လက္မႏွစ္ရာ ရြာသြန္းေသာ ရာသီဥတု၊ ႏွစ္စဥ္မိုးရာသီႏွင့္ မိုးေႏွာင္း ရာသီတို႔တြင္ အနိမ့္ဆံုး ေလတိုက္ႏွဳန္း မိုင္ေျခာက္ဆယ္စေသာ ပထ၀ီအေနအထား ရာသီဥ တုမ်ားတည္ဟိပါေရ။
ဤေဒသတြင္ နီထိုင္ၾကေသာ လူမ်ဳိးယ ဘာသာစကားတည္မွီရာ မူလအသံသည္လည္း ယင္းလူမ်ဳိး႐ို႕ နီထိုင္ ရာ ရီ ၊ၿမီ၊ ေတာ၊ေတာင္၊ ပတ္၀န္းက်င္႐ို႕ကပင္ ေထာက္ကူလိမ့္မည္ဟု ယူေသာ္ရေကာင္းပါယင့္။
ရခိုင္လူမ်ဳိးမ်ား စကားေျပာဆိုရာ၌ မ်ားေသာအားျဖင့္ တိုးတိုးထက္က်ယ္က်ယ္ေျပာဆို ရတတ္သည္ကို တိြရ ပါေရ။ ဤသုိ႔ က်ယ္ က်ယ္ေျပာတတ္ေသာအေလ့အလာသည္ ပထ၀ီအနီအထားႏွင့္ ရာသီဥတုေၾကာင့္ ျဖစ္ ေပၚလာႏိုင္ပါေရ။မိုးႀကီးထန္ျပင္းစြာ ရြာခ်နီေသာအခ်ိန္၊ ဆင္ေခါင္းလီျပင္းျပင္း တိုက္ခိုက္နီေသာအခ်ိန္၊ မုတ္ သံု လွဳိင္းႀကီးအားအင္ျဖင့္ေဆာင့္တက္နီေသာအခ်ိန္႐ို႕တြင္ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး စကားေျပာဆိုၾကရာ စကားလံုး မ်ား ျပတ္သားၾကည္လင္စြာ ၾကားရေအာင္ေအာ္ဟစ္ ေျပာဆိုၾကရပါေရ။ ဤနီရာမွာ ျခြင္းခ်က္ တစ္ခုေျပာဆို ရလွ်င္ ပင္လယ္ကမ္း႐ုိးတန္း၌ နီထိုင္သူမ်ားႏွင့္ ပင္လယ္ကမ္းၿခီမွ အလွမ္းကြာေသာ ကုန္းျပင္ ၿမီျပန္႔ ေတာင္ ၿခီ ေတာစပ္နီးသူမ်ားကား အသံအတိုးအက်ယ္ အေလ့အလာ တူညီမည္မထင္ပါ။
ဤသဘာ၀ကို စနစ္တက် သုေတသနလုပ္၍ မတင္ျပႏိုင္သည့္အခ်ိန္မွာ အခိုင္အမာဆိုရန္ကား ခက္ပါသိ ေရ။ သို႔ေသာ္လည္း ရခိုင္လူမ်ဳိး႐ို႕ ေျပာဆိုစကားကို ေလ့လာၾကည့္လွ်င္ ေလးဆယ့္ႏွစ္မ်ဳိးေသာ သံစဥ္ကာ ရန္ကို တိြရပါေရ။ ယင္းမွာ-
အ၊ အာ၊ အား၊ အိ၊ အီ၊ အီး
အု၊ အူ၊ အူး၊ ေအ့၊ ေအ၊ ေအး
ေအာ့၊ ေအာ္၊ ေအာ၊ အန္႔၊ အန္၊ အန္း
အို႔၊ အို၊ အိုး၊ အင့္၊ အင္၊ အင္း
အိုင့္၊ အိုင္၊ အိုင္း၊ အိမ့္၊ အိမ္၊ အိမ္း
အုန္႔၊ အုန္၊ အုန္း၊ ေအာင့္၊ ေအာင္၊ ေအာင္း
အက္၊ အိုက္(စ္)၊ ေအာက္၊ အိတ္၊ အတ္၊ အုတ္
ဤ(၄၂) မ်ဳိး သံစဥ္တြဲမွာ ဟထိုး၊၀ဆြဲ၊ ယပင့္၊ရရစ္႐ို႕သည္ တူညီေသာ ကာရန္စဲဇဥ္ ယူထားသည္ကို တိြရပါ ေရ။ ဥပမာ ကြတ္၊ ၀တ္၊ ကၽြတ္၊ စပ္၊ ေတာင္းမွာ အကြတ္ လူအ၀တ္ႏွင့္ တင့္အပ္ရုပ္အဆင္း။
၀ဒင္းၾကက္၀တ္၊ ဥကကၽြတ္
မ်ဳိးဇာတ္ မပီျပင္။
အတင္းပီးစပ္၊
စိတ္မ၀ပ္ေက၊
ေနာက္စပ္သားမခင္။
ကြတ္ဆိုေသာ အသံထြက္မွာ "က" အကၡရာထဲမွ "အ" သရခြင္း၍ "၀" ကို အသံျပည့္ယူၿပီး တ၀မ္းပူထဲမွ "အ" သရကို သတ္ထားေသာ အသံျဖစ္ပါေရ။
ျပယုဂ္
က္-၀-တ္=ကြတ္ ျဖစ္ပါေရ၊ တျခား ထိုး၊ဆြဲ၊ပင့္၊ရစ္အသံတို႔သည္လည္းသံစဥ္(၄၂)မ်ဳိးထဲတြင္ ပါ၀င္နီ၍ မေဖာ္ လိုက္ပါဗ်ာလ္။
သံစဥ္ (၄၂) မ်ဳိး ထဲတြင္ သက္ေအာင့္သရ (၀ါ) သံရပ္သရ (Glottral Stop) ဟုဆိုေသာ ေျခာက္လံုးေသာ စ
ကားသံကို တိြရပါသီးယင့္။
ယင္းမွာ-
အတ္၊ အိုက္(စ္)၊ ေအာက္၊ အိတ္၊ အပ္၊ အုတ္။ ဤသရမ်ားျဖင့္ဆိုထားေသာ မာသ္နာမ္ပုဒ္ စကားလုံုးမ်ားတြင္ ေနာက္စပ္ စကားလံုးမ်ားကို ထိခိုက္ျခင္းမဟိဘဲ ၾကည္လင္ ျပတ္သားစြာ အသံ ထြက္ကတ္ပါေရ။ ဥပမာ သ ရက္ ၏အပင္ဆိုေသာ နာမ္ပုုဒ္စကားလံုး (၂) လံုးကို "၏" ၀ိဘတ္ျဖဳတ္ၿပီး သမာသလုပ္ကာနာမ္တစ္ခုတည္း အျဖစ္ဆိုထားေသာ သရက္ပင္ႏွင့္ အျခားသံရပ္ သရျဖင့္ ဆို ထားေသာ အပင္မ်ားကို ေဖာ္ျပလိုက္ပါေရ။ ဤ သစ္ပင္မ်ားကို ႏွဳတ္ျဖင့္ရြတ္ဆိုသည့္အခါ အသံအားထုတ္ျခင္း မျပဳရဘဲ "ပင္" သည္ "ပင္"အတိုင္း ထြက္လာ ေသာ စကားလံုးကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ သိသာႏိုင္ပါေရ။
သံရပ္သရျဖင့္ ဆိုထားေသာ သမာသ္နာမ္ပုဒ္မ်ား
သရက္-အပင္=သရက္ပင္
၀ရစ္ပင္
ကသစ္ပင္
ေက်းကတုတ္ပင္
ကဒက္ပင္
ပိေတာက္ပင္
ရွက္ပင္
သတြတ္ပင္
ပံုနရိပ္ပင္
ၾကက္တက္ပင္
ပရုပ္ပင္
ခေဒါက္ပင္
သနပ္ပင္
စလပ္ပင္
လက္ထုပ္ပင္
ေရွာက္ပင္
ဧကရာဇ္ပင္...
ဤေဖာ္ျပေသာ သစ္ပင္မ်ားသည္ ေရွ႕ကသံရပ္သရႏွင့္ အေပါင္းခံရ၍ အသံကူးဆက္ျခင္း မခံရဘဲအသံပက တိအတိုင္း တည္ဟိနီျခင္းကို တိြရပါေရ။ သံရပ္သရမွလြဲ၍ သံေျပး၊ သံျပင္း၊ သံေပါ့ စေသာ အသံ႐ို႕ျဖင့္ေပါင္း စပ္ထားေသာ စကားလံုးမ်ားမွာကား ေနာက္နားက ေပါင္းထားေသာ စကားလုံးသို႔ အသံကူးဆက္ကာ မူလ အသံပ်က္လာသည္ကို တိြရပါေရ။
အသံကူးဆက္သံေျပာင္းစကားလံုးမ်ား
မွင္က်ဳိးဗင္
ကုကၠိဳဗင္
ေညာင္ဗင္
သ၀င္ဗင္
ဗန္းဖိြ႕ဗင္
နရြဲးဗင္စသည္႐ို႕ျဖစ္၏။ မွင္းက်ဳိးပင္ကို "ဗင္"ဟူ၍ အသံေျပာင္းျခင္းမွာ ေရွ႕ကခံနီေသာစကားလံုးမ်ား သံရပ္ သရ မဟုတ္ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါေရ။ သစ္ပင ္နာမ္ပုဒ္မ်ားသာမဟုတ္၊ တျခားသမာသိ နာမ္ပုဒ္မ်ားကိုလည္း ဤအတိုင္း တိြရပါလိမ့္မည္။ လက္ကြင္း၊ စက္ကြင္း၊ ခ်က္ကြင္း၊ မ်က္ကြင္း ဆိုေသာ သံရပ္ သရျဖစ္၍ ကြင္း၊ တြင္း စကားလံုးမ်ားကို ပီပီသသ အသံထြက္လာပါေရ။ ေနာက္-သရီဂြင္း၊ ႀကိမ္ဂြင္း၊ စကားလံုးမ်ားမွာ ေရွ႕ခံ စကားလံုး သံရပ္သရ မဟုတ္ေသာေၾကာင့္ ကြင္းသည္ ဂြင္းအျဖစ္ အသံေျပာင္း လာတတ္သည္ကိုတိြရပါေရ။
ဤသို႔ ကူးေျပာင္းတတ္ေသာ သေဘာကို ဆက္၍ေလ့လာေသာအခါ စကားလံုးမိသားစု (Word of Family) (၀ါ) အုပ္စုတူ အခ်င္းခ်င္းသာ ကူးေျပာင္းတတ္သည္က တိြရပါေရ။ ယင္းမွာ ကမွဂ သို႔ ကြင္းမွဒြင္းသို႔၊ ထင္းမွ ဒင္း သို႔ ( ဥတင္း၀ဒင္း) စသည္တို႔ ျဖစ္ပါေရ။ သံရပ္စကားလံုး အသံကူးေျပာင္း စကားလံုး႐ို႕သည္ လူမ်ဳိးတစ္ မ်ဳိး၏ ဘာသာ စကားတည္မွီရာ မူလအသံ သေဘာရာျဖစ္ပါေရ။ အသံကူးဆက္၍သရပြားႏွင့္ ဗ်ည္းပြားအကၡ ရာမ်ား အေၾကာင္းကို ပါဏီနီ၏ သကၠဋသဒၵါနည္းမွ ေလ့လာရသေလာက္ တစိေခ် တင္ျပလိုပါေရ။
သကၠဋဘာသာ၏ ၀ဏၰမာလာ၌ ငါးဆယ့္ႏွစ္လံုးေသာ အကၡရာဟိပါေရ။ ယင္း(၅၂) လံုးေသာ အကၡရာထဲမွာ သရ၀ဏၰက (၁၆) လံုး၊ဗ်ည္း၀ဏၰက (၃၆) လံုးဟိပါေရ။ သရ၀ဏၰ (၁၆) လံုးသည္ မူလကပင္ (၁၆) လံုးျဖင့္ တည္ဟိနီသည္မဟုတ္။ လိုအပ္ေသာ သရမ်ားကို သုဒၶသရ(၅)လံုးျဖစ္ေသာ (အ၊ဣ၊ဥဳ၊ရီ၊လိ) ႐ို႕မွ အသံကူး ဆက္၍ သရပြားအျဖစ္ ယူထားသည္ကို တိြရပါသည္။(အ-အ- ေပါင္းအာ၊ ဣ-ဣ-ေပါင္း အီ၊ ဥဳ-ဥဳ-ေပါင္း ဥဴ၊ ရီ-ရီ-ေပါင္း ရီ၊ အ-ဣ-အီ-ေပါင္း ေအ၊ အာ-ဥဳ-ဥဴ-ေပါင္း အိုး၊ အာ-ေအ-ေအ-ေပါင္း ေအဲး၊ အာ-အို-အို-ေပါင္း အိုး၀္ ဟူေသာ အသရ၀ဏၰမ်ားျဖစ္ပါေရ။ ဗ်ည္း၀ဏၰထဲတြင္လည္း သရခ်င္း ေပါင္းစပ္၍ ဗ်ည္းပြား အကၡရာ မ်ား ကိုလည္း တိြရပါသိေရ။ ယင္းမွာ ဣ-အီ-အ-ေပါင္း "ယ" အျဖစ္ လည္းေကာင္း၊ ရိ- ရီ - အ-ေပါင္း "ရ" အျဖစ္ လည္းေကာင္း၊ ဥဳ-ဥဴ-အ-ေပါင္း"၀" အျဖစ္လည္းေကာင္း၊ လိ - လီ -လီအ - ေပါင္း"လ"အျဖစ္ လည္း ေကာင္း စသည္႐ို႕ ျဖစ္ပါေရ။
သံယုတၱအကၡရာမ်ားစြာ ဟိပါသိယင့္၊ ဤေဆာင္းပါးရွာရွည္လြန္းမည္ စိတ္ထင္လို႔ မေဖာ္ျပပါဗ်ာလ္။ သကၠဋ အသံမ်ားကို ရခိုင္ ေ၀ါဟာရျဖင့္ ေဖာ္ျပရသည္မွာ မူလအသံထြက္ကိုမမွီ၍ ဘ၀င္မသန္႔ျဖစ္ရပါေရ။ သေဘာ နည္းလမ္းေလာက္ကို ေလ့လာႏိုင္ရန္ တင္ ျပလိုက္ပါယင့္။
သွ်င္အုန္း
ရခိုင္သုတ(ရခိုင္မဂၢဇင္းပါ ေဆာင္းပါးမ်ား) စာအုပ္မွ ကူးယူေဖာ္ျပပါသည္။
No comments:
Post a Comment