတ့ဲ ဒံုးယိမ္းပြဲ - သားေ႐ႊဦး(ကစၦပ)

ေတာ႐ြာသဘာ၀အတိုင္း တစ္႐ြာတြင္ပြဲ႐ွိလွ်င္ တစ္႐ြာကမေနႏိုင္ဆိုသလုိ တေပါင္းလေရာက္လွ်င္ ျမစ္နား ႐ြာမွာ "ဒံုးပြဲ႐ွိတယ္ဟ့ဲ"လို႔ ၾကားလွ်င္ပင္ ဒံုးပြဲကို ၾကည့္ရဖို႔ လက္ခ်ဳိးေရတြက္ရၿပီး ဒံုးပြဲကို ႐ြာကလူႀကီး၊ လူငယ္မ်ားပါမက်န္ လွည္းမ်ားစီတန္းသြားခ့ဲၾကသည္။ ေန႔ခင္းဘက္တြင္ ဒံုးယိမ္းကပြဲကို တစ္၀ႀကီးၾကည့္၊ ညဘက္က်လွ်င္ ဇာတ္ပြဲမိုးအလင္းၾကည့္ႏွင့္ ေက်းလက္သဘာ၀ ေတာသူေတာင္သားမ်ား ေပ်ာ္ၾကရသည္။ ဒံုးယိမ္းမ်ားမွာ ႐ြာႏွစ္ဆယ္၊ သံုးဆယ္မွ ယိမ္းအဖြဲ႔မ်ားက အၿပိဳင္လာၾကျခင္းျဖစ္သည္။ ဂိုဏ္းခ်ဳပ္ ဆရာေတာ္ႀကီး ပြဲဆိုလွ်င္ ယိမ္းက ပိုမ်ားသည္။ ေနာက္ဆံုးေန႔မွ ယမ္းတံုးမ်ားကို ပစ္ေဖာက္ကာ ပူေဇာ္ၾကၿပီး ႐ုပ္ကလာပ္ကို မီး႐ွိဳ႔ၾကသည္။ ယင္းအခ်ိန္က ႐ြာတစ္႐ြာတြင္ ယိမ္းတစ္ယိမ္းေတာ့ ႐ွိၾကသည္။ ယခုႏွစ္ ေမာင္ေတာၿမိဳ႔နယ္အတြင္းက ႐ြာသာယာေက်း႐ြာဒံုးပြဲကို ေရာက္ခ့ဲသည္။ ဒံုးပြဲႏွင့္ ဒံုးယိမ္းမွာ ရခိုင္ျပည္နယ္တစ္၀န္းတြင္ ယခုတိုင္ ထိန္းသိမ္းေနေသာ ႐ိုးရာအေမြအႏွစ္တစ္ခု ျဖစ္ေနပါေသးသည္။ ရခုိင္ျပည္နယ္တြင္ ဘုန္းႀကီးပ်ံပြဲကို ဒံုပြဲဟု ေခၚျခင္းျဖစ္သည္။ ဒံုးပြဲတြင္ အဓိကၾကည့္႐ွဳစရာ ႏွစ္မ်ဳိး႐ွိသည္။ ယင္းတို႔မွာ ဘုန္းေတာ္ႀကီး႐ုပ္ကလာပ္ ယာယီစံေက်ာင္းဆီသို႔ ယမ္းတံုးမ်ားျဖင့္ ဒံုးတိုက္ျခင္းျဖစ္ၿပီး ေနာက္တစ္ခုမွာ လွပစြာျပင္ဆင္ထားသည့္ တလားမ်ားကို ဒံုးယိမ္းအဖြဲ႔မ်ားက တလားမ်ားကို ဒံုးယိမ္း အဖြဲ႔မ်ားက တစ္ဖြဲ႔ႏွင့္တစ္ဖြဲ႔ အၿပိဳင္သီဆို ကျပျခင္းပင္ျဖစ္သည္။