ေမ႐ို႕ပန္ရာ ကဗ်ာတိ

ရခိုင္သည္ ပြင့္လန္းခ့ဲစဥ္က ပန္ရာပန္းမ်ားလည္း ေ၀ဆာခ့ဲသည္။ အလွပန္းျဖင့္ ရခုိင္သူမ်ားတို႔လည္း ၾကက္ သေရ တက္ထြန္းခ့ဲသည္။ ပန္ရာပန္းတို႔တြင္ အလွပန္းကား အစဥ္တင့္ရႊန္းရန္လိုသည္။ တႀကိဳင္ႀကိဳင္သင္း၍ တလွိဳင္လွိဳင္ ျဖန္းေနရမည္ ျဖစ္သည္။ သံတြဲသူ ေစာရင္မိသည္ သရဏာပန္း သံုးဆင့္ျဖင့္ မင္းခရီ အလီခင္ ကုိ ေမႏွင့္ဓိဌာန္ပန္ရေစေၾကာင္း ဆက္သြယ္ကမ္းခ့ဲသည္တကား။

ပန္းတကာတြင္ သရဏာပြင့္ သရဏာပန္းကား အထြတ္ျမတ္ဆံုးတည္း။ ၾကည္ျဖဴ ႏွလံုး အျမတ္ဆံုးျဖစ္သ တည္း။ထိုပန္းကို အခ်စ္ဆံုး ေမာင္ေတာ္ကို ပန္ဆင္ေစလိုသည္။ ေမာင္ေတာ္ႏွင့္ခ်စ္ၾကည္ျဖဴစြာ ပန္သမွဳျပဳရ ေစလိုသည္။

ေစာရင္မိ၏ သရဏာပြင့္ ပန္းသံုးဆင့္ကို ေမႏွင့္ဓိဌာန္ ပန္ခ်င္လိုသည္တကား။ နန္းတြင္းမိညိဳလည္း ပန္း သံုးပြင့္ကို ဖူးပြင့္ေစခ်င္သည္။ တစ္ပြင့္ပန္းကား ေန႔ခင္းပြင့္လန္းေသာ ေနေရာက္လွ်ံတကား။ တစ္ပြင့္ပန္း ကား ညဥ့္ခင္းေရာင္၀ါ လန္းေသာ ေငြလစႏၵာတည္း။ တစ္ပြင့္ပန္းကား ေန႔ေရာညဥ့္ပါ တင့္တယ္လွေသာ သနင္းထြတ္ေခါင္ ဘုန္းေရာင္ရွင္တည္း။

ထို႔ေၾကာင့္ သူမသည္ ဤသို႔ တမ္းတခ့ဲသည္ မဟုတ္ေလာ။

(၁) ပန္းသံုးပြင့္ တစ္ပြင့္ပန္းကား၊ နိခင္းေရာင္၀ါ နိကိုသာလ်င္၊ ပြင့္ပါေပ၏ အို ခ်စ္မိ။
(၂) ပန္းသံုးပြင့္ တစ္ပြင့္ပန္းကား၊ ညဥ့္ခင္းေရာင္၀ါ ညဥ့္ကိုသလ်င္၊ ပြင့္ပါေပ၏ အို ခ်စ္မိ။
(၃) ပန္းသံုးပြင့္ တစ္ပြင့္ပန္းကား၊ နိခင္းတည္းပြင့္ ညဥ့္လည္းတြင္၏။ သနင့္ထြဋ္ခ်ာ၊ ေစာရာဇာကို၊ စာဆို အကၽြန္၊ ျမင္ျပန္လတ္၏၊ အုိ ခ်စ္မိ။

ရခိုင္သူတို႔ကား ပန္းအလွျဖင့္ တင္ခ့ဲသည့္အတိုင္း ဗုဒၶျမတ္စြာ၊ ထြဋ္ခ်ာသနင္း၊ ပန္းမ်ားမင္းကိုယ္ ဓည၀တီ ခတ္ကပင္ ပန္ဆင္လာခ့ဲၾကေသာ ပန္းဘုရင္မ်ား ေပတကား။ ထို႔ေၾကာင့္ အထြဋ္ဆံုး လုပ္စရီပန္း၊ လိစၦရီ၊ လိစၦညိဳ၊ ေဂၚသဇင္၊ ပဒုမၼာၾကာ ပန္းတို႔ျဖင့္ သနင္းထြဋ္ခ်ာ၊ ထိပ္ေတာ္မွာ ပန္သခ့ဲၾကေပ၏။ ထိုပန္းတို႔ကား တေခတ္က လန္းခ့ဲသေလာက္ ရခိုင္မွာပြင့္ဆန္းခ့ဲသည္ မဟုတ္ပါေလာ။ ရာသီအလိုက္ ပန္းမ်ားျဖင့္ကို ဆြတ္ ခူး၍ ဗုဒၶသခင္ေမ့ထြဋ္တင္ကို ပန္ဆင္ခ့ဲ၏။ ပန္ေအင္ပြဲ၊ မာလာျပန္ပြဲ၊ ေျပာ့ဦးဘုရားစင္ပြဲ ႏြဲခ့ဲသည္တကား။ ပန္းတကာတြင္ သရဏာပန္း၊ (ကိုးကြယ္ရာပန္း) သရဏာပန္းေခၚ "ဘုရား၊ တရား၊ သံဃာ" ပန္းသံုးဆင့္သာ အျမတ္ဆံုးျဖစ္သည္ကုိ ရခိုင္သူမတို႔ အသိျဖစ္ ၾကသည္။ တမ္းတဆြတ္ခူးခ့ဲၾကသည္။ ရခိုင္မွာသာ ပြင့္ပါရန္ ရည္မွန္းခ့ဲၾကသည္။ ထိုပန္းကို ေမ႐ို႕ပန္ရာ ျပဳခ့ဲသည္။

အလားတူ ရခိုင္ေတာင္ခြင္ ေတာင္တန္းတို႔မွ အလွပန္းမ်ားကိုလည္း မေျခာက္ လန္းေစလိုေခ်။ ဖူးပြင့္သမွ် ေမတို႔ ပန္ရာသာ ျဖစ္ေစခ်င္သည္။ ေမာင္တို႔ခ်စ္စဖြယ္ အလွေ၀ၿဖိဳး ေစလိုသည္။ တေခတ္ကလို ရခိုင္႐ိုးရာ ကိုယ္ေမႊးျဖင့္ ၀င္းလွႀကိဳႈ္သင္းရနံ႔ ခ်င္းေစလိုသည္။ ေဆးပန္းညိဳ၊ ပစဲပဲနီ႔သာေစ့တို႔ႏွင့္ အညီအမွ် အမွဳန္႔ျပဳ၍ ပြတ္လိမ္းလာခ့ဲၾကသည္။ ေရမိုးခ်ဳိးစဥ္အခါ ပြတ္လိမ္းျခင္းျဖင့္ ေခ်းေညွာ္ကင္း၍ အသားအေရ ၀င္းေစသည္။ အစဥ္လိမ္းသျဖင့္ ေမႊးႀကိဳင္သင္းပ်ံ႕ေသာ ရနံ႔လွိဳင္ေစသည္။ ယင္းသို႔တကုိယ္လံုး ၀င္းသင္းပ်ံ႕ ႀကိဳင္လွဳိင္ တင့္ႏိုင္ေအာင္ ဆင္ယင္ပန္သလ်က္ သွ်င္သာ ရခိုင့္တန္ေဆာင္ေလာဟု အသေရျဖန္းႀကြ ရေပလိမ့္မည္။

ရခုိင္သူမ၏ တင့္ရာစဖြယ္၊ ပန္ရာ ပန္းေထြေထြတြင္ ရခိုင္ဓေလ့စ႐ိုက္ ယဥ္မူဟန္တေ၀ေ၀တို႔ကို မပစ္ သင့္ ေပ။ ထို႔ေၾကာင့္ ရခိုင္သူတို႔၏ ပင္ကိုယ္အလွမ်ားကို ေရြးခ်ယ္၍ ပန္းသခ်င္စဖြယ္ ပန္ရာ ကဗ်ာပန္းတို႔ကို လန္းဆန္းေစရန္ အစဥ္ေရျဖန္း ဆြတ္ခူးၾကရမည္။ ဓေလ့အလွကို ေရြး၍ စိုက္ပ်ဳိးကာ အစဥ္ပန္ဆင္ၾကရန္ ေမ႐ို႕ ပန္ရာ ပန္းခင္းကို လွတင့္လွေကာင္း စင္တင္၍ ျပၾကရမည္။ မိမိႏွင့္ လွတင့္ရာ လင္ငင္းေရြးခ်ယ္ ဖလွယ္ ပန္ဆင္ၾကေစလိုသတည္း။ (ေစာျပည့္ညိဳ စာပီပိုင္းအတြက္ ရည္ရြယ္လ်က္)

ေမ႐ို႕ပန္ရာ ၾကာပဒုမၼာ

အတြင္းကန္မွာ ၾကာနီေထာင္ေသာင္း
ၾကာေပါင္းေထာင္ရာ၊ ပြင့္ေသာခါလည္း
ေမ႐ို႕ပန္ရာ ပဒုမၼာကား မပါသိ။
အျပင္ကန္မွာ ၾကာနီေထာင္ေသာင္း
ၾကာေပါင္းေထာင္ရာ၊ ပြင့္ေသာခါလည္း
ေမ႐ို႕ပန္ရာ ပဒုမၼာကား မပါသိ။
ယင္းၾကာပြင့္ကား သာေတာင္းသာယာ
ရခိုင္မွာသာ ပြင့္စပါလိ၊
ပြင့္ပါလိေမ၊ ပြင့္လိေမ။
(အသွ်င္စကၠိႏၵ၏ ရခိုင္သဘာ၀ေတးကဗ်ာမ်ားမွ)

ရီႊျပည္ရကၡိဳင္ မ႑ိဳင္စိုက္ထူ

ရကၡမေယမ႑ိဳင္၊ မ်ဳိးရခိုင္ေလ
ႀကိဳင္ႀကိဳင္လည္းသင္း၊ အျပည္ျပည္မွာ
ေက်ာ္သတင္းႏွင့္၊ ခပင္းရန္သူ
မျဖဴကင္း၀ီး၊ ျပည္ဗဟိုရ္မွာ
ပန္းေတာင္းမီႊးလို႔၊ ပူရီးဖူရာ
ငါ႐ို႕မွာေလ၊ ေၾကာင္းရာမဟိ
ခ်င္းအိအိႏွင့္၊ ရကၡ၀ံသာ
မ်ဳိးဇာတာေလ၊ မွန္ကင္းဖူးသို႔
ထူးထူးခၽြန္ခၽြန္၊ စစ္ေအာင္လံကို
တံခြန္လည္းထူ၊ ရႊီျပည္သူမွာ
အမွဳမဟိ၊ ခ်မ္းအိအိႏွင့္၊
၀မ္းသိ၀မ္းသာ၊ ေပ်ာ္ရာေပ်ာ္ပါး၊
ရခိုင္သားေလ၊ သာစြေလ။

ပင္လယ္ငါးသဘင္

ရန္ငံၿမိဳ႕ရြာ၊ ထြက္သြားပါသည္၊ ယင္းခါတြင္ ကမ္းမျမင္လတာမွာ၊ လိပ္ေက်ာက္ ငမန္း၊ ၿပြန္းၿပြန္း ေပၚလွာျပန္ က၊ ငါးဆင္သာေရာက္လတ္မွ၊ ငါးေတာင္သူလည္း၊ ရီတြင္ၿဖိဳထိုးၾက၏။ လင္းသွ်ဴပေပၚလွာကာ၊ ရီမိေက်ာင္း လည္း တိုက္မည္ခ်ည္းသာ ရွာလ်က္၊ ျပင္သာမွာတရြ၊ ပတ္ကာ၀န္းကာ၊ ရစ္ၾကပါသည္။ ထိုမွ လိပ္ငန္းမကို၊ ေဆာင္ရွား ကျပဳရုပ္ဟန္၊ ငါးဓါးရွည္ ရီတြင္ခုန္လႊား ျပန္လ်က္၊ တခါးဟန္႔ သူ႔ဘာသာ၊ ငါးသဘင္ကို ယင္းတြင္ ျမင္ရပါ၏။ (ျမန္မာခ်ီရတုမွ- အိမ္ရွင္မက လင္ေအာင္ ေဒး၀န္းႀကီး ေအာင္ေက်ာ္ရွီ ျမန္မာျပည္သို႔ ေရလမ္း သြားစဥ္ ျမင္ရပံုကို ေမာင္ဖြဲ႔ရတု စပ္ဆိုထားသည္။)

ပင္လယ္ငွက္သဘင္
(ငါးသဘင္မွ အဆက္)

(ငါးသဘင္ကို ယင္းတြင္ျမင္ရပါ၏။) ေ၀ဘူမွာ စဥ္ကာေပ်ာ၊ တင္းက်ိပ္ငယ္လည္း၊ ရီတြင္ငတ္ကာစားလ်က္၊ ႀကိဳးၾကာမွာက ဌာန၊ အၿခိဳစင္းစင္း လိုင္ၾကင္းၾကင္း၊ (က်င္း က်င္းဆင္၏)ႏွင့္၊ ခုန္ဆင္းခုန္ဆင္းၾက၏။ ရီရွက္ ပဟသၤာမွာ၊ ေမာင္ႏွံႏွစ္ပါး၊ တူစံုသြား၍၊ ေတာင္ဖ်ားယွက္ခ်ဳံကာႏွင့္၊ အစာလာခြံၾကလ်က္၊ လိုင္ခ်င္းယွက္ တင္၊ ျပဴးေပ်ာ္ရႊင္သည္၊ ရီတြင္သဘင္ငွက္တို႔၊ ေမခ်စ္သက္ျပန္ေသာခါ၊ သားဦးမိခင္၊ ငယ္ကၽြမ္း၀င္သည္၊ ယင္းတြင္ ျပန္လွာတည္း။ (ျမန္မာခ်ီရတု)

လင္ဗိန္တံုး

ပဒံုးပေယာင္ေယာင္၊ ရေမာင္ေလ၊
ဗိန္းသမတို႔၊ မယားမစစ္၊ သားမစစ္၊
ဗိန္းယစ္လို႔ပင္၊ မီးျပင္ျပင္၊ လက္တြင္ဆီးလိပ္
ဘယ္ကညွပ္လို႔၊ မအိပ္ေယာင္ေယာင္၊ အိပ္ေယာင္ေယာင္
သေပါက္ဆိုးမွာ၊ ကားရီကားရား၊ လူတကာပိုင္
အားခြန္ထုတ္၊ လုပ္မစားေလ၊ မယား႐ို႕မွာ
ခါးမွာဖီြသာ၊ တအာနာ ခါးမွာမဟိ၊ အိမ္ေရာက္ခါ
ရြာျပတ္မိ၊ နင္႐ို႕ဣေျႏၵရတတ္ေက၊
မ်က္ရည္ကိုသုတ္၊ တ႐ွဳပ္႐ွဳပ္ႏွင့္၊
လူလိုပိတၱာ၊ ေမတၱာႏွလံုး၊ စိတ္ပူပင္
လင္ဗိန္းကံုးေလ။ (နန္းတြင္းမိညိဳ ဆို-အေထာက္)

ေပးပါေဆးလိပ္ (ဇမ္းလကၤာ)

ခကိုသေ၀၊ ၀ကုိတြယ္၍
၀စ္ကိုလည္းစီး၊ လမွာ၀တင္
ဂကို ပက္လွန္၊ တန္ခြန္လည္းလႊား
ပုစာၦမ်ားကို၊ ေျပာလိုက္ပါေလ
ေပးလိုက္ေလ၊ (ရခိုင္သူစာဆို နန္းတြင္း မိညိိဳဖြဲ႔)
၀စ္=(၀စၥ) ၀စၥေပါက္။

ေမ႐ို႕လွီ

(လရဲးျပ၊ တက္ရဲးျပ)
ရႊီနန္းေတာ္က လွီၿပိဳင္ခ်
သစ္ခက္သစ္ပင္ဦးမွာတင္- ဦးမွာတင္။
ပ့ဲစင္ကေလွာ္ ဦးကေလွာ္
လွီေလွာ္ေကာင္း၏၊ ေမ႐ို႕လွီေဟ့။
လွီေကာင္းေရနန္႔၊ လားေရနန္႔ေဟ့။
တဆ့ဲငါးလန္၊ သေဘၤာပ်ံ
လိုက္မည္ဆို၊ လိုက္မည္ဆိုေက၊
ေလာင္းအိုႀကံဆစ္၊ ေနာက္ကလိုက္။
ႀကံဆစ္ေလာင္းမွာ၊ ထီးမပါေက့။
ေမ႐ို႕ထပိန္၊ တင္းထိန္းခါးႀကိဳး
ထီးလုပ္လို႔မိုး။ (ရမၼာ၀တီကုန္ဗီြေက်ာင္း ဆရာေတာ္မွ)

အိပ္ပါ ပုလဲညွာ (ပုခြက္ရြဲသားေခ်ာ့)

အိပ္ပါအိပ္ပါ၊ ပုလဲညွာေက၊ သည္းခ်ာတဦး
ျမေအးယဥ္ေလ့၊ တင္ကာက်ဴးေက၊
သားဦးေမာင္လွ
မကၠလာလည္းတထည္၊ ေလွ်ာ္လည္းတထံုး၊
ေနာက္ကဖံုးေတ၊ ၿပံဳးသိပံုသြင္
ကၽြဲေက်ာင္း၀င္ေလ၊ ပျပင္လိုက္ရ၊
ခ်စ္ေတသူေလ၊ အသံပီးေက
အ၀ီးကေလ၊ အ၀ီးက။

ခ်စ္ေရာက္မဖို႔ သတင္း

အ၀ရာလည္း ရီငန္၊
အဖ်ားရာလည္း ရီေကာင္း၊
ကုန္သည္ေပ်ာ္ေက၊ ရီသာေခ်ာင္းမွာ
၀ါးေရာင္းလားခါ၊ တင္း၀ါးပါေရ
၀ယ္ပါခလိုက္၊
ေကာက္ညွင္းဆန္ကို ျဖဴေယာင္ဖြတ္ေက၊
ဖုတ္စားကတ္ေပ၊
ခ်စ္ေရာက္မကို မွာလိုက္ေကေလ။

ရက္ကန္းတတ္ေစာင္

တြင္းပူးတြင္းခိုင္၊ အၿပိဳင္လက္ယွက္
ေလးတိုင္စင္ေက၊ ယဥ္စင္ထက္မွာ
တန္းျပက္စီ၊ ႀကိဳးၿခီ ၊ မပါစီဘဲ
သနားညီေယာင္၊ ႏွဳတ္ရီႊသံျမ၊
သမီးပ်ဳိကို ေျပာဆိုျပေရ။ (တန္းခိုးဆရာထြန္း)

သဇင္ပန္ရာ

သဇင္စေပၚ လနတ္ေတာ္မွာ
ဗိုင္းပုိင္ႏွင္းျဖန္း၊ သဇင္ပန္းမွာ
ဆက္ဆက္လန္းေရ
ပြဲေရာင္ယင္းပန္း၊ ဆြတ္ခူးၿပီးေက
နန္းဗရေ၀၊ ေဆာင္လို႔ယူေက၊
ဦးစျပတ္စြာ၊ ပူေဇာ္ၿပီးမွ
ထိပ္ေခါင္လ်င္ပန္း ၿပီးေကမိႆံ
ကၽြန္မကုမၼာ၊ ေနာက္မွပန္ရ။

ေပၚဦးသဇင္

ေပၚဦးသဇင္၊ အထြတ္တင္
တကန္ရပသားဖို႔
တကန္ရ ခယ္မဖို႔
ေျပာ့ထက္ဦး အိပ္ဦးဘုရားစင္၊
ေညာင္ရီအိုး၊ မိခယာလား-အိုမတ္ေသွ်။
ေဇာင္ပင္မိုက္လား အိုမတ္ေသွ်။
ထံုးတမ္းစဥ္လာ၊ ဘိုးစဥ္ေဘာင္ဆက္
မိ႐ိုးဖလာ၊ ဟိေရစြာကို
မင္ခယာလား- အိုမတ္ေသွ်။
ေဇာင္ပင္မိုက္လား အိုမတ္ေသွ်
ေကာက္ဦးသဇင္၊ ဘုရားတင္
အိမ္ဦးအရ တတန္ပန္၊
အိပ္သွ်င္ရာသွ်င္၊ ပူေဇာ္ပသ၊
အယ္ဆိတ္ထရံ နတ္ျပြန္အိုး။
ထိုးၿပီးေကမွ၊ ပန္ရစြာကို
မိခယာထား အိုမတ္ေသွ်
ေဇာင္ပင္ပိုက္လား၊ အိုမတ္ေသွ်။ (သုေတသီ ေမာင္သာေအာင္(ကြယ္လြန္)ထံမွ)

ငယ္ကကၽြမ္းကို လြမ္းဖို႔ဆို

က၀ိက႑ က်မ္း၌ျပထား
အယင္ကခါ၊ ျပည္ဓညာ၀ယ္၊
ေ၀သာနန္းမ၊ ရာဇတႏွိဳက္
၀ဏၰပဘာ၊ ကလ်ာေမလ်၊
အလွသဇင္၊ တသလွ်င္သည္
ျမင္ရအာ႐ံု၊ စြဲထံုတတ
ဂိုဏ္းရွစ္၀ျဖင့္၊ ေဖာ္ျပၿပီးခါ
ပဘာမည္ရ၊ သု၀ဏၰသည္
ငယ္ကကၽြမ္းကို၊ လြမ္းဘြဲ႔ဆို၍
တသတည္း။ (ဆရာဦးဦးသာထြန္း ထံမွ)

အပ်ဳိဓမၼတာ ဆိုေျပာၾကရာ

ဇမ္းလကၤာျဖင့္၊ ေမသာတလွည့္
ျမၾကာေညာင္မွာ၊ ေမာင္တလွည့္ႏွင့္
ဖြဲ႔ႏြဲ႔ေျပာဆဆို၊ ညဥ့္ဗဟိုရ္ေလ
သံုးဗိုရ္ကူးေျပာက္၊ နာရီေဆာ္ေတ
ခါေတာ္ေရာက္လို႔၊ မိုးေသာက္ခ်ိန္တန္
ၾကက္ဦးတြန္ေသာ္၊ ဘုန္းလွ်ံမင္းသား၊
နန္းေ၀ယံက ျပန္ေလျငားေရ။ (တန္ခိုးဆရာထြန္း)

မ၀ါစီခ်င္

ခၿပံဳးလည္းရယ္၊ ကညာပ်ဳိေလ၊ ဆိုျပာေခ်ာမွာ၊ ေျပာလတ္ေတေလ၊ ၀ါျခည္ရက္သန္း၊ ေဆးထန္းေရႊ၀ါ၊ နႏြင္း ၀ါသို႔၊ ခ၀ါတန္းက ၀ါဂြမ္းလိုလို၊ ၀ါခ်င္လိုေက၊ ၀ါဆိုကုန္ထ၊ ၀ါေခါင္လမွာ၊ ၀ါမရွီတြင္၊ မီြးမိခင္လွ်င္၊ ဖြားျမင္၍ ေပ၊ သကၤန္း၀ါကို၊ ခ၀ါဖြတ္သို႔၊ ၀ါလတ္ေတလား၊ ၀ွက္ကြယ္ပထား၊ ေမ၏ထံမွာ၊ မွန္ရာေျပာေက၊ မ်ားျပား ရတနာ၊ ေငြသျပာေလ၊ ဆုေတာ္ခ်မည္။ (တန္ခိုးဆရာထြန္း)

ေမာင္ကိုတမ္း (လက္ရီြးလကၤာ)

ေတာေက်ာင္း၀ိဟာ၊ တိုက္ေတာ္သာက
ပလာေမာင္ေၾကာင့္၊ စိုးေႏွာင့္ဗ်ာပါ
သလြန္သာ၀ယ္၊ ေမသာေခၚထူး၊
မၾကားဘူး၍၊ ညဥ့္ဦးသန္းေခါင္
လေရာင္ေပၚထြန္း၊ ေမာင္ကိုလြမ္းသည္
ရႊန္းရႊန္းမ်က္ရည္ ယို၏တည္း။
မူကြဲ-မၾကားဘူးသည္

တြက္စားမကၽြီ၊ ၀မ္းမႀကီြ

ေျဖာက္စိတ္ေကရာ လဆိုင္းထမ္း
ေကာင္းကင္ျပည္မွာ ၾကယ္ကနန္းကို
ဦးစြန္းေတာ္က ၾကယ္ၾကည့္ေမလိုင္
ပိုးႏွင့္ႏီၶ၊ ရာသီရွာေလ၊ အေျပာင္း
ျပတ္ရာ ၀င္ေက သွ်င္ပင္ေက်ာင္းက
သစ္ေမာင္းစည္သံ တီးလတ္ေတေလ။
အခါက်လို႔၊ ေပလွႏွစ္တြင္
စိတ္မရႊင္ေလ၊ ႏိုးလ်င္ဗ်ာပါ၊
အျဖာျဖာကို၊ ၀မ္းမွာထြက္လို႔၊
တသက္မကန္႔ႏိုင္တကားေလ။ (ရခိုင္သူစာဆို ေစာလံုမ ဖြဲ႔)

တပ္အပ္မဂၤလာ၊ ျမင့္ျမတ္ရာ
(ျမတ္ရာ၀င္ရွင္အျဖစ္)

သားငယ္သားႀကီး၊ ငါမိခင္ေလ၊ ေရႊရင္သီြး႐ို႕
ႀကီးခ့ဲတံုေျမာက္၊ မ်က္ရွဳသဖြယ္၊ သက္ႏုနယ္က
အရြယ္ေရာက္လ်င္၊ ႏွစ္ေယာက္ညီေနာင္၊ ေရွ႕ေနာက္ျမင္၍
မိခင္ဖြားေက၊ သားလွေမာင္တို႔၊ ေျပာင္ေျပာင္၀ါရႊန္း
စီ၀ရံေလ၊ ဖန္ရည္စြန္းသည္၊ သကၤန္းသပိတ္၊
ဆံေကသာကို၊ ပယ္ကာရိတ္ေက၊ ပရိကၡရာ၊
၀တ္ပန္းဆင္လို႔ ရွင္အျဖစ္ကို၊ အင္ရွစ္ျဖာႏွင့္
သာသနာတြင္း၊ တင့္အပ္မဂၤလာ၊ ျမင့္ျမတ္ရာသို႔
သြတ္ကာသြင္း၍၊ ေဆာက္ႏွင္းေအာင္ၿမိဳက္
အရဟမၼတြင္၊ ျပတ္ရာ၀င္ေလ၊ ရွင္အျဖစ္၌
သားခ်စ္ႏွစ္ေယာက္၊ အစမ္း၀င္ေလ၊
တ၀င္ေသာက္တုိ႔၊ ခ်ီးေျမွာက္ၿပီးေရ။ (တန္းခိုးဆရာထြန္း)

ရီႊပန္းတူ ကစားစဥ္ဆိုသံ

(က်ားမအတင္အခ်ဆိုဟန္)
က်ား(အတင္) - ရႊီပန္းတူ၊ ေမာင္ပင္၊ ညြန္႔ရွင္လံုးတတ္၊ ထိုမွာဆက္က ကၽြဲခတ္ေတေလ၊ ကၽြဲပြဲၾကည့္ေစာင္၊ နင့္သမီးကို၊ ေခၚလာဖို႔ေလး။ ေမမထား႐ို႕။
မ(အေျဖ) - အေခၚပါလီ- ေခၚပါလီ၊ သမီးျဖဴက မႀကီးသိ၊
က်ား(အတင္) - ႏြားသရီ၊ ဆီရိျပင္လို႔၊ ႏွင္းလာဖို႔ေလ၊ ေမမ်ား႐ို႕၊
မ(အေျဖ) - မႏွင္းပါလီ၊ ႏွင္းပါလီ၊ ကၽြန္မခ်စ္သူ၊ သမီးျဖဴက မႀကီးသိ။
က်ား(အတင္) - ကၽြဲပြဲၾကည့္ေစာင္၊ ေခၚလာဖို႔ဆိုေရ- ဇာခါကလဲ။
မ(အေျဖ) - အကၽြန္တခါ၊ မေျပာပါဘူး၊ ရီႊပန္းတူ၊ ရီႊပန္းေျပာက္၊ (ကျပက္ ႏွစ္ျပက္၊ ေပလက္ျပက္၊ ျဖဴ ကႏၷား၊ ႏြားက ပုတီး၊ မင္းသမီး၊ ညီးညီးေျပာင္ေျပာင္၊ မင္းရႊီးေတာင္ ရီႊေတာင္တက္ေပ၊ ငီြျဖဴျပာ၊ လူလာထြက္)

ပန္းသံုးပင္ ပြင့္ငံုဆင္ (အဲးျခင္း)

တီတီလီေရ၊ တီတလီ၀န္းက်င္
သစ္သားသံုးပင္၊ ေမအိမ္ရွိမွာ၊ ပြင့္ပံုဆင္ေလ။
တပင္ထက္လ်င္ တပင္မျမင့္၊ ပန္းသစ္သားမွာ၊ အဆင့္ဆင့္ေလ။
တပင္ႏွင့္လ်င္၊ တပင္တိတိ၊
တတန္ပံုဟန္၊ ႏွစ္တန္ႀကိဳင္အီး၊
ပန္းသစ္သားမွာ၊ ရြာလံုးမီႊးေလ။
သံုးတန္ပံုဟန္၊ ေလးဟန္ႀကိဳင္အီး၊
ပန္းသစ္သားမွာ၊ ျပန္လံုးမီႊးေလ။

အသွ်င္စကၠိႏၵ

(ရခိုင္ယဥ္ေက်းမွဳမ်ား အမွတ္(၈) မွ -)

No comments:

Post a Comment