ဆန္းလေျမသား - ေမာင္ႏွစ္သိမ့္(ေတာင္ကုတ္)

တရားကိုေသြးၿပီး
သားကိုေထြးေန႐ံုနဲ႔ မရေတာ့ဘူး။

ၾကည့္ေလ... ေနစရာေျမသာမက
ငါတို႔ဘ၀ေတြကိုပါ ၀င္လု
႐ွင္သန္မွဳအသက္ေတြကိုပါ ၀င္လု
ဘာကိုမွ ဂ႐ုမထား
ငါတို႔ေသြးသားေတြကိုလည္း ၀င္လု
ဘိုးေဘးအစဥ္အဆက္
မပ်က္တ့ဲ ယဥ္ေက်းမွဳေတြကိုလည္း ၀င္လုေနၾက
ေရာမအင္ပါယာထဲက နီ႐ိုးဘုရင္လိုမ်ဳိး
ခင္ဗ်ားေကာ တေယာထိုးေနႏိုင္အံုးမလား။

အမွိဳက္မ်ား

တို႔အိမ္သန္႔႐ွင္း၊ လွပျခင္းတြက္
လွဲက်င္းလိုက္ေသာ အမွိဳက္ပံု။

အမွိဳက္ပံုကား၊ ႀကီးထြားေပါင္းစု
တစ္ခုအင္အားျဖစ္လာခ့ဲ။

ျခင္,ယင္,ပု႐ြက္၊ ျခ,ေလာက္တက္၍
ပုပ္လ်က္သိုးနံ႔၊ ၀န္းက်င္ျဖန္႔လ်က္
မဆန္႔ဗိုင္းရပ္(စ)၊ ထပ္ထပ္တိုးလာ
ေရာဂါမ်ဳိးေဆာင္၊ တေဟာင္ေဟာင္တည့္။

မၿပီးဆံုးေသးေသာ ေျမာက္ဦးသမိုင္း - အာရကၡပုၾတ

ေျမာက္ဦးၿမိဳ႔ေတာ္သည္ ရခိုင္တို႔၏ ဂုဏ္ေဆာင္ျဖစ္သည္။

ေျမာက္ဦးေမြးဖြားသည့္ (၁၄၃၀) ျပည့္ႏွစ္မွသည္ က်ဆံုးသည့္ (၁၇၈၄) ခုႏွစ္အထိ ေကာင္းေမြ၊ ဆိုးေမြ မ်ားျဖင့္ ျပည့္ႏွက္ခ့ဲပါသည္။ ၿမိဳ႔သက္ အႏွစ္ငါးဆယ္အတြင္းတြင္ ရခိုင္သည္ လံုၿခံဳတိုးတက္ခ့ဲသည္။ တိုင္းျပည္လည္း အင္အားေကာင္းခ့ဲသည္။ အင္း၀ (ျမန္မာ)ကလည္း တန္းတူ ဆက္ဆံခ့ဲသည္။ မင္းႏွစ္ပါး တို႔သည္ ႏွစ္ႏိုင္ငံနယ္စပ္ နတ္ေရကန္တြင္ ေတြ႔ဆံုခ့ဲသည္။

ဒုတိယႏွစ္ငါးဆယ္တြင္ ဘုရင္တို႔သည္ နန္းရ႐ွိေရးကိုသာ အာ႐ံုစိုက္ခ့ဲၾကသည္။ တိုင္းျပည္လည္း နာခ့ဲ သည္။ အာဏာယစ္မူးလွ်င္ ျပည္သူနာသည္။ ဆိုးေမြမ်ားပင္ ျဖစ္သည္။

သမီးေက်ာင္းဆရာမထံသို႔ပီးစာ - သားလွ(ရေသ့ေတာင္)

သို႔

    သမီးသဇင္
    ဘာဘာစာရီးလိုက္ပါေရ။ သမီး ကိုယ္စိတ္ႏွစ္ပါး က်န္းမာ၊ ခ်မ္းသာစြာနန္႔ တာ၀န္၀တၱရားတိကို ထမ္းေဆာင္ႏိုင္ပါစီလို႔ ဘာဘာဆႏၵျပဳ ဆုေတာင္းလိုက္ပါေရ။ ဘာဘာလည္း က်န္းမာစြာနန္႔ ႏိုင္ငံ့တာ၀န္ ထမ္းေဆာင္နီပါေရ သမီး။

အဂုတခါ သမီးဘားသို႔ စာရီးစြာ ေျပာစရာစကားဟိလို႔။ ေျပာခ်င္ေရစကားကို မေျပာခင္၊ ဘာဘာေရ သမီး႐ို႔နန္႔ ခြဲခြာပနာ တာ၀န္က်ရာၿမိဳ႔သို႔ ပညာေရးဌာန စစ္ေဆးေရးတာ၀န္နန္႔ ေရာက္နီစြာ သံုးႏွစ္ ဘံုးဘံုးျပည့္ ျဖစ္ေတပိုင္၊ သမီးလည္း ပညာေရးေကာလိပ္ကဆင္းလို႔ နယ္ၿမိဳ႔ေခ်တစ္ၿမိဳ႔မွာ ေက်ာင္း ဆရာမေခ်အျဖစ္ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္နီစြာ (၂)ႏွစ္ေတာင္ အေက်ာ္ႀကီးေက်ာ္လားယာ။ ေဒစာကို သံုးႏွစ္ျပည့္ေျမာက္အေနနန္႔ ဘာဘာအတိြအႀကံဳထဲက၊ ၾကားသိျမင္တိြရသမွ်ထဲက သမီးအတြက္ အက်ဳိးဟိစီဖို႔ ရည္႐ြယ္လို႔ ရီးျဖစ္စြာ။

Vaishali and the Indianization of Arakan by Noel F. Singer

Vaishali and the Indianization of Arakan
by
Noel F. Singer
pdf file (290 KB)



ရခုိင္မင္းသမီးဧခ်င္း - အဒူမင္းညိဳ

ရခိုင္ျပည္ ဘေစာျဖဴမင္းလက္ထက္
ပညာ႐ွိအမတ္ႀကီးျဖစ္ေသာ
အဒူမင္းညိဳ
ဖြဲ႔ဆိုသီကံုးေရးသားသည့္
ရခိုင္မင္းသမီးဧခ်င္း
pdf file (831 Kb)

စစ္မွန္ေသာ ျပည္ေထာင္စုသို႔

လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိး တိုင္းျပည္တစ္ျပည္ဆိုလွ်င္ တိက်ျပတ္သားေသာ ရည္႐ြယ္ခ်က္႐ွိရေပမည္။ ရည္႐ြယ္ခ်က္ ပန္းတိုင္မ႐ွိဘဲ စမ္းတ၀ါး၀ါးႏွင့္ ေလွ်ာက္သြားေနေသာ လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိးသည္ လူမ်ဳိးျခားတို႔၏ မ်ဳိ၀ါးျခင္းကို ခံယူရမည္မွာ ဓမၼတာျဖစ္၍ အမ်ဳိးကြယ္ေပ်ာက္ ဆိတ္သုဥ္းသြားရမည္မွာ သဘာ၀ပင္ျဖစ္သည္။

ရခိုင္ျပည္ လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိးအေနႏွင့္ မိမိတို႔ ခ်ီတက္ရမည့္ ခရီးစဥ္ကို တိတိက်က် စီမံကိန္းခ်ထားရန္ အေရး ႀကီးေပသည္။ ရခိုင္လူမ်ဳိးသည္ ႏွစ္ေပါင္း (၁၇၀)ေက်ာ္ခန္႔ တိက်ျပတ္သားေသာ ရည္႐ြယ္ခ်က္မ႐ွိဘဲ၊ ဟိုမွသည္သို႔ စုန္ဆန္လြင့္ေမ်ာခ့ဲေခ်ၿပီ။ အကယ္၍ ဤက့ဲသို႔ေသာ ဆက္လက္ခရီးသြားေနမည္ဆိုက မၾကာလင့္ၿပီျဖစ္ေသာ ဆယ္စုႏွစ္အနည္းငယ္အတြင္းတြင္ ရခိုင္ဆိုေသာ ေ၀ါဟာရသည္ ဒ႑ာရီ စကား သဖြယ္သာ က်န္ရစ္ခ့ဲရ႐ွာမည္ မလြဲေပ။

ေဒါက္တာအသွ်င္ဥာဏုတၱရ၏ ကိုယ္ေရးအက်ဥ္း

သီရိလကၤာႏိုင္ငံမွ ပါရဂူဘြဲ႔ရ႐ွိခ့ဲေသာ ကိန္းသာဓမၼေက်ာင္းဆရာေတာ္ ေဒါက္တာအသွ်င္ဥာဏုတၱရကို ရခိုင္ျပည္နယ္၊ ရေသ့ေတာင္ၿမိဳ႔၊ ေတာင္ရင္းရပ္ကြက္၌ အဖ ဦးသာထြန္းေအာင္၊ အမိ ေဒၚလွေစာညိဳတို႔မွ ၁၉၈၃ ခု ဒီဇင္ဘာ (၂၀)ရက္ေန႔တြင္ ေမြးဖြားခ့ဲၿပီး ေမြးခ်င္းညီအစ္ကို ေမာင္ႏွမ (၁၂)ဦးအနက္ (၉)ဦးေျမာက္ သားျဖစ္သည္။ ျမတ္စြာဘုရား႐ွင္၏ အဆံုးအမ သာသနာေတာ္ေဘာင္အတြင္းသို႔ ႐ွင္သာမေဏအျဖစ္ ၁၃၆၁- ခု တန္ခူးလဆန္း (၃)ရက္ေန႔တြင္ ၀င္ေရာက္ခ့ဲသည္။

ခ်ည္တိုင္သို႔လားရာ - ခင္ၿငိမ္းခ်မ္း

ေအပိုင္ ဖ႐ိုဖရဲ ၿခီလွမ္းတိနန္႔
င႐ို႔ဆံုျဖစ္ခကတ္
မိုင္ေထာင္ခ်ီေရ အရပ္မွာ
င႐ို႔ခ်ည္တိုင္တိကို ထားပခဗ်ာယ္...

င႐ို႔ တာလႊတ္ခံရစြာလား?
င႐ို႔ဘာသာ င႐ို႔ တာကိုလႊတ္ခ်ပခကတ္စြာလား?
ဇစ္ျမစ္ကို သေသခ်ခ်ာၾကည့္လိုက္မွ
င႐ို႔ေခါင္းတိ မူးေနာက္နိန္ေရပိုင္
ေရခ်ိန္ကိုက္လားလို႔ေတာ့ခါ မဟုတ္
င႐ို႔ဘ၀တိကိုက ေရခ်ိန္ကိုက္ခံလိုက္ကတ္ရစြာမနား
င႐ို႔အစာတိက မေၾကကတ္ဗ်ာယ္
င႐ို႔သီြးေၾကာတိကလည္း မပြင့္ေရခါ
မမူးဘဲနန္႔ ေမွာက္က်ရေရ င႐ို႔တိဘ၀...

ေခတ္သစ္ရခိုင္သမိုင္း၏ ခါးသီးစရာအေကာင္းဆံုးသကၠရာဇ္ (သို႔) ၂၀၁၂ ခုႏွစ္ကို ျဖတ္သန္းျခင္း

၂၀၁၂ ခုႏွစ္တြင္ "၂၀၁၂" အမည္ရ ႐ုပ္႐ွင္ကားႀကီးသည္ မာယာျပကၡဒိန္အေပၚ အေျခခံကာ ထြက္႐ွိလာခ့ဲ ၿပီး လူတိုင္းစိတ္၀င္တစား ၾကည့္ျဖစ္ခ့ဲၾကသည္။ ကမာၻေျမကို ေရမ်ားဖံုးလႊမ္းသြားခ့ဲသည့္ ေၾကာက္ စရာေကာင္းေသာ ျပကြက္မ်ား သည္းထိတ္ရင္ဖိုစရာ ေကာင္းလွသည္။ သို႔ေသာ္ ယင္းဇာတ္ကား အတိုင္း ျဖစ္မလာ။ ကမာၻႀကီးက ၂၁ ရာစု ၀သီအတိုင္း မုတ္တိုင္း၀င္၊ ငလ်င္လွဳပ္၊ ေရႀကီးေလာက္ႏွင့္ ကုန္လြန္သြားခ့ဲသည္။

သို႔ေသာ္ ရခိုင္ျပည္နယ္သည္ အထူးသျဖင့္ ရခိုင္တို႔သည္ ေခတ္သစ္သမိုင္းတစ္ေလွ်ာက္တြင္ အဆိုး၀ါးဆံုး၊ အခါးသီးဆံုးေသာ သကၠရာဇ္တစ္ခုကို ျဖတ္သန္းျဖစ္ခ့ဲၾကရသည္။ လံုး၀ေမ့စရာမဟုတ္။ လံုး၀ ေက်နပ္ စရာမေကာင္း၊ ေအာင့္သက္သက္ႏွင့္ ကူရာမ့ဲ၊ ကယ္ရာမ့ဲႏွင့္ ၂၀၁၂ ကို ရင္နင့္နင့္ ျဖတ္သန္းခ့ဲရသည္။