ရင္တင္ပြဲမဂၤလာ

ရင္တင္ပြဲမဂၤလာ ။    ။ဆိုသည္မွာ အသက္(၁၃)ႏွစ္အ႐ြယ္ အမ်ဳိးသမီးငယ္မ်ားသည္ ခါးထဘီမွ "ရင္လႊမ္း ထဘီ" ၀တ္ဆင္ရေသာပြဲ က်င္းပေပးျခင္းကို ေခၚဆိုျခင္းျဖစ္ပါသည္။

ရင္လႊမ္းထဘီ ။    ။ဆိုသည္မွာ ထဘီ၏ အထက္ဆင့္တြင္ အျခားအေရာင္တစ္မ်ဳိးမ်ဳိးျဖင့္ အမ်ဳိးသမီးငယ္၏ ရင္သား(ႏို႔)ကို ဖံုးလႊမ္းရန္အတြက္ ထပ္ဆင့္တင္ထားေသာ ထဘီကို ေခၚျခင္းျဖစ္သည္။

ထဘီ၏ အထက္ဆင့္တြင္ အျခားအေရာင္ တစ္မ်ဳိးမ်ဳိးျဖင့္ ထပ္ဆင့္တင္ထားေသာ အရာကို (ႏို႔ဖံုးအုပ္) ဟု ေ႐ွးက ေခၚဆိုၾကသည္။ ေနာက္ပိုင္းတြင္ ယင္း(ႏို႔ဖံုးအုပ္) ေ၀ါဟာရကုိ (နဖအုပ္)ဟူ၍ ေခၚဆို လာၾကျပန္ သည္။ ဤ၌ (ႏို႔ဖံုးအုပ္)ဆိုသည္မွာ (အတၱသဒၵါ - Phoneme) ျဖစ္ၿပီး (နဖအုပ္) ဆိုသည္မွာ (၀ါစသဒၵါ - Phonetic)သာ ျဖစ္သည္။

ေဂါရီအ႐ြယ္ ။    ။ ေဂါရီအ႐ြယ္ဆိုသည္မွာ အသက္(၈)ႏွစ္႐ွိေသာ အမ်ဳိးသမီးငယ္ကို ေခၚဆိုျခင္းျဖစ္သည္။ "ေဂါရီ အ႐ြယ္ ေရာက္ခါစ ခါးထဘီ တင္ခါစ"ဟူ၍ ရခိုင္သွ်ိန္ဒိုင္ အကသီျခင္းတြင္ ဆိုထားသည္။ ေ႐ွးေခတ္ ရခုိင္မိန္းကေလးမ်ားသည္ ေဂါရီအ႐ြယ္ အသက္(၈)ႏွစ္မွ စ၍ ခါးထဘီ ၀တ္ဆင္ၾကသည္ဟု ဆိုလုိဟန္ရွိ၏။

ခိဋၬဒသကအ႐ြယ္။    ။ ခိဋၬဒသကအ႐ြယ္ ဆိုသည္မွာ အသက္ (၁၀)ႏွစ္ရွိေသာ အ႐ြယ္ကို ေခၚသည္။ ျမဴးထူး ေပ်ာ္ပါး ကစားခုန္စားမွဳကို ခံုမင္ေသာ အ႐ြယ္ျဖစ္သည္။ ၎ကို (ခိဋၬဒသက) ဟူ၍လည္း ေခၚသည္။ ႏုပ်ဳိ ေသာ အသက္(၁၀)ႏွစ္ အ႐ြယ္ ျဖစ္သည္။

ကုမာရီအ႐ြယ္။    ။ ကုမာရီအ႐ြယ္ဆိုသည္မွာ အသက္ (၁၃)ႏွစ္ရွိေသာ အမ်ဳိးသမီးငယ္ကို ေခၚသည္။ မုနိသုတၱံ တစ္ခုျဖစ္ေသာ (ေပသကာရ၀ိတာ ၀တၳဳ)တြင္ အသက္(၁၃)ႏွစ္ အ႐ြယ္ရွိေသာ ရက္ကန္းသည္၏ သမီးငယ္ကို ဗုဒၶျမတ္စြာက "ကိံအာဂစၧတိ ကုမာရီေက"ဟု ဆိုခ့ဲသည္။ ယင္းေၾကာင့္ အသက္(၁၃)ႏွစ္ရွိေသာ အမ်ဳးိသမီးငယ္မ်ားမွာ ကုမာရီမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။

ေ႐ႊရင္သိမ္းသစ္- ဆယ့္သံုးႏွစ္ ။    ။ "ေတာင္ညာမေဟေသြး၊ ႏွစ္ပါးေမာင္ႏွံစံု၊ ဘန္ုးရိပ္လွံဳသည္၊ ပဒံုၾကာနံ႔ ေမႊး၏။ ခ်စ္ေၾကြးမတင္ခင္၊ ဆယ့္သံုးႏွစ္၀ယ္၊ ငယ္႐ြယ္တုန္းကပင္တည္း၊ ဘနတ္သွ်င္ ေလာင္းဘုရား၊ ျခား စမ္းမကြာ၊ ရင္းခ်ာ ေမာင္ႏွစ္ပါးကို၊ ေပးျမားစုလ်ားတင္၊ လက္ထပ္ ေရသြန္း၊ ဆယ့္ႏွစ္ခန္းမူ၊ ထူးဆန္းသဘင္ ဆင္၍၊ ခ်စ္ႀကိဳးမွ်င္ ေခြရစ္ဖတ္၊ နရ၀တ္စီ၊ သဘီအိမ္ေ႐ွ႕နတ္ႏွင့္" (ေစာျပည့္ညိဳ ရတု)

အသက္ (၁၃)ႏွစ္အ႐ြယ္ အမ်ဳးိသမီးငယ္မ်ားသည္ အပ်ဳိရည္ အပ်ဳိေသြး ၀င္ေရာက္လာေသာ အခ်ိန္ျဖစ္ သည္။ မိန္းမတို႔၏ အဂၤါလကၡဏာမ်ား ဖြ႔ံၿဖိဳးလာေသာ အခ်ိန္ ျဖစ္သည္။ မိန္းမတို႔၏ ရင္သား ဖြံ႔ၿဖိဳးလာေသာ ေၾကာင့္ ခါးထဘီ၀တ္ဆင္ျခင္းမွ ရင္လႊမ္းထဘီ ၀တ္ဆင္မွဳကို ျပဳလာၾကရေပသည္။ ဤသည္ကိုပင္ "ေ႐ႊရင္ သိမ္းသစ္" ဟူ၍ ဆိုၾကျခင္းျဖစ္သည္။

ေစာျပည့္ညိဳ၏ ရတုတြင္ "ခ်စ္ေၾကြးမတင္ခင္၊ ဆယ့္သံုးႏွစ္၀ယ္၊ ငယ္႐ြယ္တုန္းကပင္တည္း၊ ဘနတ္ သွ်င္ ေလာင္းဘုရား၊ ျခား၀မ္းမကြာ၊ ရင္းခ်ာ ေမာင္ႏွစ္ပါးကို၊ ေပးျမားစုလ်ားတင္" ဟု ေဖာ္ျပ ထားသည္။ ေ႐ွး ေခတ္ ေ႐ွးအခါက အသက္(၁၃)ႏွစ္အ႐ြယ္ အမ်ဳိးသမီးငယ္မ်ားသည္ လက္ထပ္ႏိုင္ခြင့္ ရွိသည္။

"အကၽြန္႔အ႐ြယ္၊ သေျပခက္မို႔၊ ပင္လယ္ကူးဖုိ႔ တတ္ပါတယ္"ဟု ဆိုၾကရတြင္ သေျပခ်က္ဆိုသည္မွာ (သ=၆၊ ပ=၅၊ ခ=၂) ျဖစ္ေပရာ ယင္းဂဏါန္းမ်ားကို ေပါင္းလွ်င္ (၆+၅+၂=၁၃) ႏွစ္ ျဖစ္သည္။ ယင္းေၾကာင့္ အသက္(၁၃)ႏွစ္႐ြယ္ အမ်ဳိးသမီးငယ္မ်ားကို "ေ႐ႊရင္သိမ္းသစ္" ဟူ၍ လည္းေကာင္း၊ "သေျပခက္" ဟူ၍ လည္းေကာင္း၊ "အပ်ဳိမဒမ္း - အပ်ဳိျဖန္း" ဟူ၍ လည္းေကာင္း ေ႐ွးလူတို႔ ေခၚေ၀ၚသမုတ္ ၾကျခင္းျဖစ္သည္။

ရင္တင္ပြဲမဂၤလာ ။    ။ ေ႐ွးေခတ္ အမ်ဳိးသမီးမ်ား ၀တ္ဆင္ၾကေသာ ထဘီသည္ ယခုေခတ္ အမ်ဳိးသမီးမ်ား တို႔ ၀တ္ဆင္ေနၾကေသာ လံုးကြင္း ထဘီမ်ဳိး မဟုတ္ၾကေပ။ ခါးတြင္ပတ္လ်က္ ၀တ္ရေသာ ပတ္၀ိုင္း ထဘီမ်ဳိး သာ ျဖစ္သည္။ ယခုေခတ္ အမ်ဳိးသမီးမ်ား ၀တ္ဆင္ေနၾကေသာ ေဘာ္ဒလီ (Bodice)ေခၚသည့္ ရင္ဖံုးအကၤ်ီ လည္း မရွိေပ။

ယင္းေၾကာင့္ မိဘမ်ားသည္  မိမိတို႔၏ သမီးငယ္ အသက္(၁၃)ႏွစ္ ျဖစ္လာေသာအခါ မိမိတို႔၏ ရပ္႐ြာမွ အပ်ဳိမမ်ားကို မိမိတို႔အိမ္သို႔ ဖိတ္ၾကားေခၚယူလ်က္ မိမိတို႔ တတ္ႏိုင္သေလာက္ အေကၽြးအေမြးကို စီမံကာ မိမိတို႔၏ သမီးငယ္အား "ရင္လႊမ္းထဘီ" ၀တ္ဆင္ပြဲကို မဂၤလာတစ္ခု အေနျဖင့္ ဆင္ယင္ က်င္းပေပး ရျခင္း ျဖစ္သည္။ ယင္းကိုပင္ "ရင္တင္မဂၤလာပြဲ"ဟု ေခၚျခင္းျဖစ္သည္။ ရင္လႊမ္းထဘီကို ၀တ္ဆင္ေသာအခါ ခါး ႀကိဳးကို စည္းေႏွာင္ရသည္။ ခါးႀကိဳးမွာ မိမိတို႔ တတ္ႏိုင္သေလာက္ ရတနာမ်ားကို တပ္ဆင္ေပးၾကသည္။ ယင္းေနာက္မွ အေပၚဖံုးအကၤ်ီ (ထိုင္မသိမ္း)ကို ၀တ္ဆင္ရသည္။ ဤသို႔ ျပဳလုပ္ေပးျခင္းမွာ မိဘတို႔သည္ ငါတို႔၏ သမီးငယ္မွာ အပ်ဳိျဖစ္ၿပီဟု အပ်ဳိဇာတ္သို႔ သြင္းျခင္းျဖစ္သည္။

ဤက့ဲသို႔ အသက္(၁၃)ႏွစ္႐ြယ္ အမ်ဳိးသမီးငယ္မ်ားကုိ ရင္တင္မဂၤလာပြဲ က်င္းပျပဳလုပ္ခ့ဲေၾကာင္း အေၾကာင္း အရာကို လြန္ခ့ဲေသာ (၁၉၆၀)ခုႏွစ္တြင္ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕နယ္ သံ႐ွင္ျပင္ေက်း႐ြာမွ ၿဗိတိသွ်လက္ထက္ တိုက္ နယ္သူႀကီး ေျမးျဖစ္သူ ဘႀကီးဦးေမာင္တုတ္ ေျပာျပလို႔ သိခ့ဲရေပသည္။ ထိုအခ်ိန္က ဘႀကီး ဦးေမာင္တုတ္ မွာ အသက္(၇၀) ရွိေနၿပီး ျဖစ္သည္။ ဘႀကီး ဦးေမာင္တုတ္၏ အဆိုအရ သူတို႔၏ အေဘာင္မတို႔ ျပဳလုပ္ ခ့ဲရေၾကာင္း ဆိုသည္။ ယင္းေၾကာင့္ ဤရင္တင္မဂၤလာပြဲမ်ဳိးကုိ ခရစ္ႏွစ္ (၁၉၀၀) မတိုင္မီ ရခိုင္ေဒသ ေက်း ႐ြာတခ်ဳိ႕တြင္ က်င္းပေနေသးေၾကာင္း ျဖစ္ႏိုင္ပါသည္။

No comments:

Post a Comment