ရခိုင္ဆိုစြာ ဗုဒၶဘာသာျဖစ္ေတ။ အကယ္၍ ဗုဒၶဘာသာအျဖစ္က ဘာသာျခားကို ကူးေျပာင္းလားသူကို ရခိုင္ စာရင္းထဲမသြင္းတတ္ေတအယူအဆလည္း ဟိပါေရ။ သာဓကျပရဖို႔ဆိုေက-
ရခိုင္ထဲက ခရစ္ယာန္ဘာသာကို ကူးေျပာင္းလားေရေဒါင္မာဒင္ကို ရခိုင္စာရင္း မသြင္းလုိက္ပါယာ။ ေဒါင္မာ ဒင္ ကေတာ့ သူ႔ကိုယ္သူ ရခိုင္မင္းသားလို႔ လက္မွတ္ထုိးေရလို႔ ဆိုပါေရ။
ေယနန္႔ရခိုင္ဆိုေက ဗုဒၶဘာသာျဖစ္ရ႐ိုး ထံုးစံအျဖစ္ လက္ခံက်င့္သံုး လာလတ္ပါေရ။
ရခိုင္တိေရ ဗုဒၶဘာသာျဖစ္ေတ အားေလ်ာ္စြာ ဘာသာေရးပြဲတိ၊ အခါႀကီး နိႀကီးရက္ႀကီး တိ ျပဳလုပ္ ကတ္ ေတအခါ ဘာသာေရးနန္႔ လိုက္ဖက္ေအာင္ ၀တ္စားဆင္ယင္တတ္စြာကို တိြကတ္ရပါေမ။ ဆိုလိုစြာက ဥပုသ္သီလ ေစာင့္ထိန္းကတ္ဖို႔ လားေရအခါ ၀တ္စား ဆင္ယင္မွဳ ေျပာက္ေျပာက္ က်ားက်ား အ၀တ္အစား ကို ၀တ္ကတ္စြာကို မတိြကတ္ရပါ။ ဧစြာေရ ရခိုင္တိ ၀တ္စားဆင္ယင္ ထံုးဖြဲ႔မွဳ တစ္ခုပ္ ျဖစ္ပါေရ။
ေကာင္းပါယင့္။ အဂု၀ါ။ အဂုကေတာ့ ယင္းအစဥ္အလာက လႊဲဖယ္ကာ ၀တ္စားဆင္ယင္လာကတ္စြာကို သတိျပဳမိ ကတ္ေမ ထင္ပါယင့္။
ဥပုသ္သီလေစာင့္ဖို႔ ဘုရားေက်ာင္းကန္ကို လားကတ္ေတအခါ ေယာက်္ားေရာ မိန္းမပါ အ၀တ္ျဖဴကို ၀တ္ တတ္ ကတ္ပါေရ။ ေအအ၀တ္အဆင္ကို ဇာျဖစ္လို႔ ႐ီြးခ်ယ္၀တ္ကတ္ရစြာေလလို႔ မိန္းစရာဟိပါေရ။
သိကတ္ေတအတိုင္းပါဗ်ာ။ အျဖဴဆိုစြာ သန္႔စင္ျခင္း၊ ျမင့္ျမတ္ျခင္း အနက္သေဘာကို ေဆာင္ပါေရ။ ျဗဟၼာ တိစြာ အျဖဴကို ၀တ္ေတလို႔ အဆိုဟိပါေရ။ ဇာျဖစ္လို႔ဆိုေက ျဗဟၼာဆိုစြာ ျမင့္ျမင့္ျမတ္ျမတ္ က်င့္ႀကံ လုိ႔ ျဖစ္လာရေရ ပုဂၢိဳလ္တိ ျဖစ္လို႔ပါလတ္။ ျဗဟၼာဆိုစြာ ျဗဟၼစာရီျဖစ္ေတ။ ျဗဟၼစိုရ္တရား လက္ကိုင္ ထားသူ ျဖစ္ေတ။ ေယနန္႔ ျမင့္ျမတ္ေတ၊ ျမင့္ျမတ္ေတသူတိက သန္႔ရွင္းစင္ၾကယ္ေရ အျဖဴ ေရာင္ကို ၀တ္ေတလို႔ ယူဆျခင္းျဖစ္ေတလို႔ ဆိုႏိုင္ပါေရ။
မိမိ႐ို႕ရခိုင္တိေရ သားတိကို သွ်င္ျပဳကတ္ေတအခါ ေမာင္သွ်င္မိ၊ ေမာင္သွ်င္ဖ၊ ပဥၥင္းခံေရအခါလည္း ပဥၥင္းမိ၊ ပဥၥင္းဖ႐ို႕ေရ သွ်စ္ပါးသီလ၊ တစ္နည္းအားျဖင့္ ဥပုသ္သီလ ယူတတ္ကတ္ပါေရ။ ယင္းအခ်ိန္မွာ ၀တ္ျဖဴ စင္ၾကယ္နန္႔ အလွဴပီးတတ္ကတ္ပါေရ။
ေအဓလိတိေရ အဂုအခါ ကြက္က်ားကြက္က်ား ေလာက္ရာဟိပါယာ။ အခ်ဳိ႔နီရာမွာ ကြယ္ေပ်ာက္လားခ လီပါ ယာ။
အဂုအခါ အလွဴအတန္းျပဳကတ္ေတအခါ ဥပုသ္သီလေစာင့္ကတ္ေတအခါ ၀တ္စားဆင္ယင္မွဳ ေျပာင္းလား ပါေရ။ မ်ားကာသားက ေအာက္ပိုင္းက သၿပီသီးမွည့္ေရာင္ အထက္ပိုင္းက အျဖဴေရာင္၊ ကိုယ္တင္ တံဘက္ ကေတာ့ေက လက္တစ္၀ါးစာ သၿပီသီးမွည့္ေရာင္ အ၀တ္စတစ္စကို ညာဘက္ လက္က တီး ေအာက္က ေက်ာ့ပနာ ဘယ္ဘက္ ပက္ခံုးထက္မွာ စလြယ္သိုင္းတင္လို႔ တိြကတ္ ရပါေရ။ ေအအဆင္ကို ေယာဂီ၀တ္စံု လို႔ ေခၚကတ္စြာ တိြရပါေရ။
တရားဓမၼ အားထုတ္သူတိ၀တ္ေတ "ေယာဂ" သဒၵါက်င့္ျခင္းက လာစြာပါ။ ေယာဂီဆိုစြာ "က်င့္ႀကံသူ"လို႔ အဓိပၸါယ္ ပါခ်င့္။ ေယာဂီ၀တ္စံုလို႔ ဇာတရားရိပ္သာက သတ္မွတ္ပီးလိုက္စြာလည္း မဆိုႏိုင္ပါ။
ေယာဂီ၀တ္စံုလို႔ သတ္မွတ္စြာက "ေဇာ္ဂ်ီ"၀တ္စံုကို မွီၿပီး ျဖစ္လာစြာလို႔ ယူဆမိပါေရ။ "ေဇာ္ဂ်ီ"၀တ္စံုကို တိြကတ္ရစြာက အထက္ေအာက္ အနီပ်က္ ၀တ္စံု၀တ္လို႔ တိြကတ္ရပါေရ။ ယင္းေဇာ္ဂ်ီ၀တ္စံုကို မွီၿပီးေက ေယာဂီ၀တ္စံုသတ္မွတ္လိုက္စြာလာလို႔ ယူဆမိပါေရ။ "ေယာဂီ"နန္႔ "ေဇာ္ဂ်ီ"ေရ အသံနီးစပ္ေတ အနက္ တူပုဒ္ပင္ ျဖစ္ပါေရ။
ေယာဂီ၀တ္စံုေရ ဗုဒၶဘာသာ အခမ္းအနားတိမွာ ၀တ္ကတ္၊ ဆင္ကတ္ေတ ၀တ္စံုအျဖစ္ ႏွစ္ေပါင္းသံုးဆယ္ မ်ားေက ေလးဆယ္အတြင္းေလာက္မွာ ေပၚလာေရ၀တ္စံုလို႔ ထင္ပါေရ။
ေအ၀တ္စံုေရ ႐ိုးအရွိဘက္က တစတစ ရိုးအေနာက္ကို ေရာက္လာလတ္ပါရ။ ေယအခါမွာ မိမိ႐ို႕ ရခိုင္ဘက္ မွာ ဗုဒၶဘာသာ အခမ္းအနားမွာ ၀တ္စားဆင္ယင္ကတ္ေတ ျဗဟၼစာရီ ၀တ္စံုေရ ေဘးကိုဖယ္ပီး လိုက္ရစြာ လို႔ ဆိုႏိုင္ေမထင္ပါေရ။
ဘာသာေရးအခမ္းအနားမွာ ၀တ္ျဖဴစင္ၾကယ္ ၀တ္ျခင္းေရ ရခိုင္႐ိုးရာ ၀တ္စားဆင္ယင္ မွဳ ျဖစ္ေတ။ အထက္ အျဖဴ၊ ေအာက္အနီပ်က္ (သၿပီသီးမွည့္ေရာင္) ၀တ္စံုေရ သူမ်ားပါးက ကူးစက္လာေရ ၀တ္စားဆင္ယင္မွဳ ျဖစ္ေတလို႔ ဆိုခ်င္ပါေရ။
၀တ္ျဖဴစင္ၾကယ္၀တ္ေတဓလိဟိေရ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံကိုျပပါဆိုေက သီရိလကၤာကို ျပရပါလိမ့္ေမ။ သီရိ လကၤာ ႏိုင္ငံနန္႔ ပတ္သက္ၿပီးေက မိမိ ေလ့လာမိစြာတစ္ခုကို အေၾကာင္းတိုက္ဆိုင္လို႔ တင္ျပလားပါေမ။ မိမိ႐ို႕ ႏိုင္ငံက ေကာင္း အတုယူစရာ ေကာင္းေရ ဓလိတစ္ခုလို႔ေျပာေက မမွားႏိုင္ပါ။
သီရိလကၤာႏိုင္ငံမွာ တနဂၤႏီြေက်ာင္း (Sunday School) ဆိုစြာ ဟိပါေရလတ္။ တနဂၤႏီြနိတိုင္း ဗုဒၶ၀င္၊ သမုိင္း၊ ယဥ္ေက်းမွဳတိကို သင္ပီးေရ ေက်ာင္းလို႔ဆိုႏိုင္ပါေရ။ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရ ကိုယ္တိုင္က ပညာေရး စနစ္ကို သတ္မွတ္ပီးပနာ စည္းကမ္းဥပေဒနန္႔အညီ ဖြင့္လွစ္ထားေရ ေက်ာင္းပင္ျဖစ္ေတလို႔ ဆိုပါေရ။
ဆန္းေဒးစကူးလ္မွာ အတန္း ၁၃-တန္း ခြဲထားပါေရလတ္။ အစိုးရေက်ာင္းက သူငယ္တန္းေရ ဆန္းေဒး စကူးလ္မွာ သူငယ္တန္းလို႔ ဆိုပါေရ။ ၁-တန္းမွ ၁၀-တန္း၊ ေနာက္ဆံုးအဆင့္က အဆင့္-၁၊ အဆင့္-၂ ဆိုၿပီး ေက သတ္မွတ္ပါေရလတ္။
ျပ႒ာန္းခေရစာတိက ၅၅၀-ဇာတ္ေတာ္၊ ဓမၼပဒက်မ္းလာ ဘုရားလက္ထက္က အျဖစ္အပ်က္၊ ပါရမီ ၁၀-ပါး၊ ပုညကရိက ၁၀-ပါး ဘုရားျဖစ္ေတာ္စဥ္၊ ပရိတ္ႀကီးပါဠိနန္႔ အဓိပၸါယ္၊ အဘိဓမၼာသေဘာ အဓိပၸါယ္၊ သုတၱ နိပါတ္ပါဠိလာ မွတ္သားဖြယ္ရာတိ၊ သီရိလကၤာသမိုင္း၊ ဗုဒၶဘာသာနန္႔ ပတ္သတ္ေတ ရွိေဟာင္း ယဥ္ေက်း မွဳ ဗိသုကာအေၾကာင္း၊ ရွိဘုရင္တိ၏ ေအာင္ပြဲ၊ စစ္သူႀကီးတိ၏ အစြမ္းသတိၱ အစဟိေရ ရာဇ၀င္၊ ေထရ၀ါဒ နန္႔ မဟာယာန ကြဲျပားပံု႐ို႕ကို သူ႔ဆိုင္ရာဆိုင္ရာ အတန္းတိမွာ ျပ႒ာန္းသင္ၾကားစီေရလို႔ ဆိုပါေရ။ ဆန္းေဒး စကူးလ္ စာေမးပြဲကို ဒီဇင္ဘာ ပထမပတ္မွာ က်င္းပတတ္ပါေရလတ္။
ဆန္းေဒးစကူးလ္ ေအာင္လ္မွတ္ေရ အစုိးရေက်ာင္းက ေအာင္လက္မွတ္ပိုင္ အေရးႀကီးပါေရလတ္။ အစုိးရ အလုပ္၀င္ရာမွာျဖစ္ျဖစ္၊ ကုမၸဏီအလုပ္ ၀င္ရာမွာျဖစ္ျဖစ္ ဆန္းေဒးစကူးလ္ ေအာင္လက္မွတ္ပါမွ အလုပ္ ခန္႔ေရ အထိ အေရးပါေရ ဆိုပါေရ။ ေကာင္းႀကီး အားရစရာေကာင္းေရ အလိအထလို႔ ဆိုခ်င္ပါေရ။
ဆန္းေဒးစကူးလ္ ေက်ာင္းသူ/ေက်ာင္းသားတိေရ တနဂၤေႏြေရာက္ေက မိုးထ (၇)နာရီကစၿပီး ေက်ာင္းကို လာရပါေရလတ္။ ၀တ္စားဆင္ယင္ပံုကို အထူးေျပာခ်င္ပါေရ။
ဆန္းေဒးစကူးလ္ လာတက္ေတ ေက်ာင္းသူ/ေက်ာင္းသားတိုင္း ေၾကာင္ေၾကာင္က်ားက်ား ေခတ္ဆန္ေရ ၀တ္စားဆင္ယင္မွဳကို လံုး၀ မ၀တ္ကတ္ရလို႔ ဆိုပါေရ။
ေက်ာင္း၀တ္စံုကိုလည္း တေျပးညီ သတ္မွတ္ထားပါေရလတ္။ အထက္ေအာက္ အျဖဴကို ႐ိုးရာဓလိအတိုင္း ၀တ္ဆင္ကတ္ရပါေရလတ္။ ႏိုင္ငံေတာ္က ဆန္းေဒးစကူးလ္ ၀တ္စံုဆိုၿပီးေက သတ္မွတ္ပီးထားပါေရလတ္။
ေယာက်္ားေခ်တိမွာ လိုင္ခံေကာ္လာမပါေရ ကတံုး၊ လက္ရွည္ အက်ၤီအျဖဴနန္႔ ဒေယာ(ခေယာက္) အျဖဴကို ၀တ္ရပါေရ။ မိန္းမေသွ်တိမွာ ဆာရီအျဖဴ ၀တ္စံုကို ၀တ္ရပါေရလတ္။ ေအကစစြာေရ အျခားဘာသာေရး အခမ္းအား႐ို႕မွာလည္း အျဖဴ၀တ္ကတ္ေတလို႔ သိရပါေရ။
ေယနန္႔ မိမိ႐ို႕ ရခိုင္တိေရ ဥပုသ္သီလ ေစာင့္ေရအခါ ေယာက်္ား၊ မိန္းမ ႏွစ္မ်ဳိးလံုး အ၀တ္ျဖဴစင္ၾကယ္ကို ၀တ္စြာေရ ကိုယ့္လူမ်ဳိး တစ္မ်ဳိး၏ ႐ိုးရာအမီြ ယဥ္ေက်းမွဳျဖစ္ပါေရ။ ေအဓလိေရ အဂုအခါ သီြးေပါင္ က်ေရေရာဂါ ခံစားနီရပါယာကာလို႔ သတိျပဳသင့္ပါေရ။
ေခတ္နန္႔အမီ လိုက္ကတ္ရဖို႔ဆိုေရ နီရာမွာ အ၀တ္အစားကို ဆိုလိုစြာမဟုတ္ပါ။ အေတြးအျမင္၊ အတတ္ အသိတိရာ ေခတ္မီဖို႔ လုိပါေရ။ အဂုကေတာ့ လူႀကီးပိုင္းတိက ႐ိုးရာ၀တ္ဆင္မွဳကနီ လႊဲဖယ္ပနာ သူမ်ား ပါးက လာေရ ၀တ္စံုကို ၀တ္နီကတ္ပါယာ။ အေခ်တိအပိုင္းမွာလည္း ဗုဒၶဘာသာလို႔ ဆိုရဖို႔ပင္ ခက္ခက္ပါ ယာ။ မဖြယ္မရာ ၀တ္စံုတိ ၀တ္ပနာ ဘုရားေက်ာင္းကန္တိကို ၀င္ထြက္လာနီကတ္စြာ တိြနီကတ္ရစြာ စိတ္မခ်မ္းၿမိစရာပါယာ။
ၿမိဳ႕သား၊ ကၽြန္းသားမ႐ီြး တေျပးညီစြာ ေက်ာင္းကန္ထဲကို ေဘာင္းဘီ၀တ္၊ စကတ္တိုတိုတိနန္႔ ျမင္နီကတ္ရ ၾကားနီကတ္ရစြာတိေရ ရခိုင္အမ်ဳိးသားတိအတြက္ အေပါင္းလကၡဏာလာ၊ အႏုတ္ လကၡဏာလာလို႔ တစ္ ခ်က္ေလာက္ တြက္ၾကည့္ဖို႔ ေျပာခ်င္ပါေရ။
ေရာဂါ မရင့္က်က္သီးခင္ သီရိလကၤာႏိုင္ငံမွာပိုင္ ဆန္းေဒးစကူးလ္တိ ေပၚေပါက္ဖုိ႔ လိုအပ္နီပါေရ။ ဘုန္းႀကီး ေက်ာင္းတိကေတာ့ ဟိပါေရ။ အစုိးရျပ႒ာန္းစာတိက ဖိနီေရ အတြက္ ဗုဒၶဘာသာ အဆံုး အမက ေရာက္ဟိ မွဳ အားနည္းေရလို႔ ထင္ပါေရ။ သီရိလကၤာႏိုင္ငံမွာပိုင္ အစုိးရကပါ ပူးေပါင္း ပါ၀င္ၿပီးေက ႐ိုးရာ ၀တ္စံုကအစ သတ္မွတ္ပီးကတ္ဖို႔ဆိုေက လက္ဟိ ျမင္တိြနီရေရ မဖြယ္မရာ ၀တ္စားဆင္ယင္မွဳေရ တစ္စံုတစ္ရာ က်ဆင္း လားေမလို႔ ထင္ပါေရ။
ယင္းမ်ဳိးမဟုတ္ေတာင္မွ သာသာေရးအခမ္းအနားတိမွာ သတ္မွတ္၀တ္စံုနန္႔ ၀တ္ေတ အလိအထေခ်တစ္ခု ရွင္သန္လာဖို႔ဆိုေက ပိုေကာင္းပါဖို႔။
မိမိ႐ို႕ ရခိုင္လူမ်ဳိး႐ို႕မွာ မူလက ဘုရားေက်ာင္းကန္လားေက ၀တ္စားဆင္ယင္မွဳေရ သူေတာ္စင္တိ ၀တ္ ကတ္ ေတ အျဖဴဆင္တိျဖစ္ေတ ဆိုစြာကိုလည္း မမိအပ္စီခ်င္လို႔ ေျပာပါရစီ။
သာစြေလ...။
ၿငိမ္းခ်မ္းဦးဖ
ရခိုင္ထဲက ခရစ္ယာန္ဘာသာကို ကူးေျပာင္းလားေရေဒါင္မာဒင္ကို ရခိုင္စာရင္း မသြင္းလုိက္ပါယာ။ ေဒါင္မာ ဒင္ ကေတာ့ သူ႔ကိုယ္သူ ရခိုင္မင္းသားလို႔ လက္မွတ္ထုိးေရလို႔ ဆိုပါေရ။
ေယနန္႔ရခိုင္ဆိုေက ဗုဒၶဘာသာျဖစ္ရ႐ိုး ထံုးစံအျဖစ္ လက္ခံက်င့္သံုး လာလတ္ပါေရ။
ရခိုင္တိေရ ဗုဒၶဘာသာျဖစ္ေတ အားေလ်ာ္စြာ ဘာသာေရးပြဲတိ၊ အခါႀကီး နိႀကီးရက္ႀကီး တိ ျပဳလုပ္ ကတ္ ေတအခါ ဘာသာေရးနန္႔ လိုက္ဖက္ေအာင္ ၀တ္စားဆင္ယင္တတ္စြာကို တိြကတ္ရပါေမ။ ဆိုလိုစြာက ဥပုသ္သီလ ေစာင့္ထိန္းကတ္ဖို႔ လားေရအခါ ၀တ္စား ဆင္ယင္မွဳ ေျပာက္ေျပာက္ က်ားက်ား အ၀တ္အစား ကို ၀တ္ကတ္စြာကို မတိြကတ္ရပါ။ ဧစြာေရ ရခိုင္တိ ၀တ္စားဆင္ယင္ ထံုးဖြဲ႔မွဳ တစ္ခုပ္ ျဖစ္ပါေရ။
ေကာင္းပါယင့္။ အဂု၀ါ။ အဂုကေတာ့ ယင္းအစဥ္အလာက လႊဲဖယ္ကာ ၀တ္စားဆင္ယင္လာကတ္စြာကို သတိျပဳမိ ကတ္ေမ ထင္ပါယင့္။
ဥပုသ္သီလေစာင့္ဖို႔ ဘုရားေက်ာင္းကန္ကို လားကတ္ေတအခါ ေယာက်္ားေရာ မိန္းမပါ အ၀တ္ျဖဴကို ၀တ္ တတ္ ကတ္ပါေရ။ ေအအ၀တ္အဆင္ကို ဇာျဖစ္လို႔ ႐ီြးခ်ယ္၀တ္ကတ္ရစြာေလလို႔ မိန္းစရာဟိပါေရ။
သိကတ္ေတအတိုင္းပါဗ်ာ။ အျဖဴဆိုစြာ သန္႔စင္ျခင္း၊ ျမင့္ျမတ္ျခင္း အနက္သေဘာကို ေဆာင္ပါေရ။ ျဗဟၼာ တိစြာ အျဖဴကို ၀တ္ေတလို႔ အဆိုဟိပါေရ။ ဇာျဖစ္လို႔ဆိုေက ျဗဟၼာဆိုစြာ ျမင့္ျမင့္ျမတ္ျမတ္ က်င့္ႀကံ လုိ႔ ျဖစ္လာရေရ ပုဂၢိဳလ္တိ ျဖစ္လို႔ပါလတ္။ ျဗဟၼာဆိုစြာ ျဗဟၼစာရီျဖစ္ေတ။ ျဗဟၼစိုရ္တရား လက္ကိုင္ ထားသူ ျဖစ္ေတ။ ေယနန္႔ ျမင့္ျမတ္ေတ၊ ျမင့္ျမတ္ေတသူတိက သန္႔ရွင္းစင္ၾကယ္ေရ အျဖဴ ေရာင္ကို ၀တ္ေတလို႔ ယူဆျခင္းျဖစ္ေတလို႔ ဆိုႏိုင္ပါေရ။
မိမိ႐ို႕ရခိုင္တိေရ သားတိကို သွ်င္ျပဳကတ္ေတအခါ ေမာင္သွ်င္မိ၊ ေမာင္သွ်င္ဖ၊ ပဥၥင္းခံေရအခါလည္း ပဥၥင္းမိ၊ ပဥၥင္းဖ႐ို႕ေရ သွ်စ္ပါးသီလ၊ တစ္နည္းအားျဖင့္ ဥပုသ္သီလ ယူတတ္ကတ္ပါေရ။ ယင္းအခ်ိန္မွာ ၀တ္ျဖဴ စင္ၾကယ္နန္႔ အလွဴပီးတတ္ကတ္ပါေရ။
ေအဓလိတိေရ အဂုအခါ ကြက္က်ားကြက္က်ား ေလာက္ရာဟိပါယာ။ အခ်ဳိ႔နီရာမွာ ကြယ္ေပ်ာက္လားခ လီပါ ယာ။
အဂုအခါ အလွဴအတန္းျပဳကတ္ေတအခါ ဥပုသ္သီလေစာင့္ကတ္ေတအခါ ၀တ္စားဆင္ယင္မွဳ ေျပာင္းလား ပါေရ။ မ်ားကာသားက ေအာက္ပိုင္းက သၿပီသီးမွည့္ေရာင္ အထက္ပိုင္းက အျဖဴေရာင္၊ ကိုယ္တင္ တံဘက္ ကေတာ့ေက လက္တစ္၀ါးစာ သၿပီသီးမွည့္ေရာင္ အ၀တ္စတစ္စကို ညာဘက္ လက္က တီး ေအာက္က ေက်ာ့ပနာ ဘယ္ဘက္ ပက္ခံုးထက္မွာ စလြယ္သိုင္းတင္လို႔ တိြကတ္ ရပါေရ။ ေအအဆင္ကို ေယာဂီ၀တ္စံု လို႔ ေခၚကတ္စြာ တိြရပါေရ။
တရားဓမၼ အားထုတ္သူတိ၀တ္ေတ "ေယာဂ" သဒၵါက်င့္ျခင္းက လာစြာပါ။ ေယာဂီဆိုစြာ "က်င့္ႀကံသူ"လို႔ အဓိပၸါယ္ ပါခ်င့္။ ေယာဂီ၀တ္စံုလို႔ ဇာတရားရိပ္သာက သတ္မွတ္ပီးလိုက္စြာလည္း မဆိုႏိုင္ပါ။
ေယာဂီ၀တ္စံုလို႔ သတ္မွတ္စြာက "ေဇာ္ဂ်ီ"၀တ္စံုကို မွီၿပီး ျဖစ္လာစြာလို႔ ယူဆမိပါေရ။ "ေဇာ္ဂ်ီ"၀တ္စံုကို တိြကတ္ရစြာက အထက္ေအာက္ အနီပ်က္ ၀တ္စံု၀တ္လို႔ တိြကတ္ရပါေရ။ ယင္းေဇာ္ဂ်ီ၀တ္စံုကို မွီၿပီးေက ေယာဂီ၀တ္စံုသတ္မွတ္လိုက္စြာလာလို႔ ယူဆမိပါေရ။ "ေယာဂီ"နန္႔ "ေဇာ္ဂ်ီ"ေရ အသံနီးစပ္ေတ အနက္ တူပုဒ္ပင္ ျဖစ္ပါေရ။
ေယာဂီ၀တ္စံုေရ ဗုဒၶဘာသာ အခမ္းအနားတိမွာ ၀တ္ကတ္၊ ဆင္ကတ္ေတ ၀တ္စံုအျဖစ္ ႏွစ္ေပါင္းသံုးဆယ္ မ်ားေက ေလးဆယ္အတြင္းေလာက္မွာ ေပၚလာေရ၀တ္စံုလို႔ ထင္ပါေရ။
ေအ၀တ္စံုေရ ႐ိုးအရွိဘက္က တစတစ ရိုးအေနာက္ကို ေရာက္လာလတ္ပါရ။ ေယအခါမွာ မိမိ႐ို႕ ရခိုင္ဘက္ မွာ ဗုဒၶဘာသာ အခမ္းအနားမွာ ၀တ္စားဆင္ယင္ကတ္ေတ ျဗဟၼစာရီ ၀တ္စံုေရ ေဘးကိုဖယ္ပီး လိုက္ရစြာ လို႔ ဆိုႏိုင္ေမထင္ပါေရ။
ဘာသာေရးအခမ္းအနားမွာ ၀တ္ျဖဴစင္ၾကယ္ ၀တ္ျခင္းေရ ရခိုင္႐ိုးရာ ၀တ္စားဆင္ယင္ မွဳ ျဖစ္ေတ။ အထက္ အျဖဴ၊ ေအာက္အနီပ်က္ (သၿပီသီးမွည့္ေရာင္) ၀တ္စံုေရ သူမ်ားပါးက ကူးစက္လာေရ ၀တ္စားဆင္ယင္မွဳ ျဖစ္ေတလို႔ ဆိုခ်င္ပါေရ။
၀တ္ျဖဴစင္ၾကယ္၀တ္ေတဓလိဟိေရ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံကိုျပပါဆိုေက သီရိလကၤာကို ျပရပါလိမ့္ေမ။ သီရိ လကၤာ ႏိုင္ငံနန္႔ ပတ္သက္ၿပီးေက မိမိ ေလ့လာမိစြာတစ္ခုကို အေၾကာင္းတိုက္ဆိုင္လို႔ တင္ျပလားပါေမ။ မိမိ႐ို႕ ႏိုင္ငံက ေကာင္း အတုယူစရာ ေကာင္းေရ ဓလိတစ္ခုလို႔ေျပာေက မမွားႏိုင္ပါ။
သီရိလကၤာႏိုင္ငံမွာ တနဂၤႏီြေက်ာင္း (Sunday School) ဆိုစြာ ဟိပါေရလတ္။ တနဂၤႏီြနိတိုင္း ဗုဒၶ၀င္၊ သမုိင္း၊ ယဥ္ေက်းမွဳတိကို သင္ပီးေရ ေက်ာင္းလို႔ဆိုႏိုင္ပါေရ။ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရ ကိုယ္တိုင္က ပညာေရး စနစ္ကို သတ္မွတ္ပီးပနာ စည္းကမ္းဥပေဒနန္႔အညီ ဖြင့္လွစ္ထားေရ ေက်ာင္းပင္ျဖစ္ေတလို႔ ဆိုပါေရ။
ဆန္းေဒးစကူးလ္မွာ အတန္း ၁၃-တန္း ခြဲထားပါေရလတ္။ အစိုးရေက်ာင္းက သူငယ္တန္းေရ ဆန္းေဒး စကူးလ္မွာ သူငယ္တန္းလို႔ ဆိုပါေရ။ ၁-တန္းမွ ၁၀-တန္း၊ ေနာက္ဆံုးအဆင့္က အဆင့္-၁၊ အဆင့္-၂ ဆိုၿပီး ေက သတ္မွတ္ပါေရလတ္။
ျပ႒ာန္းခေရစာတိက ၅၅၀-ဇာတ္ေတာ္၊ ဓမၼပဒက်မ္းလာ ဘုရားလက္ထက္က အျဖစ္အပ်က္၊ ပါရမီ ၁၀-ပါး၊ ပုညကရိက ၁၀-ပါး ဘုရားျဖစ္ေတာ္စဥ္၊ ပရိတ္ႀကီးပါဠိနန္႔ အဓိပၸါယ္၊ အဘိဓမၼာသေဘာ အဓိပၸါယ္၊ သုတၱ နိပါတ္ပါဠိလာ မွတ္သားဖြယ္ရာတိ၊ သီရိလကၤာသမိုင္း၊ ဗုဒၶဘာသာနန္႔ ပတ္သတ္ေတ ရွိေဟာင္း ယဥ္ေက်း မွဳ ဗိသုကာအေၾကာင္း၊ ရွိဘုရင္တိ၏ ေအာင္ပြဲ၊ စစ္သူႀကီးတိ၏ အစြမ္းသတိၱ အစဟိေရ ရာဇ၀င္၊ ေထရ၀ါဒ နန္႔ မဟာယာန ကြဲျပားပံု႐ို႕ကို သူ႔ဆိုင္ရာဆိုင္ရာ အတန္းတိမွာ ျပ႒ာန္းသင္ၾကားစီေရလို႔ ဆိုပါေရ။ ဆန္းေဒး စကူးလ္ စာေမးပြဲကို ဒီဇင္ဘာ ပထမပတ္မွာ က်င္းပတတ္ပါေရလတ္။
ဆန္းေဒးစကူးလ္ ေအာင္လ္မွတ္ေရ အစုိးရေက်ာင္းက ေအာင္လက္မွတ္ပိုင္ အေရးႀကီးပါေရလတ္။ အစုိးရ အလုပ္၀င္ရာမွာျဖစ္ျဖစ္၊ ကုမၸဏီအလုပ္ ၀င္ရာမွာျဖစ္ျဖစ္ ဆန္းေဒးစကူးလ္ ေအာင္လက္မွတ္ပါမွ အလုပ္ ခန္႔ေရ အထိ အေရးပါေရ ဆိုပါေရ။ ေကာင္းႀကီး အားရစရာေကာင္းေရ အလိအထလို႔ ဆိုခ်င္ပါေရ။
ဆန္းေဒးစကူးလ္ ေက်ာင္းသူ/ေက်ာင္းသားတိေရ တနဂၤေႏြေရာက္ေက မိုးထ (၇)နာရီကစၿပီး ေက်ာင္းကို လာရပါေရလတ္။ ၀တ္စားဆင္ယင္ပံုကို အထူးေျပာခ်င္ပါေရ။
ဆန္းေဒးစကူးလ္ လာတက္ေတ ေက်ာင္းသူ/ေက်ာင္းသားတိုင္း ေၾကာင္ေၾကာင္က်ားက်ား ေခတ္ဆန္ေရ ၀တ္စားဆင္ယင္မွဳကို လံုး၀ မ၀တ္ကတ္ရလို႔ ဆိုပါေရ။
ေက်ာင္း၀တ္စံုကိုလည္း တေျပးညီ သတ္မွတ္ထားပါေရလတ္။ အထက္ေအာက္ အျဖဴကို ႐ိုးရာဓလိအတိုင္း ၀တ္ဆင္ကတ္ရပါေရလတ္။ ႏိုင္ငံေတာ္က ဆန္းေဒးစကူးလ္ ၀တ္စံုဆိုၿပီးေက သတ္မွတ္ပီးထားပါေရလတ္။
ေယာက်္ားေခ်တိမွာ လိုင္ခံေကာ္လာမပါေရ ကတံုး၊ လက္ရွည္ အက်ၤီအျဖဴနန္႔ ဒေယာ(ခေယာက္) အျဖဴကို ၀တ္ရပါေရ။ မိန္းမေသွ်တိမွာ ဆာရီအျဖဴ ၀တ္စံုကို ၀တ္ရပါေရလတ္။ ေအကစစြာေရ အျခားဘာသာေရး အခမ္းအား႐ို႕မွာလည္း အျဖဴ၀တ္ကတ္ေတလို႔ သိရပါေရ။
ေယနန္႔ မိမိ႐ို႕ ရခိုင္တိေရ ဥပုသ္သီလ ေစာင့္ေရအခါ ေယာက်္ား၊ မိန္းမ ႏွစ္မ်ဳိးလံုး အ၀တ္ျဖဴစင္ၾကယ္ကို ၀တ္စြာေရ ကိုယ့္လူမ်ဳိး တစ္မ်ဳိး၏ ႐ိုးရာအမီြ ယဥ္ေက်းမွဳျဖစ္ပါေရ။ ေအဓလိေရ အဂုအခါ သီြးေပါင္ က်ေရေရာဂါ ခံစားနီရပါယာကာလို႔ သတိျပဳသင့္ပါေရ။
ေခတ္နန္႔အမီ လိုက္ကတ္ရဖို႔ဆိုေရ နီရာမွာ အ၀တ္အစားကို ဆိုလိုစြာမဟုတ္ပါ။ အေတြးအျမင္၊ အတတ္ အသိတိရာ ေခတ္မီဖို႔ လုိပါေရ။ အဂုကေတာ့ လူႀကီးပိုင္းတိက ႐ိုးရာ၀တ္ဆင္မွဳကနီ လႊဲဖယ္ပနာ သူမ်ား ပါးက လာေရ ၀တ္စံုကို ၀တ္နီကတ္ပါယာ။ အေခ်တိအပိုင္းမွာလည္း ဗုဒၶဘာသာလို႔ ဆိုရဖို႔ပင္ ခက္ခက္ပါ ယာ။ မဖြယ္မရာ ၀တ္စံုတိ ၀တ္ပနာ ဘုရားေက်ာင္းကန္တိကို ၀င္ထြက္လာနီကတ္စြာ တိြနီကတ္ရစြာ စိတ္မခ်မ္းၿမိစရာပါယာ။
ၿမိဳ႕သား၊ ကၽြန္းသားမ႐ီြး တေျပးညီစြာ ေက်ာင္းကန္ထဲကို ေဘာင္းဘီ၀တ္၊ စကတ္တိုတိုတိနန္႔ ျမင္နီကတ္ရ ၾကားနီကတ္ရစြာတိေရ ရခိုင္အမ်ဳိးသားတိအတြက္ အေပါင္းလကၡဏာလာ၊ အႏုတ္ လကၡဏာလာလို႔ တစ္ ခ်က္ေလာက္ တြက္ၾကည့္ဖို႔ ေျပာခ်င္ပါေရ။
ေရာဂါ မရင့္က်က္သီးခင္ သီရိလကၤာႏိုင္ငံမွာပိုင္ ဆန္းေဒးစကူးလ္တိ ေပၚေပါက္ဖုိ႔ လိုအပ္နီပါေရ။ ဘုန္းႀကီး ေက်ာင္းတိကေတာ့ ဟိပါေရ။ အစုိးရျပ႒ာန္းစာတိက ဖိနီေရ အတြက္ ဗုဒၶဘာသာ အဆံုး အမက ေရာက္ဟိ မွဳ အားနည္းေရလို႔ ထင္ပါေရ။ သီရိလကၤာႏိုင္ငံမွာပိုင္ အစုိးရကပါ ပူးေပါင္း ပါ၀င္ၿပီးေက ႐ိုးရာ ၀တ္စံုကအစ သတ္မွတ္ပီးကတ္ဖို႔ဆိုေက လက္ဟိ ျမင္တိြနီရေရ မဖြယ္မရာ ၀တ္စားဆင္ယင္မွဳေရ တစ္စံုတစ္ရာ က်ဆင္း လားေမလို႔ ထင္ပါေရ။
ယင္းမ်ဳိးမဟုတ္ေတာင္မွ သာသာေရးအခမ္းအနားတိမွာ သတ္မွတ္၀တ္စံုနန္႔ ၀တ္ေတ အလိအထေခ်တစ္ခု ရွင္သန္လာဖို႔ဆိုေက ပိုေကာင္းပါဖို႔။
မိမိ႐ို႕ ရခိုင္လူမ်ဳိး႐ို႕မွာ မူလက ဘုရားေက်ာင္းကန္လားေက ၀တ္စားဆင္ယင္မွဳေရ သူေတာ္စင္တိ ၀တ္ ကတ္ ေတ အျဖဴဆင္တိျဖစ္ေတ ဆိုစြာကိုလည္း မမိအပ္စီခ်င္လို႔ ေျပာပါရစီ။
သာစြေလ...။
ၿငိမ္းခ်မ္းဦးဖ
ေအာင္တံခြန္ ၀ံသရကိၡတမဂၢဇင္း အတြဲ(၅)၊ အမွတ္(၂)မွ-
No comments:
Post a Comment