ေဗာင္းေတာ္ေလးဆယ္

ရကၡိဳင္တုိ႔၏ ဆင္ယင္ ထံုးဖြဲ႔မွဳတြင္ ကမာၻေပၚရွိ လူမ်ဳိးေပါင္းစံုတို႔၏ ဆင္ယင္ ထံုးဖြဲ႔ဘိသက့ဲသို႔ မ်ဳိး႐ိုးႏွင့္ညီစြာ ေဒသအလိုက္၊ ဌာနအလိုက္၊ ကာလအလိုက္ အဆင့္ဆင့္ ထံုးဖြဲ႔လာၾကသည္။ မိမိတို႔ဌာန၊ ကာလေဒသႏွင့္ ညီစြာ ထံုးဖြဲ႔ဆင္ယင္သည္လည္း ရွိ၏။ နီးစပ္ရာတိုင္းျပည္မ်ားႏွင့္ လည္းေကာင္၊ ဆက္ဆံမိတ္ဖြဲ႔ရာ တိုင္းျပည္ မ်ားႏွင့္ လည္းေကာင္း၊ ဆင္ယင္ထံုးဖြဲ႔မွဳမ်ားမွာ အနည္းငယ္ တူညီေနသည္လည္း ရွိ၏။ မိမိတို႔ၾသဇာ လႊမ္းမိုး ရာ ထီးေဆာင္းနန္းေနတို႔မွ ဘ႑ာေတာ္ဆက္သ၍ ရရွိေသာ အထည္မ်ဳိးအုပ္မ်ဳိး ၀တ္စားမ်ဳိးတုိ႔ကို ဆင္ယင္ ထံုးဖြဲ႔ရသည္လည္း ရွိ၏။

အခါတစ္ပါးစီ တို႔၌ အခြင့္အေရးညီစြာ ဘုရင္မင္းျမတ္ ႏွင့္တကြ မိဖုရားေခါင္ႀကီး၊ သားေတာ္၊ သမီးေတာ္၊ အိမ္ေရွ႕ဥပရာ၊ မွဴးေတာ္ မတ္ေတာ္၊ ကေတၱာ္ဇုႏၵတ္ ေလာသကြက္ စစ္တပ္စစ္ခ်ီ၊ ဒိုင္းက်ီဒိုင္းက်ား အစရွိ ေသာ ၀န္ႀကီးမ်ား၊ ၿမိဳ႕စားရြာစားမ်ားႏွင့္ တကြ အေစအပါးအေပါင္းတို႔ကို ဌာနကာလႏွင့္ ညီေအာင္ ၀တ္စား ေပးသနားေတာ္မူသည္။

ထို႔သို႔ ေဆာင္ရြက္ရာ၌ မွဴးႀကီးမတ္ႀကီး ေသနာပတိႀကီးတို႔သည္ တိုက္ခိုက္ရာ၌ လည္းေကာင္း၊ ေလွ်ာက္ တင္ရာ၌ လည္းေကာင္း၊ ဆံုးျဖတ္ရာ၌ လည္းေကာင္း၊ လြန္ကဲ ထူးခၽြန္ခ့ဲသည္ ရွိေသာအခါ ေဗာင္းေတာ္စ လြယ္ေတာ္တို႔၌ အခၽြန္အတက္ ပန္းခက္ပန္းရြက္ အဆင့္အရစ္၊ ပုရစ္ဖူးတန္၊ တမာခၽြန္ၾကာဖူး၊ ဆင္ကူးဆင္ ေျပာက္၊ တေထာက္မကာရ္းကြက္၊ ေညာင္ရြက္ ေတာင့္တ့ဲဇာၿဗဲ၊ ေဒါင္းဒလိပ္၊ တံဆိပ္၊ ပု႑ရိက ဒိပသ႑ာန္ ၾကာမြန္ ပဒုမ အစရွိေသာ တံဆိပ္နိမိတ္တို႔ကို ဆင့္တိုး၍ မူလတြင္ ျဖည့္စြတ္ရသည္။ စလြယ္ေတာ္တို႔မွာ လည္း ထိုနည္းတူပင္ ျဖည့္စြတ္ရသည္။

ဘြဲ႔ေတာ္- မည္ေတာ္တို႔မွာလည္း ဂုဏ္ထူး ထပ္ဆင့္ရသည္။ ဤသို႔ ရကၡိဳင္တို႔တြင္ ရဗၺပူရ- သမုတၱိေဒ၀မင္းမွ စ၍ ေျမာက္ဦးေခတ္ မဟာသမၼတမင္း တိုင္ေအာင္ ဆင္ယင္ထံုးဖြဲ႔ လာၾကသည္။ ယင္းေဗာင္းေတာ္ စလြယ္ ေတာ္တို႔ႏွင့္ ညီမွ်စြာေသာ ပုတီး၊ နာေဋာင္း၊ လက္ေကာက္၊ ေျခက်င္း၊ ခါးႀကိဳး၊ ဒြါဒရာ၊ ပါလည္ကြဲ႔၊ ေမာင္း ကြက္၊ ခါးခ်ပ္၊ မိန္ညိဳ အစရွိေသာ အ၀တ္အစား တို႔တြင္လည္း ရတနာမ်ဳိးစံု တို႔ကိုလည္းေကာင္း၊ ဖ်င္ပုဆုိး၊ ပိုးပုဆိုး တို႔ကိုလည္းေကာင္း စီျခယ္၀တ္ဆင္ရသည္။

ယခုႏွစ္တြင္ အကၽြန္သည္ ဆင္ယင္ ထံုးဖြဲ႔မွဳမ်ား အနက္၊ ေရွးေခတ္ ရကၡိဳင္တို႔၏ ေဗာင္းေတာ္ ေလးဆယ္၊ စလြယ္ေတာ္ကိုးပါးဟူေသာ ကဗ်ာပုဒ္ရင္းႀကီးမွ ေဗာင္းေတာ္ ေလးဆယ္တို႔တြင္ ရွစ္ပါးေသာ ေဗာင္းေတာ္ကို ထို ပံုစံႏွင့္တကြ တင္ျပပါသည္။ ယခုတင္ျပေသာ ေဗာင္းေတာ္တို႔မွာ ရကၡိဳင္ျပည္ ေျမာက္ဦး ေနျပည္ေတာ္ ေကာင္းစားစဥ္ အခါက ဘေစာျဖဴေစာမြန္ (ကာလီမသွ်ာသလ္) မင္းတရားႀကီးသည္ ရန္ေအာင္ေဇယ် ပုထိုး ေတာ္ႀကီး ၏ အေရွးေမာက္ခပ္ယြန္းယြန္း တစ္ေခၚမကေသာ ခရီး၌ ဟမီ၀န္မည္ေသာ နတ္ေတာင္ႀကီး၏ ေတာင္စြယ္ အေပါင္းတို႔တြင္ တတိယေျမာက္ ေတာင္စြယ္၌ မဟာေဗာဓိေစတီေတာ္ကို တည္ထားခ့ဲသည္။

ယင္းေစတီဂူတါင္း လက္၀ဲ-လက်္ာ နံရံတို႔တြင္ ထီးခဏ္း နန္းခဏ္း ထြက္ေတာ္မူခဏ္း ႐ုပ္လံုးမ်ားကို ထုထား သည္။ ယင္းရုပ္လံုးမွ ထြက္ေတာ္မူခဏ္း၌ ပါ၀င္ေသာ ဆင္ယင္ထံုးဖြဲ႔မွဳတြင္ ေျမာက္ျမားစြာ ပါ၀င္ေနသည္။ ဗဟုသုတပြားမ်ားေစရန္ ရည္သန္ေသာ စိတ္ထားျဖင့္လည္းေကာင္း၊ တိမျမဳပ္ေပ်ာက္ကြယ္လုမတတ္ ျဖစ္ေန ေသာ ရကၡိဳင္ယဥ္ေက်းမွဳကို တင္ျပျခင္းျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ရွစ္ခုေသာ ေဗာင္းထုပ္ေတာ္တို႔ကို တင္ျပျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

ေဗာင္းထုတ္ေတာ အမည္မ်ားကို ဤေဆာင္းပါး ေရွ႔ပိုင္း၌ အနည္းငယ္ေဖာ္ျပခ့ဲၿပီ။ လက္ေတြ႔ေဗာင္းထုပ္မ်ား ကို ေရွးေဟာင္းဘုရား ဂူတို႔၌ ေတြ႔ရွိျငားေသာ္လည္း ရာဇ၀င္ သမိုင္းစာေပ ကဗ်ာလကၤာတို႔ႏွင့္ အေသအခ်ာ ႏွိဳင္းညွိရေသးသည္။ ယင္းေနာက္ နန္းတြင္း၊ နန္းျပင္ ဆင္ယင္ထံုးဖြဲ႔မွဳ နိဒါန္းစဥ္လာတို႔ႏွင့္ ညွိႏွိုင္းရေသး သည္။ ထိုသို႔ၿပီးမွ ေသခ်ာစြာ သက္ေသ သာဓကျပဳ၍ တင္ျပရပါသည္။ ဤသို႔ တင္ျပရာတြင္ ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တိုင္း ရကၡိဳင္ေက်ာင္းသူ ေက်ာင္းသားတို႔၏ စာေစာင္၌သာ မ်ားေသာအားျဖင့္ တင္ျပခ့ဲပါသည္။

တစ္ႏွစ္လွ်င္ တစ္မ်ဳိးက်စီ တင္ျပေနပါသည္။ သတိမူေသာ စာဖတ္ပရိသတ္တို႔ မွတ္မိၾကေပလိမ့္မည္။ ကမန္ ေတာ္တို႔ တင္ျပခ့ဲသည္မွာ ဘာသာေရး ယဥ္ေက်းမွဳ၊ စာေပ ယဥ္ေက်းမွဳ၊ ထီးခဏ္းနန္းခဏ္း ယဥ္ေက်းမွဳ၊ ဆင္ယင္ထံုးဖြဲ႔မွဳ ယဥ္ေက်းမွဳ တို႔ကို တင္ျပခ့ဲပါသည္။

ယင္းသို႔တင္ျပရာ၌ သက္ေသ သာဓက ခိုင္လံုစြာျဖင့္ လည္းေကာင္း၊ သကၠရာဇ္ ရာစုႏွစ္ အစဥ္အလာျဖင့္ လည္းေကာင္း၊ က်မ္းဂန္စာေပ၊ ေက်ာက္စာပုရပိုက္တို႔ႏွင့္ တင္ျပႏိွဳင္းညွိသည္တို႔ကို ႏွိဳင္းညွိတင္ျပ၍ က့ဲရဲ႕ ျခင္းကိုလည္းေကာင္း၊ ျပစ္တင္ ရွံဳ႕ခ်ျခင္းကိုလည္းေကာင္း ခံခ့ဲရသည္။ ခ်ီးမႊမ္းျခင္း အားေပးျခင္းတို႔ကိုလည္း ခံခ့ဲရသည္။

မည္သို႔ပင္ျဖစ္လင့္ကစား ေကာင္းေသာ အာသီသတို႔ျဖင့္သာ တင္ျပရျခင္းေၾကာင့္ ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တိုင္းပင္ တင္ျပ ပါဦးမည္။ ကၽြန္ေတာ္၏ ေဆာင္းပါး ေရးသားရာတို႔တြင္ မည္သည့္ ပုဂၢိဳလ္ထံမွ အေရးအသား၊ ေဆာင္းပါး၊ ကဗ်ာတို႔ကို ခိုးယူျခင္း၊ အမည္ခံျခင္း၊ ပံုတူကူးယူျခင္း မျပဳလုပ္ခ့ဲပါ။ ေနာင္ကိုလည္း ျပဳလုပ္လိမ့္မည္ မဟုတ္ ပါ။ လြန္ခ့ဲေသာ ႏွစ္တစ္ႏွစ္အတြင္းက ေဆာင္းပါး တစ္ပုဒ္သည္ အကၽြန္မေရးဘဲႏွင့္ အကၽြန္႔အမည္ကို တပ္ ထားပါသည္။ ယင္းေဆာင္းပါးမွာ အကၽြန္လည္းမေရးပါ။ အမည္တူျခင္းသာျဖစ္ပါသည္။ အကၽြန္မဟုတ္ပါ။ ေဆာင္းပါးပိုင္ရွင္ႏွင့္ တကြ၊ သားေျမးတို႔ စိတ္ဆိုး မာန္ပါသည္ဟု ၾကားသိရပါသည္။ အကၽြန္မဟုတ္ေၾကာင္း ျပန္ၾကားပါသည္။ စိတ္ဆိုးမာန္ပါျခင္းကို ခြင့္ျပဳၾကပါ။

ရကၡိဳင္ဆင္ယင္ထံုးဖြဲ႔မွဳ အမ်ဳိးမ်ဳိးတြင္ တစ္ပါးအပါအ၀င္ျဖစ္ေသာ (ေဗာင္းေတာ္ေလးဆယ္) အမည္မ်ားကို ေနာင္ေရးလတၱံ႔ေသာ ေဆာင္းပါးမ်ားတြင္ ဆက္လက္ေရးသားပါဦးမည္။

ယခုႏွစ္တြင္ -
(က) ပုေရာဟိတ္ ေဗာင္းထုပ္။
(ခ) အတြင္း၀န္ ေဗာင္းထုပ္။
(ဂ) လႊတ္ေတာ္၀န္ ေဗာင္းထုပ္။
(ဃ) ဟူးရားသူႀကီး ေဗာင္းထုပ္။
(င) ဇုႏၵတ္လက်္ာပ်ံခ်ီ ေဗာင္းထုပ္(ေရတပ္)။
(စ) ဇုုႏၵတ္လက်္ာပ်ံခ်ီ ေဗာင္းထုပ္(ၾကည္းတပ္)။
(ဆ) ဓားပိုင္ႀကီး ေဗာင္းထုပ္(ေရတပ္)။
(ဇ) ဟူးရားေသြားႀကီး ေဗာင္းထုပ္ တို႔ကို တင္ျပပါသည္။ ေဗာင္းထုပ္ေတာ္တို႔ကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ မင္းခဏ္းမင္းနားတို႔တြင္ မည္သို႔ဆင္ယင္ပံု၊ တစ္ေခတ္ႏွင့္တစ္ေခတ္ အေျပာင္းအလြဲရွိပံုတို႔ကို ေ၀ဖန္ႏွိဳင္းညွိ ႏိုင္သည္။

အေဆာင္အေယာင္ အေနအထားတို႔ကိုလည္း သိႏိုင္သည္။ ဆင္ယင္ထံုးဖြဲ႔မွဳကို ျမင္ရျခင္းအားျဖင့္ ေရွး ေဟာင္းနိပါတ္ေတာ္ႏွင့္ ျပဇာတ္တို႔ကို ကျပရာတြင္ အသံုးျပဳႏိုင္သည္။ သို႔မွသာလွ်င္ ရကၡိဳင္တို႔သည္ ကမာၻ ေပၚရွိ လူမ်ဳိးအသိးသီးတို႔က့ဲသို႔ ယဥ္ေက်းမွဳကို ေဖာ္ထုတ္ႏိုင္ေပလိမ့္မည္။ "ေဗာင္းေတာ္ေလးဆယ္၊ စလြယ္ ေတာ္ကိုးပါး၊ ခါးႀကိဳးငါးရပ္၊ လက္စြပ္ ရွစ္ဆယ့္တစ္၊ လည္ရစ္ ကိုးသြယ္၊ နေဗကိုးဆင့္၊ ၾကည္ပါင့္ ဆယ့္ ေျခာက္၊ လက္ေကာက္ ႏွစ္ဆယ္၊ ပန္းသြယ္ငါးမ်ဳိး၊ ဆံထိုးရွစ္ခု၊ ပန္းစံရွစ္ခ်ပ္၊ ေျခစြပ္ခုနစ္ပါး၊ ကိုယ္လႊားငါး မ်ဳိး၊ အဘိုးအနဂၣ၊ ထိုက္တန္လွသည့္၊ ဇရာမစၥာ၊ ဒလိုဒါဥပၸ၊ ေသဠိယႏွင့္၊ ျဗဟၼဏပုေရာဟိတ္၊ နိမိတ္ျဖတ္ ဟူရားေသြး၊ ေရွ႕ေျပးသံေတာ္ဆင့္၊ မ်ဳိးျမင့္၊ မ်ဳိးျမတ္၊ ပရိသတ္တို႔၊ တင့္အပ္ဆင့္ရာ၊ အျဖာျဖာကို၊ လကၤာဤ သို႔ ကံုးသတည္း"ဟူေသာ ရကၡိဳင္နိဒါန္းက်မ္း ပထမတြဲ၌လာေသာ မင္းခဏ္းမင္းနား ဆင္ယင္မွဳမွ အနည္း ငယ္ေဖာ္ထုတ္ၿပီး လက္ေတြ႔အားျဖင့္ ေရွးေဟာင္း ရုပ္လံုးမ်ား ရွာေဖြတိုက္ဆိုင္လ်က္ တင္ျပပါသည္။ အမည္ နာမ အတြန္႔အတက္တို႔ကို ေဖာ္ျပပါက စာအုပ္ႀကီးတစ္အုပ္ ျဖစ္သြားေပလိမ့္မည္။ ဤမွ်ႏွင့္ နိဂံုးခ်ဳပ္လိုက္ပါ သည္။

ဦးသာထြန္း
ရခိုင္တန္ေဆာင္
ရခိုင္တန္ေဆာင္မဂၢဇင္း (၁၉၆၀-၆၁)

ဦးဦးသာထြန္း (ရခိုင္၊ျမန္မာ ပ႑ိတ္) ေရးသားေသာ ရခိုင္တန္ေဆာင္ ေဆာင္းပါးမ်ားမွ -

No comments:

Post a Comment