ဒီမိုကေရစီအေရး၊ ဒီမိုကေရစီအေတြး

အကၽြန္ ေဒေခါင္းစဥ္နန္႔ ႐ီြးေစာ္ကို တတိုင္က နည္းနည္း ဘာသာရပ္ဆန္ေရဆိုၿပီးေက ေ၀ဖန္ကတ္ေတ။ အ မွန္က က်ယ္၀န္းနက္နဲေရ ႏိုင္ငံေရးနယ္ပယ္ထဲကို အကၽြန္႔ပိုင္အေသွ် သ႐ုပ္ေဆာင္အျဖစ္နန္႔ ေရာက္လာ ကတ္ေတ လက္သင္ႏိုင္ငံေရး မိတ္ေဆြတိအတြက္ ဒီမိုကေရစီက်က် လြတ္လြတ္လပ္လပ္ စိုင္းစားေတြးေခၚ ၿပီးေက ေလ့လာထားသမွ်ကို မွ်ေ၀ခံစား(Sharing) လုပ္ခ်င္လို႔ ေဒေခါင္းစဥ္ကို တင္ရျခင္းပါ။

ဒီမိုကေရစီဆိုလို႔  အခုမီဒီယာေလာကမွာ ေခတ္အစားဆံုး၊ အသံုးအမ်ားဆံုးစကားလံုး သံုးလံုးကို လားလို႔ အ တြက္ေပၚပါေရေထာ။ ႏိုင္ငံေရး(Politics)၊ ဒီမိုကေရစီ(Democracy)၊ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ (Environment ) ဆို ေရ စကားလံုးသံုးလံုးကို ၾကားနိန္ရေစာ္ နိန္႔စိုင္နန္႔အမွ်။ အမွန္က ေဒစကားလံုး(၃)လံုးေစာ္ အဂုမွေပၚ လာေရ စကားလံုးအသစ္(Modern words)မဟုတ္။ ကမာၻဦးက လူစျဖစ္တည္လာခါကပင္ ႐ွိနိန္ၿပီးသား။ လူတိနန္႔ ပတ္ သက္ဆက္ႏြယ္နိန္ၿပီးသား စကားလံုးဆိုေစာ္ ယံုမွားသံသယမရွိ။

လူသားအစ ျဗဟၼာက လို႔ ယံုၾကည္လက္ခံထားေရ ရခိုင္စာပီ၊ ျမန္မာစာပီ အဆိုေရ ကမာၻဦးမွာ သေလးစပါး ဆိုၿပီး ဟိပါေၾကာင္း၊ အခ်ိန္မ႐ီြး အဆင္သင့္ခူးဆြတ္စားလို႔ရေရ ယင္းသေလးစပါးကို လူတိေလာဘ တရား ၀င္ေရခါ အိမ္မွာသိုေလွာင္သိမ္းဆည္းဖို႔။ ရသ႐ိြ႕ကို အၿပိဳင္အဆုိင္ရိတ္သိမ္းေရခါ အျမစ္တြယ္္အစျပဳျဖစ္ေတ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္တိ ထိခိုက္ပ်က္စီးလာလတ္ေၾကာင္း၊ ယင္းခါ အစည္းအေ၀းတိေခၚယူ စုစည္းပနာ သူ႔ၿမီ၊ ကိုယ့္ၿမီသတ္မွတ္ေၾကာင္း၊ တစစ ေလဘတရားတိႀကီးမ်ားလာေရခါ တစ္တိုင္က သူမ်ားနယ္ကို က်ဴးေက်ာ္ ၀င္ေရာက္ၿပီးေက ခိုးဆိုးလုယက္မွဳတိ ျဖစ္လာေၾကာင္း၊ ယင္းပိုင္နန္႔ ႀကီးႏိုင္ငယ္ညွင္း၀ါဒကို အၿခီ ခံေရ ဥပေဒ (The Law Of Jungle)တိ စိုးမိုးပါလတ္ေတခါ လူတိက စုေ၀းတိုင္ပင္၊ ႏိုင္ငံေရး တိုင္ ပင္ေဆြးေႏြးပြဲ (Political Forums) တိလုပ္ၿပီးေက အရည္အခ်င္းျပည့္၀သူ၊ အမ်ားကၾကည္ညိဳ ေလးစားေရ လူတစ္ဦးကို ႐ီြးခ်ယ္ပနာ ေခါင္းေဆာင္ျဖစ္ေတအတြက္ သူ႔ကို မဟာသမၼတရာဇာ လို႔ ေခၚပါေၾကာင္း ေဖာ္ျပ ထားပါေရ။ ဆိုလိုေစာ္က ျပည္သူအက်ဳိးအတြက္ ျပည္သူ က႐ီြးခ်ယ္တင္ေျမွာက္လိုက္ေတ ျပည္သူအစိုးရ (The government of the people for the people by the people)နန္႔ ကမာၻအုပ္ခ်ဳပ္ေရး ယႏၱရားကို စတင္လိုက္ျခင္း၊ တနည္းအားျဖင့္ ဒီမိုကေရစီအုပ္ခ်ဳပ္ေရးနန္႔ ကမာၻ႔ႏိုင္ငံေရး တံခါး၀ႀကီးကို ဆြဲဖြင့္ လိုက္ျခင္းျဖစ္ေတ။ ေယဇုနန္႔ အဆိုပါစာပီ က်မ္းဂန္လာအရ ႏိုင္ငံေရး၊ ဒီမိုကေရစီ၊ သဘာ၀ ပတ္၀န္းက်င္ ဆိုေရ စကားလံုးတိစြာ ကမာၻဦးကပင္ လူနန္႔ ေခတ္ၿပိဳင္ ေပၚလာေရစကားလံုးတိဆိုေစာ္ ထင္ရွားနိန္ ယင့္။

အေကာင္းနန္႔ အဆိုးဒြန္တြဲပါလာေရ ေလာကသဘာ၀တရားတိထဲမွာ ဒီမိုကေရစီအုပ္ခ်ဳပ္ေရးနန္႔ စတင္ခေရ ကမာၻႀကီးက ေနာက္ပိုင္း အရင္းရွင္ေခတ္၊ ပေဒသရာဇ္ေခတ္တိအထဲ တစ္မိန္႔၊ တစ္သံ၊ တစ္အာဏာနန္႔ အုပ္ ခ်ဳပ္ေတ သက္ဦးဆံပိုင္ဘုရင္စနစ္ (Auto Cracy) အုပ္ခ်ဳပ္ေရးတိေၾကာင့္ စစ္မွန္ေရ အာဏာရွင္ျပည္ သူတိက တဆတ္ဆတ္ ေအာက္ဆံုးအေျခအေနကို ေရာက္မွန္းမသိေရာက္၊ အာဏာရွင္တိပါးမွာ အေဟာက္ ခံ၊ အ ေငါက္ခံၿပီးေက အေၾကာက္တရားနန္႔အတူ က်ီးလန္႔စာစားနိန္ေရ ျပည္သူတိအေၾကာင္းကို သမိုင္းစာ မ်က္ႏွာ တိ ပစၥကၡအေျခအေနအရပ္ရပ္တိမွာ နိန္႔စိုင္ျမင္တိြနိန္ရေစာ္ျဖစ္ေတအတြက္ အဆန္းတစ္ခုေတာ့ မဟုတ္ ဗ်ာယ္။ (ျပည္သူတိေစာ္ လူတိုင္းပါးမွာ အထုခံလာရေရဘ၀ကို ေရာက္လားလို႔ ျပည္သူလူထုဆိုေစာ္ စကား ေပၚလာေစာ္လားလို႔ေတာင္ သံသယ၀င္စရာ။)

အကၽြန္႐ို႕ရခိုင္ျပည္၊ ရခိုင္လူမ်ဳိးေစာ္ ေထာင္စုႏွစ္အမ်ားႀကီးတိုင္ေအာင္ ပေဒသရာဇ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးေအာက္မွာ လံုၿခံဳမွဳ၊ လြတ္လပ္မွဳ၊ ႀကီးပြားေအာင္ျမင္မွဳတိကို ပိုင္ဆိုင္ယင္း အီးအီးခ်မ္းခ်မ္းနန္႔ အထင္ကရ လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိး အျဖစ္ ရပ္တည္နိန္ထိုင္ခေစာ္ ကမာၻကအသိ။ ထူးဆန္းေစာ္တစ္ခုက အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဆိုေကေလ့ သက္ဦးဆံပိုင္ ဘုရင္စနစ္ (Auto Cracy) သက္သက္မဟုတ္ဘဲ ပညာရွိ ျပည္ထိန္းအမတ္ႀကီး႐ို႕၊ သီလသမာဓိနန္႔ ျပည့္ စံုေရ သံဃရာဇာဆရာေတာ္ႀကီး႐ို႕ အဆင့္ဆင့္ ထိန္းကြပ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေတစနစ္၊ တနည္းအားျဖင့္ သူခမိန္ သူေကာင္း မ်ဳိး အုပ္ခ်ဳပ္ေတစနစ္ (Aristo Cracy) အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို စီး၀င္နိန္ေစာ္ ေလးစားအံ့ၾသ ဂုဏ္ယူ စရာအျဖစ္ ေလ့ လာ တိြရွိရပါေရေထာ။ မင္းဗာႀကီး ဇာေလာက္ပင္ဘုရင္ျဖစ္ျဖစ္၊ မဟာပညာေက်ာ္ စကား ကုိမပယ္၊ မင္းေစာ မြန္ ဇာေလာက္ပင္ဘုန္းတန္ခိုးႀကီးႀကီး ပညာရွိ ၀ိမလအမတ္စကားကို နားေထာင္ရေရ။ ပညာ႐ွိ ျပည္ထိန္း အမတ္႐ို႕ ဇာေလာက္ပင္ပါ၀ါရွိရွိ သံဃရာဇာကို လႊမ္းမိုးလို႔မရ။ မင္းမေကာင္းေက တိုင္းသူျပည္သားနန္႔ မွဴးမတ္႐ို႕တိုင္ပင္လို႔ မင္းအသစ္တင္ေရ။ ယင္းမင္းကုိ ျပည္ထိန္း သုခမိန္အမတ္႐ို႕ ထိန္းကြပ္ေတ။ ျပည္ထိန္း သုခမိန္မတ္႐ို႕ မွားေက သံဃရာဇာဆရာေတာ္ႀကီး႐ို႕က တည့္မတ္ပီးေရ။ ကမာၻ မွာ အဂုပိုင္ ပေဒသရာဇ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးထဲ အရစ္စတိုခေရစီ စီး၀င္နိန္ေရ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမ်ဳိး၊ မရွိသေလာက္ရွား ပါးေရလို႔ ပညာရွင္တိက မွတ္ခ်က္ပီးကတ္ေတ။ ၿပီးေက စစ္မက္ေရးရာကိစၥ၊ တိုင္းျပဳျပည္ျပဳကိစၥ၊ နန္းတြင္း ကိစၥ၊ ဥပေဒျပဳေရး ကိစၥတိမွာ တိုင္းျပည္ထဲ၀င္လို႔ စနည္းနာေၾကာင္း၊ ရဟန္းရွင္လူ လူႀကီးလူငယ္႐ို႕စကား (Public Voice)ကို ဂ႐ုတစိုက္ နားေထာင္မွတ္သားၿပီး ညီလာခံမွာ ေဆြးေႏြး အတည္ျပဳေၾကာင္းတိ ကိုလည္း ေလ့လာတိြရွိ ရေရအတြက္ ပေဒသရာဇ္ေခတ္မွာေတာင္ ျပည္သူ႔ဆႏၵကို အေလးထားမွဳ၊ ျပည္သူ တိကို တန္ဖိုးထားတတ္မွဳ (ဒီမိုကေရစီသေဘာထား)တိကို ရခိုင္ရာဇ၀င္မွာ အထင္အ႐ွားတိြရေရ။

မၾကာခင္က ျမန္မာႏိုင္ငံ လႊတ္ေတာ္အႀကီးအကဲတစ္ဦးက "ဥပေဒအထက္မာ တစ္ေယာက္ေလ့မရွိ" (No ome is above the law)လို႔ ေျပာသံၾကားလိုက္ေတ။ အကၽြန္႐ို႕စိတ္ထဲမွာ ရခိုင္ဘုရင္ မင္းထီးကို အ တြက္ေပၚ လာပါေရေထာ။ ဥပေဒကို အေတာ္တဆခ်ဳိးေဖာက္မိလို႔ ကိုယ့္လက္ညိဳးကို အမ်ား႐ွိမွာ ကိုယ္ တိုင္ျဖတ္ပစ ္ခေရပုဂၢိဳလ္။ ဥပေဒကိုမလိုက္နာေရ ေက်းဇူးရွင္၀ရီးကို ဥပေဒအတိုင္းသီမိန္႔ခ်ခေရ ဘုရင္၊ ထို ဘုရင္က ဥပေဒ အထက္မွာ တစ္ေယာက္ေလ့မရွိေၾကာင္း လြန္ခေရ ႏွစ္ေပါင္း (၇၀၀)ေက်ာ္က ေလး ၿမိဳ႕ေခတ္၊ ေလာင္းၾကက္ နန္းထဲမွာ အေျပာမဟုတ္၊ လက္တိြက်က် သက္သီျပဳခဗ်ာယ္ျဖစ္ေတ။

ယၿပီးေက လြန္ခေရ ႏွစ္ေပါင္း (၂၀၀)ေက်ာ္က ကမာၻ႕ႏိုင္ငံအားလံုးနီးပါး အာဏာရွင္စနစ္ (Auto Cracy) လႊမ္းမိုးနိန္ခေရအခ်ိန္။ ရခိုင္ျပည္မွာ ဒီမိုကေရစီအုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို အျပည့္အ၀စတင္မ်ဳိးစိခ်ခေစာ္ကို ထူးဆန္း အံ့ ၾသဖြယ္ရာ တိြရွိရပါေရ။ ရခိုင္႐ို႕၏ေျမာက္ဦးေခတ္ ေနာက္ဆံုးဘုရင္ကို မွဴးမတ္ျပည္သူ႐ို႕၏ဆႏၵနန္႔ ဒီမိုက ေရစီက်က် ႐ီြးခ်ယ္တင္ေျမွာက္ၿပီးေက ပေဒသရာဇ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို ေျပာင္းလဲဖို႔ ႀကိဳးစားခေစာ္ကို အားလံုး အ သိပင္ျဖစ္ေတ။ ဒီမိုကေရစီက်က် ႐ီြးခ်ယ္တင္ေျမွာက္လိုက္ေတ ဘုရင္ျဖစ္ေတအတြက္ မဟာသ မၼတရာဇာ (The Great President) ဘြဲ႔ကို ပီးအပ္ျခင္းျဖစ္ေတ။

ႏိုင္ငံေရး၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးနယ္ပယ္တိမွာ ေခတ္မီအထက္တန္းက်ခေရလူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိးက ႏွစ္ေပါင္း(၂၀၀)ေက်ာ္ ခ်ျခဴသတ္ေတ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးရီစီေၾကာင္းထဲမွာ တံုးမွတ္သတ္၊ တိုင္မွာသတ္နန္႔ ကၽြဲကူးရီးပါ လုိက္ပါ လာေစာ္ အဂုႏိုင္ငံေရးဆိုေစာ္ မၾကားေကာင္း၊ မၾကားသင့္ေရ အမဂၤလာစကားတစ္ခြန္းပိုင္ အကၽြန္႐ို႕ျပည္ သူတိနားနန္႔ အလွမ္း၀ီးလားေစာ္ စိတ္မေကာင္းစရာပါ။ တစ္မိန္႔တစ္သံ၊ တစ္အာဏာနန္႔ အေၾကာက္ တရား လႊမ္းမိုးေအာင္၊ တစ္နည္း (လိပ္ျပာစိုင္ေအာင္) ဖိႏွိပ္အုပ္ခ်ဳပ္ခံရၿပီးေက၊ LDC စာရင္းထဲက ထမင္းေပ်ာက္ လိုက္ရွာယင္း အခ်ိန္ျဖဳန္းနိန္ရေရ ျပည္သူတိက ႏိုင္ငံေရးလို႔ေျပာလိုက္စြာနန္႔ လက္ထိပ္၊ အခ်ဳပ္၊ ေထာင္တိ ကို ျမင္ေယာင္ လာကတ္ေတ။ ယင္းခ်င့္ကို သတၱိမရွိ၊ သူရဲေဘာေၾကာင္ေရလို႔ေလ့ ေျပာလို႔မရ။ အရာရာ တိုင္းမွာ အေၾကာင္း နန္႔အက်ဳိး ရွိနိန္ၿပီးသား။

၂၀၁၀-ေ႐ြးေကာက္ပြဲအတြက္ စည္း႐ံုးေရးဆင္းေရခါ အကၽြန္႐ို႕ကို တခ်ဳိ႕မိသားစု၀င္တိတိြလို႔ ႏွဳတ္မဆက္၀ံ့။ အိမ္ကိုသတင္းမိန္းဖို႔ ၀င္ခီေကပင္ မ်က္စိမ်က္ႏွာပ်က္လို႔၊ ႏိုင္ငံေရးသမားတိနန္႔ အေရာတ၀င္လုပ္ေက အ ဖမ္းခံရဖို႔ ေၾကာက္လို႔လတ္။ ကိုယ္တိုင္ ႏိုင္ငံေရးလုပ္ဖို႔ေစာ္ထား၊ လုပ္ေတလူတိကိုပင္ အတိြမခံ၀ံ့ဆိုေစာ္ ႀကီြ ကြဲစရာတစ္ခု ပါဗ်ာယ္ေယ။ ေဒစိတ္ဓါတ္၊ ေဒႏွလံုးသားတိကို ျပန္လည္တည့္မတ္ သိဒၵိတင္ဖုိ႔ ဆိုေစာ္ေလ့ ေနာက္ခိုင္းထားလို႔မရေရ ကိစၥတစ္ခုလို႔ ထင္ပါေရ။ ဂရိအေတြးအေခၚရွင္ အရစၥတို တယ္ ေျပာေစာ္ပိုင္ "လူဆို ေစာ္ သဘာ၀အားျဖင့္ ႏိုင္ငံေရးသတၱ၀ါ" (Man is by nature a Political animal) ျဖစ္ေတ။ ႏိုင္ငံေရးနယ္ပယ္ ထဲမွာ (Politicians, activists, statemen) ဆိုၿပီးေက ႏိုင္ငံေရး သတၱ၀ါ(၃)မ်ဳိးရွိေစာ္မွာ အဓိက အေရးႀကီးဆံုးက ျပည္သူ(Politicians)တိပင္ျဖစ္ေတ။ ယင္းအတြက္နန္႔ ဒီမို ကေရစီအုပ္ခ်ဳပ္ေရးအတြက္ ျပည္သူ႔စိတ္ဓါတ္၊ ျပည္ သူ႔ႏွလံုးသားတိေစာ္ အေျခခံအေဆာက္အဦး (Infrastructure)ဆိုေက မွားပါဖို႔လား။ ကိုယ္၊ကိုယ့္မိသားစု၊ ကိုယ့္ အသိုင္းအ၀ိုင္း၊ ကိုယ့္လူမ်ဳိး၊ ကိုယ့္တိုင္းျပည္ ၏ အနာဂါတ္ကို တျခားလူပံုေဖာ္ဖို႔ေစာ္ကို ထိုင္ေစာင့္နိန္ဖို႔ ဆို ေက အကၽြန္႐ို႕ ဘ၀တိေစာ္ ...။ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံကို ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမွဳ (Reform)ပဲလုပ္လုပ္၊ ေတာ္လွန္ေျပာင္း လဲျခင္း (Revolution) ပဲလုပ္လုပ္၊ ျပည္သူတိမပါလို႔မျဖစ္။ ျပည္သူတိက အဓိကမဟုတ္ပါလားနန္း။ ယင္းေၾကာင့္ မိမိ႐ို႕ ယံုၾကည္လက္ခံထားေရ ကမာၻဦးသမိုင္း စာမ်က္ႏွာကိုၾကည့္ၾကည့္၊ မိမိလူမ်ဳိးျဖတ္သန္းလာေရ အုပ္ခ်ဳပ္ ေရး ကိုပဲ ေလ့လာေလ့လာ၊ မိမိ႐ို႕လက္ရွိအေနအထားမွာ ဇာပိုင္စိတ္ဓါတ္၊ ဇာပိုင္ႏွလံုးသားတိနန္႔ ဇာပိုင္ဟ ိ ဆက္ ခရီးလားကတ္ဖို႔ေလ့ဆိုေစာ္ အကၽြန္႐ို႕မိန္႔ေမာသီသတ္ထားလို႔မရေရ ကိစၥ။

ေလာေလာဆယ္ ေဒေလာက္နန္႔တန္႔ကတ္ပါေမ။ ေဒအပတ္မွာ ပုဂၢိဳလ္တစ္ေယာက္၏ အဆိုအမိန္႔နန္႔ စကား လက္ေဆာင္ပါးလိုက္ပါယင့္။

"Happiness depends on being free and freedom depends on being couragenous." (ေပ်ာ္႐ႊင္မွဳဆိုေစာ္ လြတ္လပ္ျခင္းမွာမူတည္ေရ။ လြတ္လပ္မွဳဆိုေစာ္ သတၱရွိျခင္းမွာ မူတည္ေရလတ္။

အကၽြန္႐ို႕ ရခိုင္ျပည္သူတိ ယံုၾကည္မွဳ သတၱခြန္အားတိနန္႔ လြတ္လပ္ေတ ေပ်ာ္႐ႊင္မွဳအရသာကို ထာ၀စဥ္ ပိုင္ဆိုင္ႏိုင္ဖို႔အေရး...။

ဗ်ာလာခိုင္

ကိုးကား-
    -ရခိုင္ရာဇ၀င္သစ္က်မ္း(ပ-တြဲ)၊ ေတာင္ေက်ာင္းဆရာေတာ္
    -ရခိုင္ကဗ်ာနန္႔ ရခိုင္အေတြအေခၚ၊ စံေက်ာ္ထြန္း
    -ရခုိင္ညြန္႔ဖူး ၿမိဳ႕ေျမာက္ဦးမွ သုတရတနာမ်ား၊ မင္းျပားမင္းသိန္းဇံ
    -ကမာၻ႔ႏိုင္ငံေရးအေတြးအေခၚမ်ား
    -The Voice Weekly ဂ်ာနယ္မ်ား
    -မိမိ၏ မွတ္စုအတိုအထြာမ်ား

တိုးတက္ေရးသတင္းလႊာ အတြဲ(၂)၊ အမွတ္(၁)မွ-

No comments:

Post a Comment