ေခ်ာင္းကိုအစြဲျပဳ၍ ၿမိဳ႔႐ြာအမည္ ေခၚေ၀ၚသမုတ္ေလ့႐ွိၾကသျဖင့္ ႐ိုးမေတာင္ေပၚ၌ ေတာင္ဂုတ္ ၿမိဳ႔ႏွင့္ ေတာင္ဂုတ္ေတာင္ယွဥ္တြဲ၍ ႐ွိခ့ဲေပလိမ့္မည္။ ၿမိဳ႔ေနရာအဆင့္ဆင့္ အခ်ိန္အခါႏွင့္ အေျခအေန အရ ေတာင္ေျခပိုင္းသို႔ ေ႐ႊ႔ေျပာင္းလာေသာအခါ ေတာင္ဂုတ္ေတာင္သည္ ႐ိုးမေတာင္ေပၚ၌ ဒ႑ာရီ ပံုျပင္ဆန္ဆန္ က်န္ခ့ဲရသည္။ ၿမိဳ႔အမည္မူကား အမရပူရျပည့္႐ွင္ ဗဒံုမင္း၏ က်ဴးေက်ာ္စစ္၊ ေတာင္စဥ္ခုနစ္ ခ႐ိုင္ ရခိုင္မင္းဘြဲ႔မည္ခံ ေတာင္မင္းေက်ာ္ထီြး၏ ခုခံစစ္၊ ဗိုလ္ခ်င္းပ်ံအပါအ၀င္ ေဒသအႏွ႔ံ ငပိုးလံုး၊ ငခြက္ေပါက္၊ ကၽြဲတစ္ေကာင္ႏိုင္တို႔၏ တြန္းလွန္စစ္ႏွင့္ ေနာက္ဆံုးႀကီးမားျပင္းထန္လွေသာ ဒုတိယကမာၻ စစ္ႀကီး၏ စစ္တလင္းျပင္ျဖစ္ခ့ဲရကာ “ဂုတ္”ၿမိဳ႔မွသည္ “ကုတ္”ၿမိဳ႔ဆီသို႔ အေတြးအျမင္ အယူအဆအမ်ဳိးမ်ဳိး တို႔၏ ဒဏ္ရာဒဏ္ခ်က္ႏွင့္ ေျပာင္းလဲေခၚေ၀ၚ သုတ္ခ့ဲၾကဟန္တူေခ်သည္။
ထိုနည္းတူစြာ ၿမိဳ႔အစပ္မွ လွမ္းေမွ်ာ္ၾကည့္လိုက္လွ်င္ အေ႐ွ႔ေတာင္ဘက္ခပ္က်က်၌ ယခုေခတ္အေခၚ ရန္ေခၚေတာင္ႀကီးကို ထီးထီးမားမား ေတြ႔ျမင္ႏိုင္သည္။ လြန္ခ့ဲေသာ ဆယ္စုႏွစ္ ႏွစ္ခုေက်ာ္ကာလအထိ ကညင္၊ ကေညာင္း ေဒသအေခၚ ေတာင္စလဲ အစ႐ွိသျဖင့္ေသာ သစ္ပင္ႀကီးမ်ဳိးစံုကို ဖေယာင္းတုိင္ႀကီးမ်ား အစီအရီစိုက္ထားသည့္ႏွယ္ ၿမိဳ႔အစပ္မွ ေတြ႔ျမင္ၾကရဖူးသည္။ ၁၉၆၃-ခုႏွစ္ ဖြင့္လွစ္ခ့ဲေသာ အထက္ တန္းေက်ာင္းႀကီး၏ အေ႐ွ႔ေတာင္ေထာင့္ ၀ရံတာလက္ရမ္းတန္းႏွင့္ ၿမိဳ႔မေဘာလံုးကြင္း ဂရင္းစတင္းေခၚ ပြဲၾကည့္စင္ေပၚတို႔မွ မ်က္စိပသာဒျဖစ္ဖြယ္ ႐ွဳခင္းကို လြမ္းေမာဖြယ္ၾကည့္ယင္း “ေတာင္ဂုတ္ၿမိဳ႔၏ ဖူဂ်ီယာ မား”ဟု အထပ္ထပ္ ေရ႐ြတ္ခ့ဲၾကဖူးသည္။
ယခုအေခၚ ရန္ေခၚေတာင္ကို ေ႐ွးလူႀကီးတို႔က ေဘးအႏၱရာယ္အေပါင္းတို႔မွ ကင္းလြတ္ရာ ကင္း လြတ္ေၾကာင္း ခိုလွံဳရာ “ရန္ခို”ေတာင္ဟုသာ ေခၚေ၀ၚခ့ဲၾကသည္။ ရန္ေခၚေတာင္တြင္ ႐ြာပုန္း၊ ႐ြာေ႐ွာင္ အမ်ားအျပားႏွင့္ သဘာ၀ေပါက္မဟုတ္ေသာ သရက္၊ ပိႏၷဲ၊ ေ႐ွာက္၊ သံပုရာႏွင့္ ေဆးဖက္၀င္အပင္ အမ်ဳိးမ်ဳိး တို႔ စိုက္ပ်ဳိးထား႐ွိခ့ဲေၾကာင္း နာၾကားဖူးခ့ဲ၏။ ယခုမူ ကၽြႏု္ပ္တို႔ လြမ္းေမာဖြယ္ ေမွ်ာ္ၾကည့္မဆံုးျဖစ္ ခ့ဲၾက ရေသာ “ေတာင္ဂုတ္ ဖူဂ်ီယာမား”၏ ေတာင္ေၾကာ၊ ေတာင္ၾကား၊ ခ်ဳိင့္၀ွမ္းတစ္လႊားမွ သစ္ေတာ ၀ါးေတာ ႀကီးမ်ား ဘယ္၀ယ္ဘယ္ဆီ ျမန္းခ့ဲၿပီမသိ။ ဘယ္သူ ဘယ္၀ါ၊ ဘယ္လူတကာတို႔ ဘယ္အရာ၊ ဘယ္အတြက္ ၀ါးၿမိဳလ်က္ ျဖဳန္းတီးဖ်က္ဆီးလိုက္ၾကၿပီမသိ။ ေဒသဖြံ႔ၿဖိဳး မည္သူမ်ား အက်ဳိးခံစားလိုက္ရေခ်ၿပီ မသိ။ ေဒသခံ တို႔ ခံစားၾကရသည္မွာ ရန္ခိုေတာင္ ေတာင္ကတံုးမွ ေနပူ႐ွိန္ေရာင္ျပန္ဟပ္သည့္ ေ၀ဒနာ၊ ထင္း႐ွား၊ ၀ါး႐ွား၊ စမ္းေရမ်ား ခမ္းေျခာက္ၿပီး အပူ႐ွိန္ျမင့္တက္လာသည့္ ဒဏ္တို႔သာတည္း။ ထို႔အတြက္ “ရန္ခိုေတာင္ ေတာင္ ကတံုးကို ေသွ်ာင္ျပန္၍ ထံုးေပးၾကပါ”ဟု ေၾကြးေၾကာ္လိုက္ရပါသည္။
ေတာင္ကတံုးကို ေသွ်ာင္ျပန္ထံုး၍ ရေကာင္းရႏိုင္ေသာ္လည္း ထုခြဲၿဖိဳဖ်က္ၿပီးမွ ေက်ာက္စိုင္ေက်ာက္ခဲ အျဖစ္ ျပန္ဆက္၍ မရႏိုင္ေတာ့သည္က ေနပူေတာင္ မာဘဲလ္ေက်ာက္ (Marble)ျဖစ္၏။ ခြဲစိတ္ျဖတ္ေတာက္ ထုတ္ယူၿပီးမွ ႏွစ္သန္းေပါင္းရာေက်ာ္ေအာင္ ေစာင့္ဆိုင္းၿပီးေတာင္မွ အစားထိုး၍ မရႏိုင္သည့္ အရာသည္ လည္း ထိုေက်ာက္ေဆာင္ႀကီးပင္ ျဖစ္သည္။ “ေနပူေတာင္ေက်ာက္ေဆာင္” ႀကီးအတြက္ ဘူမိေဗဒ ႐ွဳေထာင့္ႏွင့္ သမိုင္းေနာက္ခံျဖစ္ရပ္မ်ားကို လက္လွမ္းမီသေလာက္ လက္ဆင့္ကမ္း လိုက္ရပါသည္။
တည္ေနရာ
ေနပူေတာင္သည္ ရခိုင္ျပည္နယ္၊ ေတာင္ကုတ္ၿမိဳ႔မွ ပဲခူးတိုင္း ျပည္ၿမိဳ႔သို႔ အေရာက္ ရခိုင္႐ိုးမကို ျဖတ္ သန္းေဖာက္လုပ္ထားေသာ ေတာင္ကုတ္ေတာင္ၾကားလမ္း အနီးကပ္ရက္သား တည္ေနသည္။ ေတာင္ ကုတ္ၿမိဳ႔မွ (၂၉ မိုင္ ၄ ဖာလံု)ခန္႔အကြာ ႐ိုးမကားလမ္းေပၚမွ ေတာင္ဖက္ (၂)မိုင္ေက်ာ္ခန္႔တြင္ ထီးထီးမားမား တည္႐ွိေန၏။ အေ႐ွ႔ေလာင္ဂ်ီက်ဴ၌ (၉၄ ံ.၃၂ '.၃”)ႏွင့္ ေျမာက္လတီၱက်ဴ၌ (၁၈ ံ. ၄၂')တြင္ ပင္လယ္ေရ မ်က္ႏွာျပင္အထက္ အျမင့္ေပ (၂၂၂၃)၌ တည္႐ွိသည္။ ထိုမွ ေတာင္ဖက္မလွမ္းမကမ္းအစပ္တြင္ သူေ႒းေခ်ာင္းသို႔ စီး၀င္ေသာ ေရေကာက္ေခ်ာင္းဖ်ားေကြ႔၀ိုက္ စီးဆင္းေနသည္။
ကမာၻဦးအစ
ခရီးေတးယယုဂ္ (Cretaceous) လြန္ခ့ဲသည့္ႏွစ္ ၁၃၅ သန္းခန္႔က ကမာၻၿဂိဳဟ္ႀကီး တစ္၀ွမ္းလံုး အႀကီးမား ဆံုးႏွင့္ အျပင္းထန္ဆံုးေျမလွဳပ္႐ွားမွဳ၊ ေျပာင္းလဲမွဳႀကီး ျဖစ္ပြားခ့ဲသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ကမာၻေပၚ႐ွိ အျမင့္ ဆံုးေတာင္တန္းႀကီးမ်ား ေပၚေပါက္ခ့ဲသည္။ ဟိမ၀ႏာၱေတာင္တန္း၊ အဲလ္ပ္ ေတာင္တန္း၊ ေရာ့ကီးေတာင္ တန္း၊ အင္းဒိစ္ေတာင္တန္းႏွင့္ ရခိုင္႐ိုးမေတာင္တန္းတုိ႔ ပါ၀င္၏။ လြန္ခ့ဲေသာ ႏွစ္(၆၃)သန္းေလာက္တြင္ ရခိုင္႐ိုးမသည္ သက္ေႏွာင္းကပ္ (Cenozoic Era) ပင္လယ္ျပင္ႀကီးတါင္ စုန္႔စုန္႔တက္ခ်ည္၊ ရပ္နားခ်ည္ျဖင့္ ကၽြန္းဆက္မ်ား အျဖစ္ေပၚထြက္လာသည္။
လြန္ခ့ဲေသာ ႏွစ္(၁)သန္းမွ (၅)ေသာင္းေသာ ကာလအတြင္း ရခိုင္႐ုိးမႏွင့္ ယခု ျမန္မာျပည္ အလယ္ ပိုင္း ျဖစ္ေပၚမည့္ေနရာ တစ္၀ွမ္းလံုးတြင္ မီးေတာင္ေပါက္ကြဲမွဳမ်ား ဆက္လက္ျဖစ္ေပၚလ်က္႐ွိခ့ဲ သည္။ ေခ်ာ္ရည္၊ ေခ်ာ္ခိုးမ်ား၊ ႀကိမ္ဖန္မ်ားစြာ မွဳတ္လႊတ္အန္ထုတ္လ်က္ ေျမျပင္သို႔ စုန္႔စုန္႔တက္ဆဲ ပင္ျဖစ္သည္။ ငလ်င္လွဳပ္ခ်က္မ်ားႏွင့္ ေျမလႊာလွဳပ္႐ွား ႐ုန္းတက္ေျပာင္းလဲခ်က္မ်ားေၾကာင့္ တိမ္းေစာင္း တြန္႔ေခါက္ခ့ဲၿပီး တြန္႔ေခါက္ေတာင္တန္းမ်ား ျဖစ္ေပၚလာသည္။
ျပင္းထန္ေသာ မီးေတာက္ေပါက္ကြဲမွဳမ်ားေၾကာင့္ မီးသင့္ေက်ာက္မ်ား (Igneous rock)ႏွင့္ ထံုးေက်ာက္(Lime Stone)မွ အသြင္ေျပာင္းေက်ာက္ (Metamorphic Rock)မ်ား ျဖစ္ေပၚလာသည္ဟု ဘူမိပညာ႐ွင္တို႔က ေက်ာက္ခ်က္ခ်သည္။ ေနပူေတာင္ မာဘဲလ္ေက်ာက္ေဆာင္ႀကီးသည္လည္း ထိုသို႔ျဖစ္ေပၚ ေျပာင္းလဲလာေၾကာင္း မွတ္ခ်က္ျပဳၾကသည္။ ဘူမိေဗဒသုေတသနဂ်ာနယ္တစ္ေစာင္၌မူ ရခိုင္႐ိုးမေခါင္ေခါင္ ပတ္၀န္းက်င္မွ အနည္က်ေက်ာက္ (Sedimentary Rock) အဆက္အသြယ္မ႐ွိ ထီးထီးမားမား႐ွိေနျခင္းမွာ အျခားေသာေနရာတစ္ခုခုမွ ေမ်ာပါလာျခင္း ျဖစ္ႏိုင္သည္ဟု ယူဆေၾကာင္း ဆိုသည္။ ထိုယူဆခ်က္သည္ မွန္ကန္ခ်င္မွ မွန္ကန္ေပလိမ့္မည္။ ကမာၻေျမလႊာအျပင္ဘက္သို႔ ထိုးထြက္ေနေသာ မ်က္ျမင္အ႐ွိ ကုဗေပ (၃၄၉)သန္း၊ (၂)သိန္း၊ (၃)ေသာင္း၊ (၇)ေထာင္၊ (၅)ရာကိုၾကည့္၍ ခန္႔မွန္းခ်က္တစ္ခုသာ ျဖစ္သည္။ ကမာၻေျမထုအတြင္း မည္ေ႐ြ႔မည္မွ်အထိ နက္နက္႐ွိဳင္း႐ွိဳင္း တည္႐ွိေနမည္ကို မည္သူမွ် အတိအက် မသိႏိုင္ေခ်။ ယခုမ်က္ျမင္ ေတာင္ခါးပန္းမွ ေတာင္ဘက္ေခ်ာက္ ကမ္းပါးႀကီးသည္ ေပ(၄၀၀)ခန္႔ ထိုးဆင္းသြားၿပီး ေရေကာက္ေခ်ာင္းဖ်ားကို ကူးကာ ေျမလႊာေအာက္ ထိုး၀င္သြားသည္။ တစ္ခ်ဳိ႔က ခေမာင္းတံုး႐ြာႏွင့္ ဂ်ီ၀႐ြာအၾကား ပင္လယ္ေရစစ္ခ်ိန္ ေက်ာက္ေဆာင္တန္း ႀကီးေအာင္ေျခ၌ အလားတူ ေက်ာက္မ်ဳိး ေတြ႔႐ွိၾကသည္ဟု ဆို၏။
ေနပူေတာင္ေက်ာက္သည္ ထံုးေက်ာက္အမ်ဳိးအစားတြင္ ပါ၀င္သည္။ အေပၚယံေက်ာက္စ၊ ေက်ာက္နမ်ား ကိုၾကည့္၍ ႏို႔ႏွစ္ေရာင္၊ ေက်ာက္ညိဳေရာင္၊ အုန္းခံြေရာင္ႏွင့္ ေခ်ာ့ကလက္အေရာင္မ်ားအျဖစ္ အၾကမ္းဖ်င္း ခြဲျခားႏိုင္သည္။ ေက်ာက္လႊာမ်ားသည္ အညိဳေရာင္၊ အျဖဴေရာင္၊ နီညိဳေရာင္၊ နက္ျပာေရာင္၊ ေခ်ာ့ကလက္ေရာင္ရင့္ရင့္စသည္ျဖင့္ အေၾကာလႊာမ်ား ျဖာထြက္ေနသည္မွာ ေက်ာက္သား ၏ အလွကို ပဏာရေစပါသည္။ ေက်ာက္သားမ်ားထဲတြင္ ေယွလေက်ာက္ (Copper Cretaceous)၊ သဲေက်ာက္ (Agillaceous)၊ ကယ္လ္စီယမ္ကာဗြန္နိတ္၊ အလူမီနီယံေအာက္ဆိုဒ္၊ ဆာလ္ဖာဒိုင္ေအာက္ဆိုဒ္၊ ဆိုဒီယံမိုေနာက္ဆိုဒ္ အစ႐ွိေသာ ျဒပ္ေပါင္းမ်ားျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းထားေၾကာင္း ေတြ႔ရသည္။ ေယွလေက်ာက္ သည္ ႏွစ္သန္း(၇၀)မွ (၁၃၅)သန္းႏွင့္ သဲေက်ာက္သည္ ႏွစ္ (၂၅)သန္းမွ သန္း(၆၀)ေက်ာက္မ်ား ျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။
ေနပူေတာင္လမ္းခင္းေက်ာက္
၁၉၆၂-ခု၊ မတ္လ (၂)ရက္ေန႔ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးေန၀င္းဦးေဆာင္ေသာ ေတာ္လွန္ေရးေကာင္စီ အာဏာသိမ္းခ်ိန္ အထိ ေတာင္ဂုတ္ေတာင္ၾကားလမ္းသည္ လွည္းလမ္းသာသာ႐ွိခ့ဲသည္။ ေႏြရာသီ၌ ခ်က္ပလက္ အင္ဂ်င္သံုးကား၊ ေဒါ့ဂ်က္ေခါင္းတိုကားမ်ား သံုးည၊ ေလးညခန္႔အိပ္၍ ျဖတ္သန္းစျပဳလာသည္။ ဆင္အုပ္ႀကီးမ်ားႏွင့္ လူသားစား ကိုးေတာင္က်ားႀကီးမ်ား၏ အႏၱရာယ္ကား ႀကီးမားလြန္းလွ၏။ ဒုတိယ ကမာၻစစ္ အဂၤလိပ္တို႔ အိႏိၵယသို႔အဆုတ္၊ ဂ်ပန္အ၀င္ ဗမာျပည္မွ ေျပးလာၾကေသာ ကုလားမ်ဳိးစံု (အိႏိၵယ၊ ပါကစၥတန္၊ ဘဂၤလီ) ရာေပါင္း၊ ေထာင္ေပါင္းမ်ားစြာသည္ အုပ္စုလိုက္၊ အဖြဲ႔လိုက္ ေတာင္ဂုတ္ေတာင္ ၾကားလမ္းတေလွ်ာက္ ႐ိုးမကိုေက်ာ္ျဖတ္ၾကသည္။ ႐ုိးမက်ားႀကီးမ်ားသည္ ထိုစဥ္ကပင္ လူသားအရသာ ကို ေကာင္းမွန္းသိၿပီး ၀၀ႀကီးစားဖူးခ့ဲၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေနာက္ပိုင္းေဒသခံတို႔ လွည္းအုပ္၊ ႏြားအုပ္ႀကီး မ်ားႏွင့္ ကူးသန္းသြားလာၾကေသာအခါ သတိႀကီးစြာထား၍ ကာကြယ္သြားလာခ့ဲၾကသည္။ ကၽြႏု္ပ္ဖခင္ ၏ ေတာင္ၾကားခရမ္းလမ္းကို စက္ဘီးျဖင့္ျဖတ္သန္း အေတြ႔အႀကံဳမ်ားအား ထိတ္လန္႔ရင္ဖိုဖြယ္ နားေထာင္ခ့ဲရဘူးသည္။ က်ားႏွင့္ရင္ဆိုင္ေတြ႔ရပံု၊ သံုးေလးရက္ခရီး သစ္ပင္ျမင့္ျမင့္ေပၚ လင့္စင္ထိုး၍ အိပ္ရပံုတို႔မွာ မဟာစြန္႔စားခန္းႀကီးမ်ားပင္။
၁၉၆၃-ခုႏွစ္ စာသင္ႏွစ္မွစ၍ ေတာင္ကုတ္အထက္တန္းေက်ာင္းႀကီး စဖြင့္ခ့ဲသည္။ ေနာက္ထပ္ (၅)ႏွစ္ (၆)ႏွစ္ခန္႔ေလာက္တြင္ က်ယ္ေလာင္ျပင္းထန္ေသာ ေပါက္ကြဲသံႀကီးမ်ားသည္ ဆရာ/ဆရာမ မ်ားႏွင့္ ေက်ာင္းေတာ္သူ ေက်ာင္းေတာ္သားတို႔ကို မၾကာမၾကာ အထိတ္တလန္႔ ျဖစ္ေစခ့ဲ၏။ မိုင္(၃၀)ခန္႔အကြာ ႐ိုးမေတာင္ေပၚမွ ပ်ံ႕လြင့္လာေသာ မိုင္းဗံုးခြဲသံကို ႏွစ္စဥ္ဆက္တိုက္ ၾကားေနခ့ဲၾကရ သည္။ မိုင္းခြဲသံၾကားတိုင္း “အေ၀့...ေနပူေတာင္က၊ အေ၀့...ေနပူေတာင္က”ဆိုေသာ အာေမဋိတ္ျဖင့္ ေနပူေတာင္ကို ကၽြမ္း၀င္ေနၿပီး ျဖစ္ခ့ဲၾကသည္။
ရခိုင္႐ုိးမေတာင္တန္းသည္ တြန္႔ေခါက္ေတာင္တန္းႀကီးျဖစ္သည္။ အနည္က်ေက်ာက္မ်ားျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းထားသျဖင့္ အေပၚယံေျမလႊာကို သန္းထန္ေသာ ရခိုင္မိုးက တိုက္စားသည္။ အၿမဲစိမ္းသစ္ေတာ၊ ၀ါးေတာႀကီးမ်ား ထူထပ္စြာ ေပါက္ေရာက္ခ့ဲသည္။ ငယ္စဥ္ဘ၀ ႐ိုးမကို ေဒါ့ဂ်စ္ေခါင္းတိုကားျဖင့္ လည္းေကာင္း၊ ကုန္းလမ္းသယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးေကာ္ပိုေရး႐ွင္းပိုင္ အာရ္တီစီဆိုေသာ ကားမ်ားျဖင့္ လည္းေကာင္း ျဖတ္ဖူးခ့ဲသည္။ စိမ္းလန္းစုိေျပေသာ ႐ိုးမ၏ အေအးဓါတ္ေၾကာင့္ မိုးတိမ္တိုက္ႀကီးတို႔ သည့္ ျမင့္ျမင့္မားမား မေ႐ြ႕လ်ားႏိုင္ခ့ဲၾကေခ်။ အျမင့္ေပ (၂၀၀၀)ေက်ာ္၊ (၃၀၀၀)ၾကားေလာက္ေသာ ႐ိုးမကားလမ္းေပၚမွ ေတာင္ေအာက္ေျခ၌ မိုး႐ြာေနသည္ကို ျမင္ဖူးခ့ဲသည္။ တစ္ခါတစ္ရံ ေကာင္းကင္ မွ ေလယာဥ္ပ်ံတို႔ မိုးတိမ္တုိက္ကို အထိ႐ိုးေက်ာ္ကားမ်ား ႀကံဳေတြ႔ရ၏။ ျမဴဆိုင္းလြန္းသျဖင့္ ကားရပ္၍ အခ်ိန္အတန္ၾကာ ေစာင့္ဆိုင္းခ့ဲရသည္လည္း ႐ွိသည္။
ေတာင္ကုတ္ေတာင္ၾကားလမ္းေျမ၏ ေအာက္ခံကို (၁၀)လက္မ၊ (၉)လက္မမွသည္ အားလူးေက်ာက္ေခၚ အ႐ြယ္အစားအတိမ်ဳိးစံုဆိုဒ္စံုေက်ာက္ျဖင့္ အမာခံျပဳရသည္။ ေဘးေရႏွဳတ္ေျမာင္းမ်ား ေဖာက္ရသည္။ လမ္းခင္းေက်ာက္မ်ား ႐ွာေဖြစုေဆာင္း ထုခြဲ၍ က်င္းဖြဲ႔ထားရသည္။ ေတာေတာင္၊ လွ်ဳိေျမာင္၊ ေခ်ာက္ကမ္း ပါး အစ႐ွိသည္သို႔ လမ္းခင္းေက်ာက္မ်ားအတြက္ လမ္းေဖာက္ရသည္။ စရိတ္၀င္သည္။ လက္၀င္သည္။ ပင္ပန္းခက္ခဲလြန္းခ့ဲၾကသည္။
ေနပူေတာင္သို႔ (၂)မိုင္ေက်ာ္ခန္႔ခရီးကို လမ္းေဖာက္၊ မုိင္းခြဲ၊ ေက်ာက္ထု၊ က်င္းဖြဲ႔၊ လမ္းေဘးပံုကတည္းက စရိတ္မ၀င္၊ လက္မ၀င္၊ ပင္ပန္းခက္ခဲမွဳ ေလ်ာ့ပါးသြားခ့ဲၾကၿပီ ျဖစ္၏။ ေတာင္ဂုတ္ေတာင္ၾကားလမ္း ၏ ေနရာအစိတ္အပိုင္းေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားသည္ ေၾကြထည္ေရာင္ ေျပာင္လက္ေန၏။ မာဘဲလ္ေက်ာက္၏ တန္ဖိုးကို မသိ၍ပင္ေလာ၊ သိသိႀကီးႏွင့္ အသံုးမျပဳတတ္၍ပင္ေလာ ဆိုသည္ကို ထိုေခတ္ ထိုအခါက ႏိုင္ငံ ၀န္ထမ္း ဦးေဆာင္ဦး႐ြက္ျပဴသူ ေခါင္းေဆာင္ႀကီးမ်ားသာ သိၾကေပေရာ့မည္။
စစ္အာဏာသိမ္း ေခါင္းေဆာင္ႀကီးမ်ားသည္ ျမန္မာ့ဆို႐ွယ္လစ္လမ္းစဥ္ပါတီကို ဖြဲ႔စည္းတည္ေဆာက္ သည္။ စစ္တိုင္းႀကီးမ်ားဖြဲ႔၍ အုပ္ခ်ဳပ္ေနရာမွ တိုင္း(၇)တိုင္း၊ ျပည္နယ္ (၇)ျပည္နယ္ ခြဲ၍ ျပည္ေထာင္စု အမည္ခံသည္။ ရခိုင္႐ိုးမ အေ႐ွ႔ဖက္ျခမ္း ဆင္တဲ၊ ဥသွ်စ္ပင္၊ ထံုးဘို၊ ကၿမိဳင္ အစ႐ွိသည္ျဖင့္ ႐ိုးေတာင္ေျခ အေ႐ွ႔ဘက္ျခမ္းတြင္ ကာကြယ္ေရး စစ္လက္နက္ပစၥည္းစက္႐ံုမ်ား၊ အႀကီးစား စက္ပစၥည္းထုတ္လုပ္ေရး စက္႐ံုမ်ား အစီအရီ တည္ေဆာက္လာသည္။ ဂ်ပန္ႏွင့္ ဂ်ာမန္လူမ်ဳိး ပညာ႐ွင္မ်ား ေရာက္႐ွိလာသည္။
ေနပူေတာင္ မာဘဲလ္ေက်ာက္ အဖိုးတန္ပံုကို ထိုထိုေသာ လူမ်ဳိးတို႔ေျပာျပမွ သိခ့ဲရသေလာဟု ေမးခြန္း ထုတ္စရာ ျဖစ္ခ့ဲ၏။ ဂ်ပန္လူမ်ဳိးတို႔ ကမာၻေက်ာ္ငပလီသို႔ ေရခ်ဳိးဆင္းရန္ ေတာင္ကုတ္ေတာင္ၾကားလမ္း ကို ျဖတ္ၾကၿပီ။ ႐ိုးမေတာင္ေပၚမွ ေအးျမေသာ အေတြ႔အထိႏွင့္ ပႆဒျဖစ္ဖြယ္႐ွဳခင္းတို႔ကို ေတြ႔ထိ ခံစားႏိုင္ၾကရန္ ကားမ်ားကုိ လမ္းေဘးရပ္၍ ဆင္းေလွ်ာက္ၾကသည္။
ထိုစဥ္က ရခိုင္႐ိုးမေတာင္ေၾကာႀကီးတစ္ခုလံုး သစ္ေတာ၊ ၀ါးေတာႀကီးမ်ား ထူထပ္စြာ ေပါက္ေရာက္ေန သည္။ လူသံုးေလးေယာက္ဖက္ လံုးပတ္ခန္႔ႀကီးမ်ားၿပီး ေခါင္းေပါင္းကၽြတ္မွ် ေမာ္ၾကည့္ရေသာ အဖိုးတန္သစ္ ပင္ႀကီးမ်ားကိုၾကည့္ကာ ျပင္တြင္းထုတ္ကုန္အမ်ဳိးမ်ဳိးအျဖစ္ ေ၀ဖန္သံုးသပ္ၾကသည္။ စိတ္ကူးျဖင့္ စကၠဴစက္ ႐ံုႀကီးမ်ား တည္ေဆာက္ၾကသည္။ ေတာင္စဥ္၊ ေတာင္ၾကားတစ္ေလွ်ာက္ ဒလေဟာစီးဆင္းၿပီး ျမစ္ေခ်ာင္း၊ သမုဒၵရာႀကီးအထိ စီး၀င္သြားေသာ မိုးေရမ်ားကိုၾကည့္ကာ စိတ္မွန္းျဖင့္ ေရကာတာႀကီးမ်ားဆည္၍ မိုးေရဂါလံပမာဏကိုလည္း မွန္းဆၾကသည္။
ေၾကြထည္ေရာင္ေပါက္ေနေသာ ႐ိုးမလမ္းကို အာ႐ံုစူးစိုက္မိသည္။ လမ္းေဘး ထုခြဲ၊စုပံု ထားေသာ ေက်ာက္စေက်ာက္နမ်ားကို ေကာက္ယူသံုးသပ္သည္။ ဤမာဘဲလ္ေက်ာက္မ်ား အဘယ္ အရပ္က ထြက္႐ွိသနည္။ စူးစမ္းလိုအသိျဖင့္ ေနပူေတာင္႐ွိရာသို႔ ကားမ်ားျဖင့္ ၀င္ၾကည့္သည္။ မာဘဲလ္ေက်ာက္ေဆာင္ႀကီးကို မိုင္းျဖင့္ခြဲ၍ အ႐ြယ္အစားဆိုဒ္စံု ထုဆစ္ေနၾကသည္ကို ျမင္ေတြ႔ရေသာအခါ ရင္ဘတ္ကိုထု၍ ေျပးထြက္လာၾကသည္။ ေက်ာက္စ နမူနာမ်ားကို ေကာက္ယူၿပီး ဂ်ပန္သံ႐ံုးမွတစ္ဆင့္ သူ႔ႏိုင္ငံသို႔ အျမန္ဆံုးပို႔သည္။ မာဘဲလ္ေက်ာက္ ၀ယ္ယူေရးကိုယ္စားလွယ္မ်ား အေျပးအလႊား ေရာက္လာ ၾကသည္။ အေပၚယံမ်က္ျမင္ အေနအထားကို ၾကည့္႐ွဳသည္။ သံုးသပ္ပိုင္းျဖတ္၍ ၀ယ္ယူရ႐ွိေရး ကမ္းလွမ္း သည္။ ေဒၚလာ ကုေဋေပါင္းမ်ားစြာတန္သည္ ဟူသတတ္။
အေရာင္းအ၀ယ္၊ အေလွ်ာ့အတင္း၊ အညွိအႏွိဳင္း
၁၉၇၀-ျပည့္လြန္ တစ္ႏွစ္ခန္႔ျဖစ္မည္။ ဗိုလ္တစ္ေထာင္သတင္းစာ၏ ေ႐ွ႔မ်က္ႏွာဖံုး၌ လက္မ၀က္ခန္႔ စာလံုးမဲႀကီးျဖင့္ “ျပည္ခ႐ိုင္၊ ပန္းေတာင္းၿမိဳ႔အပိုင္ မိုင္(၇၀)အကြာရခိုင္႐ိုးမေပၚမွာေတြ႔႐ွိ၊ ေဒၚလာ ကုေဋ(၉၀၀)တန္ဖိုး႐ွိ ေနပူေတာင္မာဘဲလ္ေက်ာက္ေဆာင္ႀကီး”ဟု ပါ႐ွိလာသည္။ ျပည္ခ႐ိုင္၊ ပန္းေတာင္းၿမိဳ႔အပိုင္ မိုင္(၇၀)အကြာဟုဆိုသျဖင့္ ကၽြႏု္ပ္တို႔ ၿမိဳ႔နယ္တြင္း မိုင္(၃၀)ခန္႔အကြာက မိုင္းခြဲ၊ ေက်ာက္ထု၊ လမ္းခင္းေနေသာ ေနပူေတာင္မျဖစ္ႏိုင္။ အျခားေနပူေတာင္တစ္ခုသာဟု မွတ္ယူခ့ဲၾကသည္။ အမွန္မွာ ကၽြႏု္ပ္တို႔ ၿမိဳ႔နယ္အပိုင္ ေနပူေတာင္မွ ေနပူေတာင္အစစ္ပင္ျဖစ္၏။
၁၉၇၃-၇၄ တြင္ ျမန္မာ့ဆို႐ွယ္လစ္လမ္းစဥ္ပါတီကို ဖြဲ႔စည္းကာ ရခိုင္တိုင္းကို ရခိုင္ျပည္နယ္အျဖစ္ သတ္မွတ္ခ့ဲသည္။ စစ္ဗိုလ္ႀကီးမ်ားကို ေဘာင္းဘီခၽြတ္ခိုင္းကာ အရပ္၀တ္ ၀တ္ေစၿပီး ျပည္နယ္ပါတီေကာင္စီ ထိပ္ပိုင္းဥကၠဌ၊ အတြင္းေရးမွဴးေနရာမ်ားကို ယူခိုင္းထားသည္။ အလယ္အလတ္ပိုင္းႏွင့္ ေအာက္ေျခပိုင္း တြင္ ႏိုင္ငံေရးကို သိနားလည္ျခင္းမ႐ွိသူ သို႔မဟုတ္ သိနားလည္ေသာ္လည္း လူႀကီးလုပ္စားရန္ ေ႐ြးစရာ လမ္းမ႐ွိသျဖင့္ ပါ၀င္သူ အမ်ားစုျဖစ္သည္။ ေ႐ြးစရာလမ္းမ႐ွိသျဖင့္ ရႏိုင္သမွ်ေလာက္ေတာ့ ၿမိဳ႔နယ္ အက်ဳိးကို ေဆာင္႐ြက္ရန္ဟူေသာ အေၾကာင္းျပခ်က္ျဖင့္ ပါ၀င္သူ တစ္ရာခိုင္ႏွဳန္းမွ် ျပည့္ေခ်မည္မဟုတ္။
မည္သို႔ဆိုေစကာမူ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္၊ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ အမည္ခံထား သျဖင့္ ၿမိဳ႔နယ္အက်ဳိးအတြက္ ေတာင္းဆိုမွဳျပဳခ့ဲသူတို႔ကား ႐ွိေတာ့႐ွိ၏။ လက္ခ်ဳိးေရတြက္၍ ရ၏။ တစ္ဖက္မွ ေနပူေတာင္ကို ေစ်းျဖတ္၀ယ္ယူႏိုင္ေရးအတြက္ဂ်ပန္တို႔ကႀကိဳးစားၾကသည္။ ေနပူေတာင္ ေက်ာက္ ေဒၚလာမ်ားစြာတန္ဖိုး႐ွိသည္ဟု ဆိုလိုက္သည္ႏွင့္ ေအာက္ေျခမွပုဂၢိဳလ္တစ္ခ်ဳ႔ိက လမ္းေဘးစုပံုထားေသာ မည္သည့္ ေနပူေတာင္အႏြယ္ ၀င္ ေက်ာက္တံုးေက်ာက္ခဲကိုမွ် မည္သူတစ္ဦးတစ္ေယာက္မွ် မေကာက္ရ၊ မကိုင္ရ၊ မသယ္ေဆာင္ ရ။ ေက်ာက္ပံုအနီး ကားမရပ္ရဟူ၍ ႏွဳတ္မိန္႔ထုတ္ၾကသည္ဆိုသတတ္။
မၾကာျမင့္မီကာလအတြင္း ထိုစဥ္က ဂ်ပန္၀န္ႀကီးခ်ဳပ္တာနာကာ ဦးေဆာင္ေသာ ေနပူေတာင္ မာဘဲလ္ေက်ာက္ ၀ယ္ယူေရးအဖြဲ႔ ေရာက္႐ွိလာခ့ဲေၾကာင္း ၾကားလိုက္ရသည္။ ပြင့္လင္းျမင္သာမွဳမ႐ွိေသာ တစ္ပါတီစစ္အာဏာ႐ွင္အုပ္ခ်ဳပ္မွဳေအာက္တြင္ သတင္းစကားစမ်ား ပ်ံ႔လြင့္ထြက္လာသည္။ ထို႔အတြက္ေၾကာင့္ အဘယ္မွ်ေလာက္ထိ မွန္ကန္မည္ဆိုသည္ကို စံတစ္ခုထား၍ေတာ့ မရႏိုင္ေပ။
ဂ်ပန္၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ တာနာကာက ၀ယ္ယူေရးအတြက္ ညွိဳႏွိဳင္းေျပာဆုိၾကရာတြင္ဂ်ပန္ႏွင့္ျမန္မာသည္ ယခုမွ ထိေတြ႔ဆက္ဆံၾကရသည္မဟုတ္။ လြန္ခ့ဲေသာ (၁၇)ရာစု အလယ္ခန္႔ေလာက္ကပင္ ဂ်ပန္လူမ်ဳိး ဆာမူ႐ိုင္းစစ္သည္မ်ား ရခိုင္ဘုရင္ထံ စစ္မွဳထမ္းခ့ဲၾကေၾကာင္း ပါ၀င္သည္ဟုဆိုသည္။
ဂ်ပန္၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ တာနာကာက ေနပူေတာင္ မ်က္ျမင္အ႐ွိ ေက်ာက္တစ္ေဆာင္လံုးကိုတြက္ခ်က္ၿပီး ၀ယ္ယူေရးစာခ်ဳပ္ ခ်ဳပ္လိုသည္။ သက္ဆိုင္ရာ ျမန္မာအစိုးရဘက္မွ လက္မခံသျဖင့္ ေနာက္ဆံုး ေလးပံု တစ္ပံု အေရာင္းအ၀ယ္ျပဳလုပ္ရန္ သေဘာတူၾကေၾကာင္း သိ႐ွိရသည္။ ထိုစဥ္က ကာလေပါက္ေစ်း (၁)ကုဗမီတာလွ်င္ (၁၂၉၈ိ/ ၄၀ါး)ျဖင့္ တြက္ခ်က္လွ်င္ အေမရိကန္ေဒၚလာ သန္း(၉၀၀၀)႐ွိသည္ဟု သိရ၏။ ေျမလႊာေပၚထိုးထြက္ေနေသာ မ်က္ျမင္အ႐ွိ ေက်ာက္သားကုဗေပမွာ (၃၄၉)သန္း၊ (၂)သိန္း၊ (၃)ေသာင္း၊ (၇)ေထာင္၊ (၅)ရာ႐ွိေၾကာင္း ဆို၏။
ျမန္မာ၊ ဂ်ပန္ ေရာင္းသူႏွင့္၀ယ္သူတို႔ အျပန္အလွန္ အေလွ်ာ့အတင္း အက်ဳိးအျမတ္ ညွိႏွိဳင္းၾကသည္။ ဂ်ပန္က ၀ယ္ယူခြင့္ရ႐ွိေသာ ေလးပံုတစ္ပံုကုိ ေတာင္ကုတ္မွ သံတြဲ ေမ႐ိုးေဘးသေဘၤာဆိပ္သို႔ ရထားလမ္းေဖာက္မည္။ ထိုမွ သေဘၤာႀကီးမ်ားႏွင့္ ဂ်ပန္သို႔ ပို႔ေဆာင္မည္ဟု ဆိုသည္။ ျမန္မာဘက္မွ ဧရာ၀တီျမစ္ကူးတံတား ထိုးေပးေစလိုသည္။ ၿပီးမွ ျပည္ၿမိဳ႔မွ ရန္ကုန္သို႔ ရထားလမ္းပိုင္း တိုးတက္ေကာင္းမြန္ေအာင္ ျပဳလပ္ေစၿပီး ၾကည့္ျမင္တုိင္ဆိပ္ကမ္းမွ ဂ်ပန္သို႔ သယ္ယူၾကေစလိုသည္။ ဂ်ပန္တို႔အလိုက်ဆိုလွ်င္ ခရီးတိုႏွင့္ သေဘၤာေပၚသို႔ေရာက္႐ွိၿပီး ကုန္က်စရိတ္သက္သာကာ အက်ဳိးအျမတ္ပို၍႐ွိမည္။ ေဒသခံတို႔ အလိုအရဆိုလွ်င္ ေတာင္ကုတ္-သံတြဲေဒသ၏ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးကို ျမင္ေတြ႔ႏိုင္မည္။ ျမန္မာတို႔အလိုအရ ထိုစဥ္က ျမစ္ႀကီးမ်ားကို ကူးျဖတ္ေသာ တံတားဆိုသည္မွာ စိတ္ကူးယဥ္အိပ္မက္မွ်သာ ျဖစ္သျဖင့္ ဂ်ပန္တို႔၏ မာဘဲလ္ေက်ာက္ မက္ေမာလိုခ်င္မွဳကို အေျချပဳ၍ ျပည္-ရန္ကုန္လမ္းတစ္ေလွ်ာက္လံုး၏ ဖြံ႔ၿဖိဳးမွဳကို ရေအာင္ယူလိုဟန္တူသည္။
ဂ်ပန္တို႔သည္ ေနပူေတာင္ေက်ာက္ကို လိုခ်င္လြန္းသျဖင့္ မဆလ စစ္အစိုးရ၏ လိုလားမွဳမွန္သမွ်ကို လိုက္ေလ်ာကာ ေလးပံုတစ္ပံု၀ယ္ယူေရး စာခ်ဳပ္ ခ်ဳပ္ဆိုလိုက္ၾကေၾကာင္း ၾကားသိလိုက္ရ၏။
သို႔ေသာ္ ဂ်ပန္၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ တာနာကာ ဂ်ပန္သို႔ျပန္ေရာက္ၿပီး မၾကာခင္အတြင္း ထိုစဥ္က ျပင္သစ္ ပိုင္ ေလာ့ဟိေလယာဥ္ကုမၸဏီမွ လာဘ္စားမွဳျဖင့္ ျပဳတ္သြားသည္ဆို၏။ ေနာက္တက္လာေသာ ဂ်ပန္အစိုးရသစ္မွ တာနာကာႏွင့္ခ်ဳပ္ဆိုခ့ဲေသာ စာခ်ဳပ္အတိုင္း ၀ယ္ယူေရးကို ဆက္လက္ လုပ္ေဆာင္ရန္႐ွိေသာ္လည္း ဧရာ၀တီျမစ္ကူးတံတားကိုမူ ျမန္မာအစိုးရက ထက္၀က္က်ခံရန္ အဆိုျပဳေၾကာင္းၾကားရသည္။ ထိုစဥ္က အစိုးရသည္လည္း တစ္ပါတီစစ္အာဏာ႐ွင္ အရပ္သားတစ္ပိုင္း အစိုးရသာျဖစ္ၿပီး ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး အက်ပ္အတည္းႏွင့္ ျပည္တြင္းစစ္ မီးေတာက္မီးလွ်ံၾကား ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မွဳအနည္းဆံုးႏိုင္ငံဘ၀သို႔ ေလွ်ာဆင္းေနၿပီျဖစ္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ျမစ္ကူးတံတားကုန္က်စရိတ္ကို က်ခံႏိုင္ျခင္းမ႐ွိသျဖင့္ ေနပူေတာင္ မာဘဲလ္ေက်ာက္အေရာင္းအ၀ယ္ ရပ္ဆိုင္းသြားေၾကာင္း သိလိုက္ရသည္။
ဦးျမင့္ေဆြေမာင္ (၀ိဇၨာ-သမိုင္း)
ဘြဲ႔ယူမွတ္ပံုတင္အမွတ္ - ၇၈၃၉၇(၇၈/၇၉)
ေထာင္၀င္အမွတ္ - ၅၃၁၇/စီ (၈၆/၈၈)
က်မ္းကိုးစာရင္း
ျမန္မာႏိုင္ငံသမိုင္းမစတင္မီေခတ္
လြန္ခ့ဲေသာ ႏွစ္သန္း (၁၆၀)က ျမန္မာျပည္
ဘူမိေဗဒ သုေတသနဂ်ာနယ္
ေနပူေတာင္အလွဆင္ေက်ာက္-လင္းေနာင္(ေတာင္ကုတ္)
ရခိုင္ျပည္နယ္ ပထ၀ီအေနအထား
ဘ၀တစ္သက္တာ မွတ္တမ္း
No comments:
Post a Comment