ရခိုင္အမ်ဳိးသားတို႔၏ တေယာတူရိယာ

"မယားေကၽြးမွဳ၊ သားေကၽြးမွဳေက၊ တစ္ခုပညာ၊ ကိုယ္စီပါေက၊ ဓမၼတာသေတာ၊ ေလာကတံထြာ၊ ကၽြႏု္ပ္မွာ ကား၊ ဥစၥာရွာျငား၊ သူမ်ားဟန္ေလ၊ အားအန္ထုတ္ေက၊ ေက်း႐ုပ္ငွက္ႏွင့္၊ အသက္ေမြးရန္၊ ဥာဏ္ျဖင့္ ႀကံ ေက၊ အသံႏွင့္ရင္း၊ အမ်ားတကာ၊ နားေသာတာမွာ၊ နာေပ်ာ္ညွင္းေအာင္၊ သာျခင္းကိုသင္၊ ဆရာရွင္မွာ၊ စံု လင္ျပည့္၀၊ သင္ျပေလျပန္၊ စမက်န္ကို၊ အတန္ရက၊ ဓနေၾကးေငြ၊ ရခ်င္ေပ၍၊ ျပည္ကို လွည့္ပတ္၊ ညွိဳးမသံု ေက၊ ဂုဏ္သတင္းႏွင့္၊ သာျခင္းတတ္ဟု" (တန္ခိုးဆရာထြန္း "တိုက္သာျခင္း"မွ-)

လူမ်ိဳးတိုင္း သီဆိုမွဳရွိၾကသည့္နည္းတူ တီးမွဳတ္မွဳ ဂီတတူရိယာသည္ လူမ်ဳိးတိုင္း၏ ဘ၀သာယာမွဳ ကို ျဖစ္ ေစႏိုင္ေလသည္။ ၾကည္ႏူး႐ႊင္ျမဴးစရာလည္း ျဖစ္ေပသည္။ ထိုဂီတ တူရိယာသည္ လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိး၊ ႏိုင္ငံ တစ္ႏိုင္ငံတြင္ မရွိမျဖစ္ေသာ အရာျဖစ္၏။ ထိန္းသိမ္းထားအပ္ေသာ အေမြအႏွစ္လည္း ျဖစ္၏။ အဘယ္ ေၾကာင့္ ဆိုေသာ္ ေလာက၌ နည္းနာ အတတ္မ်ဳိးသည္ အဆက္ဆက္ အေမြအႏွစ္ျဖစ္သျဖင့္ ယဥ္ေက်းမွဳ၏ အစိတ္အပိုင္းလည္း ျဖစ္၏။ လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိး၏ ဘ၀အသက္ ေသြးေၾကာသဖြယ္လည္း အေရးႀကီးလွသည္။ ထို႔ ေၾကာင့္ ေရာမျပည့္ရွင္ နီဂ႐ိုးေတြ႔ရသည္ကား တစ္ေယာက္ခ်င္း သီဆိုကာ ထိုးရ၍ ထိုင္လ်က္ပင္ တေရာကို ေျမႀကီး၌ တည့္တည္းမတ္မတ္ တည္ေထာက္၍ ပခံုးတြင္မွီကာ လည္းေကာင္း ထုိးၾကေလသည္။

ဤရခိုင္တေရာကို သီဆိုထိုးတတ္သူ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕၌ ရွိေနေသး၏။ ၎တို႔သည္ မ်ားေသာအားျဖင့္ ပိုး၀ါဖြဲ႔၊ စႏၵရားဖြဲ႔၊ ပထမရာဖြဲ႔၊ သာခ်င္း၊ ယိုင္းခ်င္း၊ ကေလးေခ်ာ့၊ ပုခက္လႊဲမ်ားကိုသာ ထိုးေနၾကေသာ္လည္း ဤတ ေရာႏွင့္ အသံခ်င္းလိုက္၍ ကိုက္ညီေသာ ႐ွဳိးလိုက္၊ သာစြေလဧခ်င္း၊ ႀကိဳးဖြဲ႔၊ ဇမ္း၊ သာခ်င္း၊ ဆန္းရတု စသည္ မ်ားကိုလည္း ဥာဏ္ကြန္႔ျမဴးသလို ထိုးႏိုင္ေပရာသည္။ အထူးမွာ ရခိုင္တေရာသည္ က်သံ၊ ၿငိမ့္သံ၊ ေအးသံ၊ ေအာ္သံ၊ သီခ်င္းသံကိုလိုက္၍ လည္းေကာင္း တီးထိုးႏုိင္ပါသည္။

တေရာထိုးပံု၌ကား သီခ်င္းမဆိုမီ တေရာသံကို ခပ္မ်ားမ်ား ေတာေပးလ်က္ အသံညွင္းညွင္းထားကာ ပထမ သီခ်င္းဆိုလိုက္ေသာအသံ အဆံုးအထိ သီခ်င္းေပၚေအာင္ အသံျဖင့္ ေပၚလြင္ေအာင္ ေဖာ္၍ထုိးေလသည္။ တစ္ဖန္ ဒုတိယအသံ ဆက္ေလ၍သီခ်င္းကိုဆိုေလရာ ထိုးလာရင္း ပထမသီခ်င္းအသံကပင္ ျပန္ဟပ္ဆက္ စပ္၍ ထိုးရေလသည္။ ဤသို႔ သီခ်င္းအသံဆက္မွာလည္း သီခ်င္းအသံအစမွပင္ ဆက္ယူလ်က္ အသံကို ျပန္ဂေဟစပ္ထိုးသျဖင့္ နားေထာင္ရသူတိုင္း အသံမွာ ေျပာင္းလြဲျပတ္သားမွဳမရွိဘဲ ေအးၿငိမ့္လွသည့္အျပင္ စိတ္ႏွလံုးလည္း အာ႐ံုမျပတ္ အရသာ ခံစားခြင့္ကို ေပးေလသည္။

အထူးျခားဆံုး ရခိုင္သီခ်င္းအဆံုးတြင္ "ေရ-ေတ-ေလ"ဟူေသာ အသံဆံုးမ်ားကို အသံ႐ွည္ သီဆိုၾကရသည္။ အလိုက္ တေရာသံကိုလည္း အစြမ္းကုန္ တၿခိမ့္ၿခိမ့္ျမွင့္လ်က္ ညွင္းညွင္း ႏြဲ႔ကာ ေနာက္ဆံုးတြင္ ေအးႏိုင္သမွ် ေအးေအး ခ်လ်က္ အသံကိုဆြဲ၍ ထိုးေပးရေလသည္။ အျခားအိႏိၵယ တီးကြက္သံက့ဲသို႔ လည္းေကာင္း၊ ဟာမိုနီယံသံက့ဲသို႔ လည္းေကာင္း လက္သံအမ်ဳိးမ်ဳိး တီးထိုးႏိုင္သည္ကို နားဆင္ခ့ဲရသည္။ ေခတ္ဆန္းထြင္ လ်က္ တီးကြက္မ်ား ထံုမႊန္း ႏိုင္ရန္မွာလည္း ဥာဏ္မီသေလာက္ ကြန္႔ျမဴးေပရာသည္ကို ေတြ႔မိ၏။

သို႔ေသာ္ တေရာ၏ ေကာင္းျခင္းမွာ ပုဂၢိဳလ္အားျဖင့္ လည္းေကာင္း၊ အစီအမံအားျဖင့္ လည္းေကာင္း၊ အျပဳ အမူသိပ္သည္းျခင္းျဖင့္ လည္းေကာင္း၊ ျဖစ္ေပရာ ဤသည္တို႔ကို လိမၼာ တတ္ကၽြမ္းသူမ်ားမွာမူ အဘယ္မွာ ေျပာစရာ ရွိမည္နည္း။ ဤေနရာ၌ သုေတသီတို႔ သိႏွင့္ထားစရာ တေရာျပဳလုပ္ပံု အျခင္းအရာ၊ တေရာ၏ အစိတ္အပိုင္းမ်ားကို မွတ္မိေတြ႔သိ ၾကားဖူးရွိသေလာက္ တင္ျပလိုပါသည္။

ဤတေရာ၌ ဖလားေခၚ တေရာခြက္၊ လက္႐ံုး၊ ဘြဲ႔ႀကိဳး၊လိပ္ေခၚ ခုတံုး၊ ႀကိဳးဘြဲ႔ရာဒလက္၊ အသံေပါက္ေခၚ နတ္သမီးေပါက္၊ တေရာအိုး၊ ေညာင္႐ြက္စသည့္ အစိတ္အပိုင္းမ်ား ရွိၾကသည္။ ပထမတေရာခြက္ကို အထူ အပါး ဖလားသ႑ာန္ ညွိထြင္းၿပီးလွ်င္ သားေရက်က္ရသည္။ ၎ေနာက္ လက္႐ံုးသစ္ေခ်ာင္းကို ထိုးထည့္ၿပီး ဒလက္ေပါက္ေဖာက္လ်က္ ဒလက္တပ္ျခင္း၊ ႀကိဳးဘြဲ႔ျခင္း၊ ႀကိဳး၏အခံ၊ ခုတံုး "လိပ္" တပ္ျခင္း စသည္ျဖင့္ အစီ အစဥ္က် ျပဳေလသည္။

တေရာခြက္ကို ပိႏၷဲအႏွစ္သားျဖင့္ အသံုးျပဳသည္။ သို႔ရာတြင္ ေၾကးဖလားခြက္ဟူ၍လည္း ေခၚဟန္ရွိသည္။ ခ်ရား႐ြာမွ တေရာဆရာႀကီးသည္ ၎၏တေရာကို ေၾကးဖလားခြက္ တပ္ဆင္လ်က္ ထိုးသြားေၾကာင္း မီ လိုက္သည့္ ဘိုးဘြားမ်ားက ေျပာျပ၍ သိခ့ဲရသည္။ သစ္သားခါက္ထက္ပင္ အသံပိုေကာင္းသည္ဟုလည္း ၎တို႔က နားခံခ့ဲဖူးေၾကာင္းႏွင့္ ေျပာျပသည္။ အခ်ဳိ႕က အပ်င္းထူ၊ အသာတကူပင္ အုန္းမွဳတ္ခြက္ကို အသံုး ျပဳၾကသျဖင့္ ကေလးကစားသလို ရယ္စရာႀကီး ျဖစ္ေနသည္။ မ်က္ကန္းတေရာထက္ပင္ အဆင့္အတန္း ညံ့ ေသးသည္ကား အဘယ္မွာ ခ်ီးမႊမ္းစရာရွိပါေတာ့မည္နည္း။ ထုိ႔ေၾကာင့္ "အုန္းသီးခြံ၊ ေၾကာင္ရီၾကက္၊ တေရာ သံႏွင့္ ႏွက္"ဟု ရခိုင္တြင္ စကားဆို႐ိုး ရွိလာခ့ဲၾကေပသည္။

လက္႐ံုးကို ရွားသားျဖင့္ျဖစ္ေစ၊ ကၽြန္ေးသား၊ ပ်ဥ္းကတိုးသားတို႔ျဖင့္ျဖစ္ေစ ျပဳႏိုင္သည္။ တေရာခြက္အေပၚ တြင္ က်က္ရာ၌ကား သမင္ေရ၊ ဆိတ္ေရ၊ ဂ်ီေရတို႔ကို အသံုးျပဳသည္။ ဘြဲ႔ႀကိဳးကိုမူ ခ်ည္အေကာင္းစားကို သံုး လြန္းတင္က်စ္၍ လက္႐ံုးအရင္းဖ်ားစြန္းကို ေညာင္႐ြက္ဟုေခၚ၍ ထိုမွေအာက္နီးနီးတြင္ လက္႐ံုးကို ဘြဲ႔ႀကိဳးအ လိုက္ ေဖာက္သည္။ ထိုအေပၚကို ဒလက္တပ္ရ၍ ဒလက္ေပါက္ဟု ေခၚသည္။ ဒလက္မွာ လက္႐ံုးတစ္ဘက္ တစ္ခ်က္ ရင္းဖ်ားျပန္တပ္ရသည္။ ဘြဲ႔ႀကိဳးစြန္းကို ဒလက္ဖ်ားစြန္းတြင္ ရစ္ခ်ည္၍ ဘြဲ႔ႀကိဳးကို အသံညွိေပးရန္ ျဖစ္သည္။ ဘြဲ႔ႀကိဳး၏ လက္႐ံုးႏွင့္ ထိေတြ႔မေနရန္ ခုတံုးေခၚ လိပ္ကို ခုေပးသျဖင့္ ကြာ၍ရွိေနသည္။ ဒလက္ ဖ်ားတြင္ ခ်ည္ထားေသာ ဘြဲ႔ႀကိဳးမ်ား တစ္ပူးတည္းရွိေစရန္ လက္႐ံုးကို သိုင္း၍ ခ်ည္ႀကိဳးျဖင့္ ထိန္းေပးထား ရသည္။

ယခုထိုးေနၾကေသာ ရခိုင္တေရာမ်ားတြင္ ႀကိဳးႏွစ္ပင္တပ္ကာ မူေသနည္း မွန္ေနသည္။ ထိုသို႔ ႏွစ္ပင္ျဖင့္ အသံုးျပဳျခင္း၊ ထို႔ထက္ပို၍ မသံုးၾကျခင္းမ်ား၏ အေၾကာင္းကို ထိုဆရာႀကီး တေရာပညာ႐ွင္မ်ားအား ေမး ၾကည့္မိပါသည္။ ၄င္းတုိ႔က ႀကိဳးႏွစ္ပင္မွာ အသံကို လိုသလိုရရွိႏိုင္သည့္အျပင္ အသံလည္း ခ်ဳိေအးသာယာ လွေၾကာင္း၊ ခ်ည္ႀကိဳးထက္ သံႀကိဳးမွာ အသံျခာ၍ မသာယာေၾကာင္းျဖင့္ ေျပာျပသည္။ ၎ဆရာႀကီးမ်ား ကား တေရာကို အမ်ဳိးမ်ဳိး လက္ေတြ႔စမ္းသပ္ၾကၿပီးသူမ်ား ျဖစ္သျဖင့္ နည္းေဟာင္းထက္ နည္းသစ္အစီအမံ ကို မျပဳႏိုင္ဘဲ မူမွန္ပင္ထိုးေန၍ ေကာင္းေၾကာင္း လက္ေတြ႔ သိၾကေပၿပီ။

အသံေဖာ္ရန္ လက္ႏွိပ္ဖိရာကို လက္႐ံုးတြင္ မကြာမေ၀း အညီအမွ် သတ္မွတ္လ်က္ အမွတ္အသား အေရး အေၾကာင္း၊ အစက္စသည္ ထားေပးရေလသည္။ တေရာအုိးတြင္ သားေရကို ထိပ္ျပင္၏ သံုးပံုႏွစ္ပံု အနီး တြင္ "နတ္သမီးေပါက္" ေခၚေသာ အေပါက္ကေလး မႀကီးမငယ္ ေဖာက္ေပးၾကရေပသည္။ တေရာအိုး၏ လံု ပိတ္ဖင္ဘက္ (၀ါ) တေရာခြက္ဖလားကိုလည္း နတ္သမီးေပါက္ထက္ ခပ္ႀကီးႀကီး အလယ္တည့္ တည့္က် ေဖာက္ေပး ရေလသည္။ ဤသို႔ ထက္ေအာက္ေပးမွ အသံဆူညံစြာ ျမည္ဟည္း လာႏိုင္ေပရာသည္။ တေရာ ထိုးတံေခၚ တေရာ လက္ကိုင္ကိုင္းတြင္ ေတာင္ေလွ်ာ္ေခၚေသာ ေလွ်ာ္တစ္မ်ဳိးကို ႀကိဳးအျဖစ္ တပ္ဆင္ရ၍ တ ေရာ၏ ဘြဲ႔ႀကိဳးႏွင့္ ထိုးႀကိဳး ႏွစ္ရပ္လံုးကိုပင္ ေခ်ာေမြ႔ ညက္ေညာေစရန္ မထိုးမီ ပ်ားဖေယာင္းျဖဴ ေကာင္း ေကာင္းျဖင့္ ပြတ္တိုက္ေပးရေလသည္။ ဤသို႔ တေရာလုပ္ပံု အစီအမံ အမည္အေခၚမ်ားကို ကၽြႏု္ပ္သိသမွ် လိုရင္း အခ်က္ကို ေဖာ္ျပသိေစလိုက္သည္။

ဤသို႔ လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိး၏ ယဥ္ေက်းမွဳ အႏုပညာ ဂီတတူရိယာမ်ားသည္ အေမြအႏွစ္တမွ် ယဥ္ေက်းမွဳ ရရွိလာ ခ့ဲသည္ကို တင္ျပျခင္းျဖင့္ ခန္႔မွန္းႏိုင္ေလာက္သည္။ ယဥ္ေက်းမွဳစံခ်ိန္ေခၚ အႏုပညာတြင္ ခ်ိန္ထိုး၍ လူမ်ဳိး တစ္မ်ဳိး အေလးအေပါ့ကို ခ်ိန္ဆႏိုင္သျဖင့္ သာလွ်င္သာသလို အေလးတက္လာမည္ကား မုခ် ျဖစ္ေပ သည္ ဟု ေအာက္ေမ့အပ္ေပသတည္း။

ဂီတတူရိယာသံသည္ လူ႔ေလာက ဘ၀အေလ်ာက္တြင္ သဘာ၀ရသာကို ျဖစ္ေစပါေလာ့။ ဤတူရိယာ သံျဖင့္ ေလာကလူသားတို႔အား သာယာေပ်ာ္႐ႊင္မွဳ၊ ေက်နပ္ႏွစ္သိမ့္မွဳကို ေပးပါေလာ့။ ခ်မ္းသာဆင္းရဲမေ႐ြး လူသား တိုင္း၏ ႏွလံုးကို ၿပံဳးေစႏိုင္မည့္ ေျဖေဖ်ာ္ရွင္ သခင္အျဖစ္ သင့္အား လူတိုင္းက လိုလားၾကပါ၏။ သင္ ၏သာ ယာမွဳ ထံတ်ာသံကေလးျဖင့္ ကၽြႏု္ပ္တုိ႔၏ စိတ္ကို ႏွစ္သိမ့္ႏိုင္ပါေစသတည္း။

နတ္ျမစ္စန္းေအာင္

အသွ်င္စကၠိႏၵ (ရခိုင္ျပည္နယ္)ေရးသားေသာ ရခိုင္ယဥ္ေက်းမွဳမ်ား အမွတ္(၂) မွ-

No comments:

Post a Comment