လူ-လူ ဟစ္တယ္ - ခိုင္ေက်ာ္(ဥပေဒ)

ျမန္မာႏုိင္ငံ ရခိုင္ေဒသတြင္ ရခိုင္မင္းမ်ားလက္ထက္က ေျမာက္ဦးနယ္ေျမ ပတ္၀န္းက်င္၌ စစ္သု႔ံပန္း မြတ္ ဆလင္တစ္ခ်ဳိ႕ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ရင္း ေနထိုင္ခဲ့ၾကသည္။ ရခိုင္ေလးသည္ေတာ္တပ္၌ မင္းမွဳ ထမ္းခဲ့ၾက သည့္ အစၥလာမ္ဘာသာ ကိုးကြယ္သူ မြတ္ဆလင္မင္းမွဳထမ္းမ်ားကို "ကမန္"ဟုေခၚၾကသည္။ နန္းတြင္း၌ ဘဂၤလီဘာသာ၊ ပါသၽွန္ဘာသာ၊ အာရဗီဘာသာမ်ားကို ေရးသည့္အခါ လိုအပ္သလို ခိုင္းေစရန္ ဘဂၤလီ အမွဳထမ္းတစ္ခ်ဳိ႕၊ စစ္သံု႔ပန္းပါလာသူတစ္ခ်ဳိ႕လည္း ရွိခဲ့ၾကသည္။ သို႔ေသာ္ အေရအတြက္အားျဖင့္ နည္း သည္။ ထိုသူမ်ားကို ရခိုင္ရာဇ၀င္က်မ္းမ်ား၌ ဘဂၤလီကုလား၊ မုသားလမန္ စသည္ျဖင့္ မွတ္တမ္းတင္ခဲ့ ၾကပါသည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံ ပုဂံေခတ္ေက်ာက္စာမ်ား၌လည္း ကုလ(ေခၚ) အိႏၵိယကုလားမ်ဳိးတို႔ အမည္ ေရး သားပါရွိသည္။ ပုဂံတြင္ ကုလားကၽြန္မ်ားစြာ သံုးခဲ့ေၾကာင္း ေဒါက္တာ သန္းထြန္း၏ ေခတ္ေဟာင္း ျမန္မာ ရာဇ၀င္စာအုပ္၌ ေဖာ္ျပထားသည္။ ျမန္မာ့သမိုင္း၊ ရခိုင္သမိုင္းတို႔၌ "႐ိုဟင္ဂ်ာ"လူမ်ဳိးဟူေသာ ေ၀ါဟာရ တစ္လံုးတစ္ပါဒမွ် မ႐ွိခဲ့ပါ။

ခုိးဝင္မွဳ

၁၈၂၄-၂၅ အဂၤလိပ္-ျမန္မာ ပထမစစ္အၿပီး ရႏၱပုိစာခ်ဳပ္အရ ရခိုင္ကို ၿဗိတိသွ်အဂၤလိပ္တို႔က အိႏၵိယ ပိုင္နက္ထဲသို႔ ထည့္သြင္းလိုက္ခ်ိန္ကစ၍ စစ္တေကာင္းသား ဘဂၤလီကုလားမ်ားသည္ ရခိုင္ဘက္သို႔ အလုပ္လုပ္ရန္ ၀င္လာခဲ့ၾကသည္။ အထူးသျဖင့္ ေဆာင္းရာသီ၌ လယ္ယာအလုပ္ၾကမ္း လုပ္ရန္ လာၾက ျခင္းျဖစ္သည္။ ရာသီခ်ိန္ကုန္လွ်င္ မူရင္းေဒသသို႔ ျပန္ၾကသည္။ ေနာက္ပိုင္းတြင္ ရခို္င္ ေရေျမကို အႀကိဳက္ ေတြ႔ကာ မိမိေဒသသို႔ မျပန္ၾကေတာ့ဘဲခိုကပ္ၿပီး အေျခစိုက္သူမ်ား ႐ွိလာၾကသည္။ ၁၈၆၉ ခုႏွစ္ စူးအက္ တူးေျမာင္း ဖြင့္လွစ္ၿပီးေနာက္ စစ္တေကာင္းခ႐ိုင္မွ ဘဂၤလီမြတ္ဆလင္မ်ားသည္ အလံုးအရင္းျဖင့္ တံခါးမ ႐ွိ၊ ဓားမ႐ွိ လွိမ့္၀င္လာၾကသည္။ ထိုမြတ္ဆလင္ဘဂၤလီမ်ားကို စစ္တေကာင္းသားမ်ား (chittagonian)ဟု နာမည္ေပးခဲ့ၾကသည္။ (R.B.smat,1917) (james Baxter,1937) စစ္တေကာင္းသား ဘဂၤလီ ကုလားမ်ား ကို ျမန္မာႏုိင္ငံသို႔ အဂၤလိပ္ သေဘၤာကုမၸဏီမ်ားက သယ္ပို႔ေပးခဲ့သျဖင့္ ႏွစ္စဥ္ ႏုိင္ငံျခားသား ကုလားမ်ား အဆက္မျပတ္ ၀င္လာခဲ့ၾကသည္။ ထိုသို႔ ၀င္လာ ၾကသူမ်ားမွာ အမ်ဳိးသမီးထက္ အမ်ဳိးသားမ်ား ပုိမ်ားခဲ့ သည္။ ၁၈၇၂ ခုႏွစ္ အဂၤလိပ္-ျမန္မာႏွင့္ အဂၤလိပ္၊ ဘဂၤလား သန္းေခါင္စာရင္းမ်ားအရ စစ္တေကာင္းခရုိင္ မွာ ရခိုင္တိုင္းသို႔ ၀င္လာၾကသူမ်ား တြင္ န၀ါခါလီမွ က်ား(၅၀.၇%)ႏွင့္ မ(၄၉.၃%)၊ တီပါရာမွ က်ား(၅၁ %)ႏွင့္ မ(၄၉%)၊ စစ္တေကာင္း ေတာင္တန္းမွ က်ား(၅၈.၇%)ႏွင့္ မ(၄၁.၃%)၊ စစ္တေကာင္းမွ က်ား(၄၇.၇%)ႏွင့္ မ(၅၂.၃%) ျဖစ္ေၾကာင္း ေတြ႔ရပါသည္။ စစ္တေကာင္္းမွ ၀င္လာသူမ်ားတြင္ အမ်ဳိးသမီး ဦးေရ ပိုမ်ားေနသည္မွာ အမ်ဳိးသားမ်ားက ရခိုင္တိုင္းသို႔ ႀကိဳတင္ေရာက္ႏွင့္ေနၿပီးေၾကာင္း ထင္ရွားေနပါ သည္။

၁၈၈၀-၈၁ ခုႏွစ္တြင္ ဘဂၤလီကုလား အလုပ္သမား(၄၀၀၀၀)ေက်ာ္၊ ျမန္မာႏုိင္ငံထဲသို႔ တရားမ၀င္ ၀င္ ေရာက္ခဲ့ၿပီး ႏွစ္ကုန္သည့္အခါ (၁၈၀၀၀)ဦးသာ အိႏၵိယသို႔ ျပန္ခဲ့ေၾကာင္း၊ ၁၈၈၃-၈၄ ခုႏွစ္တြင္ (၈၃၀၀၀)ဦးထိ ၀င္ေရာက္ခဲ့ၿပီး ႏွစ္ကုန္သည့္အခါ (၄၃၀၀၀)ဦးမွာ မျပန္ဘဲ ျမန္မာႏုိင္ငံ၌ ခ်န္ေနခဲ့ေၾကာင္း ေတြ႔ရွိရ ပါသည္။ အဂၤလိပ္တို႔က ဘဂၤလီအလုပ္ၾကမ္းသမားမ်ားကို တစ္ႏွစ္ ႏွစ္ႀကိမ္ အငွါးေခၚသြင္းခဲ့ၾကသည္။ (ရခိုင္တိုင္း လူ၀င္မူႀကီးၾကပ္ေရး ေလ့လာခ်က္)

ေမာင္ေတာၿမိဳ႕နယ္၌ ၁၉၀၁ ခုႏွစ္က လူဦးေရးတိုးႏူန္းမွာ (၂၁%)ရွိခဲ့သည္။ ၁၉၁၁-ခုႏွစ္၊ လူဦးေရ သိပ္သည္းမႈမွာ စစ္ေတြ၌ ၆၃၁၆ ဦး၊ ေမာင္ေတာ၌ ၂၃၀ ဦး၊ ဘူးသီးေတာင္၌ ၈၀ ဦး ျဖစ္သည္။ ေမာင္ေတာၿမိဳ႕နယ္ လူဦးေရမွာ ၁၉၁၁ ခုႏွစ္တြင္ ၁၀၁၁၃၄ ဦး ရွိရာမွ ၁၉၂၁ ခုႏွစ္တြင္ ၁၁၈၂၀၅ ဦး ရွိလာကာ (၁၀)ႏွစ္အတြင္း ၁၇၀၇၁ ဦး တိုးလာသည္။ မဟာေမဒင္ဦးေရသည္္ ၁၉၂၁ ခုႏွစ္တြင္ ၆၀၄၃၀ ဦး ရွိရာမွ ၁၉၄၁ ခုႏွစ္တြင္ ၁၂၄၄၅၂ ဦးထိ ျဖစ္သြားသည္။ ၁၉၅၆ ခုႏွစ္ ေရာက္ေသာအခါ ၁၈၇၇၉၂ ဦးထိရွိလာရာ (၁၅)ႏွစ္အတြင္း ၅၀%တိုးပြားသြားသည္။ ၁၉၇၁ ခုႏွစ္တြင္ ၂၀၅၇၇၇ ဦး၊ ၁၉၇၅-၇၆တြင္ ၂၁၂၀၇၀ ဦး၊ ၁၉၇၇-၇၈တြင္ ၂၂၂၈၆၀ ထိတိုးလာသည္။ ပံုမွန္ လူဦးေရတိုးပြားႏူန္းထက္ အဆမတန္ တိုးပြားလာေနသည္မွာ ႏွစ္စဥ္ ဥပေဒမဲ့ခိုး၀င္ေနၾက၍ျဖစ္သည္။

(၁၈၇၂)ခုႏွစ္တြင္ စစ္ေတြခ႐ုိင္ ၿမိဳ႕နယ္(၉)ၿမိဳ႕နယ္၌ ရခိုင္လူဦးေရ (၁၇၁၆၁၂)ဦးရွိၿပီး စစ္တေကာင္းသား မဟာေမဒင္ဦးေရ (၅၈၂၅၅)ဦးရွိခဲ့ရာ ၁၉၁၁ ခုႏွစ္သို႔ ေရာက္ေသာအခါ ရခိုင္ လူဦးေရမွာ(၂၀၉၄၃၂)ဦးရွိကာ မဟာေမဒင္ဦးေရက (၁၇၈၆၅၄၇)ဦးထိ အဆမတန္ တိုးပြားသြားပါ သည္။ R.B Smark ၏ Akyab District Gazetteer ၌ စစ္တေကာင္းသား မြတ္ဆလင္မ်ားကို "မဟာေမဒင္"ဟုသာ ေဖာ္ျပခဲ့ပါ သည္။ "ရုိဟင္ဂ်ာ"ဟူ၍ မရွိခဲ့ပါ။ ထိုသို႔ မဟာေမဒင္ဦးေရသည္ (၁၈၇၂)ခုႏွစ္တြင္ (၅၈၂၅၅)ဦးရွိခဲ့ၿပီး (၁၉၈၃)ခုႏွစ္ေရာက္သည့္အခါ (၅၂၉၃၆၉)ဦးထိ ရွိလာပါသည္။ ပုံမွန္လူဦးေရတိုးႏွဳန္း (၂ရာခို္င္ႏူန္း)ျဖင့္ တြက္ခ်က္ပါက (၅၈၂၅၅+၁၂၉၃၂၇) တစ္သိန္းသံုးေသာင္း ေက်ာ္သာ ရွိရပါမည္။ ပိုေနသည့္ သံုးသိန္း သံုးေသာင္းေက်ာ္ေသာ လူဦးေရသည္ ႏွစ္ေပါင္း(၁၀၀) အတြင္း ခိုး၀င္လာၾကသူမ်ား ထင္ရွားေနပါသည္။ ထိုသူမ်ားသည္ ျမန္မာႏုိင္ငံထဲ၌ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ ေနထိုင္ခဲ့ျခင္း အလ်ဥ္းမရွိခဲ့ေပ။

လက္နက္ကိုင္ေသာင္းက်န္းမွဳအစ

ျမန္မာႏုိင္ငံ လြတ္လပ္ေရးမရေသးမီ ၁၉၄၆ ခုႏွစ္တြင္ မြတ္ဆလင္ လြတ္ေျမာက္ေရးအဖြဲ႔ (MLO)ကိုဖြဲ႔စည္း ၿပီး ေသာင္က်န္းမႈစတင္ခဲ့ၾကသည္။ အေရွ႕ပါကစၥတန္ႏွင့္အတူပူေပါင္းၿပီး ေမာင္ေတာ ႏွင့္ ဘူးသီးေတာင္ နယ္ေျမကို လြတ္လပ္နယ္ေျမ ထူေထာင္ရန္ ႀကံစည္ခဲ့ၾကသည္။ (U Kyaw Hla U,1975,p-36) (The Muslins of Burma, p-86-87)။ ၁၉၄၇-၄၈တြင္ ဂါရာျပင္၌ "မူဂ်ာဟစ္"အဖြဲ႕ ဖြဲ႕စည္းၾကျပန္သည္။ ဘာ သာေရး အစြန္းေရာက္ ဘဂၤလီမြတ္ဆလင္မ်ားက ေသာင္းက်န္းၾကျခင္း ျဖစ္သည္။ ဂ်ီဟဒ္(ဘာသာေရး စစ္ပြဲ)အမည္ခံၿပီး မြတ္ဆလင္ေမာ္လ၀ီမ်ား ဦးေဆာင္မူယူကာ ေက်းလက္ေဒသမ်ား၌ ဓားျပတိုက္၊ ရြာကုိ မီ႐ွိဳ႕၊ အမ်ဳိးသမီးမ်ားကို မုဒိန္းက်င့္ စသည့္လုပ္ငန္မ်ား လုပ္ခ့ဲၾကသည္။ ဘုရား၊ ေက်ာင္း၊ သိမ္၊ ေစတီ၊ ပုထုိးမ်ားကုိ ဖ်က္ဆီးၾကသည္။ ဘူးသီးေတာင္၊ ေမာင္ေတာနယ္တုိ႔ကုိ ၎တုိ႔အတြက္ ျပည္နယ္ထူေထာင္ ရန္ ေတာင္းဆုိလာၾကသည္။ ၁၉၅၁-ခုႏွစ္ ဇြန္လတြင္ "အလယ္သံေက်ာ္ညီလာခံ"ကုိက်င္းပၿပီး ျမန္မာ အစုိးရထံ "မူဆလင္ျပည္နယ္"ဖြဲ႕ေပးေရး အပါအဝင္ ေတာင္းဆိုခ်က္မ်ားစြာ ေတာင္းဆုိခ့ဲၾကသည္။ ထုိအ ခ်ိန္ထိ "႐ုိဟင္ဂ်ာ" ေဝါဟာရ မ႐ွိခ့ဲပါ။ "မူဆလင္"ဟုသာ သုံးႏွဳန္းခ့ဲပါသည္။ မူဂ်ာဟစ္ေသာင္းက်န္းမူကုိ ၁၉၄၈-စက္တင္ဘာလမွ စတင္ခ့ဲၿပီး ၁၉၆၁ ခုႏွစ္၊ ႏုိဝင္ဘာလတြင္မွ လက္နက္ခ် ခ်ဳပ္ၿငိမ္းခ့ဲပါသည္။

႐ိုဟင္ဂ်ာသမုိင္းလိမ္ဇာတ္လမ္း

၁၉၅၁-ခုႏွစ္၊ ၾသဂုတ္လထုတ္၊ ဂါဒီယန္ သတင္းစာ၌ ဘူးသီးေတာင္ၿမိဳ႕နယ္၊ ပါလီမန္အမတ္ မစၥတာ ဗၺဒူဂါဖါးက အာရပ္သဘၤာပ်က္ပံုျပင္ျဖင့္ ႐ုိ၀န္ညွာ" (Roewenhnya) လူမ်ဳိးသစ္ဇာတ္လမ္းကို စတင္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ထို"႐ုိ၀န္ညွာ" လူမ်ိဳးဟူသည့္ ဇာတ္လိမ္၊ သမိုင္းလိမ္၊ သမိုင္းတုသာ ျဖစ္ေၾကာင္းကို ထိုႏွစ္ စက္တင္ဘာလထုတ ္ဂါဒီယန္သတင္းစာ၌ပင္ ဆရာ ေဖာ္ဇံက တံု႔ျပန္ေခ်ပ ေရးသားခဲ့ပါသည္။ ၁၉၆၀-ေမလထုတ္ ဂါဒီယန္ဂ်ာနယ္၌ ဘဂၤလီကုလား တဟီးရ္ဘာသာက "႐ို၀ွန္ဂ်ာ"လူမ်ဳိးတုကို ထပ္၍ ခ်ဲ႕ကား လိမ္လည္ ပြဲထုတ္ျပန္ပါသည္။ ထိုသမိုင္းလိမ္ ေဆာင္းပါးကို လည္းဆရာ ဘစံ(စစ္ေတြေမာင္)က သမိုင္း လိမ္ျဖစ္ေၾကာင္း ေဖာ္ထုတ္တံု႔ျပန္ ေ၀ဖန္ခဲ့ပါသည္။

"႐ို၀ွန္ဂ်ာ"အမည္မွာ ပါရွား၊ အာရပ္ႏုိင္ငံတို႔မွသေဘၤာျဖင့္ ခရီးသြားလာရင္း ဘဂၤလားပင္လယ္၌ မုန္တိုင္းမိ သေဘၤာျမဳပ္၍ ရမ္းၿဗဲကၽြန္းသို႔ ကူးခတ္လာရေၾကာင္း၊ "႐ြမ္-႐ြမ္" (ကူပါ၊ ကူပါ)ဟု ေအာ္သည္ကုိ ရမ္းၿဗဲ ကၽြန္းသားတို႔က "႐ြမ္"လူမ်ဳိးဟု ေကာက္ယူေခၚေ၀ၚရာမွ "႐ို၀ွမ္ညွာ" ျဖစ္လာ ေၾကာင္းဆိုပါသည္။ ႐ိုဟန္(Rohant Rohon)မွာ အာရပ္စကားျဖစ္ေၾကာင္း ေဒသခံတိုင္ရင္းသားမ်ားႏွင့္ အိမ္ေထာင္ျပဳၿပီး "႐ို၀ွန္ ညွာ"ျဖစ္လာေၾကာင္းလည္း လိမ္ပါသည္။ (ဘဂၤလီကုလားမ်ားႏွင့္ အိမ္ေထာင္ျပဳသည့္ ရခိုင္သူ၊ ရခိုင္သား ယေန႔ထိလံုး၀မ႐ွိပါ) "႐ုိ၀ွန္ညွာ"မွာ သနားညွာတာ၊ သက္ညွာခံရသူ၊ အေရးေပးခံရသူဟူ၍လည္း အဓိ ပၸါယ္ရေသးေၾကာင္း တစ္နည္းလိမ္ပါေသးသည္။

သို႔ေသာ္ ေနာက္ပိုင္း၌ "႐ို၀ွန္ညွာ" (Roewenhnya) မဟုတ္ေတာ့ဘဲ ႐ိုဟန္ဂ်ာ(Rohengya)၊ "႐ိုဟိင္ဂ်ာ" (Rohingya)စသည္ျဖင့္ အမ်ဳိးမ်ဳိးေျပာင္းလာျပန္ပါသည္။ အကယ္၍ ျမန္မာႏုိင္ငံ၌ရွိေနသူ ဘဂၤလီ မြတ္ဆ လင္မ်ားကုိ "႐ိုဟင္ဂ်ာ"လူမ်ဳိးျဖစ္သည္ဟုဆိုပါက တစ္ဘက္ ဘဂၤလားေဒ့ရု္ႏုိင္ငံ၌လည္း "႐ိုဟိင္ဂ်ာ"ဆို သည့္ လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိး ယခင္ကပင္ ရွိေနရပါမည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ထိုသူမ်ားမွာ ယင္းႏုိုင္ငံမွ တရား မ၀င္ လာေရာက္အေျခခ် ေနထိုင္သူမ်ားျဖစ္၍ပင္ ျဖစ္ပါသည္။ သို႔ျဖစ္၍လည္း ျမန္မာတိုင္းရင္းသားမ်ားက သူတို႔ကို "ဘဂၤလီမြတ္ဆလင္"ဟု ေခၚေ၀ၚၾကျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ သူတုိ႔ကလည္း ထိုသို႔ပင္ ခံယူၾကသူမ်ားျဖစ္ ပါသည္။

ေခတ္အဆက္ဆက္၌ ျမန္မာႏိုင္ငံရွိ လူဦးေရ၊ အိမ္ေထာင္စုစာရင္းမ်ားကို လူ၀င္မွဳႀကီးၾကပ္ေရး ဌာနက ႀကီးၾကပ္ေရးထိန္းသိမ္း မွတ္တမ္းတင္ရသည္။ လယ္ယာကိုင္းကၽြန္းမ်ားကို ခြဲေ၀ပိုင္ဆုိင္မွဳႏွင့္ ပတ္သက္၍ လယ္သမားတစ္ဦးခ်င္းအလိုက္ ေနရပ္လိပ္စာ၊ လူမ်ိဳးအမည္စသည္ျဖင့္ ေျမစာရင္းဌာန၊ စိုက္ပ်ိဳးေရး ဌာနတို႔က မွတ္တမ္းတင္ ထိန္းသိမ္းရသည္။ မွဳခင္းစစ္ေဆးစီရင္ရာ၌ သက္ေသမ်ား၊ အမႈ သည္မ်ား၏ ေနရပ္လိပ္စာ၊ လူမ်ိဳးအမည္ စသည္ျဖင့္ ျပည့္ျပည့္စံုစံုကို ရဲဌာန၊ တရားေရးဌာနတို႔က ေရးမွတ္ စစ္ေဆးရ ပါသည္။ မည္သည့္႐ံုး၊ ဌာနမဆို "႐ိုဟင္ဂ်ာ"လူမ်ိဳးဟူ၍ တစ္ဦးတစ္ေလမွ မွတ္တမ္း မရွိခဲ့ပါ။ မရွိပါ။ "ဘဂၤလီမြတ္ဆလင္"လူမ်ိဳးဟူ၍သာ ရွိပါသည္။ ရခိုင္ေဒသ၌ ေနထိုင္သူ မည္သည့္ ဘဂၤလီကုလားကို ေမးေမး သူတို႔ကိုယ္ သူတို႔ "ဘဂၤလီမြတ္ဆလင္"ဟုသာ ေျပာဆိုေျဖၾကားပါမည္။ "႐ိုဟင္ဂ်ာ"လူမ်ိဳးပါဟု မည္သူမွ် ေျဖမည္မဟုတ္ပါ။ ႏိုင္ငံတကာေရာက္ ဘာသာေရးအစြန္းေရာက္ မြတ္ဆလင္ ကြန္ယက္မ်ားက "႐ိုဟင္ဂ်ာ"ဟု တစ္ေရးႏိုးမွာ ထေယာင္သူပမာ ေအာ္ဟစ္ေနၾကသည္ ကို ျပည္ပသတင္းမီဒီယာမ်ားက အေျခခံက်က် မွန္မွန္ကန္ကန္ မေလ့လာဘဲ သံေယာင္လိုက္ကာ မီးေလာင္ရာ ေလပင့္ေနၾကသည္မွာ တစ္ဖက္သက္ဆန္လြန္းေနပါသည္။

၀င္ကစြပ္မ်ား

ေနာက္တစ္ခ်က္မွာ ေမာင္ေတာ၊ ဘူးသီးေတာင္ၿမိဳ႕နယ္မ်ားရွိ ႐ြာအမည္မ်ားကို ဆန္းစစ္ၾကည့္ပါက ဘဂၤလီ ေ၀ါဟာရအမည္ျဖင့္ ႐ြာမွာမရွိသေလာက္ နည္းပါးသည္။ ဘဂၤလီကုလားေ၀ါဟာရ အမည္ျဖင့္ ႐ြာမ်ား၌ ပါရာ၊ ပါရီ၊ ခါလာ၊ ခါလီ၊ တူလာ၊ တူလီ၊ ကာလာ၊ ကာလီ၊ ေဘာ္ဒီ၊ ဒီယာ၊ ... စသည့္စကားလံုးမ်ားျဖင့္ ဆံုးတတ္ပါသည္။ တစ္ဘက္ႏိုင္ငံမွ ဘဂၤလီေက်းရြာ အမည္မ်ားႏွင့္ ယွဥ္ထိုးၾကည့္က သိသာပါသည္။ ရခိုင္ျပည္နယ္ရွိ ၿမိဳ႕နယ္မ်ား၌ ထိုသို႔ ဘဂၤလီေ၀ါဟာရျဖင့္ မွည့္ထားသည့္႐ြာသာ အားလံုးနီးပါး ျဖစ္ေနပါ သည္။ ေမာင္ေတာ၊ ဘူးသီးေတာင္ၿမိဳ႕နယ္မ်ားရွိ ထိုရခိုင္အမည္ေပါက္ ႐ြာမ်ားအားလံုး ယခုအခါ ကုလား႐ြာ မ်ားျဖစ္ေနၿပီ။ ဥပမာ-ေမာင္ေတာၿမိဳ႕နယ္၌ ျပင္ျဖဴေခ်ာင္း၊ ျဂင္းေခ်ာင္း၊ ၿမိဳ႕သစ္ေခ်ာင္း၊ စံပယ္ပင္ရင္း၊ အင္းဒင္၊ စပ္ခ်ကုန္း၊ ငတိုးရြာ၊ အလယ္သံေက်ာ္၊ ငစံေဘာ္၊ ေမာင္ႏွမ၊ ဒိုးတန္း...စသည္ျဖင့္ အားလံုး ရခိုင္႐ြာျဖစ္ပါသည္။ ဘူးသီးေတာင္ၿမိဳ႕နယ္၌လည္း မန္ေအာင္၊ သာစည္၊ ရြာမ၊ ပုလဲေတာင္၊ ဒါးပိုင္ဆရာ၊ ၾကာညိဳျပင္၊ ဥယ်ာဥ္သာ၊ လက္၀ဲတက္၊ ေစတီေတာင္၊ ကင္းေတာင္၊ သပိတ္ေတာင္၊ သိမ္ေတာင္၊ တပ္ရာ၊ ေက်ာင္းေတာင္... စသည္ စသည္ျဖင့္ အားလံုး ရခိုင္အမည္ေပါက္ ႐ြာမ်ားသာျဖစ္ၾကပါသည္။ ဘဂၤလီ မြတ္ဆလင္တို႔၌ "ေစတီ၊ သပိတ္၊ သိမ္၊ ေက်ာင္း" ေ၀ါဟာရရွိစရာ အေၾကာင္းမရွိပါ။ ယခုမြတ္ဆလင္ ကုလား႐ြာမ်ားျဖစ္ေနၾကၿပီး ထိုသို႔ ဘဂၤလီမြတ္ဆလင္မ်ား ပိုင္႐ွင္ခံေနထိုင္ၾကသည့္ ထိုရြာအမည္မ်ားမွာ အထက္ကဆိုခဲ့သကဲ့သို႔ ႐ံုး၊ ဌာနမ်ား၌ ေခတ္အဆက္ဆက္ကပင္ ရွိႏွင့္ၿပီး အမည္မ်ားျဖစ္၍ မရၾကျခင္း ျဖစ္သည္။ သက္ဆိုင္ရာ ေျမစာရင္းဌာနမ်ား၌ လယ္ယာကိုင္းကၽြန္း လုပ္ကိုင္မႈဆိုင္ရာ စာရင္းမွတ္တမ္း သမိုင္းစဥ္ကို ျပန္ဆန္း စစ္ၾကည့္မည္ဆိုပါက ယခု ဘဂၤလီကုလားမ်ား လက္ထဲေရာက္ရွိေနၾကသည့္ လယ္ ေျမ မ်ားမွာ ယခင္ တစ္ခ်ိန္က ရခိုင္လယ္သမားမ်ား အမည္ေပါက္ ပိုင္ဆိုင္လုပ္ကိုင္ခဲ့ၾကသည့္ လယ္ေျမ မ်ားျဖစ္ေၾကာင္း မွတ္တမ္းမ်ားက ေျပာျပပါလိမ့္မည္။ ၁၉၄၂ ခုႏွစ္၊ ကုလား-ရခိုင္အဓိက႐ုဏ္းေၾကာင့္ လည္းေကာင္း၊ လြတ္လပ္ေရးရစ "မူဂ်ာဟစ္" သူပုန္အႏၱရာယ္ေၾကာင့္လည္းေကာင္း၊ ထိုၿမိဳ႕နယ္မ်ားမွ ရခိုင္ လယ္သမားမ်ားမွာ ႐ာမ်ားကို မီး႐ွိဳ႕ခံခဲ့ၾကရသည္။ သတ္ျဖတ္၊ မုဒိန္းက်င့္မွဳမ်ား ခံခဲ့ၾကရသည္။ က်ီးလန္႔စာ စားဘ၀ျဖင့္ ရခိုင္တိုင္းရင္းသားမ်ားမွာ မိမိတို႔ဇာတိ႐ြာမ်ားကို စြန္႔ခြာထြက္ေျပးလာခဲ့ၾက ရသည္။ ႐ြာပုန္း၊ ႐ြာေရွာင္ဘ၀ျဖင့္ ေက်ာက္ေတာ္၊ ေျမာက္ဦး၊ ပုဏၰားကၽြန္း၊ မင္းျပား၊ ေျမပံု၊ ေပါက္ေတာ၊ စစ္ေတြ စသည့္ ၿမိဳ႕နယ္အသီးသီးသို႔ ေျပာင္းေ႐ႊ႔ အေျခခ်ေနထိုင္လာခဲ့ၾကရသည္။ ဇာတိေျမ၊ ဇာတိ႐ြာမ်ား၊ မိမိပိုင္ လယ္ေျမ ကၽြဲႏြားမ်ားကို လက္လႊတ္ ဆံုး႐ွံဳးခဲ့ၾကရသည္။ ထိုသို႔ ဆံုး႐ွံဳးမႈ မ်ားစြာျဖင့္ စြန္႔ခြာလာရသည့္ ရခိုင္တိုင္းရင္း သား မ်ိဳးဆက္မ်ား ယခုထိ သက္ေသထင္ရွား ရွိေနပါသည္။

ေမာင္ေတာၿမိဳ႕နယ္၌ ၁၉၂၁ ခုႏွစ္က ရခိုင္တိုင္းရင္းသားေနထိုင္သည့္႐ြာ (၁၄၀)႐ြာရွိခဲ့ၿပီး ၁၉၄၁ ခုႏွစ္ တြင္ (၁၂၉)ရြာ၊ ၁၉၄၂ ခုႏွစ္ ကုလား-ရခိုင္ အဓိက႐ုဏ္း ျဖစ္ပြားသည့္အခါ ရခုိင္တိုင္းရင္း သား႐ြာအားလံုး မွာ မီး႐ွိဳ႕ခံခဲ့ရသည္။ စစ္ၿပီးစ၌ ႐ြာပုန္း႐ြာေရွာင္ တစ္ခ်ိဳ႕ မိမိဇာတိ႐ြာသို႔ ျပန္လာၿပီး အေျခစိုက္ခဲ့ၾကေသာ ၾကာင့္ ရခိုင္႐ြာ(၆၈)႐ြာ ျပန္ျဖစ္လာပါသည္။ မူဂ်ာဟစ္သူပုန္ထေသာအခါ ၄င္း႐ြာမ်ားအနက္ (၆၁)႐ြာမွာ ၿပိဳပ်က္ခဲ့ရျပန္ပါသည္။ ၄င္း႐ြာသားမ်ား ႐ြာပုန္း႐ြာေရွာင္ဘ၀ ျပန္ေရာက္ ခဲ့ၾကရပါသည္။ ယေန႔အခါ ေမာင္ေတာၿမိဳ႕နယ္၌ တိုင္းရင္းသားဦးေရ ၂%သာ က်န္ေတာ့ၿပီး ဘူးသီးေတာင္ၿမိဳ႕နယ္၌ (၁၂%)ခန္႔သာ ရွိေတာ့သည္။ ဤအခ်က္အလက္ အေၾကာင္းျခင္းရာမ်ားကို ျပည္ပသတင္းမီဒီယာမ်ားႏွင့္ ေမာင္ေတာ၊ ဘူးသီးေတာင္၊ ရေသ့ေတာင္ စသည့္ၿမိဳ႕နယ္မ်ား၌ တာ၀န္ ယူေဆာင္႐ြက္ေနၾကသည့္ NGO မ်ားက အေသးစိတ္ေလ့လာဆန္းစစ္ၾကည့္သင့္ပါသည္။ ေဖာ္ထုတ္ ျပသင့္ပါသည္။ တစ္ဘက္နားျဖင့္ အမွန္တရား ကို ရႏိုင္မည္မဟုတ္ပါ။ သိသိႀကီးႏွင့္ ဘက္လိုက္ေျပာ ဆိုေနလွ်င္ကား ႀကံရာပါမ်ားျဖစ္သြားပါလိမ့္မည္။

ရခိုင္တိုင္းမင္းႀကီးအျဖစ္ တာ၀န္ထမ္းခဲ့သူ ဆရာႀကီး ေမာင္ထင္၏ ၁၉၆၀ ခု၊ ဇူလိုင္လထုတ္ ျမ၀တီ မဂၢဇင္းပါ "ရခိုင္ျပည္နယ္ အစီရင္ခံစာ"ေဆာင္းပါး၌-


"ရခိုင္တို႔သည္ အိမ္ရွင္ျဖစ္၏။ စစ္တေကာင္းသားတို႔ကား ဧည့္သည္တည္း။... ဧည့္သည္ လူမ်ိဳးတို႔က ေရၾကည္ရာ ျမက္ႏုရာ၌ နယ္သစ္ထူေထာင္ရန္ ေရာက္လာၾကသူမ်ားျဖစ္၍ ပိုက္ဆံရမည့္ အလုပ္မွန္ သမွ်ကို ေအာက္က် ေနာက္က်ျဖစ္သည္ဟု မယူဆေခ်။" (စာ-၅၃)


"စစ္တေကာင္းအႏြယ္တို႔သည္ ကုလားပန္ဇင္းျမစ္၀ွမ္းသို႔ ေရာက္ေသာအခါ ႏို႔စားဆိတ္မ တစ္ ေကာင္သာ ယူေဆာင္ခဲ့ၾကသည္။ ၄င္းတို႔ႏွင့္အတူ ေရွ႕က ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ မေနထိုင္ဖူးေသာ အေဆြ အမ်ိဳးမ်ားလည္း ပါလာၾကသည္။ မ်ားမၾကာမီ ကုလားပန္ဇင္းျမစ္၀ွမ္းေဒသ အေနာက္ဘက္၌ လယ္ေျမ၊ ဥယ်ာဥ္၊ ဆိတ္၊ ၿခံ စသည္တို႔သည္ စည္ကားသိုက္ၿမိဳက္လာေလသည္။ အေရွ႕ဘက္ကမ္းရွိ ရခိုင္တိုင္းရင္းသားတို႔ကား စစ္ ေဘး စစ္ဒဏ္ေၾကာင့္ ခ႐ုဆံကၽြတ္ျဖစ္ေနၾကေလသည္။" (စာ-၅၆)ဟု ေရးသားခဲ့ပါသည္။ ဤအခ်က္မွာ သမိုင္းျဖစ္ရပ္မွန္ မွတ္တမ္းတစ္ရပ္ပင္ျဖစ္ပါသည္။ "႐ိုဟင္ဂ်ာ"ဆို ေနသူမ်ားမွာ "ဒုကၡသည္"မ်ား မဟုတ္ ၾကဘဲ "ဒုကၡကိုဖန္တီးၾကသူမ်ား"သာျဖစ္ၾကၿပီး ရခိုင္တိုင္းရင္း သား႐ြာေပါင္းမ်ားစြာမွာ ႐ြာပုန္း၊ ႐ြာေရွာင္ ဘ၀ျဖင့္ "ဒုကၡသည္မ်ား" ျဖစ္ခဲ့ၾကရပါသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံ၊ ရခိုင္ျပည္နယ္၌ ဥပေဒႏွင့္ မညီညြတ္သည့္အလုပ္ကိုလုပ္၍ ျပစ္မွဳၿငိစြန္းသူ ဘဂၤလီ မြတ္ဆ လင္မ်ားသည္ အျပစ္မွလြတ္ေၾကာင္းျဖင့္ ၄င္းတို႔မ်ိဳးႏြယ္မ်ားရွိရာ တစ္ဘက္ႏိုင္ငံ နယ္စပ္သို႔ ထြက္ေျပး တိမ္းေရွာင္ခိုလွံဳေနေလ့ ရွိၾကပါသည္။ ခိုးဆိုး၊ လုယက္၊ မုဒိမ္းအမွဳမ်ိဳးစံုျဖင့္ ထြက္ေျပးခိုလံွဳေနၾကသူ ေျမာက္ ျမားစြာရွိေနၾကပါသည္။ ထိုသူမ်ားမွာ တစ္ဘက္ႏိုင္ငံ ဒုကၡသည္ စခန္းမ်ား၌ ဒုကၡသည္ အခြင့္အေရးမ်ား ရယူရန္ႀကိဳးပမ္းကာ "႐ိုဟင္ဂ်ာ"ဟု ေရာေအာ္ၾကသည္။ လံုၿခံဳမွဳရွာၾကသည့္ ျမန္မာႏိုင္ငံအစိုးရက ဖိႏွိပ္ ညွင္းပန္း၍ ထြက္ေျပးလာရသည္ဟု မုသား၀ါဒသံုးၾကသည္။

ႏွစ္ႏိုင္ငံနယ္စပ္၌ RPF, RSO, RLO, IMA, ARF စသည္ျဖင့္ ဘဂၤလီဘာသာေရး အစြန္းေရာက္ မြတ္ဆ လင္မ်ားက လက္နက္ကိုင္ ေသာင္းက်န္းသူ အဖြဲ႔မ်ားဖြဲ႔ၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံအစိုးရကို အဆက္ဆက္ ေႏွာင့္ ယွက္ၿခိမ္းေျခာက္ တိုက္ခိုက္ခဲ့ၾကသည္။ ထိုသူတို႔ႏွင့္ "႐ိုဟင္ဂ်ာ"ေအာ္ေနသူ ႏိုင္ငံတကာေရာက္ ဘဂၤလီ မြတ္ဆလင္ အစြန္းေရာက္အုပ္စုမ်ားသည္ ကြန္ယက္ဖြဲ႔ဆက္သြယ္မႈရွိေနၾကသည္။ ထို "႐ိုဟင္ဂ်ာ"အမည္ခံ ေျမေပၚေျမေအာက္ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားသည္ ေရာက္သည့္ေနရာ၊ ႏိုင္ငံ၌ ေအးခ်မ္း စြာမေနၾကဘဲ အၿမဲလွဳပ္ ရွားဆူပူေနၾကသည္။ သူတို႔ေရာက္သည့္ ႏိုင္ငံတိုင္း၌ အႏ ၱရာယ္ရွိႏိုင္ပါသည္။ လူ႔အခြင့္အေရး အေရၿခံဳၿပီး အမွန္တကယ္မရွိခဲ့သည့္ "႐ိုဟင္ဂ်ာ"ဟူေသာ လူမ်ိဳးလိမ္ပံုျပင္သစ္တစ္ခု ကို ကမာၻသိေအာင္ ပရိယာယ္ ၀ကၤႏၱ ေအာက္လမ္းနည္းမ်ိဳးစံုျဖင့္ အေျခအျမစ္မရွိ ေအာ္ဟစ္ေနျခင္း မွာ "သူခိုးက လူ-လူ ဟစ္ေနတာ" သာ ျဖစ္ပါသည္။ သူခိုးကို ဓါး႐ိုးမကမ္းၾကပါႏွင့္ဟုသာ ျပည္ပသတင္းမီဒီယာမ်ားႏွင့္ ဆိုင္ရာဌာန အဖြဲ႔အစည္းမ်ားကို ေမတၱာရပ္ခံလိုပါသည္။ ေ႐ႊစင္မွန္လွ်င္ မွတ္ ေက်ာက္တင္ ခံႏိုင္ရမည္ျဖစ္ပါသည္။ သမိုင္း၏ အမွန္တရားကို အမွန္အတိုင္း ဘက္မလိုက္ဘဲ ေရးၾက၊ ေျပာၾကပါဟုသာ ထပ္ေလာင္းတိုက္တြန္းအပ္ပါသည္။

ခိုင္ေက်ာ္(ဥပေဒ) 


၂၀၁၂ ခုႏွစ္၊ ေဖေဖာ္၀ါရီလ ထုတ္ေ၀ေသာ ပစိၦမရပ္၀န္း မဂၢဇင္း အမွတ္(၁) မွ-

No comments:

Post a Comment