ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕တည္သူ မင္းေစာမြန္သည္ လက္ဖက္ရည္ႀကိဳက္သူတစ္ဦး ျဖစ္သည္။(လြတ္လပ္စြာ သေဘာ ကြဲလြဲခြင့္႐ွိသည္) ကုလားေျမ၌ ခိုလွံဳေနရစဥ္ စြဲလမ္းလာခဲ့ေသာအရာ မဟုတ္ပါေခ်။ ေလးၿမိဳ႕ေတာ္ ရခိုင္ နန္းတြင္း၌ လက္ဖက္ရည္ကို မင္းေစာမြန္ႀကိဳက္ခဲ့သည္။ သူသည္ အေတြးသမားအေနႏွင့္ လက္ဖက္ရည္ကို တစိမ့္စိမ့္ေသာက္သည္။ အရက္သမားအေနႏွင့္ ေသရည္ကို တရၾကမ္းေသာက္သည္။ သူအမွားႀကီး မွားခဲ့သည္။ သူယုတ္၍ နန္းပ်က္၊ ျပည္ပ်က္၊ သူေျပးခဲ့ရသည္။ အေတြးႀကီးၿပီး အေကာင္းဆံုး ျပဳျပင္ တည္ေဆာက္ခဲ့သူ မဟုတ္ေလာ။
"သည္အရပ္၌ နန္းၿမိဳ႕တည္လ်ွင္ ၿမိဳ႕သက္႐ွည္လည္း ျမတ္႐ွင္ဘုန္းသက္ တိုရပါအံ့။"
ႏွလံုးအိမ္မွ ရဲဝံ့သင္းျမ မိန္႔ေတာ္ဟသည္။
"တည္ေစ"
မိမိ အမ်ဳိးသားမ်ား၏ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ သာယာ၀ေျပာေရးအတြက္ မိမိဘ၀ကို စေတးရဲသူသည္ သူ ရဲေကာင္းျဖစ္သည္။ မင္းေစာမြန္သည္ သူရဲေကာင္းမင္းျမတ္။ သူ႔ဘ၀ ငယ္႐ြယ္ကာလ ေလးၿမိဳ႕ေခတ္ေႏွာင္း သည္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးမ့ဲ၏။ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္ ယဥ္ေက်းမႈ ထြန္းကားရန္ ေရခံေျမခံမရွိ။ ေျမာက္ဦးေခတ္ စည္ပင္ဖြံ႔ၿဖိဳးလာေသာအခါ ေျမာက္ဦး၌လက္ဖက္ရည္ဆိုင္မ်ား ေပၚလာေတာ့သည္။ ႏိုင္ငံျခားသားမ်ား
"သည္အရပ္၌ နန္းၿမိဳ႕တည္လ်ွင္ ၿမိဳ႕သက္႐ွည္လည္း ျမတ္႐ွင္ဘုန္းသက္ တိုရပါအံ့။"
ႏွလံုးအိမ္မွ ရဲဝံ့သင္းျမ မိန္႔ေတာ္ဟသည္။
"တည္ေစ"
မိမိ အမ်ဳိးသားမ်ား၏ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ သာယာ၀ေျပာေရးအတြက္ မိမိဘ၀ကို စေတးရဲသူသည္ သူ ရဲေကာင္းျဖစ္သည္။ မင္းေစာမြန္သည္ သူရဲေကာင္းမင္းျမတ္။ သူ႔ဘ၀ ငယ္႐ြယ္ကာလ ေလးၿမိဳ႕ေခတ္ေႏွာင္း သည္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးမ့ဲ၏။ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္ ယဥ္ေက်းမႈ ထြန္းကားရန္ ေရခံေျမခံမရွိ။ ေျမာက္ဦးေခတ္ စည္ပင္ဖြံ႔ၿဖိဳးလာေသာအခါ ေျမာက္ဦး၌လက္ဖက္ရည္ဆိုင္မ်ား ေပၚလာေတာ့သည္။ ႏိုင္ငံျခားသားမ်ား
ေနထိုင္ ရာ၊ သံႀကီးတမန္ႀကီးမ်ား ေနထိုင္ရာ သံတစ္ရာအရပ္၊ ဒိုင္းက်ီအရပ္တို႔၌ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္မ်ား ခမ္းနား၏။ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္၌ စီးပြားေရး၊ ကိန္းဇယားမ်ား ရွိသည္။ ျပည္ေရးျပည္ရာမ်ား ရွိသည္။ လူထု ရင္ခုန္သံမ်ား ရွိသည္။ လူ႔ေလာက၏ ျပတင္းေပါက္ တစ္ခုပင္ ျဖစ္သည္။ ၁၇၈၄ ခုႏွစ္မွ စေသာ ႏွစ္ေလးဆယ္သည္ ေၾကကြဲဖြယ္ အလြမ္းျပဇာတ္ျဖစ္သည္။ စစ္မက္မ်က္ရည္ႏွင့္ ေသျခင္းတရား ဖံုးလႊမ္းေနေသာ ကာလျဖစ္သည္။ ဘ၀ရွင္သန္ေရး အလင္းေရာင္ ရွာေဖြေနရခ်ိန္၌ လက္ဖက္ရည္သည္ အဓိပၸါယ္ မရွိႏိုင္။
ပထမ အဂၤလိပ္-ျမန္မာစစ္ပြဲၿပီးေသာအခါ ရခိုင္ေျမသည္ ၿဗိတိသ်ွအင္ပါယာ၏ အစိတ္အပိုင္းျဖစ္လာေတာ့ သည္။ ရခိုင္ျပည္၏ ထီးျဖဴေဆာင္း အဓိပတိသည္ ဝန္႐ွင္ေတာ္မင္းႀကီး ေရာဘတ္ဆင္ျဖစ္သည္။ သူသည္ လက္ဖက္ရည္လြန္ႀကိဳက္သည္ဆို၏။ လက္ဖက္ရည္ေကာင္းေကာင္း တစ္ငံုၿမံဳေသာက္ၿပီး ေျမာက္ဦးနံနက္ ခင္းကို သူ႔႐ံုးခ်ဳပ္တည္ရာ ေ႐ႊဂူေတာင္ေပၚမွ ၾကည့့္မည္။ ေနေစာင္းလ်ွင္ စေကာ့တလန္ ဝီစကီကို ဒိန္ခဲႏွင့္ ျမည္းရင္း ေျမာက္ဦးညေနခင္းမ်ားကို ခံစားသည္။ ဥေရာပဘူဇြာယဥ္ေက်းမႈကို ေခတ္မီပေဒသ ရာဇ္ ႏို႔ရည္ပင္ဝေအာင္ စို႔ခြင့္မရ႐ွာေသာ ျပာမီးေငြ႔ေငြ႔ႏွင့္ ရခိုင္ေက်းလက္တြင္ မည္သို႔ သြတ္သြင္းရမည္ ကို ေတြးမည္။ ကိုလိုနီယႏၱရား လည္ပတ္ေရးအတြက္ ေသရည္အခ်ိန္ႏွင့္ ေရာဘတ္ဆင္ တက္ႂကြေနခဲ့ေပ မည္။ စူးအက္တူးေျမာင္းဖြင့္၍ စပါးေစ်းေကာင္းလာသည္။ စပါးသည္ ေ႐ႊသီးေ႐ႊႏွံ ျဖစ္လာသည္။ လယ္ယာစီးပြားေရးဘဝဖြံ႔ၿဖိဳးလာသည္။ ေျမာက္ဦးသည္ ေ႐ႊေရာင္သန္းလာသည္။ ေျမာက္ဦးႏွင့္ ေလးၿမိဳ႕ျမစ္ ၾကား အေ႐ွ႕လြင္ျပင္သည္ က်ဥ္း၏။ ျမစ္အေ႐ွ႕ဆက္သြားေသာ္ ေတာႏွင့္ေတာင္ႏွင့္ က်န္ေသာ အရပ္ မ်ွက္ႏွာမ်ား၌ လြင္ျပင္ျပန္႔ျပဴးသည္။ ေတာေတာင္ပါးလြန္းသည္။ ဂစၦပနဒီျမစ္သည္ ရစ္ေခြပတ္ဝန္းစီးဆင္းေန သည္။ ရမ္းျမစ္ငယ္(ရဂၤါနဒီ)ႏွင့္ သရီျမစ္ငယ္(သီရီမာနဒီ) ေကြ႔ေကာက္ဝင္ေရာက္ စီးျဖာေနေသာ အရပ္ျဖစ္သည္။ စပါးေစ်းကို မွီ၍ျဖစ္လာေသာ ေစ်းငယ္သည္ နန္းေတာ္ကုန္း၏ အေနာက္ဖက္၌ ေပၚလာခဲ့ သည္။ ထို႔ျပင္ ေစ်းရပ္၌ ကိုလိုနီေခတ္ေျမာက္ဦး၏ ပထမဆံုး လက္ဖက္ရည္ဆိုင္မ်ား ေမြးဖြားခဲ့ေလသည္။ ၁၉၆၀ ပတ္ဝန္းက်င္ ကေလးသူငယ္ဘဝျဖင့္ လွ်ပ္တျပက္ျဖတ္သန္းရေသာအခါ ျပင္ေစ်းရပ္၌ လက္ဖက္ ရည္ဆိုင္မ်ားကို မွတ္မိခဲ့ပါသည္။ ျပင္ေစ်းႏွင့္ကပ္လ်က္႐ွိေသာ စပါးဆိပ္႐ြာသားျဖစ္ေသာ ပါပါႏွင့္ အတူ ေျမာက္ဦးလက္ဖက္ရည္ဆိုင္တစ္ခု၌ ပထမဆံုးထိုင္ဖူးခဲ့သည္။
၁၉၆၀-၇၀ ေလာကကို မ်က္စိဖြင့္ ၾကည့္လာတတ္ေသာအခါ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္ကို ခ်စ္မိၿပီး စပါးဆိပ္ ႐ြာသား ပါပါသည္ ဘဝကို ေျမာက္ဦးတြင္တပ္ခ်ၿပီ။ သို႔ႏွင့္ ေျမာက္ဦးလက္ဖက္ရည္ဆိုင္မ်ားသည္ ကြၽန္ေတာ္၏ မိတ္ေဆြမ်ား ျဖစ္လာၾကသည္။ ျပင္ေစ်းမွ ဂႏၳ၀င္ဆိုင္ငယ္၊ ေခ်ာင္းနား႐ြာ၊ ကလက႐ြာတို႔မွ လာေသာ ႏြားႏုိ႔ ကြၽဲႏို႔ စစ္စစ္တို႔ျဖင့္ ေကာင္းသည္။ လက္ဖက္ရည္ေျခာက္ ညံ့သည္။ အလြန္စည္ကား ခဲ့သည္ဆိုေသာ ျမင္းပ်ံတ႐ုတ္ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္မွာ အားေလ်ာ့လာၿပီး ေစ်းထဲမွာ ေခ်ာင္းတစ္ပိုင္းကုန္း တစ္ပိုင္း ပ်ံက်ဆိုင္မ်ား႐ွိသည္။ ၿမိဳ႕ထဲတြင္ ခ်င္းႀကီးလက္ဖက္ရည္ဆိုင္၊ ၎မွာ ၿမိဳ႕လူႀကီးမ်ား၊ ဌာနဆိုင္ရာ ဝန္ထမ္းႀကီးမ်ား စုရပ္ျဖစ္သည္။ ၎ႏွင့္ မနီးမေ၀းတြင္ တင္မဲလက္ဖက္ရည္ဆိုင္၊ ကုန္သည္တန္း တြင္ ေမာင္ျဖဴမိဆိုင္၊ ကံလွတြင္ ထြန္းဝင္းအေဘာင္မဆိုင္၊ ဆိုင္တိုင္းကား သူမိတ္ႏွင့္သူ႐ွိၾကသည္။ ဘာသာေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး၊ ရပ္ေရး၊ ႐ြာေရး တူရာတူရာ အုပ္စုငယ္မ်ား႐ွိၾကသည္။ ဆိုင္ဖြဲ႔စည္းပံုမွာ အားလံုးဆင္တူနီးပါးျဖစ္သည္။ ဝါးထရံကာ ေ႐ွ႕ဖြင့္၊ ေျမခင္း၊ ထင္းမီးဖိုသည္ ရဲလ်က္၊ ေရေႏြးရည္ တဗြမ္းဗြမ္းဆူလ်က္ မိႈင္းမ်ား၊ ၾကပ္ခိုးမ်ား ဓနိမိုးတြင္ ကပ္လ်က္။ တ႐ုတ္ေႂကြလက္ဖက္ရည္ခြက္မ်ား သည္ ျဖဴလႊေနသည္။ ေရေႏြးကရားမ်ားမွာ နီညိဳသန္းေနသည္။ ၎တို႔သည္ အဓိကမဟုတ္ေခ်။ ဤေနရာ တြင္ လြတ္လပ္မႈ ႐ွိသည္။ ကဗ်ာဂီတ႐ွိသည္။ သတင္း႐ွိသည္။ ဤေနရာသည္ စၾက၀ဠာ၏ ဗဟိုခ်က္မျဖစ္ သည္။ ေရေႏြးၾကမ္းကို တစ္အိုးၿပီးတစ္အိုး ေသာက္ရင္း ျဖစ္တည္မႈ တရားကို ႐ွာေဖြႏိုင္ေသာ ေနရာ တစ္ခုျဖစ္သည္။ မိတ္ေဆြမ်ားႏွင့္ ေတြ႔ဆံုႏိုင္သည္။ အေရာင္းအဝယ္ျဖစ္ႏိုင္သည္။ သတင္းစာကို ဖတ္၊ ၿမိဳ႕ကိုဖတ္၊ ကမာၻကို ဖတ္ႏိုင္ေသာေနရာသည္ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္ ျဖစ္သည္။ ေျမာက္ဦးမီးႀကီးေလာင္ေသာ အခါ ေမာင္ျဖဴမိဆိုင္သည္ ေရေပါက္ဝရပ္ကြက္႐ွိ တူမ၏ အိမ္ေအာက္ထပ္သို႔ ေရာက္သြား သည္။ ထိုအိမ္၌ ကြၽန္ေတာ္တို႔ စာေပခ်စ္သည့္ လူငယ္မ်ား၏ စာဖတ္အသင္းငယ္တစ္ခု႐ွိသည္။ ဆိုင္႐ွင္မ သားလတ္ ကိုေမာင္ျဖဴပါဝင္သည္။ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္ႏွင့္ စာဖတ္အသင္းသည္ ဘဝဆက္တိုင္း ေပါင္းသင္းေသာ ခ်စ္သူႏွစ္ဦး ျဖစ္ပါသည္။ လက္ဖက္ရည္ႀကိဳက္ေသာ ကြၽန္ေတာ္တို႔ စာသမားတို႔သည္ ညဆို လ်င္ ျမင္းစိုင္းျပင္ရပ္႐ွိ တင္မဲဆိုင္ သို႔မဟုတ္ ႐ုပ္႐ွင္႐ံုအနီးမွ ကံလွဆိုင္သို႔ ေရာက္တတ္သည္။ ကံလွဆိုင္ မွာ အနည္းငယ္စည္သည္။ ျမင္းစိုင္းျပင္ဆိုင္ကား တိတ္ဆိတ္၊ ဆီမီးခြက္မွိန္မွိန္၊ ခံုမ်ားက မည္းနက္၊ လက္ဖက္ရည္ခြက္ျဖဴျဖဴ၊ ဆိုင္႐ွင္အဘိုးအိုး လင္မယားသည္ စကားမ႐ွိ။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ စိတ္ႀကိဳက္ျဖစ္ သည္။ ႏို႔ေကာင္း၊ လက္ဖက္ေျခာက္ အသင့္အတင့္ေကာင္း၊ ေငြတစ္က်ပ္တြင္ ငါးခြက္၊ ေရေႏြးၾကမ္း အဝေသာက္၊ ေဝသာလီေက်ာက္ေလွကားမွ အစ၊ အိမ္ျဖဴေတာ္အလယ္၊ ကရင္မလင္အဆံုး တစ္အိမ္ပင္ မက်န္ေစရ။ ရမလ၊ နလက၊ ဖဆပလ၊ ဗကပ၊ ဗ်ည္း ၃၃ လံုးေသာ အဖြဲ႔အစည္းမ်ား၊ လွျဖဴသံ၊ ပညာသီဟ၊ ဦးေက်ာ္ျမ၊ ဆရာထြန္း၊ ဦးေအာင္လွဇံမွ ဆက္ကာဆက္ကာ နတ္ကဆင္၊ ေမာ္စီတုန္းထိ အားလံုး အားလံုးသည္ ကြၽန္ေတာ္တို႔ႏွင့္ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္ထဲတြင္ နင္လားငါလားပင္ျဖစ္ေတာ့သည္။
တစ္ခ်ိဳ႕ဆိုင္မ်ား မ႐ွိၾကေတာ့။ ဆိုင္သစ္မ်ား ေပၚလာသည္။ ေတာ့ပ္၊ ဓညဝတီ၊ ဒီဇိုင္းသစ္ႏွင့္ ေစ်းသစ္ႏွင့္ ကြၽန္ေတာ့္မ်က္စိထဲတြင္ ပို၍တိုးတက္ ပို၍လွၿပီး ပို၍ ခ်စ္စရာေကာင္းေနသည္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ျဖတ္သန္းခဲ့ သလို ေခတ္ၿပိဳင္လူငယ္မ်ား ျဖတ္သန္းေနၾကသည္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ျဖတ္သန္းေနရဆဲ၊ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္ကို ထိုင္မိလွ်င္ ေဝဒနာတစ္ရပ္သည္ ႏွလံုးအိမ္၌ တစ္ခါတစ္ရံ အပ္ဖ်ားႏွင့္ လာေထာက္သည္။ တစ္ခါတစ္ရံ ဓားတံုးတံုးႏွင့္ လာထိုးသည္။
ကြၽန္ေတာ္တို႔သည္ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္မွ ေန၍ ေလာကႀကီးကို စိုးပိုင္ခဲ့ၾကသည္။ ရယူခဲ့ၾကသည္။ သို႔ေသာ္ ေလာကႀကီးက ဘာမွမေပးၾကေသးပါလားဟူေသာ အေတြးဝင္လာျခင္းျဖစ္သည္။ ကြၽန္ေတာ္ တို႔ ေျမာက္ဦးလက္ဖက္ရည္မ်ားမွ ဘာမ်ားထြက္ခဲ့ပါၿပီလဲ။ ကာလေဒသ၏ လူမႈ စီးပြား ယဥ္ေက်းမႈအရ ကြၽန္ေတာ္တို႔တြင္ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္၊ ဥေရာပတြင္ ကဖီးဆိုင္မ်ားျဖစ္ပါသည္။ အႏုပညာသမိုင္းဆရာမ်ား၏ အဆိုအရ အပ္ပရက္႐ွင္းႏွင့္ ပန္းခ်ီဝါဒသည္ ကဖီးဆိုင္မ်ားထဲမွ ေပၚေပါက္ခဲ့ေသာ ပထမဆံုး အႏုပညာ လႈပ္႐ွားမႈ တစ္ရပ္ျဖစ္သည္။ ဟဲမင္းေဝးႏွင့္ ဂ်ီမ္းဂိြဳက္တို႔သည္ ကဖီးဆိုင္မ်ားတြင္ ဝတၱဳမ်ားေရးခဲ့ၾကသည္။ ပါရီကဖီးမ်ားတြင္ ေဘာ္လ္တဲယား စြဲစြဲၿမဲၿမဲထိုင္ေလ့႐ွိသည္။ နပိုလီယန္သည္ ကဖီးဆိုင္မ်ားတြင္ ဝင္ထြက္ သြားလာေနထိုင္ခဲ့ပါသည္။ အဲဒီ ကဖီးဆိုင္ေလးဟာ ကြၽန္ေတာ့္အဖို႔ အိမ္နဲ႔ အတူတူပါပဲ ဟု ယန္းေပါဆတ္ၫႊန္းဖူးေသာ ဆိုင္ငယ္တစ္ခု ပါရီတြင္ ႐ွိခဲ့ဖူးသည္။ ျဖစ္တည္မႈ ပဓာနဝါဒ၏ ဌာနခ်ဳပ္ အျဖစ္ ေက်ာ္ၾကားခဲ့ေသာ ပါရီမွ ဖလိုေရ ကဖီးျဖစ္သည္။ ဒုတိယ လိင္စာအုပ္ တစ္ခ်ိဳ႕တစ္ဝက္ကို ဆီမြန္ဒီဖူးဖြားသည္ ဤကဖီး၌ ေရးသြားခဲ့သည္။ ပန္းခ်ီေက်ာ္ မိုးေနးႏွင့္ ေရႏြားတို႔ ဆံုေတြ႔ေလ့ ႐ွိေသာ ေနရာမွာ ကဖီးဆိုင္မ်ားပင္ျဖစ္သည္။ ႐ို႕ပီယာႏွင့္ လီနင္တို႔သည္လည္း ပါရီကဖီးဆိုင္မ်ားထဲတြင္ အနာဂတ္အိမ္မက္ကို အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုခဲ့ၾကသည္။
ေလာကရဲ႕ျပတင္းတံခါးတစ္ခ်ပ္
လက္ဖက္ရည္ဆိုင္မွာ တပ္ထားတယ္။ (ေအာင္ခ်ိမ့္)
ခ်စ္လွစြာေသာ ေနာင္ေတာ္ကဗ်ာဆရာ ေအာင္ခ်ိမ့္ ခံစားသီဖြဲ႔ဖူးသည္။
ေနာင္ေအး၊ ျမတ္သာထြန္း၊ ျမတ္ခိုင္ေက်ာ္တို႔ ေျမာက္ဦး ေတာ့ပ္ဆိုင္မွာ ထိုင္ေနၾကသည္။ ေစာမင္းႏြယ္၊ တက္နီထြန္း၊ ေမာင္ေဝဒတို႔ ဓညဝတီမွာ ထိုင္ေနၾကသည္။ ဆရာေစာႏွင့္ ေအာင္ၿငိမ္းတို႔ ျမရံုေ႐ွ႕ စိန္ကဖီး မွာ ေရာ့ကဗ်ာဖတ္ေနၾကသည္။ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္ စကားဝိုင္းသို႔ ေလးစားျမတ္ႏိုးရေသာ အဘိုးပဏၰိတ္ ဝင္ထိုင္သည္။ ယဥ္ေက်းမႈနန္းေတာ္သို႔ မေထရ္တစ္ပါးဆြမ္းခံႂကြလာသည္။ ၃၃ လမ္း ေလထန္ကုန္းသို႔ မဲဇာမွ မဟာကဗ်ာဆရာ ဝင္လာသည္။ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္မ်ားသည္ ယဥ္ေက်းမႈေအာင္လံကို လက္ဆင့္ကမ္း သယ္ယူေျပးေနသည္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္မ်ားတြင္ ထိုင္ေနၾကဆဲျဖစ္၏။
ပထမ အဂၤလိပ္-ျမန္မာစစ္ပြဲၿပီးေသာအခါ ရခိုင္ေျမသည္ ၿဗိတိသ်ွအင္ပါယာ၏ အစိတ္အပိုင္းျဖစ္လာေတာ့ သည္။ ရခိုင္ျပည္၏ ထီးျဖဴေဆာင္း အဓိပတိသည္ ဝန္႐ွင္ေတာ္မင္းႀကီး ေရာဘတ္ဆင္ျဖစ္သည္။ သူသည္ လက္ဖက္ရည္လြန္ႀကိဳက္သည္ဆို၏။ လက္ဖက္ရည္ေကာင္းေကာင္း တစ္ငံုၿမံဳေသာက္ၿပီး ေျမာက္ဦးနံနက္ ခင္းကို သူ႔႐ံုးခ်ဳပ္တည္ရာ ေ႐ႊဂူေတာင္ေပၚမွ ၾကည့့္မည္။ ေနေစာင္းလ်ွင္ စေကာ့တလန္ ဝီစကီကို ဒိန္ခဲႏွင့္ ျမည္းရင္း ေျမာက္ဦးညေနခင္းမ်ားကို ခံစားသည္။ ဥေရာပဘူဇြာယဥ္ေက်းမႈကို ေခတ္မီပေဒသ ရာဇ္ ႏို႔ရည္ပင္ဝေအာင္ စို႔ခြင့္မရ႐ွာေသာ ျပာမီးေငြ႔ေငြ႔ႏွင့္ ရခိုင္ေက်းလက္တြင္ မည္သို႔ သြတ္သြင္းရမည္ ကို ေတြးမည္။ ကိုလိုနီယႏၱရား လည္ပတ္ေရးအတြက္ ေသရည္အခ်ိန္ႏွင့္ ေရာဘတ္ဆင္ တက္ႂကြေနခဲ့ေပ မည္။ စူးအက္တူးေျမာင္းဖြင့္၍ စပါးေစ်းေကာင္းလာသည္။ စပါးသည္ ေ႐ႊသီးေ႐ႊႏွံ ျဖစ္လာသည္။ လယ္ယာစီးပြားေရးဘဝဖြံ႔ၿဖိဳးလာသည္။ ေျမာက္ဦးသည္ ေ႐ႊေရာင္သန္းလာသည္။ ေျမာက္ဦးႏွင့္ ေလးၿမိဳ႕ျမစ္ ၾကား အေ႐ွ႕လြင္ျပင္သည္ က်ဥ္း၏။ ျမစ္အေ႐ွ႕ဆက္သြားေသာ္ ေတာႏွင့္ေတာင္ႏွင့္ က်န္ေသာ အရပ္ မ်ွက္ႏွာမ်ား၌ လြင္ျပင္ျပန္႔ျပဴးသည္။ ေတာေတာင္ပါးလြန္းသည္။ ဂစၦပနဒီျမစ္သည္ ရစ္ေခြပတ္ဝန္းစီးဆင္းေန သည္။ ရမ္းျမစ္ငယ္(ရဂၤါနဒီ)ႏွင့္ သရီျမစ္ငယ္(သီရီမာနဒီ) ေကြ႔ေကာက္ဝင္ေရာက္ စီးျဖာေနေသာ အရပ္ျဖစ္သည္။ စပါးေစ်းကို မွီ၍ျဖစ္လာေသာ ေစ်းငယ္သည္ နန္းေတာ္ကုန္း၏ အေနာက္ဖက္၌ ေပၚလာခဲ့ သည္။ ထို႔ျပင္ ေစ်းရပ္၌ ကိုလိုနီေခတ္ေျမာက္ဦး၏ ပထမဆံုး လက္ဖက္ရည္ဆိုင္မ်ား ေမြးဖြားခဲ့ေလသည္။ ၁၉၆၀ ပတ္ဝန္းက်င္ ကေလးသူငယ္ဘဝျဖင့္ လွ်ပ္တျပက္ျဖတ္သန္းရေသာအခါ ျပင္ေစ်းရပ္၌ လက္ဖက္ ရည္ဆိုင္မ်ားကို မွတ္မိခဲ့ပါသည္။ ျပင္ေစ်းႏွင့္ကပ္လ်က္႐ွိေသာ စပါးဆိပ္႐ြာသားျဖစ္ေသာ ပါပါႏွင့္ အတူ ေျမာက္ဦးလက္ဖက္ရည္ဆိုင္တစ္ခု၌ ပထမဆံုးထိုင္ဖူးခဲ့သည္။
၁၉၆၀-၇၀ ေလာကကို မ်က္စိဖြင့္ ၾကည့္လာတတ္ေသာအခါ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္ကို ခ်စ္မိၿပီး စပါးဆိပ္ ႐ြာသား ပါပါသည္ ဘဝကို ေျမာက္ဦးတြင္တပ္ခ်ၿပီ။ သို႔ႏွင့္ ေျမာက္ဦးလက္ဖက္ရည္ဆိုင္မ်ားသည္ ကြၽန္ေတာ္၏ မိတ္ေဆြမ်ား ျဖစ္လာၾကသည္။ ျပင္ေစ်းမွ ဂႏၳ၀င္ဆိုင္ငယ္၊ ေခ်ာင္းနား႐ြာ၊ ကလက႐ြာတို႔မွ လာေသာ ႏြားႏုိ႔ ကြၽဲႏို႔ စစ္စစ္တို႔ျဖင့္ ေကာင္းသည္။ လက္ဖက္ရည္ေျခာက္ ညံ့သည္။ အလြန္စည္ကား ခဲ့သည္ဆိုေသာ ျမင္းပ်ံတ႐ုတ္ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္မွာ အားေလ်ာ့လာၿပီး ေစ်းထဲမွာ ေခ်ာင္းတစ္ပိုင္းကုန္း တစ္ပိုင္း ပ်ံက်ဆိုင္မ်ား႐ွိသည္။ ၿမိဳ႕ထဲတြင္ ခ်င္းႀကီးလက္ဖက္ရည္ဆိုင္၊ ၎မွာ ၿမိဳ႕လူႀကီးမ်ား၊ ဌာနဆိုင္ရာ ဝန္ထမ္းႀကီးမ်ား စုရပ္ျဖစ္သည္။ ၎ႏွင့္ မနီးမေ၀းတြင္ တင္မဲလက္ဖက္ရည္ဆိုင္၊ ကုန္သည္တန္း တြင္ ေမာင္ျဖဴမိဆိုင္၊ ကံလွတြင္ ထြန္းဝင္းအေဘာင္မဆိုင္၊ ဆိုင္တိုင္းကား သူမိတ္ႏွင့္သူ႐ွိၾကသည္။ ဘာသာေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး၊ ရပ္ေရး၊ ႐ြာေရး တူရာတူရာ အုပ္စုငယ္မ်ား႐ွိၾကသည္။ ဆိုင္ဖြဲ႔စည္းပံုမွာ အားလံုးဆင္တူနီးပါးျဖစ္သည္။ ဝါးထရံကာ ေ႐ွ႕ဖြင့္၊ ေျမခင္း၊ ထင္းမီးဖိုသည္ ရဲလ်က္၊ ေရေႏြးရည္ တဗြမ္းဗြမ္းဆူလ်က္ မိႈင္းမ်ား၊ ၾကပ္ခိုးမ်ား ဓနိမိုးတြင္ ကပ္လ်က္။ တ႐ုတ္ေႂကြလက္ဖက္ရည္ခြက္မ်ား သည္ ျဖဴလႊေနသည္။ ေရေႏြးကရားမ်ားမွာ နီညိဳသန္းေနသည္။ ၎တို႔သည္ အဓိကမဟုတ္ေခ်။ ဤေနရာ တြင္ လြတ္လပ္မႈ ႐ွိသည္။ ကဗ်ာဂီတ႐ွိသည္။ သတင္း႐ွိသည္။ ဤေနရာသည္ စၾက၀ဠာ၏ ဗဟိုခ်က္မျဖစ္ သည္။ ေရေႏြးၾကမ္းကို တစ္အိုးၿပီးတစ္အိုး ေသာက္ရင္း ျဖစ္တည္မႈ တရားကို ႐ွာေဖြႏိုင္ေသာ ေနရာ တစ္ခုျဖစ္သည္။ မိတ္ေဆြမ်ားႏွင့္ ေတြ႔ဆံုႏိုင္သည္။ အေရာင္းအဝယ္ျဖစ္ႏိုင္သည္။ သတင္းစာကို ဖတ္၊ ၿမိဳ႕ကိုဖတ္၊ ကမာၻကို ဖတ္ႏိုင္ေသာေနရာသည္ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္ ျဖစ္သည္။ ေျမာက္ဦးမီးႀကီးေလာင္ေသာ အခါ ေမာင္ျဖဴမိဆိုင္သည္ ေရေပါက္ဝရပ္ကြက္႐ွိ တူမ၏ အိမ္ေအာက္ထပ္သို႔ ေရာက္သြား သည္။ ထိုအိမ္၌ ကြၽန္ေတာ္တို႔ စာေပခ်စ္သည့္ လူငယ္မ်ား၏ စာဖတ္အသင္းငယ္တစ္ခု႐ွိသည္။ ဆိုင္႐ွင္မ သားလတ္ ကိုေမာင္ျဖဴပါဝင္သည္။ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္ႏွင့္ စာဖတ္အသင္းသည္ ဘဝဆက္တိုင္း ေပါင္းသင္းေသာ ခ်စ္သူႏွစ္ဦး ျဖစ္ပါသည္။ လက္ဖက္ရည္ႀကိဳက္ေသာ ကြၽန္ေတာ္တို႔ စာသမားတို႔သည္ ညဆို လ်င္ ျမင္းစိုင္းျပင္ရပ္႐ွိ တင္မဲဆိုင္ သို႔မဟုတ္ ႐ုပ္႐ွင္႐ံုအနီးမွ ကံလွဆိုင္သို႔ ေရာက္တတ္သည္။ ကံလွဆိုင္ မွာ အနည္းငယ္စည္သည္။ ျမင္းစိုင္းျပင္ဆိုင္ကား တိတ္ဆိတ္၊ ဆီမီးခြက္မွိန္မွိန္၊ ခံုမ်ားက မည္းနက္၊ လက္ဖက္ရည္ခြက္ျဖဴျဖဴ၊ ဆိုင္႐ွင္အဘိုးအိုး လင္မယားသည္ စကားမ႐ွိ။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ စိတ္ႀကိဳက္ျဖစ္ သည္။ ႏို႔ေကာင္း၊ လက္ဖက္ေျခာက္ အသင့္အတင့္ေကာင္း၊ ေငြတစ္က်ပ္တြင္ ငါးခြက္၊ ေရေႏြးၾကမ္း အဝေသာက္၊ ေဝသာလီေက်ာက္ေလွကားမွ အစ၊ အိမ္ျဖဴေတာ္အလယ္၊ ကရင္မလင္အဆံုး တစ္အိမ္ပင္ မက်န္ေစရ။ ရမလ၊ နလက၊ ဖဆပလ၊ ဗကပ၊ ဗ်ည္း ၃၃ လံုးေသာ အဖြဲ႔အစည္းမ်ား၊ လွျဖဴသံ၊ ပညာသီဟ၊ ဦးေက်ာ္ျမ၊ ဆရာထြန္း၊ ဦးေအာင္လွဇံမွ ဆက္ကာဆက္ကာ နတ္ကဆင္၊ ေမာ္စီတုန္းထိ အားလံုး အားလံုးသည္ ကြၽန္ေတာ္တို႔ႏွင့္ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္ထဲတြင္ နင္လားငါလားပင္ျဖစ္ေတာ့သည္။
တစ္ခ်ိဳ႕ဆိုင္မ်ား မ႐ွိၾကေတာ့။ ဆိုင္သစ္မ်ား ေပၚလာသည္။ ေတာ့ပ္၊ ဓညဝတီ၊ ဒီဇိုင္းသစ္ႏွင့္ ေစ်းသစ္ႏွင့္ ကြၽန္ေတာ့္မ်က္စိထဲတြင္ ပို၍တိုးတက္ ပို၍လွၿပီး ပို၍ ခ်စ္စရာေကာင္းေနသည္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ျဖတ္သန္းခဲ့ သလို ေခတ္ၿပိဳင္လူငယ္မ်ား ျဖတ္သန္းေနၾကသည္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ျဖတ္သန္းေနရဆဲ၊ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္ကို ထိုင္မိလွ်င္ ေဝဒနာတစ္ရပ္သည္ ႏွလံုးအိမ္၌ တစ္ခါတစ္ရံ အပ္ဖ်ားႏွင့္ လာေထာက္သည္။ တစ္ခါတစ္ရံ ဓားတံုးတံုးႏွင့္ လာထိုးသည္။
ကြၽန္ေတာ္တို႔သည္ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္မွ ေန၍ ေလာကႀကီးကို စိုးပိုင္ခဲ့ၾကသည္။ ရယူခဲ့ၾကသည္။ သို႔ေသာ္ ေလာကႀကီးက ဘာမွမေပးၾကေသးပါလားဟူေသာ အေတြးဝင္လာျခင္းျဖစ္သည္။ ကြၽန္ေတာ္ တို႔ ေျမာက္ဦးလက္ဖက္ရည္မ်ားမွ ဘာမ်ားထြက္ခဲ့ပါၿပီလဲ။ ကာလေဒသ၏ လူမႈ စီးပြား ယဥ္ေက်းမႈအရ ကြၽန္ေတာ္တို႔တြင္ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္၊ ဥေရာပတြင္ ကဖီးဆိုင္မ်ားျဖစ္ပါသည္။ အႏုပညာသမိုင္းဆရာမ်ား၏ အဆိုအရ အပ္ပရက္႐ွင္းႏွင့္ ပန္းခ်ီဝါဒသည္ ကဖီးဆိုင္မ်ားထဲမွ ေပၚေပါက္ခဲ့ေသာ ပထမဆံုး အႏုပညာ လႈပ္႐ွားမႈ တစ္ရပ္ျဖစ္သည္။ ဟဲမင္းေဝးႏွင့္ ဂ်ီမ္းဂိြဳက္တို႔သည္ ကဖီးဆိုင္မ်ားတြင္ ဝတၱဳမ်ားေရးခဲ့ၾကသည္။ ပါရီကဖီးမ်ားတြင္ ေဘာ္လ္တဲယား စြဲစြဲၿမဲၿမဲထိုင္ေလ့႐ွိသည္။ နပိုလီယန္သည္ ကဖီးဆိုင္မ်ားတြင္ ဝင္ထြက္ သြားလာေနထိုင္ခဲ့ပါသည္။ အဲဒီ ကဖီးဆိုင္ေလးဟာ ကြၽန္ေတာ့္အဖို႔ အိမ္နဲ႔ အတူတူပါပဲ ဟု ယန္းေပါဆတ္ၫႊန္းဖူးေသာ ဆိုင္ငယ္တစ္ခု ပါရီတြင္ ႐ွိခဲ့ဖူးသည္။ ျဖစ္တည္မႈ ပဓာနဝါဒ၏ ဌာနခ်ဳပ္ အျဖစ္ ေက်ာ္ၾကားခဲ့ေသာ ပါရီမွ ဖလိုေရ ကဖီးျဖစ္သည္။ ဒုတိယ လိင္စာအုပ္ တစ္ခ်ိဳ႕တစ္ဝက္ကို ဆီမြန္ဒီဖူးဖြားသည္ ဤကဖီး၌ ေရးသြားခဲ့သည္။ ပန္းခ်ီေက်ာ္ မိုးေနးႏွင့္ ေရႏြားတို႔ ဆံုေတြ႔ေလ့ ႐ွိေသာ ေနရာမွာ ကဖီးဆိုင္မ်ားပင္ျဖစ္သည္။ ႐ို႕ပီယာႏွင့္ လီနင္တို႔သည္လည္း ပါရီကဖီးဆိုင္မ်ားထဲတြင္ အနာဂတ္အိမ္မက္ကို အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုခဲ့ၾကသည္။
ေလာကရဲ႕ျပတင္းတံခါးတစ္ခ်ပ္
လက္ဖက္ရည္ဆိုင္မွာ တပ္ထားတယ္။ (ေအာင္ခ်ိမ့္)
ခ်စ္လွစြာေသာ ေနာင္ေတာ္ကဗ်ာဆရာ ေအာင္ခ်ိမ့္ ခံစားသီဖြဲ႔ဖူးသည္။
ေနာင္ေအး၊ ျမတ္သာထြန္း၊ ျမတ္ခိုင္ေက်ာ္တို႔ ေျမာက္ဦး ေတာ့ပ္ဆိုင္မွာ ထိုင္ေနၾကသည္။ ေစာမင္းႏြယ္၊ တက္နီထြန္း၊ ေမာင္ေဝဒတို႔ ဓညဝတီမွာ ထိုင္ေနၾကသည္။ ဆရာေစာႏွင့္ ေအာင္ၿငိမ္းတို႔ ျမရံုေ႐ွ႕ စိန္ကဖီး မွာ ေရာ့ကဗ်ာဖတ္ေနၾကသည္။ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္ စကားဝိုင္းသို႔ ေလးစားျမတ္ႏိုးရေသာ အဘိုးပဏၰိတ္ ဝင္ထိုင္သည္။ ယဥ္ေက်းမႈနန္းေတာ္သို႔ မေထရ္တစ္ပါးဆြမ္းခံႂကြလာသည္။ ၃၃ လမ္း ေလထန္ကုန္းသို႔ မဲဇာမွ မဟာကဗ်ာဆရာ ဝင္လာသည္။ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္မ်ားသည္ ယဥ္ေက်းမႈေအာင္လံကို လက္ဆင့္ကမ္း သယ္ယူေျပးေနသည္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္မ်ားတြင္ ထိုင္ေနၾကဆဲျဖစ္၏။
မိုးေနး၊ နပိုလီယန္၊ ဟဲမင္းေဝး၊ ဂ်ီမ္းဂိြဳက္စ္၊ လီနင္၊ ယန္းေပါဆတ္၊ ဦးဦးသာထြန္းတို႔ ထျပန္သြားၾကသည္။ လက္ဖက္ရည္ခ်စ္သူသည္ ေျမာက္ဦး လက္ဖက္ရည္ဆိုင္မ်ားကို ရင္ေမာစြာျဖင့္ ေမ်ွာ္ၾကည့္ေနသည္။
ေမာင္ခိုင္ေအာင္
ရခိုင္ၫြန္႔ဖူး အမွတ္ (၃) - ၁၉၉၅
ေမာင္ခိုင္ေအာင္
ရခိုင္ၫြန္႔ဖူး အမွတ္ (၃) - ၁၉၉၅
"သည္အရပ္၌ နန္းၿမိဳ႕တည္လ်ွင္ ၿမိဳ႕သက္႐ွည္လည္း ျမတ္႐ွင္ဘုန္းသက္ တိုရပါအံ့။"
ReplyDeleteႏွလံုးအိမ္မွ ရဲဝံ့သင္းျမ မိန္႔ေတာ္ဟသည္။
"တည္ေစ"
ကေကာင္းလွပါေရ ဆရာ။