ရခိုင္ေဆး၀ါးမ်ား

ကၽြႏု္ပ္တို႔ငယ္စဥ္က ျမင္ေတြ႔လုိက္ရေသးသည္။ ယခုထိလည္း မွတ္မိေနပါေသးသည္။ ကၽြႏ္ုပ္တို႔ မိဘေဆြမ်ဳိး မ်ားအိမ္တြင္ အိမ္တြင္း လက္သံုးေဆးမ်ား ထားရွိၾကသည္။ ထိုေဆးမ်ားမွာ ႐ိုးရာ အစဥ္အဆက္ အသံုးျပဳ လာၾကေသာ ေဆးပင္မ်ား ျဖစ္သည္။ အျမစ္၊ အဥ၊ အသီး၊ အရြက္မ်ားကို ေထာင္းထု အမွဳန္႔ျပဳလ်က္ ေရာစပ္ ေဖာ္ျပဳထားသည့္ ေဆးမ်ားပင္တည္း။

ထိုအိမ္တြင္း လက္သံုးေဆးမ်ားမွာဆိုလွ်င္ အစာဖ်က္ေဆး၊ အစားမွားေဆး၊ ဓါတ္ေလးပါးေဆး၊ ေဆးမည္း ေသွ်၊ ေျခာက္ပါးေဆး၊ ခရမ္းစိတ္ေကေဆး၊ စတုပညာသေဆး၊ ဟိန္းရာဇာေဆး၊ ေရႊလေရာင္ေဆး၊ ေဆး၀ါ ေသွ်၊ သက္တန္းေဆး၊ ၀ဲယားနာေဆး၊ ေခ်ာင္းဆိုးေဆး၊ ငန္းေဆး စသည့္ လူႀကီးလူငယ္ အဖ်ားအနာ ေရာဂါ ေ၀ဒနာမ်ားႏွင့္ ေလ်ာ္ရာ စားသံုးရေသာ ေဆးမ်ား အသင့္အတင့္ စံုစြာပါ၀င္ၾကသည္။ ထိုေဆးမ်ားကို အသံုး ျပဳရင္း သိမ္းဆည္းထားကာ အိမ္တြင္း ေဆးခန္းတစ္ခု ျဖစ္ေစခ့ဲေလသည္။ အိမ္တြင္း က်န္းမာမွဳ အတြက္ လည္းေကာင္း၊ ေရာဂါႀကိဳတင္ ကာကြယ္မွဳ အေထာက္အပံ့ အတြက္ လည္းေကာင္း အသံုးျပဳခ့ဲ ၾကသည္။

ဤေဆးမ်ားမွာ ေဆးေပးမွား ေရာဂါတိုးပြားႏိုင္ျခင္း၊ ေဆးမွားျခင္းျဖင့္ ဥပါဒ္ျဖစ္ေစရန္လည္း စိုးရိမ္စရာ မရွိ ေခ်။ အိမ္သူမတိုင္းပင္ အစဥ္သံုးလာႀကၿပီးရာကား အနာႏွင့္ေဆး တည့္ေအာင္ေပးႏိုင္ရန္ အားလံုး သိရွိထား ၿပီးသားလည္း ျဖစ္သည္။ ထိုေဆး၀ါးတို႔ျဖင့္ ကာကြယ္၊ ၾကပ္မတ္ဆီးတားကုသ မေပ်ာက္ မၿငိမ္းမွာသာ သို႔မ ဟုတ္ အလြန္အကၽြံ ျပင္းထန္လွေသာ ေ၀ဒနာမ်ားကိုသာ တတ္သိနားလည္ ကုသတတ္ေသာ သမားမ်ားကို တင္ေခၚ ကုသၾကည့္ရွဳ ေစခ့ဲရေလသည္။ ဤမွ်ထိ ရခိုင္႐ိုးရာ အိမ္တြင္း သံုးေဆးမ်ားသည္ ကၽြန္းကမ္းေက်း လက္ ေတာရြာအႏွံတို႔၌ ေရွးဦးသူနာျပဳ အိမ္တြင္းသက္ေစာင့္ အိမ္သူ႔သမားေတာ္မ်ားအျဖစ္ အားကိုးအား ထား ျပဳခ့ဲရသည္။

အလားတူ တခုခ်င္း၊ မျမစ္ခ်င္းေကာင္း ေဆးၿမီးတိုမ်ားကလည္း ပခ်ဳပ္ဖာတစ္လံုး၊ ႏွစ္လံုးျပည့္ခန္႔မွ် ရွိတတ္ ၾကသည္။ အိမ္ေခါင္မိုးကြပ္ၾကား၊ ထရံၾကား၊ မီးဖုိထက္၊ ၾကပ္စင္ထက္မ်ားတြင္လည္း ဟိုဟုိဒီဒီ ျပည့္ႏွံ႔ထားရွိ တတ္ၾကသည္။ခ်ဳံ႕ေျပာရလွ်င္ အိမ္တစ္ေဆာင္လံုးသည္ ေဆးဗူး၊ ေဆးက်ည္ေတာက္၊ ေဆးျမစ္မ်ားျဖင့္ ျပည့္ ႏွက္ေနသည္။ ေတာင္သန္ႀကီး၊ အေပၚသကာ (ဥပသကာ)၊ ေရႊတလံုးဂံုဂါး၊ အစားမွားေဆးျမစ္၊ နံ႔သာမ်ဳိး ငါးပါးစံု၊ သားရဲတိရိစာၦန္မ်ား၏ အ႐ိုးအခြံမ်ားကပါ စံုစြာ၊ ဗူးဖ႐ံုမ်ားပါ မႀကြင္းစု႐ံုး ထားရွိၾကသည္။ ထိုေဆးျမစ္၊ သစ္ျမစ္၊ ၀ါးျမစ္မ်ားကို တူးေဖၚေရာင္းခ်ၾကသူမ်ားလည္း မရွားခ့ဲေခ်။ အဂၤလိပ္ပိုင္ၿပီးေနာက္ မီးသေဘၤာ၊ မီးရထားတို႔ ေပၚေပါက္လာေသာအခါ အသံုးျပဳရေသာ ေက်ာက္မီးေသြးလည္း ရခိုင္တို႔အဘို႔ ေဆး၀ါး တစ္ခု အျဖစ္ ပခ်ဳပ္ဖာတြင္ အသင့္ပါ၀င္လ်က္ ရွိေနေၾကာင္း ေတြ႔ျမင္လိုက္ရသည္။ ထိုေဆးမွာ အနာတြင္ အသံုးခ် ရျခင္းျဖင့္ ေဆးတစ္ပါးအျဖစ္ အက်ဳိးျပဳေနရာကား အိမ္သံုးေဆး အပါအ၀င္ျဖစ္ရသည္။

ေဆးႀကိတ္ရန္ ေက်ာ္ပဥ္မွာလည္း မရွိမျဖစ္ေသာ ပစၥည္းျဖစ္ရာကား အသင့္ပင္ရွိၾကရသည္။ ထို႔ျပင္ အိမ္ၿခံ ၀င္း ပတ္လည္နီးနားတို႔တြင္၊ နႏြင္း၊ခ်င္း၊ မိႆလင္(ပုလဲ)၊ ဘုမၼရာဇာ၊ ကန္႔ခ်ဳပ္နက္၊ ကန္႔ခ်ဳပ္နီစသည့္ ေဆး ပင္ေဆးျမစ္မ်ားကလည္း စိုက္ခ်ထားေလ့ ရွိၾကသည္။ အယုတ္ဆံုး မီးဖိုနားတြင္ အသင့္ပင္ ေဆးပုန္းရည္ အိုးႀကီးတစ္လံုး တည္ရွိေနရသည္။ ေခ်ာင္းဆိုး၊ ပန္းဟဲ၊ ရင္ၾကပ္လွ်င္ ဆားခပ္ေသာက္လိုက္က သက္သာရာ ရေစႏိုင္သည့္ ေဆးရည္ပင္ျဖစ္သည္။ ကင္းပြန္းခ်ဥ္ ရြက္ႀကမ္း၊ မန္က်ည္းရြက္ၾကမ္း၊ သကာ၊ စမုန္မ်ဳိးငါးပါး၊ ေဆးပုလဲတို႔ ထည့္၍ ႀကိဳခ်က္ကာ အရည္လုပ္ထားေသာ အစာေၾက၊ ရင္ေၾကေဆးရည္မ်ားပင္ မစားခ်င္ မေသာက္ခ်င္ အားအင္ခ်ိနဲ႔ ေနသူမ်ားအတြက္ အသင့္ ေသာက္သံုးစရာအျဖစ္ တည္ရွိရသည္။ သို႔မဟုတ္ စပါးပုတ္၊ စပါးရိုင္တုိ႔၌ အေႏြးေပးလ်က္ ထားရွိရသည္။ အုန္းသီးပုတ္မ်ားကိုပင္ ေနလွမ္းလ်က္ ပုလင္းတြင္ ထည့္ကာ အနာဆိုး အနာပ်က္တို႔၌ သုတ္လိမ္းရန္ ျပဳျပင္ထားတတ္ၾကသည္။

ထိုေဆးဥ၊ ထိုေဆးျမစ္၊ ထိုေဆးရြက္၊ ထိုေဆးရည္ တုိ႔လည္း ပြတ္လိမ္း စားသံုးျခင္းျဖင့္ အိမ္သံုးေဆးအျဖစ္ ထားခ့ဲၾကရေလသည္။ ယခုက့ဲသို႔ ႏိုင္ငံျခားျဖစ္ ေခတ္မီ ေဆး၀ါးမ်ား၊ ထိုးေဆး၊ပြတ္ေဆး၊ လိမ္းေဆးမ်ားႏွင့္ ႏွိဳင္းယွသ္ အထင္အျမင္ ေသးစရာလည္း မသင့္ေခ်။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ႏိုင္ငံျခားသားတို႔သည္လည္း သိပၸံပညာ မတိုးတက္ခ့ဲစဥ္ကဆိုလွ်င္ ကၽြႏု္ပ္တို႔ႏွင့္မျခား အသံုးျပဳခ့ဲရသည္ကို သမိုင္းက သက္ေသခံလ်က္ ပင္ ရွိေသးသည္။ ယခုတိုးတက္ေနေသာ အဂၤလိပ္၊ အေမရိကန္၊ ျပင္သစ္စေသာ နိုင္ငံတို႔၌ပင္ ေရွးယခင္အ ခါက အဖုအျဖစ္အဥ အရြက္တုိ႔ကို အမွဳန္႔ေထာင္းထု ျပဳလုပ္ခ့ဲရေလသည္။

ေရာမ၊ ေခါမေခတ္ ေရွးေဟာင္းရာဇ၀င္ ႐ုပ္ရွင္ဇာတ္ကားမ်ားတြင္ နန္းတြင္းသမားေတာ္မ်ား ေဆး၀ါးတိုက္ ေကၽြးကုသရပံုအျခင္းအရာမ်ားကို ျမင္ေတြ႔ႏိုင္ရာ ကၽြႏု္ပ္တို႔၏ ေရွးက႐ိုးရာမ်ားႏွင့္ မ်ားစြာကြာျခားလွသည္ မ ဟုတ္ပါ။ ေဆး၀ါးထည့္စရာဆိုလည္း ဖန္ဗူး၊ဖန္ခြက္၊ ဖန္ပုလင္းပင္ မပါရွိ။ သစ္သားကို ထြင္းထားကာ အဖံုးအ ပိတ္ျဖင့္ထည့္ထားသည့္ေဆးဗူး၊ ေဆးပုလင္းမ်ားသာျဖစ္သည္။ ၄င္းတို႔ကို ဘမ္းႀကီးထဲ အစီလိုက္ထည့္ လည္ ပင္းႀကိဳးသိုင္းဆြဲကာ လွည့္လည္ ကုသေနပံုတို႔ကိုသာ ျပသေတြ႔ျမင္ၾကည့္ရွဳရသည္။

ရခိုင္ေျမာက္ဦးမင္းမ်ား နန္းတြင္းသံုး ေဆးဗူး ေဆးပုလင္းမ်ားလည္း ထို႔အတူသာျဖစ္သည္။ သစ္သားကို ပါး လႊာေအာင္ အေခါင္းထြင္း၊ သစ္သားကိုပင္ အဖံုးအပိတ္ လုပ္ထားေသာ သစ္သားဗူး ပုလင္းဖင္ခၽြန္းမ်ားကို ယခုထိရွာေဖြ ေတြ႔ရွိရေသးသည္။ ထိုေဆး၀ါးမ်ားကို ႀကိတ္မွဳန္႔ေစရန္အတြက္ ေက်ာက္ပ်ဥ္မ်ားကို အလယ္ ခ်ဳိင့္၀ွမ္းေဒသ ေက်ာက္ပ်ဥ္းကၽြန္းက့ဲသို႔ မို႔ေမာက္ေသာ ေက်ာက္ပ်ဥ္၊ အနားပတ္လည္တြင္ စီးဆင္းႏိုင္ရန္ ေျမာင္းမ်ားပါၿပီး ႏွဳတ္သီးခၽြန္ကေတာ့ သ႑ါန္ သြန္ခ်ရေသာ ေက်ာက္ပ်ဥ္ အမ်ဳိးအစားမ်ားျဖင့္ ေတြ႔ျမင္ရ သည္။ ေက်ာက္ပ်ဥ္တြင္ ေအာက္ေျခတပ္ျခင္း၊ အလွအပအျဖစ္ ေက်ာက္ဆစ္ပန္းပုလက္ရာ ထုထားျခင္း စသည္မ်ား အႏုပညာ မြန္းမံထားေပးသည္မ်ားကိုပါ ေတြ႔ရေသးရာ ေက်ာက္ပ်ဥ္ကပင္ ယဥ္ေက်းမွဳ သ႐ုပ္ ေဆာင္ သလိုျဖစ္ေနသည္။

ထိုသို႔ အေနာက္တိုင္း ေရွး႐ိုးေဆး၀ါး အသံုးခ်ခ့ဲသည့္ အလားပင္ ကၽြႏု္ပ္တို႔ ရခိုင္႐ိုးရာေဆး၀ါး အသံုးခ်ခ့ဲ ျခင္းမ်ားသည္ လြန္စြာကြာျခားလွသည္ မဟုတ္ေခ်။ သို႔ေသာ္ အေနာက္တုိင္းေဆးပညာသည္ ေခတ္မီတိုး တက္လာသေလာက္ ကၽြႏ္ုပ္တို႔၏ ရခိုင္ေဆးပညာသည္ ေခတ္မီဘို႔ ေနေနသာသာ ယခုဆိုလွ်င္ ယဥ္ေက်းမွဳ ျပရန္ဟု ႐ိုးရာမွ်ပင္ က်န္ေသး၏ေလာဟု ထင္မွတ္စရာထိ ဆုတ္ယုတ္လာခ့ဲရသည္။ အေနာက္တုိင္း ေဆး၀ါး မ်ားကိုအားကိုးၿပီး မိမိတို႔႐ိုးရာ ေဆး၀ါးမ်ားကို လံုးလံုးလက္လႊတ္ လိုက္ၾကရမည္ ဆိုက မဟာအမွားႀကီးပင္ ျဖစ္သည္။ သူမ်ား ႏွာေခါင္းႏွင့္ အသက္ရွဴေနရသက့ဲသို႔ ႏိုင္လွသည္။ အေနာက္တုိင္း ေဆး၀ါး အခက္အခဲ ႏွင့္ ႀကံဳေနရေသာအခါ ေျခမကိုင္မိ လက္မကိုင္မိ ျဖစ္ကာ ဘာမွလုပ္တတ္ဘဲ ေနာင္တရေန ၾကရေခ်မည္ သာျဖစ္သည္။

ကၽြႏု္ပ္တို႔သည္ ကၽြႏု္ပ္တို႔၏ ေဆးပညာႏွင့္ ေဆး၀ါးမ်ားကို ေဖာ္ထုတ္ရန္ သင့္ၾကေပၿပီ။ လူတို႔သည္ မတိုး တက္ေသာ ေခတ္တြင္ က်န္းမာေရး နည္းပါးခ့ဲရသည္။ အသက္ေသဆံုးရျခင္းျဖင့္ ႀကံဳခ့ဲၾကရသည္။ ေဆး၀ါး ဟုလည္း မည္မည္ရရ အသံုးျပဳရျခင္း၊ အသံုးခ်ရျခင္းကို သိတတ္ၾကသည္ မဟုတ္ေခ်။ သို႔ေသာ္ လူသား သည္ ေဘးအႏၱရာယ္ကို ေၾကာက္လန္႔တတ္သူမ်ား သာတည္း။ ထို႔ေၾကာင့္ အားကိုး အားထားမွဳကို ရွာၾကရ သည္။ ကိုးကြယ္မွဳ ဘာသာတရား ဟုလည္း အစစ္အမွန္ မရွိစဥ္ နတ္နဂါး၊ ေတာေတာင္ ေရေျမ စသည္မ်ား ကို အသွ်င္ သခင္အျဖစ္ ကိုးကြယ္လ်က္ အားထားခ့ဲၾကသည္။ နတ္တင္ နတ္ပူေဇာ္ျခင္းမ်ား၊ ယဇ္ပူေဇာ္ျခင္း၊ ပသျခင္းမ်ားျဖင့္ အစစ အရာရာကို ေျဖဆည္း ေဖ်ာက္ဖ်က္႐ိုးသာ ျပဳခ့ဲရသည္။

အဖ်ားအနာ ျဖစ္လာလွ်င္လည္း ကာကြယ္မွဳ မတတ္ႏိုင္ေခ်က ထိုအားထားရာ နတ္မ်ားကိုပင္ ပသ ကူမေစ ခ့ဲရသည္။ သို႔ေသာ္ အားထားခံ အသွ်င္နတ္မ်ားလည္း အမွန္မွာ တတ္ႏိုင္ရွာၾကသည္ မဟုတ္ေခ်။ သို႔ေသာ္ လည္း နတ္မနာလိုလို႔၊ နတ္မေစာင္မလို႔၊ နတ္ကို မေလးမခံ့ျပဳမိလို႔ဟု ဆိုကာ ထိုအသွ်င္ နတ္မ်ားကိုပင္ ဂုဏ္ တင္လိုက္ရျပန္ေလသည္။ ယေန႔ထိလည္း ေတာင္ေခ်ာင္ ေတာင္ႀကားက်ရာ အရပ္တို႔၌ နတ္ေဆးနတ္၀ါး မ်ားျဖင့္ ကုသတုန္း၊ အားကိုးတုန္း ရွိေနၾကေသးသည္။

လူသားသည္ စံုစမ္းရွာေဖြတတ္ျခင္း၊ ဆင္ျခင္တံုတရားျဖင့္ စဥ္းစားတတ္ျခင္းစေသာ အသိပညာမ်ား ရွိၾက သူခ်ည္းသာတည္း။ ထို႔ေၾကာင့္ပင္ ပူလာလွ်င္ ေအးျမေစမွ ဟု လည္းေကာင္း၊ ေအးလာလွ်င္ ပူေႏြးေပးမွဟု လည္းေကာင္း ႐ုပ္၀တၳဳမ်ားကို ျပဳျပင္မွဳဆိုင္ရာ သဘာ၀ေဘးဒဏ္ကို တားဆီးခ့ဲျခင္းဆိုင္ရာကို တစတစ ႀကံဆလာခ့ဲၾကရသည္။ ထိုသို႔ အပူအေအးသည္ ဓါတ္သေဘာကို ျပဳျပင္မွဳ၊ ဆီးတားခုခံမွဳဆိုင္ရာတို႔ကား ေဆးပညာသေဘာပင္ ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေအးေသာေဆးျမစ္၀ါးျမစ္၊ ပူေသာ ေဆးျမစ္ ၀ါးျမစ္မ်ားကို ျမည္းစမ္း အသံုးျပဳလာျခင္းျဖင့္ တစတစ ေဆး၀ါးဆုိင္ရာ အသိပညာမ်ားကို ရရွိလာၾကရေလသည္။

ရခိုင္တို႔တြင္ ေဆး၀ါးမ်ားျဖစ္ေပၚလာပံုကို တီထြင္ေျပာဆိုခ့ဲၾကေသာ ႐ိုးရာပံုျပင္မ်ားကို ေတြ႔ရသည္။ တိရ စာၦန္ငန္းမက ေသဆံုးေနေသာ သားငယ္ငန္းကေလးမ်ားကို မိမိကိုက္ယူလာေသာ ေဆးျမစ္ျဖင့္ တို႔ထိလိုက္ ျဖင္းျဖင့္ အသက္ရွင္သြားပံု၊ ထိုသို႔ရွင္လာေသာ ေဆးျမစ္ကို ငန္းေဆးျမစ္ဟုေခၚပံု၊ ထိုကိုအစြဲျပဳ၍ ယခုထိ ငါးေဆးဟု ေခၚတြင္ပံုမ်ားျဖစ္သည္။ ဤပံုျပင္မ်ားမွာ လူသားက တည္ထြင္ေျပာဆိုျခင္းသာျဖစ္ရကား ထိုငန္း ေဆးျမစ္ဆိုသည္မွာလည္း လူသားကပင္ ေလ့လာစူးစမ္းျခင္းျဖင့္ စတင္အသံုးျပဳခ့ဲရေသာ ေဆးျမစ္သာျဖစ္ ရေပသည္။

ထိုသို႔ေဆး၀ါးမ်ားကို စတင္အသံုးျပဳတတ္လာသျဖင့္ က်န္းမာမွဳဆိုင္ရာ အားထားရျခင္း၊ အသက္အႏၱရာယ္ ကို ကာကြယ္ တားဆီးႏိုင္ျခင္းမ်ား အက်ဳိးကို သိလာရေလသည္။ ထိုအခါ မိမိတို႔ အားထားခ့ဲရေသာ အသွ်င္ မ်ားမွာ ေဆး၀ါးအျဖစ္မွ ယုတ္ေလ်ာ့လာရသည္။ ေဆး၀ါးမ်ားျဖင့္ပင္လွ်င္ ယင္းအသွ်င္ နတ္၊ တေစၦ၊ သရဲမ်ား ကို တန္ျပန္ခုခံကာကြယ္ ခံဲၾကေလသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေဆးႀကမ္းပင္မ်ားကို ရခိုင္အိမ္၀င္း ၿမိဳ႔တိုင္းတြင္ အကာ အကြယ္အျဖစ္ အသံုးျပဳထားေလ့ ရွိခ့ဲၾကသည္။ ထို႔ျပင္ အိမ္၀င္၀၊ အိမ္မိုးစြန္းဖ်ား၊ အိမ္မိုးေဒါင္တို႔၌ ဂံုညင္း ေတာင့္(ဒိုင္းေတာင့္) မ်ားကို ထိုသို႔ အကာအကြယ္အျဖစ္၄င္း၊ ဘူးခါးသီး၊ က်ား၊ဆင္၊ သားရဲ တိရစာၦန္ဦးခ်ဳိ အ႐ိုးမ်ားကို အိမ္တြင္း၌ လည္းေကာင္း ထားကာ အကာအကြယ္ျပဳလာ ခ့ဲၾကေလသည္။ ထုိသေဘာကို ေဆာင္ေသာ ပံုျပင္မ်ားကိုလည္း ရခိုင္တုိ႔က ထည့္ထြင္ေျပာလာၾကသည္။ မိမိတို႔စုိက္ပ်ဳိးထားေသာ ေဆးပင္ ေဆးျမင္မ်ားျဖင့္ စုန္း၊နတ္၊ တေစၦမ်ားကို ကာကြယ္လိုက္ႏိုင္ပံုမ်ားကို ပံုျပင္လုပ္ ေျပာလာခ့ဲၾကသည္မ်ားကို ရခိုင္ပံုျပင္တို႔၌ ေတြ႔ေနရသည္။

ရခိုင္ေဆး၀ါးမ်ားသည္ ေရာဂါ လကၡဏါႏွင့္ ကိုက္ညီေအာင္ ေဖာ္စပ္ထားျခင္းလည္း မနည္းေခ်။ လိုသလို အကဲေရလွည့္ေပး အသံုးျပဳျခင္းျဖင့္လည္း ဥာဏ္သက္၀င္မွဳမ်ား ပါ၀င္ေလသည္။ တခုေကာင္း၊ ႏွစ္ခုေကာင္း စေသာ တစ္ခုခင္းေဆးၿမီးတိုမ်ားလည္း ဒုႏွင့္ေဒးရွိေခ်သည္။ ေဆး၀ါးေဖာ္စပ္မွဳမွာ အမွန္တကယ္အားျဖင့္ အနာေရာဂါ လကၡဏာႏွင့္လည္းေကာင္း၊ ရာသီဥတု၊ ဓါတ္သဘာ၀ ညီမွ်ျခင္းျဖင့္လည္းေကာင္း ေဆးပညာ ဆိုင္ရာသေဘာတရားမ်ား ပါ၀င္ရမည္သာျဖစ္သည္။ အခ်ဳိ႕ေသာ ေဆးသမားဆိုင္ရာ ကုထံုးအရလည္း ေဆး ပူကို အသံုးအစြဲ လက္ကိုင္မ်ားျခင္း စသည္လည္းရွိတတ္သည္။ မည္သို႔ဆိုေစ ေဖာ္ျပပါေဆးပညာ မပါ၀င္ဘဲ မည္သည့္ေဆး၀ါးမွ် ေဖာ္စပ္ႏိုင္မည္မဟုတ္ေပ။ ထို႔ေၾကာင့္ ေဆးပညာဆိုင္ရာကို နားလည္ရမည္ျဖစ္သည္။ ရခိုင္ေဆးပညာသည္လည္း ဓါတ္ေလးပါးကို အဓိကထားၿပီး ႐ုပ္လကၡဏာသဘာ၀ကို စိတ္ျဖာသိရေသာ ပညာတစ္ရပ္သာျဖစ္ေပသည္။ ဤပညာကို အိႏိၵယမွ ျမစ္ဖ်ားခံကာ ရခိုင္သို႔ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာကပင္ ၀င္လာ ခ့ဲရသည္ကစၿပီး ျပန္႔ႏွံလာခ့ဲရေလသည္။

ရခုိင္ျပည္၌ ေဆးပင္မ်ားစြာ ေပါက္ေရာက္ႏိုင္ရန္ စိမ္းလန္းစိုေျပေသာ ေတာေတာင္မ်ားစြာ ရွိေလသည္။ ေဆးဖု ေဆးျမစ္မ်ား ေပါမ်ားခ့ဲသည္သာျဖစ္၏။ ေတာေတာင္တိုင္း၌ ေပါက္ေရာက္ေလ့မရွိဘဲ ခဲခဲယဥ္းယဥ္း ရွားရွားပါးပါးသာ တေတာင္တေလ၌ ေပါက္ေရာက္တတ္ေသာ ေဆးမ်ားကို နတ္ေဆးနတ္၀ါးဟုပင္ တင္စား ေခၚေ၀ၚခ့ဲၾကသည္။ ေရွးက ထိုသို႔ နတ္ေဆး၀ါးအမည္ခံ ရွားပါးခ့ဲမည္ျဖစ္ေသာ ေဆးထူးမ်ားကို ေဒ၀ဂႏၱာရီ ေတာင္ေတာ္ သမိုင္းတို႔၌ ေတြ႔ရသည္။

ထို႔ျပင္ ျမန္မာပုဂံမင္း လက္ထက္၌ လည္းေကာင္း၊ မင္းတုန္းမင္းလက္ထက္၌ လည္းေကာင္း ရခိုင္မွ ေဆး နည္းႏွင့္ ေဆး၀ါးမ်ားေရာက္ရွိသြားေၾကာင္း အေထာက္အထားမ်ား ေတြ႔ရသည္။ ရခိုင္ေျမာက္ဦးေခတ္ ေပၚ တူဂီဘုန္းႀကီး ဖာသာ မာန္နရိတ္ ေရာက္ရွိလာသည္။ ၄င္းသည္ ပထမတြင္ ရခိုင္ေဆး၀ါးမ်ားကို အထင္အ ျမင္ေသးခ့ဲေလသည္။ ေနာက္တြင္ မိမိ၌ ေသလုေမ်ာပါး စြဲကပ္ခံစားေနရေသာ ငွက္ဖ်ားေရာဂါ ေ၀ဒနာကို ရခိုင္နန္းတြင္း ေဆးသမားေတာ္ႀကီးက ေဆးျမစ္တစ္ခုမွ်ျဖင့္ပင္ ကုသေပ်ာက္ကင္းေစႏိုင္မွ အံ့အားႀကီးသင့္ လ်က္ ခ်ီးက်ဴးလာခ့ဲရေလသည္။ ဤသို႔ျဖင့္ ရခိုင္ေဆး၀ါးမ်ားသည္လည္း ရခိုင္လူေနမွဳႏွင့္ ယဥ္ေက်းမွဳ စသည္မ်ားတြင္ အက်ဳိးျပဳလ်က္ တတပ္တအား ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္လာခ့ဲသည္မွာ ၾကာျမင့္ခ့ဲေပၿပီ။

အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ေဆး၀ါးႏွင့္ ေဆးသမားတို႔မွာ ျပည္၏အဂၤါရပ္အျဖစ္ ပါ၀င္ခ့ဲရသူမ်ားပင္ ျဖစ္သည္။ "ေဗဒင္၊ ဟူးရား၊ သမားေကာင္းသည္ မ်က္စိမည္၏"ဟု ဆိုသျဖင့္ ျပည္၏အဂၤါတြင္ ေဆးသမားသည္ ျပည္၏ မ်က္စိျဖစ္ေခ်သည္။ ထို႔ျပင္ ေဆးသမားသည္ န၀ရတ္ကိုးပါး အပါအ၀င္ျဖစ္ "မ်က္စိမေဖာက္၊ နားေပါက္မ ပယ္၊ ျပည္စြယ္မခြာ၊ မ်က္ႏွာမလႊမ္း၊ ျပည္၀မ္းမေမႊ၊ ျပည္ေျခမျဖတ္၊ က်င့္ႏိုင္တတ္မွ၊ န၀ရတ္ကိုးျဖာ၊ ဆင္ရ ရာသည္၊ တန္းဆာမင္းတုိ႔၊ က်င့္ထံုးတည္း"ဟု ဆုိသျဖင့္ ျပည္ရွင္မင္းတို႔က အစ အေလးအျမတ္ ထားခ့ဲၾက ရေလသည္။ ရခိုင္မင္းလက္ထက္၌ သမားေတာ္မ်ားကို ခ်ီးေျမာက္ထားခ့ဲသည္။ တခြက္ဆရာ ေမာင္ေပၚလာ ကို အစြဲျပဳ၍ ယခုထိ ၿမိဳ႔ေဟာင္းၿမိဳ႕၌ တခြက္ဆရာ ေမာင္ေပၚလာေတာင္ဟု ေက်ာက္ရစ္ေကရပ္ အနီး ေတာင္ရွီေျမာင္း အေနာက္ဘက္တြင္ အမည္တြင္ရွိေနေသးသည္။ ၄င္းျပင္ ေဆးသမားေတာ္ႀကီး ငကိုးႏွင့္ ငညိဳတို႔ကိုလည္း သိသာႏိုင္ေပရာသည္။

ရခိုင္႐ိုးရာ ေဆးက်မ္းမ်ားသည္ ယေန႔တပိုင္းတစ က်န္ေသးသည္။ ဓါပကာနီေဆးက်မ္းအမည္ျဖင့္ ေဆး က်မ္းစာ အနည္းအပါးကို ေတြ႔ေနရေသးသည္။ ထုိေဆးက်မ္းကို ရခိုင္ျပည္နယ္ ေတာင္ပိုင္းေဆးသမားတို႔ အသံုးျပဳမ်ားေပသည္။ မ်ားစြာေသာ ေဆးပညာဆိုင္ရာ ေဆးက်မ္းမ်ား ေဆး၀ါးေဖာ္စပ္ပံု ေဆးနည္းမ်ားမွာ တိမ္ေကာ ေပ်ာက္ပ်က္လ်က္ရွိေနသည္။ သို႔ေသာ္လည္း အစဥ္အဆက္ အသံုးျပဳေနေသးေသာ ေဆးနည္း ေကာင္း၀ါးနည္းေကာင္းမ်ားကား အေတာ္အသင့္ ရွာေဖြရႏိုင္ေသးမည္ျဖစ္ရာ ရခိုင္ေဆးပညာရွင္မ်ား သမား ေတာ္မ်ားက အျမတ္တႏိုး ရွာေဖြစုစည္းျခင္း၊ ေဖာ္ထုတ္ေပးျခင္း၊ ျဖန္႔ခ်ိျခင္းမ်ား ျပဳရန္ လိုအပ္ေနေပေသး သည္။ ေဆး၀ါးအမည္ အမ်ဳိးမ်ဳိးႏွင့္ အသံုးျပဳပံု ျပဳနည္းဆိုင္ရာ ေဆးသဒၵါမ်ားကိုလည္း စု႐ုံုးရန္ လိုအပ္သည္။ ဟုိတစဒီတစႏွင့္ ဖ႐ိုဖရဲ ျပည့္ႀကဲလ်က္ ေပ်ာက္ဆံုးသြားရေခ်က ၀မ္းနည္းဘြယ္ရာသာ ျဖစ္ေခ်မည္။ တခ်ဳိ႔ လည္း သ၀တ္တိုမွဳ၊ ျပန္႔ႏွံ႔သြားမည္ကို စိုးခ့ဲမွဳ၊ လွဳိ႕၀ွက္ဖံုးကြယ္ထားမွဳမ်ားေၾကာင့္ ေနာက္ဆံုးတြင္ ေသရာ ပါသြားခ့ဲရျခင္းျဖင့္ နိဂံုးခ်ဳပ္ခ့ဲရေခ်သည္။ မိမိ၏သား၊ ေျမး၊ ျမစ္၊ ေဆြမ်ဳိးမ်ားပင္ ခံစားဆက္ခံ လိုက္ႏိုင္ခြင့္ မျပဳခ့ဲၾကရလိုက္ေခ်။ ယင္းသို႔ အျမင္က်ဥ္းမွဳ တကုိယ္ေကာင္းဆန္မွဳမ်ားေၾကာင့္ ရခိုင္ေဆးပညာသည္ ယခု က့ဲသို႔ ကြယ္ေပ်ာက္ဆံုး႐ွံဳးရျခင္း မတိုးတက္ ေခတ္မမီျခင္း၊ လူသံုးလြယ္စြာ မျပန္႔ႏွံ႔သျဖင့္ လူသိရွင္ၾကား နည္းပါး မေက်ာ္ၾကားျခင္းစေသာ ဆုတ္ယုတ္မွဳမ်ားစြာျဖင့္ ခရီးေလွ်ာက္ခ့ဲရေလသည္။ စဥ္းစားလွ်င္ အလြန္ ၀မ္းနည္းစရာ ေကာင္းသည္သာတည္း။

မိမိတို႔ ႐ိုးရာသံုးေဆး၀ါးမ်ားကိုပင္ ေဖာ္စပ္ေရာင္းခ်မည့္သူ၊ ကုသမည့္သူ တရပ္တြင္တစ္ေယာက္၊ တစ္ၿမိဳ႕ တြင္တစ္ေယာက္ မရွိသေလာက္ နည္းပါးသြားခ့ဲျခင္းမွာ ရင္ေလးစရာလည္း ေကာ္းလွသည္။ စဥ္းစားစရာ လည္း ေကာင္းလွသည္။ ရခိုင္သားမ်ားက အသံုးမျပဳ အေလးမယူ ဂ႐ုမမူ၍ေလာ။ ရခိုင္သမားေတာ္မ်ား ကပင္ ညံ့ဖ်င္းတိမ္ေမွး၍ေလာ။ ယင္းသို႔ဆိုလွ်င္ ႏွစ္ဘက္စလံုးက အျပစ္တင္ခ်င္ၾကေပလိမ့္မည္။ သို႔ေသာ္ ႏွစ္ဦးႏွစ္ဘက္စံုလည္း တာ၀န္မကင္းေခ်။ ထို႔ျပင္ သမားအဂၤါ လကၡဏာမျပည့္မစံု သမားေယာင္ေယာင္မ်ား ေဆးဆရာအတုအပမ်ားေၾကာင့္လည္း ရခိုင္ေဆး၀ါး အထင္ေသး အျမင္ေသးခံရမွဳ ရွိေခ်သည္။ အေနာက္ တိုင္း ေဆး၀ါးမ်ားကို အသံုးျပဳၾကသူ ေခတ္မီသူ လူတန္းစားအမည္ခံတို႔၏ အေတြးအေခၚ ရင့္သီးမွဳမ်ား၊ ေယာကၡမကို အေမေခၚလိုသူ မ်ားေၾကာင့္လည္း တာ၀န္မကင္းေခ်။

မိမိတို႔သည္ အေနာက္တိုင္း ေဆး၀ါးကိုခ်ည္း ထာ၀စဥ္အားကိုးမွဳ ျပဳေနရမည္ေလာ။ မိမိတို႔ ေဆး၀ါးမ်ား ကိုကား အားကိုးမ့ဲ ပစ္ပယ္ၾကရအံ့ေလာ။ ယခု အေျခအေနတြင္ျဖစ္ေစ၊ ေနာင္ကိုျဖစ္ေစ၊ အေနာက္တုိင္း ေဆး၀ါးမ်ားႏွင္ ့တန္းတူမဟုတ္ေစကာမူ ေခတ္မီေသာ ေဆး၀ါးအဆင့္သို႔ လွမ္းျမင့္လာေစရန္ ႀကိဳးစားျခင္း၊ တည္ထြင္ျခင္း၊ အေနာက္တုိင္းေဆး၀ါးမ်ားကို မလႊမ္းမိုးေစႏိုင္ကာမူ တခ်ဳိ႔တ၀က္ အစားထိုးယွဥ္ၿပိဳင္ ႏိုင္ျခင္း စသည္ တတပ္တအား မိမိတို႔ တိုင္းျပည္ႏွင့္ လူမ်ဳိးအေပၚတြင္ ပါ၀င္ အမွဳထမ္းေဆာင္ရမည္သာ အမွန္ျဖစ္ သည္။

အေနာက္တိုင္းေဆးပညာ ထြန္းကားသေလာက္ ကၽြႏု္ပ္တို႔၏တိုင္းျပည္ တိုးတက္မွဳမရွိလွ်င္ ထိုေဆး၀ါးမ်ား လည္း အလကား ၀င္လာႏိုင္စရာမရွိေခ်။ ထိုေဆး၀ါးမ်ားကို အသံုးျပဳတတ္မွဳဆိုင္ရာ ေဒါက္တာေဆးဘက္ ပညာ၊ ၀ယ္ယူသံုးစြဲေရးဆိုင္ရာ ေငြေၾကးစသည္ အမ်ားႀကီးလိုအပ္ေပမည္။ ထိုသို႔ တျခားကယူရမည္။ မိမိ တို႔က အကုန္အက်မ်ားရမည္ကို မိမိတို႔က ပါ၀င္ျဖည့္စြက္ျခင္း၊ မိမိတို႔က အသံုးျပဳလိုက္ႏိုင္ျခင္းျဖင့္ အစားထိုး ႏိုင္ရန္ ႀကိဳးစားၾကရမည္သာတည္း။

ရခိုင္ေဆးပညာဆိုင္ရာ ေဆးက်မ္း ၀ါးက်မ္းမ်ားလည္း အလြန္ပင္ ရွားပါးသြားခ့ဲရေပၿပီ။ ရခိုင္ျပည္ကို ဘိုး ေတာ္မင္း သိမ္းပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္စဥ္ ပိဋကတ္က်မ္း၊ ေဗဒင္ဗာဟိရက်မ္း (၅၆)ေစာင္ကို အမရပူရသို႔ ေပးဆက္ရ သည္ဟူ၏။ ထိုတြင္ ဗာဟိရက်မ္းတို႔၌ ရခိုင္ေဆးက်မ္းမ်ားစြာလည္း ပါ၀င္ခ့ဲရ ေလသည္သာတည္း။ ေဆး က်မ္းမ်ားသာမက ေဆးသမားေတာ္မ်ားပါ ပို႔ဆက္ခ့ဲရေၾကာင္းျဖင့္ ရခိုင္ရာဇ၀င္၌ ဆိုထားေသးရာ ေဆးကု ထံုးမ်ား ေဆးနည္းမ်ားပါ တိမ္ေကာမွဳျဖစ္ခ့ဲရေလသည္။

ထို႔ျပင္ အဂၤလိပ္သိမ္းပိုက္ချင္း ခံရစဥ္လည္း ရခိုင္ေဆးက်မ္းမ်ားကို နားပန္းဆံကို ရိတ္ျဖတ္သက့ဲသို႔ ၀ိုင္းရံ ရိတ္ျဖတ္ ကုန္ေစခ့ဲရေၾကာင္းကို ရာဇ၀င္လက္ာ သမိုင္းဆရာတို႔က နာက်ည္းစရာ စပ္ဆိုမွတ္တမ္းတင္ ထားခ့ဲၾကသည္။ ရခိုင္ရာဇ၀င္လကၤာမွ ပိုဒ္ေရ(၁၃၆)တါင္ ေအာက္ပါအတိုင္း ရွဳစားႏိုင္ၾကပါ၏။ "ေဂါတမ၏၊ ေဟာထက်မ္းဂန္၊ ဓမၼကၡန္ႏွင့္၊ ေလးတန္ေဗဒင္၊ က်မ္းမ်ားဖ်င္က၊ လူတြင္စြဲမွတ္၊ ဓမၼသတ္ႏွင့္၊ မျပတ္မွန္စြာ၊ ဗာဟိရာျဖင့္၊ မွတ္ကာေရးဖြဲ႔၊ တြက္စစ္ခ့ဲေသာ္၊ ကိုးဆယ့္ေျခာက္ျဖာ၊ အာဗာမာႏွင့္၊ ကမာၻနာမက္၊ ေက်ာ္၀က္ သက္ႏွင့္၊ လိုက္ဖက္သင့္စြာ၊ မ်ားလွပါသား၊ နာနာဂႏၳ၊ က်မ္းသိပ အား၊ သီသေကသံ၊ နားပန္းဆံကို၊ ၀န္းရံ လွ်င္၊ ရိတ္ၿပီးက်င္မွ၊ ကုန္စင္ၿပီးက" ေဖာ္ျပပါအတိုင္း ရခိုင္ေက်ာက္ေဆးထိုးျခင္း အတတ္သည္လည္း အဂၤ လိပ္တို႔ ပိတ္ပင္ျခင္းကိုခံရ၍ တိမ္ေကာခ့ဲရေလသည္။ ကၽြႏု္ပ္တို႔ငယ္စဥ္က လွ်ဳိ႔၀ွက္ကာ ေက်ာက္ထိုးမွဳ ျပဳ ေလ့ရွိၾကေသာ ေက်ာက္ထုိးဆရာတစ္ဦး တစ္ေလတို႔ကို ျမင္ေတြ႔လိုက္ရသည့္ျပင္ ရခိုင္ ေက်ာက္ေဆးကိုပင္ အထိုးခံလိုက္ရဘူးသည္ကို ၀ုိး၀၀ါး မွတ္မိေနေသးသည္။

ရခိုင္ေဆး၀ါးမ်ားသည္ မည္၍ မည္မွ် ေပ်ာက္ပ်က္ျခင္း၊ ျပန္႔ႀကဲသြားျခင္း၊ တိမ္ျမဳပ္သြားျခင္း၊ သို၀ွက္ ရွိေန ျခင္းကို မသိႏိုင္ေခ်။ ေက်းလက္ ေတာရြာမ်ားတြင္ ႐ိုးရာ ေဆး၀ါးမ်ား အသံုးျပဳ ေနၾကသူမ်ားလည္း ရွိၾက ေသးမည္ ပင္တည္း။ ရခိုင္သမားေတာ္ အခ်ဳိ႔လည္း ကုသျခင္း၊ ေဖာ္စပ္ ေရာင္းခ်မွဳရွိေနျခင္း ျပဳၾကေသးသည္။ ထိုထို လက္ကန္ ေဆးေကာင္း ၀ါးေကာင္းမ်ား ကိုလည္း စုေဆာင္းရွာေဖြ ထိန္းသိမ္းျခင္း မ်ား ျပဳသင့္ၾကသည္။ သို႔မဟုတ္လွ်င္ တျဖည္းျဖည္းႏွင့္ ကုန္ဆံုးစရာ ျဖစ္သြးေပက လက္ကိုင္ျပဳတ္ရန္သာ ရွိ ေတာ့မည္။ ထို႔ျပင္ ျမန္မာ ျပည္ အရပ္ရပ္တို႔တြင္လည္း ရခိုင္ေဆးနည္းေကာင္းမ်ား ျပန္႔ႏွံေရာက္ရွိ သြားခ့ဲ သည္ကို ေတြ႔ရွိရသည္။ အခ်ဳိ႔ ေဆးက်မ္းမ်ားတြင္ပင္ အထင္အရွား ေတြ႔ရသည္။ ေဆးပညာဆိုင္ရာ၊ ေဆးသု ေတသနဆိုင္ရာ ေဆးသမိုင္း မွတ္တမ္းတင္ရန္ အေထာက္အကူ ျဖစ္ေစလိမ့္မည္ဟု ကၽြႏု္ပ္တို႔ ေအာက္ေမ့မိ သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ လက္လွမ္းမီရာ ျမန္မာ ့ေဆးက်မ္းမ်ား၊ သမားေတာ္ စာေစာင္မ်ားကို ေလ့လာၾကည့္ရာ ပရိယတိၱ ေသာမန ေဆးေတာ္ႀကီး အမည္ေပးထားေသာ  ရခိုင္ေဆးနည္း တစ္ခုကို လည္းေကာင္း၊ မ်က္စဥ္း ေဆးနည္း တစ္ခုကို လည္းေကာင္း ေတြ႔ရွိရသည္။ ထို႔ထက္ အမွတ္မထားေသာ ရခိုင္ ေဆးနည္းမ်ားလည္း ျမန္မာေဆးက်မ္းမ်ားတြင္ လည္းေကာင္း၊ ေဆးနည္းေက်ာ္မ်ားတြင္လည္းေကာင္း၊ ေဆးၿမီးတိုမ်ားတြင္ လည္း ေကာင္း ပါရွိႏိုင္ေသးမည္ ပင္ ျဖစ္သည္။

ပရိယတၱိေသာမနႆ ေဆးေတာ္ႀကီး

ဤေဆးကို (၁၂၆၀)ျပည့္ နယုတ္လဆုတ္ (၁၀)ရက္ေန႔ စီရင္သည္ဆိုေသာ ေဘသဇၨမၨဴ႐ုၾသာ ေဆးက်မ္း တြင္ ေဖာ္ျပေတြ႔ရွိရသည္။ ပံုႏွိပ္စာမ်က္ႏွာ (၁၇၃)မ်က္ႏွာ ရွိသည္။ ၄င္းစာအုပ္ႏွင့္ ပူးတြဲလ်က္ ေန႔စြဲႀတိသတ္ ဓာတ္က်မ္းကိုလည္း တြဲဖက္႐ိုက္ႏွိပ္ထားသည္။ ထိုဓာတ္က်မ္းမွာ စာရြက္စုတ္ပ်က္သြားရကား အဆံုးထိ မေတြ႔ရ၊ (၉၄)မ်က္ႏွာ ထိသာ ပါသည္။ ၄င္းေဆးက်မ္းႏွင့္ ဓာတ္က်မ္းႏွစ္တြဲစလံုးမွာ အစက (၄)မ်က္ႏွာ မပါဘဲ စာမ်က္ႏွာ (၅ မွ ၉၄)ထိသာ အေကာင္းပကတိ ေတြ႔ရသည္။ အစအဆံုးပါရွိေသာ စာအုပ္လည္း ရွိၾကေပလိမ့္မည္။ ထိုေဆးက်မ္းမွာ ပါရွိေသာ ရခိုင္ေဆးေတာ္ႀကီးသည္ ဓည၀တီရခိုင္ျပည္က ေပါက္ကံျပည္ က်စြာမင္းကို ဆက္သေသာ ေဆးျဖစ္သည္ဟု ဆို၏။ ထိုေဆးညႊန္းအတိုင္းဆိုလွ်င္ ပုဂံေခတ္ကပင္ ျမန္မာ ျပည္သို႔ ေရာက္သြားေသာ ေဆးနည္းျဖစ္၍ ေက်ာ္ကားေသာ ေဆးေတာ္ျဖစ္ခ့ဲသျဖင့္သာ ဤမွ် သက္ရွည္ လာခ့ဲရေၾကာင္း ထင္ရွားသည္။ ရဟန္း သံဃာေတာ္မ်ား၏ မွီ၀ဲရာ ေဆးေတာင္ျဖစ္၍လည္း သာသနာေတာ္ အက်ဳိးကို အမ်ားႀကီးထမ္းပိုးေပးႏိုင္ခ့ဲသည္ ျဖစ္ရာ၏။ ေဆးနည္းေဖာ္စပ္ပံုႏွင့္တကြ ေဆြးညႊန္းပါမူအတိုင္း ေဖာ္ျပလိုက္ပါ၏။

ေဆးနည္း
ဇာတိပိၸဳလ္ ၂ ေရႊး၊ ေလးညွင္း ၂ ေရြး၊ ၂ပါးအေလး ရွိန္းခို၊ ၃ပါးအေလး ေက်ာက္စက္၊ ၄ပါး အေလး ပညာလကၤာ၊ ၅ပါး အေလး ေဆးပုလဲ၊ ၆ပါးအေလး ဘုမၼရာဇာ၊ ရပါးအေလး တိလဂၤသာ၊ ၈ပါးအေလး လက္ထုပ္ႀကီး၊ ၉ပါးအေလး မုတ္၊ ၁၀ပါးအေလး ဆူးေခါက္နက္။

ေဆးအားလံုးကို ေပါင္း၊ ေလးစုစု၊ တစ္စုအေလးဆား။ တစ္စုအေလး စမံုမ်ဳိးငါးပါး၊ တစ္စုအေလး ဂ်င္း၊ တစ္စု အေလး ျငဳတ္ေကာင္း။

၄င္းေဆးအားလံုးကို ေပါင္း။ ရွစ္စု စုျပန္-
၁-တစ္စုအေလး ႏွပ္ခ်ဳိ။
၂-တစ္စုအေလး ႀကံဟင္း။
၃-တစ္စုအေလး သက္ရင္း။
၄-တစ္စုအေလး ေၾကာင္ပန္းျမစ္။
၅-တစ္စုအေလး ေၾကာင္ပန္းရြက္။
၆-တစ္စုအေလး ေၾကာင္ပန္းသီး။
၇-တစ္စုအေလး ငဖံုးေဆး။
၈-တစ္စုအေလး လင္းေလ။
ေပါင္း ၂၆ပါး၊ အမွဳန္႔ျပဳထား။

ေဆးအက်ဳိးကား။         ။ ေပါက္ကံျပည္တြင္ ရဟန္းဆရာေတာ္တို႔ ပိဋကတ္ကို အသီးသီးခ်ပို႔သင္ၾကား ျပဳစုေတာ္မူၾကစဥ္အတြင္း ေညာင္းညာျခင္းကိုစြဲ၍ ထံုနာ၊က်င္နာ၊ ေျခနာ၊ တက္နာ၊ တြန္႔နာ၊ အသားေသြးစု သည့္ အနာ၊ သည္းေျခကို ပူေစတတ္ေသာေလ၊ မ်က္႐ိုးကို ကိုက္ေစတတ္ေသာေလ၊ ရင္ကိုျပည့္ေစတတ္ ေသာေလ၊ ရင္ကိုဆို႔ေစတတ္ေသာ ေလ၊ အမၼ၀ါတေလ၊ ပကၡ်ာပါတေလ၊ စူလေလ၊နိလေလ၊ နိလတ္ေလ၊ ေလေက်ာက္ဆူး၊ ေလေက်ာက္သြား၊ ေလဆြဲလြဲ၊ ေလေခါင္းေလာင္း၊ ေလတကူ၊ ေလတံက်င္၊ ေၾကာလက္ ျပင္ ၂ဘက္ တင္းၾကပ္ေသာေလ စြဲကပ္လာေသာ္၊ မ်က္စိမွဳန္ေသာ္၊ နားအူေသာ္၊ အရြယ္မေရာက္ ဆံျဖဴ ေသာ္၊ မိန္းမတိုပ မီးယပ္ပိန္၊ မီးယပ္ေျခာက္လိုက္ စားမ၀င္အိပ္မေပ်ာ္ရွိေသာ္၊ ရာသီဥတု မမွန္ေသာ္၊ ဘ၀ါးႏွဳိက္ အျခား၀တၳဳကပ္သက့ဲသို႔ ထင္ေသာ္၊ ေပြးညင္း တင္းတိပ္၊ သမင္ျဖဴ သမင္နီ၊ သမင္ယက္ ရွိေသာ္၊ ကနစိုလိုက္ေသာ္၊ သြားကိုက္ေသာ္၊ သြားနာေသာ္၊ သြားပိုးထေသာ္၊ ညနံနက္သံုးေဆာင္ေလ။

ဤေဆးျမတ္ကို ဓည၀တီ ရခိုင္ျပည္မွ မင္းတုန္းမင္းထံ ဆက္သြင္း ခ့ဲဘူးသည္ဟု သိရသည္။ သမားေတာ္ ဦးေက်ာ္ရင္တို႔ ႀကီးမွဴးထုတ္ေ၀ခ့ဲဘူးေသာ ေဘသဇၨ၀ိဇၨာ ေဆးမဂၢဇင္းမွ ေတြ႔ရွိရသည္။ ေဆးေဖာ္နည္းကို ကဗ်ာရွည္ျဖင့္ ေရးပ္ထားရာ မူအတိုင္းေဖာ္ျပပါအံ့-

သီသခြံ ေယာက္သြားႏွင့္၊ ေက်ာက္သားတ့ဲ ျမင္းသီလာ၊ ၾကက္ဥသိန္၊ ဆင့္ခါေလာင္း၊ ခေမာင္းေရၾကည္ေစ့၊ ေႏႊး၍ထည့္ပါ၊ ပင္လယ္ရွာ၊ ေရသာအျမွဳပ္၊ ေျခာက္ပါးအညီႏွင့္၊ အလီလီညက္စြာႀကိတ္၊ အရိပ္တြင္ ေသြ႔စြာ လွန္း၊ စန္းမျမင္သူတို႔လင္းေအာင္၊ ကြင္းခပ္အဟုတ္၊ ယိုမ်က္ရည္ မဓူရ၊ ယားျပန္က ႏွမ္းေတလာ၊ တိမ္ထူ ရင္ နာနာခပ္ပါေတာ့၊ ေထာပတ္ႏွင့္သာ၊ ျဖဴနီျပာသီတာ ေရေအး၊ ၾကက္မ်က္ပုန္းရည္ပ၊ ရခိုင္ျပည္ ဟုိေဒသ ဆီက၊ ေက်ာက္ဖ်ာ လွန္ခါရေသာေၾကာင့္၊ ဘုရင္ကို ပဏၰာ ဆက္သလိုက္တယ္၊ သတၱ၀ါ ေ၀ေနယ်တို႔ကို၊ ကင္းပတ့ဲေဆး။   ။

အသွ်င္စကၠိႏၵ

(အသွ်င္စကိၠႏၵ/ ရခိုင္ယဥ္ေက်းမွဳမ်ား(၉) မွ- )

No comments:

Post a Comment