စာေရးသူ ဘဂၤလီအေရးေတြးေနစဥ္မွာ ကၽြန္ေတာ့္အေဖ၏ အစ္ကိုျဖစ္သူ ဦးေ႐ႊလွေအာင္တစ္ေယာက္ ကၽြန္ေတာ့္အိမ္ကို လာေနေနသည္ကို ျမင္ေနပါသည္။ ဘႀကီးမွာ အေပၚအျဖဴ၊ ေအာက္အျဖဴ ၀တ္ဆင္ ထားသည္။ လက္တစ္ဖက္မွာ စိတ္ပုတီးကိုကိုင္လ်က္ အသက္က (၆၄) ေက်ာ္ၿပီမို႔ တဖက္က ေတာင္ေ၀ွး တစ္ေခ်ာင္းကိုကိုင္ကာ တေ႐ြ႔ေ႐ြ႔လာေနသည္ကို ကၽြန္ေတာ္ျမင္ေနရသည္။ ကၽြန္ေတာ္၏ အိမ္ၿခံ၀င္းထဲသို႔ ဘႀကီး၀င္မည္အလုပ္ ငက်ားဟုေခၚေသာ ေခြးထီးက မဲမဟုေခၚေသာ ေခြးမကို ဂဲဂဲဟူေသာ အသံႏွင့္အတူ ရန္မူမည္လုပ္ေသးသည္။ မဲမဟုေခၚေသာ ေခြးမမွာ ကိန္ကိန္ဟူေသာ အသံႏွင့္အတူ ေျမႀကီးေပၚသို႔ လွဲခ် လိုက္ၿပီး ေအာ္သံမဆံုးေတာ့ၿပီ။ မဲမသည္ မာယာမ်ားေၾကာင္း၊ ေအာ္သံသည္ ဆယ္မိနစ္ခန္႔ ဆက္တိုက္ ေအာ္တတ္ေၾကာင္းကို အိမ္နီးနားခ်င္းမ်ားက သိႏွင့္ေနၿပီးသားမို႔ မဲမေအာ္သည္ကို မည္သူကမွ် ဂ႐ုမမူ သတိမထားၾကသည္မွာ ၾကာခ့ဲေလၿပီ။ မာန္ဖီေနေသာ ငက်ားႏွင့္ ပက္လက္လန္ေနေသာ မဲမကို ဘႀကီး ျမင္လိုက္ရာ ၾကင္နာတတ္ေသာ၊ က႐ုဏာႀကီးမားေသာ၊ တရားမွ်တသည့္ စိတ္႐ွိေသာ ကၽြန္ေတာ္၏ဘႀကီး မွာ မာန္ဖီေနာေသာ ငက်ား၏ေက်ာျပင္ကို ပါလာေသာ ေတာင္ေ၀ွးျဖင့္ ေဆာ္လိုက္ပါေတာ့သည္။ ငက်ား သည္ ကိန္ကိန္ဟူေသာ အသံကို လံုး၀မထြက္ေအာင္ အံခဲထားသည္ဟု ထင္သည္။ ဘာမွ ေအာ္ျမည္ျခင္း မ႐ွိ။ ကၽြန္ေတာ္၏ဘႀကီးသည္ ပါလာေသာ ကိတ္မုန္႔ငယ္တစ္လံုးကို ၾကင္နာစြာျဖင့္ မဲမေ႐ွ႔သို႔ ခ်ေကၽြးလိုက္ ေသးသည္။ မဲမမွာ ကိတ္မုန္႔ကို စားေနသည့္ၾကားမွပင္ ကိန္ဟူေသာ အသံကုိဆြဲၿပီး ေအာ္ျပထားေသး သည္။ ဘႀကီးက က်ေနာ့ကိုလွမ္းၿပီး မင္းတို႔ ဒီငက်ားကို လႊင့္ပစ္လိုက္ပါလား အိမ္မွာမထားနဲ႔ စသည္ျဖင့္ က႐ုဏာေဒါသျဖင့္ ေအာ္ေသးသည္။ ဘႀကီးသည္ သူ႔အနီးသို႔ေရာက္လာေသာ ကၽြန္ေတာ္၏သမီးႀကီးႏွင့္ သားငယ္တို႔ျဖင့္ ေပ်ာ္႐ႊင္စြာ ကြပ္ပ်စ္ေပၚတြင္ စကားေျပာဆိုေနၾကသည္ကို ကၽြန္ေတာ္ ျမင္ေနရပါသည္။ ၾကင္နာတတ္ေသာ ဘႀကီး၊ က႐ုဏာႀကီးေသာ ဘႀကီး၏လုပ္ရပ္သည္ မွန္၏ေလာ၊ မွား၏ေလာ ကၽြန္ေတာ္ ေမးေနမိသည္။ မဲမအမည္႐ွိ ေခြးမ၏စ႐ိုက္ အက်င့္အေလ့အထကို ေသခ်ာ ဂဃနဏ မေလ့လာဘဲႏွင့္ မဲမ ၏ ျပင္ပအမူအရာဟန္ပန္ကို ၾကည့္ၿပီး ဘႀကီးအလြယ္တကူဆံုးူျဖတ္ေလသလား။ ငက်ားအမည္႐ွိ ေခြး၏ စ႐ိုက္ကို ကၽြႏ္ေတာ္ႏွင့္အတူ ကၽြန္ေတာ္၏အိမ္နီးခ်င္းမ်ားက သိေနၾကသည္။ ငက်ားသည္ စည္းကမ္းႀကီး သည္။ ကၽြန္ေတာ္၏ ၿခံျပင္ထဲသို႔ ေန႔လည္ဖက္ တစိမ္းမ်ား၀င္လွ်င္ ၾကည့္ေနသည္။ မေဟာင္ေပ။ စုတ္ျပတ္ သတ္ေနၿပီး ပလပ္စတစ္အစုတ္၊ ဖိနပ္အစုတ္ေကာက္ေနေသာ ကုလားကေလးမ်ားလာလွ်င္ ေဟာင္သည္။ ည(၇)နာရီေက်ာ္ လူလံုးမကြဲေသာ ေမွာင္ရီပ်ဳိးစအခ်ိန္ဆိုလွ်င္ေတာ့ အိမ္သားမွအပ အိမ္နီးခ်င္းမ်ားကို လည္း ေဟာင္ပါေတာ့သည္။ သူ၏တာ၀န္ကို သူေက်ပြန္စြာ ထမ္းေဆာင္သည္ကို အိမ္နီးနားခ်င္းမ်ားက သိသည္။ အမွဳိက္ပံုေတြ၊ အိမ္ႀကိဳ၊ အိမ္ၾကားေတြမွာ စားဖတ္ ေသာက္ဖတ္လိုက္မ႐ွာ။ မဲမမွာမူ မည္မွ်စားရ သည္ျဖစ္ေစ၊ အမွဳိက္ပံု၊ အိမ္ႀကိဳ၊ အိမ္ၾကားမက်န္ လိုက္လံ႐ွာေဖြေနသည္။ ေခြးဆိုေသာ သတၱ၀ါခ်င္း တူေသာ္လည္း တစ္ေကာင္ႏွင့္တစ္ေကာင္ ဗီဇအတြင္း သ႑ာန္မတူညီၾကေသာအခါ ငက်ားလည္း မဲမႏွင့္ တန္းတူရည္တူ ဆက္ဆံျခင္းကို မခံခ်င္သလို ျဖစ္ေနသလားဟု ေတြးေနမိသည္။
ကၽြန္ေတာ္သည္ ၁၉၈၁ ခုႏွစ္ေလာက္မွာ စစ္ေတြ အ.ထ.က(၂)တြင္ ၁၀ တန္းပညာကို လာသင္ေသာ ေတာသားေလးတစ္ေယာက္ျဖစ္သည္။ စစ္ေတြၿမိဳ႕တြင္ ညေစ်းဟုေခၚေသာ လမ္းမႀကီးတစ္ေလွ်ာက္ တ႐ုတ္စားေသာက္ဆိုင္မ်ားႏွင့္ စည္ကားလ်က္႐ွိသည္။ ညေန(၈)နာရီေလာက္ဆိုလွ်င္ ေရတပ္မွ အရာ ႐ွိမ်ား၊ စစ္တပ္အရာ႐ွိမ်ား၊ ဌာနဆိုင္ရာလူႀကီးမ်ား၊ ကုန္သည္လူတန္းစားမ်ား၊ သူ႔၀ိုင္းႏွင့္သူ စားၾကေသာက္ ၾကျဖင့္ စည္ကားလွေပသည္။ ၁၉၈၄-ခုႏွစ္၊ စစ္ေတြေကာလိပ္ကို ကၽြန္ေတာ္ေရာက္႐ွိၿပီးေနာက္ပိုင္း ညေစ်းတန္းတြင္ စားေသာက္ဆိုင္မ်ား၊ ေပ်ာက္ကြယ္စၿပဳေနေလၿပီ။ ၂၀၀၉-ခုႏွစ္၊ ယခုအခါ တ႐ုတ္ စားေသာက္ဆိုင္မ်ား လံုး၀ ကင္းစင္လ်က္႐ွိေနေလၿပီ။ ဤသို႔ျဖစ္ရျခင္းမွာ စီးပြား႐ွာေသာ တ႐ုတ္လူမ်ဳိးတို႔ သည္ စီးပြားမျဖစ္ေသာ ဤညေစ်းမွထြက္ခြာၿပီး စီးပြားျဖစ္ေသာ ေနရာေဒသသို႔ ေျပာင္းေ႐ႊ႔သြားၾကသည္။ စားေသာက္ဆိုင္ဘ၀မွေန၍ စီးပြားျဖစ္ေသာ စတိုးဆုိင္ႀကီးဘ၀သုိ႔ တက္လွမ္းသြားၾကသည္။ တ႐ုတ္လူမ်ဳိး တုိ႔၏ ေနထိုင္၊ ေျပာဆိုပံုမ်ား ခံယူခ်က္ထားပံုမ်ားမွာ မိမိေနရာေဒသတြင္း႐ွိ ေဒသခံမ်ားႏွင့္ျဖစ္ေစ၊ အုပ္ခ်ဳပ္သူအာဏာပိုင္မ်ားႏွင့္ျဖစ္ေစ၊ ျပႆနာမ႐ွိ။ ဧည့္သည္က ဧည့္သည္လိုေနတတ္လို႔ မဟုတ္ပါလား။
စစ္တေကာင္းသား ဘဂၤလီလူမ်ဳိးမ်ားမွာ ဧည့္သည္ျဖစ္ေနပါလ်က္ အဘယ္ေၾကာင့္ ဧည့္သည္လို မေနတတ္ ျဖစ္ရပါသနည္း။ ဤဘဂၤလီလူမ်ဳိးတို႔ ဗီဇသ႑ာန္သည္ ေကာင္း၏လား၊ မေကာင္း၏လား စဥ္းစားစရာ ျဖစ္လာသည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ကုလားေတြဟာ ဘဂၤလီမဟုတ္ "႐ိုဟင္ဂ်ာ"လူမ်ဳိး တိုင္းရင္းသားေတြပါဟု ငို၍တစ္မ်ဳိး၊ က၍တစ္ဖံု ေအာ္ေနၾကသည္ မဟုတ္ပါလား။ "ေတာင္ႀကီးၿမိဳ႕ စားၿမိန္ရိပ္သာ၌" ၁၉၆၁ ခု၊ ဇြန္လ (၈)ရပ္မွ ၁၉၆၁ ခု၊ ဇြန္လ (၁၆)ရက္ထိ က်င္းပေသာ "ျပည္နယ္ေပါင္းစံု ညီလာခံ"တြင္ ဘဂၤလီမ်ား ကို တက္ေရာက္ခြင့္ မျပဳခ့ဲၾကပါ။ ေနာက္တစ္ခါ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္၊ ေဖေဖာ္၀ါရီလ (၂၄)ရက္ ပထမေန႔ႏွင့္ မတ္လ (၁)ရက္ ဒုတိယေန႔၌ ထိုစဥ္က ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ ဦးႏုကိုယ္တိုင္ သဘာပတိအျဖစ္ ဦးစီးက်င္းပေသာ "အမ်ဳိးသားညီလာခံ"တြင္လည္း ဘဂၤလီကုလားမ်ားကို တက္ေရာက္ခါင့္ မျပဳခ့ဲၾကပါ။ ဤသည္မွာ ဘဂၤလီ မ်ားကို ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ တိုင္းရင္းသား လူမ်ဳိးမ်ားအျဖစ္ အသိအမွတ္ မျပဳၾကျခင္းပင္ျဖစ္သည္ မဟုတ္ပါလား။ ယခု ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရကို ျပည္ပႏိုင္ငံမ်ားက မသိခ်င္ေယာင္ေဆာင္ေနသည္ဟု ေျပာေနၾကသည္။
ကၽြန္ေတာ္ႏွင့္သိကၽြမ္းေသာ ဘဂၤလီလူမ်ဳိး "ကာလာမ်ာ"ေျပာေသာ စကားအခ်ဳိ႔ကို ကၽြန္ေတာ္တင္ျပရလွ်င္ ကာလာမ်ာက "ငါတို႔လူမ်ဳိးကို ကမာၻက မဟုတ္ဘူး၊ ငရဲျပည္ကေတာင္ မုန္းေနေတာ့မယ္ကြာ၊ ရခုိင္ျပည္ နယ္မွာ႐ွိတ့ဲ ကုလားေတြထက္ အဆီစား အသားစား ျပည္ပက ေရာက္လာတ့ဲကုလားေတြကိုက ေျပာခ်င္ ရာေျပာေနေတာ့ ဒီမွာက်န္တ့ဲကုလားေတြ ေသၿပီေပါ့ကြာ။ ငါတို႔လူမ်ဳိး မေနတတ္တာလဲပါတယ္။ ဧည့္သည္ ဆိုတာ ဧည့္သည္လို ေနရတယ္ကြ၊ စီးပြားလာ႐ွာရင္း ေရာက္႐ွိလာတ့ဲ ငါတို႔ အဖိုး၊ အဖီးေတြေၾကာင့္ ငါတို႔ ဒီမွာ ဆက္ၿပီးေနၾကတာ။ မိမိကိုယ္မိမိ ဧည့္သည္ဆိုတ့ဲ အသိေပ်ာက္သြားၾကတယ္။ အမွန္က ဧည့္သည္က ေမြးတ့ဲသားသမီးဟာ ဧည့္သည္ပဲ မဟုတ္လား။ အိမ္သားဘယ္လိုျဖစ္မလဲ။ အိမ္သားျဖစ္တယ္လို႔ ေျပာေန တာကိုက ျပႆနာ။ အိမ္႐ွင္တစ္ေယာက္အေနနဲ႔ ဧည့္သည္ကုိ အိမ္သားအျဖစ္ လက္ခံလိုက္ရင္ ဒီအိမ္ႀကီး ကိုလဲ သူပိုင္ဆိုင္ခ်င္လာမယ္ မဟုတ္လား။ ဒါဟာ ျပႆနာပဲ။ ငါတို႔ ဘဂၤလီလူမ်ဳိးဟာ အိမ္႐ွင္ကို ေက်ာ္ လႊားခ်င္တ့ဲစိတ္၊ အိမ္႐ွင္ကို ရန္မူခ်င္တ့ဲစိတ္၊ အိမ္ကိုပါ အပိုင္သိမ္းယူခ်င္တ့ဲစိတ္၊ အိမ္သားကိုပါ အုပ္ခ်ဳပ္ ခ်င္တ့ဲစိတ္၊ ဒီလိုလားမွဳေတြအားလံုးဟာ ဘဂၤလီလူမ်ဳိးကို ႏိုင္ငံတကာက အျမင္ကတ္ မုန္းတီး လာမည့္ အေျခခံအေၾကာင္းတစ္ရပ္ပါပဲ။ ဘဂၤလီလူမ်ဳိးတို႔၏ အတြင္းဗီဇသ႑ာန္ကို တစ္ေန႔ေန႔ တစ္ခ်ိန္ခ်ိန္မွာ တစ္ကမာၻလံုး သိလာၾကမွာပါ။ အဲဒီလို သိျမင္လာမည့္ေန႔ဟာ ဘယ္ေန႔ဘယ္ရက္ဆိုတာကို ငါလဲမသိတာ အမွန္။ သိလာၾကလိမ့္မယ္ဆိုတာတကိုေတာ့ ငါသိေနတယ္ကြာ။ ငါေျပာခ်င္တာကေတာ့ ငါတို႔ ဘဂၤလီ လူမ်ဳိးဟာ ဧည့္သည္မွန္ေသာ္လည္း ဧည့္သည္မမည္ (ဧည့္သည္ဟု မေခၚထိုက္သူ)"ဟု ကာလာမ်ာ တစ္ေယာက္ စာေရးသူကို ေျပာျပဖူးသည္။
ရခိုင္ျပည္နယ္အတြင္း ေနထိုင္ၾကေသာ ရခုိင္လူမ်ဳိးတို႔၏ ေနမွဳထုိင္မွဳ၊ စားမွဳတုိ႔ကို ၾကည့္ၾကပါစို႔။ သူတို႔ သည္ အဆင့္ျမင့္ျမင့္ တကယ္ေနၾကရပါရဲ႔လား။ ကမာၻ႔စီးပြားေရးကပ္ ႏွစ္စဥ္က်ေရာက္ေနေသာ မုန္တုိင္း ဒဏ္ကို ႀကံ႔ႀကံ႔ခံရင္း ဤေျမေပၚက ထြက္မသြားဘဲ ေနၾကျခင္းဟာ ဘုိးေဘးတို႔ ပိုင္ဆိုင္ရာ ဤေျမကို တြယ္ တာ၍ မဟုတ္ပါလား။ မည္သည့္ ႏိုင္ငံျခားအဖြဲ႔အစည္းကမွ ေဒသခံမ်ားအတြက္ လုပ္ေပးတာ မေတြ႔ရေသး ပါတကား။ ဤသို႔ေတြးေနစဥ္ စာေရးသူ အိမ္တစ္ဖက္မွ သီခ်င္းသံတစ္ပိုင္းတစ္စကို ၾကားလိုက္ရပါသည္။ စိုးစႏၵာထြန္းဆိုေသာ "မ်က္လံုးဖြင့္ၿပီး အိပ္ၾကည့္စမ္းပါ အခ်စ္ေရ"ဆိုေသာ သီခ်င္းျဖစ္ေနသည္။ သာယာ ေသာအသံ၊ လွပေသာစာသား၊ ၀မ္းနည္းစရာေကာင္းေသာ သံစဥ္မ်ားႏွင့္ ညီညြတ္ေနသည္မွာ ဒီသီခ်င္းကို ၾကားဖူးသူအားလံုး ကၽြန္ေတာ့္နည္းတူ သိၾကမွာပါ။ ဤသီခ်င္း၏ အခ်ဳိ႔စာသားေနရာတြင္ UN ဆိုေသာ စာလံုးကို အစားထိုးၾကည့္မိလိုက္သည္။
xxx စိတ္အသိမွာတကယ္xxxxx ခံစားနားလည္ xxxxx မျဖစ္ႏုိင္သလိုပဲကြယ္xxxxx အသက္လုိ ခ်စ္တ့ဲေျမကို xxxxx ေမာင္ဘယ္လို ပမာနည္းနာနဲ႔xxxx နာက်ဥ္းကာေပးလိုက္ႏိုင္ပါမယ္ xxxxxxx မ်က္လံုးဖြင့္ၿပီး အိပ္ၾကည့္စမ္းပါ UNေရ xxxxx မ်က္လံုးဖြင့္ၿပီး အိပ္ၾကည့္စမ္းပါ UN ရယ္ေနာ္ကြယ္။
မွန္ပါသည္ ကမာၻ႔ကုလသမဂၢအဖြဲ႔ႀကီး အပါအ၀င္ သနားၾကင္နာမွဳ ကိုယ္ခ်င္းစာမွဳတို႔ျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းထားေသာ NGO အဖြဲ႔တို႔သည္ ျပင္ပသ႑ာန္တစ္ခုကို ၾကည့္ၿပီး မဆံုးျဖတ္ဘဲ ထိုထိုေသာ အေၾကာင္းအရာတို႔၏ အ တြင္းသ႑ာန္ကိုပါၾကည့္ၿပီးမွ သံုးသပ္သင့္ေပသည္။ ဤမွ်ႀကီးက်ယ္ေသာ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားသည္ ကၽြန္ေတာ့္ ဘႀကီးက့ဲသို႔ ငက်ားအေပၚထားေသာ ေဒါသ၊ မဲမအေပၚထားေသာ ေစတနာတို႔သည္ ဘႀကီးကမွန္တယ္ ထင္ေသာ္လည္း က်ေနာ္ႏွင့္ အျမင္တူေနၾကေသာ ကၽြန္ေတာ္၏မိသားစု၊ အိမ္နီးနားခ်င္းမ်ားအဖို႔ ဘႀကီး မမွန္ဆိုသည္ကို ျမင္ေနသည္၊ သိေနသည္ မဟုတ္ပါလား။ အၾကင္နာတရား၊ သီလႏွင့္ျပည့္စံုေသာ ကၽြန္ေတာ္၏ဘႀကီး ဦးေ႐ႊလွေအာင္မွာမူ ကေလးႏွစ္ေယာက္ႏွင့္ ေပ်ာ္ျမဴးေျပာဆို ရယ္ေမာေနသည္ကို ကၽြန္ေတာ္ၾကည့္ရင္း အမွားတစ္ခုကို က်ဴးလြန္မွန္းမသိ က်ဴးလြန္ထားပါတကားဟု ေတြးရင္း သနားေနမိ ပါေတာ့သည္။
ပလပ္စတစ္ (စနဲ)
၂၀၁၂ ခုႏွစ္၊ ေဖေဖာ္၀ါရီလ ထုတ္ေ၀ေသာ ပစိၦမရပ္၀န္း မဂၢဇင္း အမွတ္(၁) မွ-
No comments:
Post a Comment