ဦးထြန္းစိန္ မွတ္မိသမွ် ဆရာေတာ္ ဦးဥတၱမ

ပူေဇာ္ထိုက္သူတို႔ကို ပူေဇာ္ျခင္းသည္ ဗုဒၶဘာသာ ျမန္မာ အမ်ိဳးသားတို႔၏ အစဥ္အလာေကာင္း တစ္ခု ျဖစ္ပါသည္။ ဤမဂၤလာတရားေတာ္သည္ ျမန္မာအမ်ိဳးသားတို႔အဖို႔သာ မဟုတ္။ ယဥ္ေက်းေသာ ကမာၻအဖို႔လည္း ယဥ္ေက်းမွဳ အမွတ္အသားတစ္ခု ျဖစ္ေနပါၿပီ။ ပစၥည္းမဲ့ေခါင္းေဆာင္ႀကီး လီနင္ ရာျပည့္အထိမ္း အမွတ္ကို ကမာၻတ၀ွမ္းလံုး၌ က်င္းပခဲ့ၾကေၾကာင္း ကၽြႏ္ုပ္တို႔ သတိရေနၾကေသးသည္။ စာဆို ရာ၀ိတဂိုးရာျပည့္ အထိမ္းအမွတ္ကို လည္းေကာင္း၊ မဟတၱမဂႏီၵရာျပည့္ အထိမ္းအမွတ္ကို ဆရာႀကီး တပည့္သားေျမးတို႔ အင္တိုက္အားတိုက္ တခမ္းတနား က်င္းပခဲ့ၾကသည္။

ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရး မီး႐ွဴးတန္ေဆာင္ ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမ၏ သက္ေတာ္ရာျပည့္အထိမ္းအမွတ္ကိုလည္း ကၽြႏု္ပ္တို႔က တတ္ အားသေရြ႕ ခ်ီးေျမႇာက္ပူေဇာ္သင့္ပါသည္။

၁၉၇၉-ခု ဒီဇင္ဘာလ ၁၄-ရက္ေန႔သည္ ဆရာေတာ္ ဦးဥတၱမ၏ ႏွစ္ရာျပည့္ေမြးေန႔ ျဖစ္ပါသည္။ ဆရာေတာ္ ရာျပည့္ႏွစ္ အထိမ္းအမွတအျဖစ္ ဤမွတ္တမ္းေဆာင္းပါးကို စာဖတ္သူတို႔ ေရွ႕ ေမွာက္ တင္ျပပါသည္။

ဤမွတ္တမ္းသည္ ဆရာေတာ္၏ တပည့္ ဦးထြန္းစိန္၏ ေျပာျပခ်က္ ျဖစ္ပါသည္။ ကၽြန္ေတာ္သည္ ဆရာေတာ္အေၾကာင္း ေမးျမန္း မွတ္တမ္းတင္မည္ဟူေသာ ရည္႐ြယ္ခ်က္ႏွင့္ လည္းေကာင္း၊ ဆရာေတာ္ ဇာတိ ရခိုင္ျပည္နယ္၌ ဆရာေတာ္၏ ႏိုင္ငံေရးၾသဇာ မည္ေ႐ြ႔မည္မွ် စူးရွလႊမ္းမိုးခဲ့သည္ကို စူးစမ္း လိုေသာေၾကာင့္ လည္းေကာင္း၊ ဆရာေတာ္၏ ပုဂိၢဳလ္ေရး အတြင္းေရးမွဴး ႏိုင္ငံေရး တပည့္ႀကီး ရခိုင္ တိုင္းလံုးဆိုင္ရာ တိုင္းရင္းသားအစည္းအ႐ံုးေခါင္းေဆာင္ ဦးထြန္းစိန္ (ဦးနႏၵမာလာ)ေနထိုင္ရာ မင္းျပာၿမိဳ႕သို႔ ၁၉၆၉-ခု ဧၿပီလအတြင္းက သြားေရာက္ခဲ့ပါသည္။

ထိုအခ်ိန္၌ ဦးထြန္းစိန္မွာ အသက္ ၆၉-ႏွစ္ ရွိေနပါၿပီ။ ဇရာထုေထာင္းမႈကို ခံေနရသည္သာမက ဆီးခ်ိဳေရာဂါႏွိပ္စက္မွဳကိုလည္း ခံေနရပါေသးသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ လမ္းပင္ေကာင္းစြာ မေလွ်ာက္ႏိုင္ေတာ့ပါ။ ဆရာေတာ္အေၾကာင္းႏွင့္ ရခိုင္ျပည္ႏိုင္ငံေရး လႈပ္ရွားမွဳကို သိပါရေစဟု ကၽြန္ေတာ္ပန္ထားေတာင္းခံ မွဳေၾကာင့္ သီတင္တစ္ပတ္ခန္႔ အားတင္းေျပာျပရွာပါသည္။ သီတင္းတစ္ပတ္ခန္႔ဆိုေသာ္လည္း ဇရာႏွင့္ေရာဂါလူဆိုးႀကီးတို႔၏ မၾကာခဏ၀င္ေရာက္ ေႏွာင့္ယွက္မွဳေၾကာင့္ ေျဖာင့္ေျဖာင့္တန္းတန္း မေျပာႏိုင္ရွာပါ။ တစ္ေန႔တစ္နာရီ ႏွစ္နာရီခန္႔ ႀကိဳးစားပမ္းစား ေျပာလိုက္၊ အနားယူလိုက္လုပ္ၿပီးမွ ဤမွတ္တမ္းကို ရယူခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

ယခုေဖာ္ျပမည့္မွတ္တမ္းသည္ “ဦးထြန္းစိန္သိသမွ်” ဟု ေခါင္းစဥ္တပ္ခဲ့ေသာ္လည္း သိသမွ်အကုန္အစင္ မဟုတ္ပါ။ ဦးထြန္းစိန္ ေျပာျပခ်က္မ်ားထဲမွ အေရးႀကီးသည္ဟု ကၽြန္ေတာ္ယူဆေသာ ေကာက္ႏုတ္ခ်က္မ်ား သာ ျဖစ္ပါသည္။

မွတ္တမ္းအျပည့္အစံုကို အခါအခြင့္သင့္လွ်င္ တင္ျပပါမည္။

ဆရာေတာ္၏ စည္း႐ံုေရးပရိယာယ္

ေရာမသမိုင္း၌ ဂ်ဴလီယက္ဆီဇာ အေလာင္းကိုျပ၍ ဆီဇာ၏ ညာလက္႐ံုး မတ္မန္တိုနီက ဧရာမလူထုကို စည္း႐ံုးခဲ့ေသာ ႏိုင္ငံေရး ပရိယာယ္သည္ ထင္ရွားသကဲ့သို႔ ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမ၏ ႏိုင္ငံေရးစည္း႐ံုးမွဳမ်ား ၌ ေထာင္အ၀တ္အစားကိုျပ၍ စည္း႐ံုးေသာ ႏိုင္ငံေရး ပရိယာယ္သည္လည္း ေက်ာ္ၾကားထင္ရွားခဲ့ပါသည္။ ဆရာေတာ္သည္ ဤနည္းကို အႀကိမ္ေပါင္းမည္မွ် သံုးခဲ့သည္ မသိပါ။ ယခုေဖာ္ျပမည့္အျဖစ္အပ်က္သည္ ဦးထြန္းစိန္ကိုယ္တိုင္ ပါ၀င္ခဲ့ရေသာ အျဖစ္အပ်က္ ျဖစ္ပါသည္။

အခ်ိန္မွာ ဆရာေတာ္ဒုတိယအႀကိမ္ ေထာင္ ၃-ႏွစ္က်ၿပီးစ အခ်ိန္ ျဖစ္သည္။ ေနရာမွာ ဟသၤတၿမိဳ႕နယ္ တရားပြဲတစ္ခု၌ ျဖစ္သည္။ ထိုတရားပြဲသို႔ ဆရာေတာ္ႂကြသြားေသာအခါ တပည့္ ဦးနႏၵမာလာ “ေနာင္ ဦးထြန္းစိန္” မွာ ေနာက္ေတာ္မွ ပါရ၏။ ဆရာေတာ္သည္ တရားေဟာစင္ျမင့္သို႔ တက္သြားၿပီးေနာက္ တရားစ မေဟာေသးဘဲ မိမိကိုယ္ကို လက္ညႇိဳးထိုးၿပီး ပရိသတ္အား ေမးလိုက္၏။

“ဘုန္းႀကီးဘယ္သူလဲ သိၾကရဲ႕လား”

စိတ္တက္ႂကေနေသာ ပရိသတ္က “ႏုိင္ငံေက်ာ္ ဦးဥတၱမပါ ဘုရား၊ ႏိုင္ငံေရး ဆရာေတာ္ ဦးဥတၱမပါ ဘုရား” ဟု ေအာ္ဟစ္ ေလွ်ာက္ထားၾက၏။

ဆရာေတာ္က အျခားတစ္ဖက္သို႔လွည့္ၿပီး ပထမနည္းအတိုင္း ေမးျပန္၏။ ပရိသတ္ကလည္း ပထမနည္းအတိုင္း ေျဖၾက၏။ ထို အခါ ဆရာေတာ္က “ႏိုင္ငံေရး” တရားေဟာေတာ့ ဘာျဖစ္သလဲ သိၾကရဲ႕လား” ဟု ေမးၿပီး ႐ံုလာေသာ သကၤန္းကို ျဖဳန္းခနဲခၽြတ္လိုက္ရာ အသင့္၀တ္လာေသာ ေထာင္ အ၀တ္အစားမ်ားကို ပရိသတ္ ႐ုတ္တရက္ ျမင္ၾကရ၏။ လွ်ပ္တျပက္ အေျပာင္းအလဲ ျမင္ကြင္းေၾကာင့္ မွင္တက္မိသလို ျဖစ္သြားေသာ၊ ပရိသတ္သည္ “ဟာ--- ဟယ္” ဟူေသာ အံ့အားသင့္သံမ်ားျပဳ ၿပီး ေငးေၾကာင္ေနၾကေလ သည္။

ထိုအခိုက္ ဦးနႏၵမာလာသည္ ဆရာေတာ္သင္ထားသည့္ အတိုင္း စင္ေပၚသို႔ လ်င္ျမန္စြာတက္လာၿပီး “ဗုဒၶဘာသာတို႔ ျမင္ႏိုင္ၾကရဲ႕လား၊ မ်က္ႏွာျဖဴ အစိုးရလုပ္ရပ္ဟာ ျမင္ႏိုင္ၾကရဲ႕လား” ဟု သံကုန္ေအာ္ဟစ္ တိုင္တည္၍ ေမးလိုက္၏။ ဆရာေတာ္က ပရိသတ္အားလံုး ျမင္ႏိုင္ေအာင္ စင္ျမင့္သို႔ လွည့္ပတ္၍ျပ၏။

ထိုျမင္ကြင္းႏွင့္ ဦးနႏၵမာလာ၏ က်ယ္ေလာင္စြာ တိုင္တည္ ေမးျမန္းသံတို႔သည္ အံ့အားသင့္ေနေသာ ပရိသတ္၏ ႏွလံုးအိမ္ကို ျပင္းစြာထိခိုက္နာက်င္ေစဟန္ ရွိေလသည္။ ေယာက်္ား၊ ပရိသတ္က မ်က္ႏွာျဖဴ အစိုးရကို ေအာ္ဟစ္က်ိန္ဆဲၾက၏။ က်ယ္ေလာင္ေသာ တက္ေခါက္သံမ်ား ထြက္လာ၏။ မိန္းမပရိသတ္ ထံမွမူ ငို႐ွိဳက္သံမ်ား ထြက္လာေလသည္။ မိန္းမမ်ားသာ မဟုတ္ ဦးနႏၵမာလာ အပါအ၀င္ ေယာက်္ား ပရိသတ္မ်ားစြာလည္း နာက်င္၀မ္း နည္းမွဳမ်ားေၾကာင့္ မ်က္ရည္မဆည္ႏိုင္ၾကေတာ့ေပ။ တခ်ိဳ႕ ေယာက်္ား မ်ားမွာ ေဒါသျဖစ္လြန္း၍ ပါလာေသာ ထီးမ်ားကို နီးရာမ႑ပ္တိုင္မ်ားတြင္ ႐ိုက္ခ်ိဳးပစ္ၾကသည္ ဆိုပါသည္။

ဆရာေတာ္သည္ နယ္ခ်ဲ႕အစိုးရအေပၚ ပရိသတ္ နာၾကည္း မုန္းတီးလာေအာင္ ထိုသို႔လံွဳ႔ေဆာ္ေပးၿပီးမွ အမ်ိဳးဘာသာသာသနာ ပညာတရားမ်ားကို ဆက္လက္ေဟာေျပာေလသည္။

ဆရာေတာ္၏ ဤနည္းဗ်ဴဟာသည္ နယ္ခ်ဲ႕ဆန္႔က်င္ေရးလုပ္ရပ္မ်ား၌ အလြန္ထက္ျမက္ထိေရာက္ေသာ နည္းဗ်ဴဟာျဖစ္သည္ဟုဆိုစမွတ္ျပဳၾက၏။ ဆရာေတာ္ကို ေထာင္သံုးႏွစ္ခ်ခဲ့ေသာ ရန္ကုန္ခ႐ိုင္တရားသူႀကီး “ဆစ္ဇလာ” ကပင္ “ဆရာေတာ္ကို ေထာင္မခ်ဘဲ တရား၃-ႏွစ္ေဟာခြင့္ျပဳေစကာမူ ျမန္မာလူထုကို ဤမွ်ထိေရာက္စြာ စည္း႐ံုးႏိုင္မည္ မဟုတ္”” ဟု ဆရာေတာ္ႏွင့္ ေတြ႕ေသာအခါ ၀န္ခံခ်ီးက်ဴးစကား ေျပာခဲ့ရ သည္ဟု ဆိုပါသည္။

ဘုရားဖူး၍ အျပန္တြင္

ဆရာေတာ္သည္ ၁၉၃၀-ခုတြင္ အိႏိၵယႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာ ကြန္ဂရက္ပါတီကြန္ဖရင့္က်င္းပရာ မာဂရပ္ၿမိဳ႕သို႔ ဘုရားဖူးခရီးသည္ (၂၀)ခန္႔ႏွင့္အတူ ႂကြခဲ့ေလသည္။ ဦးနႏၵမာလာလည္း ပါရ၏။ ထိုကြန္ဖရင့္ၿပီးေသာအခါ သီဟိုဠ္သို႔ ဘုရားဖူးသြားၾက၏။ သီဟိုဠ္မွ အိႏိၵယသို႔ သေဘၤာျဖင့္ ျပန္လာၾကစဥ္ မွတ္သားဖြယ္ကိစၥ တစ္ခု ျဖစ္ခဲ့ေလသည္။

ဆရာေတာ္ႏွင့္အဖြဲ႕သည္ အိႏိၵယသို႔လိုက္ရန္ သေဘၤာလက္မွတ္ မရေသးမီကပင္ ခရီးထြက္မည့္ သေဘၤာေပၚသို႔တက္ၿပီး ေနရာထိုင္ခင္း ယူၾက၏။ ဆရာေတာ္က သေဘၤာခန္းထဲ အိပ္ရာေပၚတြင္ က်ိန္းစက္အနားယူေန၏။ ထိုစဥ္ မ်က္ႏွာျဖဴအရာရွိတစ္ဦး ေရာက္လာၿပီး ကုန္းပတ္ေပၚရွိသူတို႔ကို မာန္မဲကာ တံတားေပၚသို႔ ေမာင္းတင္ေတာ့၏။ အေၾကာင္းမသိေသာ ဦးနႏၵမာလာတို႔သည္ လက္မွတ္မျပ၍ ေမာင္းခ် ခံရသည္ထင္ကာ ျပန္လွန္ေခ်ပမေျပာ ဆို၀ံ့ဘဲ တံတားေပၚသို႔ ေအာင့္သက္သက္ျဖင့္ တက္ၾကရေလသည္။

ထိုအရာရွိသည္ မ်ားမၾကာမီ ဆရာေတာ္ထံေရာက္လာၿပီး ေျခကိုလွဳပ္၍ႏိႈး၏။ဦးနႏၵမာလာတို႔က ျဖစ္လာမည့္ အက်ိဳးဆက္ကို စိတ္တထင့္ထင့္ႏွင့္ လွမ္းၾကည့္ေနၾက၏။ ဆရာေတာ္ ႏိုးလာ၍ ထိုမ်က္ႏွာျဖဴကို ျမင္ေသာ အခါ ဦးနႏၵမာလာတို႔ကဲ့သို႔ အေလ်ာ့ေပးၿပီး ဆင္းမလာဘဲ ျခေသၤ့ကဲ့သို႔ က်ယ္ေလာင္ေသာအသံႏွင့္ ဟိန္းေဟာက္လိုက္သည္ကိုသာ အံ့ၾသစြာ ၾကားၾကရေလသည္။ ထို႔ေနာက္ ထိုမ်က္ႏွာျဖဴႏွင့္ အျပန္အလွန္ အခ်ီအခ်ေအာ္ဟစ္ေျပာ ဆိုၾကသည္ကို စိတ္လႈပ္ရွားဖြယ္ ျမင္ၾကရေလသည္။ ေနာက္ဆံုးတြင္ ထိုမ်က္ႏွာျဖဴ အရာရွိ လက္ေလွ်ာ့အ႐ံွဳးေပးၿပီး သေဘၤာေပၚမွ ဆင္းသြားသည္ကို အံ့ၾသအားရဖြယ္ ေတြ႕ၾကရေလသည္။

မေရွးမေႏွာင္းပင္ ဆရာေတာ္သည္ သေဘၤာေပၚမွဆင္းလာၿပီး တံတားေပၚ၌ ရပ္ေနၾကေသာ မိမိအဖြဲ႕သား တို႔ကို ျပန္ေခၚ၏။ မိမိအခြင့္အေရးကို မသိေကာင္းလားဟု ဆူပူျပစ္တင္၏။ အျပစ္တင္ရင္း သေဘၤာစီး ခရီးသည္မ်ား၏ အခြင့္အေရးကိုလည္း ရွင္းျပေလသည္။ ဆရာေတာ္ရွင္းျပၿပီးမွ သေဘၤာေပၚaရာက္ေနေသာ ခရီးသည္တစ္ဦးကို သေဘၤာေပၚမွ ေမာင္းခ်ႏိုင္ခြင့္ မရွိေတာ့ေၾကာင္း ဦးနႏၵမာလာတို႔ သိလာၾက၏။ အိပ္ေနေသာ ခရီးသည္ကိုလည္း ႏိုးခြင့္မရွိေၾကာင္း သိလာၾက၏။ ဆရာေတာ္သည္ ႏိုင္ငံေရးကိစၥမ်ားကိုသာ ကၽြမ္းက်င္ႏွံ႔စပ္သည္ မဟုတ္။ အေသးအဖြဲ ကိစၥမ်ားတြင္လည္း ဗဟုသုတျပည့္စံုေၾကာင္း သိၾကရေလသည္။

ထို႔ျပင္ ဆရာေတာ္သည္ အဂၤလိပ္နယ္ခ်ဲ႕သမားတို႔ကို ေတာ္လွန္သကဲ့သို႔ နယ္ခ်ဲ႕သမားစ႐ိုက္ျဖစ္ေသာ ႏိုင္ ထက္စီးနင္း ျပဳမွဳမ်ားကိုလည္း ခ်က္ခ်င္းလက္ငင္း တြန္းလွန္တတ္ေၾကာင္း ဤကိစၥတြင္ ေတြ႕ၾကရေလ သည္။ ဆရာေတာ္သည္ မတရားအႏိုင္က်င့္ ဖိႏွိပ္မွဳေအာက္တြင္ ေခါင္းငံု႔ခံတတ္ေသာ ကၽြန္စိတ္မ်ိဳးကို မိမိကိုယ္တိုင္လည္း မေမြး၊ တျခားသူမ်ားကိုလည္း မေမြးေစလိုေပ။ ထို႔ ေၾကာင့္ မ်က္ႏွာျဖဴအရာရွိ၏ ႏိုင္ ထက္စီးနင္း ႐ိုင္းစိုင္းေမာက္မာစြာ ဆက္ဆံမွဳကို ငံု႔မခံဘဲ ျပန္လွန္ဟိန္းေဟာက္ေမာင္းမဲကာ မဆိုင္းမတြ တြန္းလွန္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္ေလသည္။ ဤအျပဳအမူသည္ ဦးနႏၵမာလာအစရွိေသာ ေနာက္ပါအဖြဲ႕သားမ်ားအဖို႔ တစ္သက္လံုး မေမ့ႏိုင္ဖြယ္တစ္ခု၊ ခ်ီးက်ဴးအတုယူဖြယ္ တစ္ခု၊ ေနာင္လာ သား-ေျမးတို႔အား စံနမူနာျပစရာ တစ္ခုအျဖစ္ က်န္ရစ္ခဲ့ေလသည္။

ဆရာေတာ္၏ ႏိုင္ငံေရးၾသဇာ

ရခိုင္ျပည္ စစ္ေတြၿမိဳ႕ ႐ူပရပ္ဇာတိျဖစ္ေသာ ဆရာေတာ္ ဦးဥတၱမသည္ မိမိဇာတိရခိုင္ျပည္၌ ႏိုင္ငံေရး ၾသဇာမည္မွ်စူး႐ွ လႊမ္းမိုးခဲ့သနည္း။ ဤအခ်က္သည္ ရခိုင္ျပည္ ႏိုင္ငံေရးသမားမ်ား ေလာက၌ အျငင္းပြား ခဲ့ရေသာအခ်က္ ျဖစ္ေလသည္။ အခ်ိဳ႕က ဆရာေတာ္သည္ ရခိုင္ျပည္ ႏိုင္ငံေရးလွဳပ္ရွားမွဳ၌ မည္မည္ရရ မပါ၀င္ႏိုင္ခဲ့ဟု ဆိုၾကသည္။ အခ်ိဳ႕ကလည္း ဆရာေတာ္၏ ႏိုင္ငံေရး ႀကိဳးပမ္းမွဳအားလံုးကို ခ်ံဳၾကည့္ၿပီး ဆရာေတာ္အား ရခိုင္အမ်ိဳးသားေခါင္းေဆာင္ႀကီးအျဖစ္ ခ်ီးေျမႇာက္ဂုဏ္ျပဳလိုၾကေလသည္။ ဤေနရာတြင္ စာေရးသူအေနႏွင့္ ဦးထြန္းစိန္၏ ေျပာျပခ်က္မ်ားကို အေျခခံ၍ ဆရာေတာ္၏ ႏိုင္ငံေရးၾသဇာ ရခိုင္ျပည္၌ မည္မွ်လႊမ္း မိုးခဲ့ေၾကာင္း သံုးသပ္တင္ျပလိုပါသည္။

ဆရာေတာ္သည္ စစ္ေတြခ်က္ျမႇဳပ္ျဖစ္ေသာ္လည္း စစ္ေတြၿမိဳ႕မွ အဂၤလိပ္နယ္ခ်ဲ႕လက္ေ၀ခံ အရင္း ရွင္ႏွင့္ ေျမပိုင္ရွင္ႀကီးတို႔ က ဆရာေတာ္ကို မလိုလားၾကဟု သိရပါသည္။ ““ရဟန္းတန္မဲ့ ႏိုင္ငံေရး လုပ္ရသလား၊ ရဟန္းဟာ ေလာကီကိစၥမွာ မပါမွတ္သား ရပါသည္။ ထိုနယ္ခ်ဲ႕ဘက္ေတာ္သားတို႔၏ အရွိန္အ၀ါသည္ ထိုေခတ္စစ္ေတြတြင္ အလြန္အင္အားႀကီးေသာေၾကာင့္ ဆရာေတာ္၏ ႏိုင္ငံေရးၾသဇာမွာ မိမိခ်က္ျမႇဳပ္ စစ္ေတြၿမိဳ႕၌ မ်ားစြာမလႊမ္းမိုးႏိုင္ခဲ့ဟု ဆုိပါသည္။ ထိုအခ်က္ကို ရည္ရြယ္၍ ဆရာေတာ္က ““မီးခြက္သည္ ပတ္၀န္းက်င္ကို အလင္းေရာင္ ေပးႏိုင္ေသာ္လည္း မိမိ အရိပ္ကိုကား အလင္းေရာင္ မေပးႏိုင္။ ထို႔အတူ ငါလည္း ရခိုင္ျပည္ဖြား ရခိုင္သားျဖစ္ေသာ္လည္း ရခိုင္ျပည္ကို ႏိုင္ငံေရးအလင္းေရာင္ မေပးႏိုင္ခဲ့”” ဟု မိန္႔ေတာ္မူတတ္ေၾကာင္း သိရပါသည္။

ဆရာေတာ္၏ မိန္႔ၾကားခ်က္သည္ ဆရာေတာ္သက္ေတာ္ ထင္ရွားရွိစဥ္က အေျခအေနအေပၚမူတည္၍ မိန္႔ၾကားခဲ့ေသာ အခ်က္သာ ျဖစ္ေလသည္။ ထိုအခ်ိန္က ရခိုင္ျပည္ ႏိုင္ငံေရးအေျခ အေနသည္ ဆရာေတာ္ မိန္႔ၾကားသကဲ့သို႔ အားရစရာမရွိသည္မွာ အမွန္ျဖစ္ေလသည္။ သို႔ေသာ္ ဆရာေတာ္ေနာက္မွလိုက္၍ ဆရာေတာ္၏ ႏိုင္ငံေရးအယူအဆ၊ လုပ္နည္းလုပ္ဟန္တို႔ကို ကိုယ္ေတြ႕သင္ၾကားခဲ့ေသာ ဦးနႏၵမာလာသည္ ဆရာေတာ္၏ ၫႊန္ၾကားခ်က္ႏွင့္ ကၡမ႑လသာသနာေရးအဖြဲ႕ အတြင္းေရးမွဴးလုပ္ၿပီး ရခိုင္ျပည္ေတာင္ပိုင္း တစ္ခြင္၌လည္းေကာင္း၊ စစ္ေတြေက်းလက္ႏွင့္ ရေသ့ေတာင္၊ ဘူးသီးေတာင္ တစ္ခြင္၌လည္းေကာင္း၊ နယ္ခ်ဲ႕ဆန္႔က်င္ေရး ၀ံသာႏုတရားမ်ား ေဟာေျပာခဲ့ျခင္းကို ဆရာေတာ္ျပည့္စံုစြာ မသိခဲ့ေပ။ ဦးနႏၵမာလာ သည္ ဦးထြန္းစိန္အျဖစ္ လူ၀တ္လဲၿပီးေနာက္ ဆရာေတာ္၏ တကာတပည့္ ေရွ႕ေနဦးျမထြန္းႏွင့္ ေဆြးေႏြး ညႇိႏွိဳင္းၿပီး ““ရခိုင္တိုင္းလံုးဆိုင္ရာ ႀကီးပြားေရးအဖြဲ႔ခ်ဳပ္”” ကို ၁၉၃၁-ခု၊ ႏို၀င္ဘာလ၌ စည္း႐ံုးဖြဲ႕စည္းႏိုင္ခဲ့၏။ ဦးထြန္းစိန္တစ္ဦးတည္းက ဆရာေတာ္၏ နယ္ခ်ဲ႕ဆန္႔က်င္ေရးတရားမ်ားကို မင္းျပားၿမိဳ႕နယ္တစ္ခြင္ ၌ ျဖန္႔ျဖဴးႏိုင္ခဲ့၏။ ထိုအခ်က္မ်ားကိုလည္း ဆရာေတာ္ ျပည့္စံုစြာ မသိခဲ့ရွာေပ။

အေၾကာင္းမွာ ဆရာေတာ္သည္ ၁၉၃၁-ခု ေနာက္ပိုင္းကာလမွစ၍ ပ်ံလြန္ေတာ္မူသည္ထိ ရခိုင္ျပည္သို႔ မႂကြေရာက္ႏိုင္ခဲ့ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ေလသည္။

ထိုအခ်က္မ်ားသာမက ရခိုင္တိုင္းလံုးဆိုင္ရာ ႀကီးပြားေရးအဖြဲ႕ခ်ဳပ္သည္ ညီေနာင္အဖြဲ႕တစ္ခုျဖစ္ေသာ တိုင္းရင္းသားအစည္းအ႐ံုးႏွင့္ တညီတၫြတ္ေပါင္းစည္းၿပီး “ရခိုင္တိုင္းလံုးဆိုင္ရာ တိုင္းရင္းသားအစည္းအ ႐ံုး” အျဖစ္ ဖြဲ႕စည္းႏိုင္ခဲ့သည္ကိုလည္း ဆရာေတာ္ မသိခဲ့ရွာေပ။ ထို၀မ္းေျမာက္အားရဖြယ္ ႏိုင္ ငံေရးႏိုးၾကားမွဳ အေျခအေနမ်ား ကို စံုလင္စြာသိခဲ့ပါမူ ““ငါ့ဇာတိ ရခိုင္ျပည္ကို ႏိုင္ငံေရးအလင္းေရာင္ မေပးႏိုင္ခဲ့”” ဟူေသာ၀မ္းနည္းစကားကို ဆရာေတာ္ မိန္႔ၾကားခဲ့မည္ မထင္ပါ။

ဆရာေတာ္သည္ ရခိုင္ျပည္ႏုိင္ငံေရးလွဳပ္ရွားမွဳမ်ားႏွင့္ မည္မည္ရရ မပါ၀င္ႏိုင္ခဲ့သည္မွာ မွန္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ မီးတစ္တိုင္မွ တျခားမီးတိုင္မ်ားကို မီးကူးႏိုင္သည့္ပမာ ဆရာေတာ္ထံမွ ဦးနႏၵမာလာအစ ရွိေသာ ႏိုင္ငံေရးမီးတိုင္မ်ားပြားၿပီး ရခိုင္တစ္ျပည္လံုး ႏိုင္ငံေရးအလင္းေရာင္ ေပးႏိုင္ခဲ့သည္ကို မည္သူမွ်ျငင္းႏိုင္မည္ မဟုတ္ပါ။

ဆိုရွယ္လစ္ေတာ္လွန္ေရး သေဘာတရားမ်ားသည္ လီနင္ ဦးေဆာင္ေသာ မဟာေအာက္တိုဘာ ဆိုရွယ္လစ္ေတာ္လွန္ေရး ေအာင္ပြဲေၾကာင့္ တစ္ကမၻာလံုးသို႔ ဂယက္႐ိုက္ပ်ံ႕ႏွံ႕ခဲ့ရသည္ဟု ကမာၻ႔သမိုင္းတြင္ မွတ္တမ္းတင္ၾကရ၏။

အိႏိၵယကြန္ဂရက္၏ ႏိုင္ငံေရးအယူအဆႏွင့္ နည္းပရိယာယ္တို႔သည္လည္း ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမမွ တစ္ဆင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ဂယက္႐ိုက္ ပ်ံ႕ႏွံ႕ခ့ဲသည္။ ျမန္မာ့သမိုင္းျပဳစုသူမ်ား မွတ္တမ္းတင္ၾကရ၏။ ထိုနည္း တူ ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမ၏ ႏိုင္ငံေရးအယူအဆႏွင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံေရး ႏုိးၾကားလွဳပ္ရွားမွဳတို႔သည္လည္း ဦးနႏၵမာလာ၊ ဦးျမထြန္းအစရွိေသာ ဆရာေတာ္၏ ကိုယ္ပြားတပည့္မ်ားမွတဆင့္ ရခိုင္ျပည္သို႔ ဂယက္႐ိုက္ ပ်ံ႕ႏွံ႔ခဲ့သည္ဟု ကၽြႏု္ပ္တို႔ မွတ္တမ္းတင္လွ်င္ လြန္မည္မထင္ပါ။

ဤမွတ္တမ္းစကားျဖင့္ပင္ ဆရာေတာ္အား ဤရာျပည့္ႏွစ္ ဘႀကီးဦးထြန္းစိန္ (ဦးနႏၵမာလာ)ကိုယ္စား ခ်ီးေျမႇာက္ပူေဇာ္ပါသည္။

ဦးထြန္းစိန္ကား ၁၉၇၃-ခုတြင္ ကြယ္လြန္ခဲ့ရွာၿပီ။ ဦးထြန္းစိန္ကဲ့သို႔ ဆရာေတာ္ကိုသိသူ၊ ဆရာေတာ္၏ ႏိုင္ ငံေရးတရားကို နာဖူးသူ၊ ဆရာေတာ္ကို ၾကည္ညိဳသူတို႔ကလည္း မိမိတို႔၏ မွတ္သားခ်က္မ်ားကို ေဖာ္ထုတ္ မွတ္တမ္းတင္ၿပီး ဆရာေတာ္အား ဂုဏ္ျပဳပူေဇာ္သင့္ပါသည္။

ဆရာေတာ္၏ ေက်းဇူးတရားမ်ားကား ကၽြႏု္ပ္တို႔တပည့္ သား ေျမးမ်ားအေပၚ၌ ဆပ္မကုန္ႏိုင္ေလာက္ေအာင္ ႀကီးမားလွသည္ မဟုတ္ပါလား။

ေမာင္ဗသိန္း

မွတ္ခ်က္။ ဤေဆာင္းပါးကို ရခိုင္ျပည္နယ္စာေစာင္ အမွတ္ (၁၀)၊ ၁၉၈၁-၌ ေဖာ္ျပဖူးပါသည္။

ေမာင္ဗသိန္ေရးသားေသာ ရခိုင္စာအရီးအသားႏွင့္ ျပႆနာမ်ားစာအုပ္မွ-

No comments:

Post a Comment