ႏွစ္သစ္ကူးသႀကၤန္ပြဲေတာ္

ရခိုင္တို႔သည္ ဆယ့္ႏွစ္ရာသီပြဲေတာ္မ်ားအနက္ ႏွစ္သစ္ကူး သႀကၤန္ပြဲေတာ္ကို အႏွစ္သာရ႐ွိ႐ွိ တမူထူးျခား စြာ က်င္းပၾကသည္။ သႀကၤန္မက်မီ ရက္အနည္းငယ္ခန္႔ကပင္ သက္ဆိုင္ရာ ရပ္ကြက္အသီးသီးမွ ရပ္ကြက္ လူႀကီးမ်ားသည္ သႀကၤန္ပြဲေတာ္ စည္ကားစြာျဖစ္ေျမာက္ေရးအတြက္ တိုင္ပင္ေဆြးေႏြးျခင္း၊ ဘုရားေရ သပၸါယ္ရန္ အလွဴေငြမ်ား ေကာက္ခံျခင္း ျပဳလုပ္ၾကသည္။ သႀကၤန္အႀကိဳေန႔တြင္ ရပ္ကြက္တိုင္း ရပ္ကြက္ တိုင္း၌ မ႑ာပ္ႀကီးငယ္မ်ား တည္ေဆာက္ၿပီး ကရမက္၊ နံသာျဖဴ၊ နံသာနီ အစ႐ွိေသာ အေမႊးတံုးတို႔ကို ကေလးငယ္မ်ား၊ အမ်ဳိးသား၊ အမ်ဳိးသမီးတို႔ စုေပါင္းလ်က္ နံသာေသြးၾကသည္။ အခ်ဳိ႔ကလည္း ဗံုေမာင္းမ်ား တီးခတ္၍ သႀကၤန္သံခ်ပ္မ်ားကို သီဆိုကာ ကခုန္ျမဴးတူးၾကသည္။ သႀကၤန္အႀကိဳေန႔ကို "နံသာသီြးနိန္႔" ဟု ေခၚသည္။ သႀကၤန္အက်ေန႔ နံနက္ပိုင္းတြင္ ရပ္ကြက္လူႀကီး၊ လူငယ္၊ အမ်ဳိးသား၊ အမ်ဳိးသမီး အပ်ဳိအ ႐ြယ္မ်ားသည္ တစ္အိမ္လွ်င္ ဆြမ္းတစ္အုပ္စီ ခ်က္ျပဳတ္၍ ေသြထားၿပီးေသာ နံသာရည္မ်ားကို ေဆာင္ ယူကာ၊ မိမိတို႔ရပ္ကြက္ ကိုးကြယ္သည့္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းတိုက္သို႔ တစ္စုတစ္ေ၀း တေပ်ာ္တပါး သြားၾကသည္။ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္း႐ွိ ဗုဒၶဆင္းတုေတာ္မ်ားကို ေရသပၸါယ္ျခင္း၊ အေမႊးနံသာ ပ်က္ျဖန္းျခင္း၊ သာသနိက အေဆာက္အအံုမ်ားအား သန္႔႐ွင္းျခင္း စသည့္ ကုသိုလ္ေကာင္းမွဳမ်ား ကို ျပဳလုပ္ၾကသည္။ ဤေန႔ကို "ဘုရားရီခ်ဳိးနိန္႔"ဟု ေခၚၾကသည္။

ဘုရားေရသပၸါယ္ၿပီးမွသာလွ်င္ ေရကစားပြဲကို ဆင္ႏႊဲၾကရပါသည္။ သႀကၤန္အက်ေန႔တြင္ ကေလးသူငယ္မ်ား က ေရပက္ကစားၾကေသာ္လည္း အပ်ဳိလူပ်ဳိမ်ားမွာ မ႑ာပ္အတြင္း၌ ေရမကစားၾကေသးေခ်။ သႀကၤန္ အၾကတ္ေန႔၊ အတာတက္ေန႔ႏွင့္ ႏွစ္ဆန္းတစ္ရက္ေန႔တို႔တြင္ အပ်ဳိလူပ်ဳိမ်ား မ႑ာပ္အတြင္း ေရကစား ၾကေလသည္။ ရခိုင္တို႔၏ မ႑ာပ္အတြင္း ေရကစားၾကပံုမွာ အလြန္ယဥ္ေက်း၍ စည္းကမ္းစနစ္ က်နလွေပ သည္။ ရပ္ကြက္တိုင္းလိုလို ေရကစားမ႑ာပ္မ်ား ဖြင့္လွစ္ထားရာ၊ လူပ်ဳိကာလသားမ်ားသည္ အုပ္စုအ လိုက္ ပတ္သာဗံုေမာင္းမ်ားတီးကာ သႀကၤန္သံခ်ပ္မ်ား ဆိုင္ဆိုင္သီဆို ကခုန္ျမဴးတူးလ်က္၊ ေရပက္ရန္ မ႑ာပ္မ်ားသို႔ လာေရာက္ၾကသည္။ မ႑ာပ္မ်ားအတြင္း႐ွိ ေလာင္းေလွမ်ားတြင္ ေရအျပည့္ျဖည့္ထား ၾကသည္။ တူညီ၀တ္စံု ၀တ္ဆင္ထားၾကေသာ အမ်ဳိးသမီးပ်ဳိမ်ားသည္ လွည့္လည္ေရပက္ျခင္း အေလ့ အထမ႐ွိဘဲ၊ မိမိတို႔ ရပ္ကြက္အလိုက္ ေဆာက္လုပ္ထားသည့္ မ႑ာပ္မ်ားအတြင္း၌သာ ေရကစားေလ့ ႐ွိၾကသည္။ မ႑ာပ္အတြင္းမွ ေရပက္ခံ အမ်ဳိးသမီးမ်ားႏွင့္ ျပင္ဘက္မွ ေရလာပက္ေသာ အမ်ဳိးသားမ်ား မေရာေထြးမိေစရန္ ကာရံထားရသည္။ ေရပက္လာေသာ အမ်ဳိးသားလူငယ္မ်ားသည္ မ႑ာပ္အတြင္းပိုင္း သို႔ ၀င္လာခြင့္ လံုး၀မ႐ွိေခ်။ ရပ္ကြက္အတြင္း ၾသဇာတိကၠမ႐ွိသည့္ အမ်ဳိးသမီးႀကီးမ်ားက ေရေလာင္း မ႑ာပ္ကို အစအဆံုးၾကပ္မတ္ကြပ္ကဲ ေပးၾကရသည္။

အမ်ဳိးသားအဖြဲ႔မ်ားတြင္ ေခါင္းေဆာင္တစ္ဦးထား႐ွိကာ ခိုက္ရန္မျဖစ္ပြားေစရန္ ထိန္းသိမ္းေပးသည္။ အဖြဲ႔၀င္ မ်ားကလည္း ထိုသူ၏စကားကို လိုက္နာၾကရသည္။ မ႑ာပ္အတြင္း ပထမေရာက္႐ွိေနေသာ အဖြဲ႔ေရာက္ေနလွ်င္၊ ေနာက္ေရာက္လာေသာအဖြဲ႔က မ႑ာပ္အျပင္ဘက္တြင္ သံခ်ပ္ထိုးကာ ကခုန္ျမဴးတူးလ်က္ မိမိေရေလာင္းရမည့္ အလွည့္ကို ေစာင့္ဆုိင္းၾကရသည္။

"အခါေတာ္ တန္ခူးလ၊ ဥၾသက က်ဴးသံသာ၊ သႀကၤန္က်ဖို႔ေခၚေရလာ၊ ဥၾသက်ဴးသံ ၾကားလတ္ျပန္လတ္ေက၊ ပ်ဳိအုိမက်န္ သႀကၤန္မြတ္ေတ၊ ရီဖလားတကိုင္ကိုင္ တန္းစီထိုင္ဗ်ာ ေစာင့္ပါလို႔၊ ၿပံဳးခ်ဳိခ်ဳိ မ်က္ႏွာထားနန္႔ ၊ ေဒမရီးကလွေရ" စသည္ျဖင့္ အမ်ဳိးသမီးမ်ားကို ေစာင္းေျမာင္းသံခ်ပ္ထိုးၾကသည္မွာလည္း ခ်စ္စ ရာေကာင္းသည့္ ႐ိုးရာဓေလ့တစ္ခုပင္ ျဖစ္ေပသည္။ အထူးသျဖင့္ အပ်ဳိႏွင့္ လူပ်ဳိမ်ား ေတြ႔ဆံုခြင့္ရၾကသည့္ အခါကာလလည္း ျဖစ္ေလသည္။ ေမာင္ႏွမခ်င္း၊ သားအမိခ်င္း၊ တူ၀ရီးခ်င္း၊ ခဲအိုႏွင့္ ခယ္မ စသည္ အခ်င္းခ်င္း ေရေလာင္းေလ့ မ႐ွိၾကေပ။ ယင္းအစဥ္အလာမ်ားကို ထိန္းသိမ္းၾကဆဲျဖစ္သည္။

သႀကၤန္ရက္အတြင္း သက္ႀကီး႐ြယ္အိုမ်ားမွာ ဥပုသ္သီလ ေဆာက္တည္ျခင္း၊ အလွဴဒါနျပဳလုပ္ျခင္းမ်ား ကို ျပဳလုပ္ၾကသည္။ သႀကၤန္အတက္ေန႔တြင္ သႀကၤန္စာတြင္ပါသည့္အတိုင္း အတာမုန္႔မ်ား ျပဳလုပ္၍ အတက္တက္ၾကရသည္။ ရခိုင္တို႔က "အစာတက္သည္"ဟု ေခၚသည္။ ႏွစ္ဆန္းတစ္ရက္ေန႔တြင္ သက္ႀကီး႐ြယ္အိုမ်ားအား ကန္ေတာ့ပူေဇာ္ပြဲ က်င္းပကန္ေတာ့ၾကသည္။ တစ္ခ်ဳိ႔ ရခိုင္ေဒသမ်ားတြင္ အခါႀကီး ရက္ႀကီးလြန္မွ ေရေလာင္းၾကၿပီး၊ ၀ါ၀င္သည္အထိ ေရေလာင္းၾကသည္ကိုလည္း ေတြ႔ရသည္။ အတာမုန္႔ကို ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းသို႔ အဦးဆံုး ကပ္လွဴၾကၿပီးလွ်င္ ေဆြမ်ဳိး မိတ္သဂၤဟမ်ားႏွင့္ အိမ္နီး၀န္းက်င္တို႔ကို အျပန္အလွန္ ေပးကမ္းစားေသာက္ၾကသည္။ အိမ္တိုင္းတြင္ မုန္႔လွိဳင္ေသာ ေန႔ တစ္ေန႔ျဖစ္သည္။ အတာတက္သူမ်ားသည္ ေန႔နံသင့္ရာအရပ္သို႔ လွည့္၍ အေမႊးနံသာရည္တို႔ျဖင့္ ဦးေခါင္းေလွ်ာက္ၾကသည္။ သေျပ၊ သွ်ရား၊ အုန္းစသည့္ ေန႔နံသင့္ အညႊန္႔မ်ားျဖင့္ အတာအိုးမ်ား ျပဳလုပ္ကာ ဘုရားတြင္ သြားေရာက္ကပ္လွဴၿပီး လာမည့္ႏွစ္သစ္အတြက္ မဂၤလာလာဘ္လာဘ ေကာင္းမြန္ေစရန္ ဆုေတာင္းၾကရသည္။

ဦးေ႐ႊဇံ

ရခိုင္သမိုင္းအလင္းျပက်မ္းမွ -

No comments:

Post a Comment