ကိုယ္၀န္အတြက္ေရွာင္စရာ
ရခိုင္လူမ်ဳိးတို႔တြင္ ေမြးစအခ်ိန္မွစ၍ မဂၤလာမွဳျပဳလုပ္ရေသာ ဓေလ့ထံုးစံမ်ား ရွိၾကသည္။ မိန္းမမ်ား ကိုယ္၀န္ ေဆာင္လွ်င္ လင္ ေယာက်္ားမ်ားသည္ အသုဘတို႔တြင္ အလွဴေငြ မထည့္ရေခ်။ မသာ လူေသအေလာင္း ေကာင္ႏွင့္ စပ္ဆိုင္ေသာ ကိစၥမ်ားတြင္ ၀င္ေရာက္ကိုင္တြယ္ျခင္း မျပဳလုပ္ရေပ။ တစ္ခ်ဳိ႔တြင္ ေပါက္တူး၊ဓါးမ၊ ေသတၱာ၊ ဖ်ာအခင္းမ်ား မသြင္းရ မ၀ယ္ရေခ်။ အိမ္ရာအသစ္ ေဆာက္လုပ္ျခင္း အိမ္ရာေျမ ၀ယ္ယူခင္း မျပဳ ရေခ်။
ေမြးဖြားစဥ္ဓေလ့
အခ်ဳိ႔ေသာ ရခိုင္အမ်ဳိးသားမ်ားသည္ မိမိအိမ္တြင္ ကေလးမ်က္ႏွာျမင္ရွိလွ်င္ပင္ ထိုအိမ္က ခ်က္ျပဳေသာ ထ မင္းကို မစားေတာ့ေခ်။ ေလာကီပညာ လက္ဖြဲ႔အင္းအိုင္ အသံုးျပဳရွိၾကသူမ်ားမွာ ေမြးဖြားအိမ္ကို ေရွာင္ေလ့ ရွိၾကပါသည္။ထိရွပြန္းပ့ဲ၍ ဒဏ္ရာရေသာ္လည္းေကာင္း၊ အနာေပါက္ေနေသာ္လည္းေကာင္း၊ ေမြးဖြားအိမ္သို႔ ၀င္မိပါက ကင္းပြန္းသင့္သည္ဟု ယူဆၾကသည္။ အနာေယာင္ယမ္း(ေရာင္ယမ္း) လာသည္ကိုပင္ ကင္းပြန္း သင့္သည္ဟု ဆိုၾကသည္။
ေမြးဖြားရာဌာနမွ မထြက္ခြာမီ ေမြးခန္းထဲတြင္ ရွိေနခိုက္ကို ေမြးတြင္း(မီြးတြင္း)ဟု ေခၚသည္။ ေမြးဖြားၿပီးစ သားသည္မိခင္မ်ားသည္ မီးကင္ေလ့ရွိၾကသည္။ ထိုမီးကင္စဥ္ကာလ(၀ါ) မီးကင္ျခင္း မျပတ္ကင္းမီကို စြဲ၍ မီးတြင္းဟုလည္း ေခၚသည္။ ကေလးေမြးဖြားေသာ အမ်ဳိးသမီးအား ေမြးမ(မီြးမ)ဟု ေခၚတြင္ေလ့ရွိသည္။ ေမြးဖြားရာဌာနတြင္ ေမြးမအား အၿမဲေစာင့္ၾကပ္ရသည္။ အစားအစာမ်ားႏွင့္ အသံုးျပဳစရာမ်ားပါ သီးျခား ေပး ထားေလသည္။ ေဆြမ်ဳိးေတာ္စပ္ေသာ မိန္းမမ်ားျဖစ္ေစ၊ အိမ္နားနီးခ်င္းစပ္ေသာ မိန္းမမ်ားကျဖစ္ေစ ေစာင့္ အိပ္ရသည္ကို မီြးေစာင့္ (မီးေစာင့္)သည္ဟု ေခၚသည္။ ေမြးေမတစ္ဦးတည္း ထားရွိက မီြးရပ္မ(မရပ္မန) ေခၚမိစာၦေကာင္မက ေႏွာင့္ယွက္ ေျခာက္လွည့္သည္ဟူ၏။ ထို႔ေၾကာင့္ အေစာင့္အေရွာက္မ်ားႏွင့္သာမက မရပ္မ မေႏွာက္ယွက္ႏိုင္ေစရန္ အကာအကြယ္မ်ားလည္း ျပဳထားၾကေသးသည္။ အကာအကြယ္အတြက္ အိမ္ေလးေထာင့္တြင္ ဇူးခက္မ်ား ခ်ိတ္ဆြဲၾကသည္။ ၾသဇာရြက္မ်ား စိုက္ထားၾကသည္။
ေမြးဖြားၿပီးေနာက္
ကေလးေမြးဖြားၿပီးေနာက္ သံုးရက္သို႔မဟုတ္ ငါးရက္တြင္ မီြးထြက္ရသည္။ ၄င္းကို မီြးပစ္သည္ဟုလည္း ေခၚ သည္။ မီြးထြက္မည့္ မီြးပစ္မည့္ေန႔တြင္ တစ္အိမ္လံုးကိုပါ စပါးေစ့မ်ားျဖင့္ ႀကဲျဖန္းသည္။ ထို႔ျပင္ ဆူးခက္ (စ လူခက္)ႏွင့္ ရိုက္ကာရိုက္ကာ နာနာဘာ၀မ်ားကို ႏွင္ထုတ္ျခင္းျပဳရသည္။ ေမြးခန္းတြင္းရွိသမွ် အိပ္ရာအ၀တ္ အထည္မ်ားကို ေလွ်ာ္ဖြပ္ရသည္။ အခန္းကိုလည္း စင္ၾကယ္ေအာင္ ေဆးေၾကာရသည္။ ထိုေနာက္ လက္ သည္မက ကေလးကို ေရမိုးခ်ဳိးၿပီး နားထြင္း(နားသ)သည္။ တခ်ဳိ႕မွာ ေမြးထြက္သည့္ေန႔တြင္ နားမထြင္းေသး ဘဲ ေနာက္မွ သီးသန္႔ နားထြင္းမဂၤလာ ဟူ၍ ျပဳလုပ္ၾကသည္။
ကင္ပြန္းတပ္၊ ကင္ပြန္းကိုင္
ေရွးက ကင္းပြန္းထြက္ေသာေန႔ သို႔မဟုတ္ နားထြင္းေသာေန႔မ်ားတြင္ အမည္ေပးေလ့ရွိၾကသည္။ ကင္းပြန္း သီးရည္ စသည္တို႔ျဖင့္ ေမြးစကေလးမကို ေခါင္းေဆးမဂၤလာျပဳသည္။ နာမည္ေပးသည္ကိုပင္ ကင္းပြန္းတပ္ သည္ဟု ေခၚဆိုေလသည္။ ေမြးထြက္မည့္ေန႔ ေန႔လယ္တြင္ ဖိတ္ထားေသာ မိန္းမဧည့္သည္မ်ားကို ေကၽြးေမြး ဧည့္ခံရသည္။ ဧည့္သည္မ်ားကလည္း တတ္အားသမွ် လက္ေဆာင္ပစၥည္းျဖစ္ေစ၊ ေငြေၾကးျဖစ္ေစ ေပးၾက သည္။ ထိုေနာက္ ဆုမြန္ေကာင္းမ်ား ေပးၾကသည္ကို "ပသီေပးသည္"ဟု ေခၚေလသည္။ ကင္းပြန္းအတြက္ ဆန္ေကာတစ္ခ်ပ္တြင္ နႏြင္းဆီ၊ ကင္းပြန္းသီးနယ္၍ ေက်ာက္၊ဓါး စသည္ထည့္လ်က္ အသင့္စီစဥ္ရွိသည္။ ထိုကိုလာေရာက္ၾကေသာ ဧည့္မိန္းမမ်ားက အနည္းငယ္စီတို႔၍ ေရေဆးပစ္ၾကသည္။ ဤသည္ကို "ကင္းပြန္း ကိုင္သည္"ဟု ေခၚေလသည္။ ထိုေနာက္ ကေလးအား စတိသေဘာျဖင့္ ေျခကိုေက်ာက္တြင္တစ္ခါ၊ ဓါးတြင္ တစ္ခ်က္ ထိေစပါသည္။ ေက်ာက္လိုမာက်ဳိင္း၍ ဓါးလိုထက္ျမက္ ေစလိုေၾကာင္း သေဘာထားၾကပံုရသည္။
အခ်င္းျမွဳပ္ရာ (ခ်က္ျမွဳပ္ေျမ)
ထို႔ျပင္ ေယာက်္ားကေလး ဆိုပါက မွန္ႏွင့္ေခါင္းေပါင္းကုိ လည္းေကာင္း၊ မိန္းကေလးျဖစ္က ဘီးႏွင့္မွန္ကို လည္းေကာင္း ျပေသးသည္။ ထိုေနာက္ ကင္းပြန္းတပ္သည္ႏွင့္ တစ္ခ်ိန္တည္းတြင္ နားထြင္းေပးေလ့ ရွိခ့ဲၾက သည္။ ယခုအခါ ကင္းပြန္းကိုင္ေလ့ မျပဳၾကေတာ့ဘဲ တေပ်ာ္တပါး စားေသာက္ၿပီး၀မ္းပန္းတသာ အားပါးတရ ေျပာဆိုၾကကာ ျပန္ၾကေတာ့သည္။ သားသည္ မိခင္ေမြးေမအား နႏြင္လိမ္းက်ံၿပီး ေရမိုးခ်ဳိးေစသည္။ ညေန တြင္ ကေလးငယ္၏ အခ်င္းကို အိုးသစ္တြင္ထည့္၍ ေျမတူးျမွဳပ္ပစ္ၾကသည္။ ဤသည္ကို "မီြးပစ္"သည္ ဟု ေခၚသည္။ ဟိုကိုစြဲ၍ ေမြးရာဌာန၊ ေမြးရပ္ေျမ၊ ေမြးဇာတိကို ခ်က္ျမွဳပ္ေျမဟု ေခၚတြင္ျခင္းျဖစ္သည္။
ပုခက္တင္ျပဳစဥ္
ထိုေနာက္ ပုခက္တင္ရသျဖင့္ ပုခက္တင္ မဂၤလာျပဳၾကရသည္။ ထိုသို႔ ပုခက္တင္ျခင္းကို ရိုးရာယဥ္ေက်းမွဳ တစ္ရပ္အျဖစ္ျဖင့္ ျပဳေလ့ရွိသည္ကို ဤသို႔ ခ်ီးက်ဴးေရးစပ္ ထားရွိေလသည္။
"ရကၡမ႑ိဳင္၊ ျပည္ရခိုင္ေလ၊ ရခိုင္ညြန္႔ဖူး၊ ၾကယ္ေသာက္ရွဴးသို႔၊ ကြန္႔ျမဴးဂုဏ္ေရာင္၊ ေသလာေတာင္ဆိုင္း၊ ၿပိဳင္ကရိုင္းတည့္၊ အံု႔မွဳိင္း၀ီ၀ီ၊ ကမ္းၿခီေဒသ၊ မ႑လ၀ယ္၊ ၀ံသမ်ဳိးမွန္၊ တန္းခိုးလွ်ံ၍၊ စိုးစံပုိင္သ၊ ဆိုစဥ္ကပင္၊ အၾကင္အိမ္ယာ၊ ဓမၼတာမွီး၊ သမီးသားေသွ်၊ ထြန္းလတ္ေတခါ၊ ရာဇာရာဇ၊ နရိႏၵက၊ ဒလိဒၶဆံုး၊ တၿပံဳးရႊင္ရႊင္၊ ပုခက္တင္ေက၊ မဂၤလာခန္း၊ ရီစင္ဖ်န္း၍ ထံုးတမ္းစဥ္လာ၊ ခိုင္အမာေလ၊ ရိုးရာမပ်က္"ဟူ၍ ျဖစ္သည္။
အဘုေသွ်အတြက္ ပုခက္တင္ ဧခ်င္းဖြဲ႔
ေရွးရခိုင္ ျမန္မာမင္းမ်ားတြင္ ပုခက္တင္ မဂၤလာကို ႀကီးက်ယ္စြာ က်င္းပခ့ဲေၾကာင္း၊ ပုခ်က္တင္ ဧခ်င္းဖြဲ႔မ်ား က သက္ေသခံေနသည္။ ျမန္မာမင္းမ်ားလက္ထက္ ပုခက္တင္လႊဲရာ၌ သီဆိုေသာ ဧခ်င္းတစ္ေစာင္ကို လည္း ေတြ႔ရသည္။ ဧခ်င္းသက္တမ္းအရ ျမန္မာဧခ်င္း ၁၂ေစာင္ထက္ ေစာသည္။ ဧခ်င္းဆိုသည္မွာ ဘုရင္ မင္းျမတ္၏ သားေတာ္၊ သမီးေတာ္၊ ေျမးေတာ္တို႔ကို အိပ္ေပ်ာ္ေစျခင္းငွာ ပုခက္လႊဲကာ သာယာၿငိမ့္ေညာင္း နာဖြယ္ေကာင္းေအာင္ ဏကာရန္အစ၊ ဧကာရန္ခ်လ်က္ စပ္ဆိုထားေသာ ကဗ်ာပင္တည္း။
အတုမင္းညိဳ(အဒူမင္းညိဳ)
ရခိုင္တြင္ ပုခက္တင္အရြယ္ ကေလးငယ္ကုိ အဘုေသွ်ဟုေခၚသည္။ ထိုပုခက္တင္အရြယ္ အဘုေသွ်တို႔အား ပုခက္လႊဲရန္ စပ္ဆိုရေသာ ဧခ်င္းစပ္ဆိုသူကို "အတု"ဟူေသာအမည္ကို ဂုဏ္ျပဳတပ္ဆင္ထားသျဖင့္ အတု မင္းညိဳ (အဒူမင္းညိဳ)ဟု မည္တြင္လာခ့ဲရျခင္းျဖစ္သည္။ ဘေစာျဖဴမင္း၏ သမီးေတာ္(ေစာေရႊၾကာ) ေမွာက္ ေတာ္ ဧခ်င္းကို အမတ္ႀကီးစာဆို မင္းညိဳက စပ္ဆိုခ့ဲသည္။ ထိုစာဆိုအမတ္ႀကီး မင္းညိဳကား ပုခက္တင္ ဧခ်င္းကို စပ္ဆိုသူျဖစ္၍ အတုမင္းညိဳဟု ေခၚတြင္ခ့ဲေလသည္။
ပုခက္တင္မဂၤလာျပဳပံုမ်ား
သမိုင္းသုေတသီ ဆရာႀကီး ဦးေအာင္သာဦးသည္ ဘေစာျဖဴမင္း၏ သမီးေတာ္ ဧခ်င္း(ေရႊေစတီမူ)ကို ၁၉၇၀ ျပည့္ႏွစ္က တည္းျဖတ္ထုတ္ေ၀ခ့ဲသည္။ ထိုဧျခင္းကို ရခိုင္ရာဇ၀င္အသင္း သတင္းစာတြင္ ထည့္သြင္း ေဖာ္ျပ ခ့ဲေသးသည္။ ထိုအသင္းမွာ ခရစ္ `၉၂၉-ခုႏွစ္တြင္ တည္ေထာင္ခ့ဲၿပီး ေရႊေစတီဆရာေတာ္ နာယကျဖစ္ခ့ဲ သည္။ ဆရာ ဦးေအာင္သာဦး တည္းျဖတ္ ထုတ္ေ၀ေသာ ေရႊေစတီမူ ဧခ်င္းစာအုပ္ စကားဦး၌ ပုခက္တင္ အခမ္းအနား ကိစၥႏွင့္ ပတ္သက္၍ ဤသို႔ ေရးသားထားသည္ကို ေဖာ္ျပအပ္ေပသည္။
"ပုခက္တင္ မဂၤလာအခမ္းအနားသည္ ရခိုင္ျပည္နယ္၌ အလြန္ေရွးက်ေသာ ေခတ္ကပင္ ဆင္းရဲခ်မ္းသာ မေရြး လုပ္ေလ့လုပ္ထရွိေသာ အခမ္းအနား တစ္ရပ္ျဖစ္ပါသည္။ မင္း၊ မွဴးမတ္၊ သူေဌး၊ သူၾကြယ္၊ ကုန္သြယ္၊ လယ္လုပ္တို႔၏ သားသမီးမ်ားကို ေမြးဖြားၿပီးေနာက္ မၾကာမီ ပုခက္တင္၍ ပုခက္လႊဲကာ အိပ္ေပ်ာ္လြယ္စိမ့္ ေသာငွာ သီျခင္းျဖင့္ ေျဖေဖ်ာ္သိပ္တတ္ေသာ အေလ့အထရွိခ့ဲၾကပါသည္။ ကေလးကိုစ၍ ပုခက္တင္ေသာ အခါ သံဃာေတာ္အရွင္ျမတ္မ်ားကို ပင့္ဖိတ္၍ ဆြမ္းေပးၿပီးလွ်င္ မဂၤလသုတ္မ်ား အႏၱရာယ္ကင္း ပရိတ္ေတာ္ မ်ားကို ရြတ္ဖတ္ၿပီး အမည္နာမေပးၾကသည္။
"သူဆင္းရဲတို႔အဖို႔မွာ ႏွီးျဖင့္ရက္လုပ္ေသာ ပုခက္၊ ေၾကးေငြခ်မ္းသာသူတို႔အဖို႔မွာ သစ္သားျဖင့္ျပဳလုပ္ေသာ ပုခက္မ်ားကို အသံုးျပဳၾကပါသည္။ မင္းသားမင္းသမီးတို႔ အဖို႔မွာကား ေရႊေငြရတနာမ်ားျဖင့္ မြမ္းမံျပဳလုပ္ ေသာ ပုခက္ကို အသံုးျပဳၾကေၾကာင္း ဘေစာျဖဴမင္း သမီးေတာ္ဧခ်င္း အပိုဒ္(၄)တြင္-
"သသႏိၶ ံဘိုးနဂ္၊ ညံ့သက္ပင္ျခည္၊ လ်ားနံရွည္ႏွင့္၊ ေနာက္ျပည္မင္းတို႔၊ ခြန္ဆက္တို႔သား၊ ႏွစ္လိုခ်င္စြာ၊ ခါ သာပိတ္အုပ္၊ နတ္လုပ္မယြင္း၊ ေအာက္ႏွီးခင္း၍၊ ေပၚတင္းၾကက္ဟန္၊ ဗိတာန္ေဆာင္ထား၊ ကိုးပါးရတနာ၊ စီျမြာခ်ယ္ယွက္၊ ေရႊပုခက္၀.္၊ ေရႊရြက္လူလူ၊ ေရြျခဴသြင္သြင္၊ လက္ငင္ကိုင္အုပ္၊ မွ်င္မွ်င္တုပ္လ်က္၊ တမုတ္ ႀကိဳးကိုင္ ႏွစ္ဘက္ဆိုင္သည္..."ဟူ၍ စပ္ဆိုထားသည္ကို ေတြ႔ရပါသည္။
ဆိုလိုရင္းသေဘာမွာ သိႏၶတိုင္းျပည္၌ ရက္လုပ္ေသာ ေခ်ာမြတ္ ညံ့သက္လွစြာေသာ ခါသာပိတ္ကို အႏွီး ခင္း၍ အေပၚ၌ ဗိေတာင္ၾကက္ကာ ရတနာကိုးပါးျဖင့္ စီျခယ္ထားေသာ ေရႊပုခက္၌ ေရႊရြက္တလူလူ ေရႊျခဴ တသြင္သြင္ ႏွင့္ ပုခက္လႊဲေသာႀကိဳး (တမုတ္ႀကိဳး)ကိုလည္း ပုခက္တစ္ဘက္တစ္ခ်က္၌ တပ္ဆင္ထားသည္ ဟူ၍ စာဆိုေတာ္ မင္းညိဳသည္ ပုခက္ကို သ႑ာန္ေဖာ္ထားသည္။ အပိုဒ္(၅)၌မူကား ဧခ်င္းကို စည္းႏွင့္ ၀ါးႏွင့္ လက္ခုပ္တေျဖာက္ေျဖာက္တီးကာ "နာဖြယ္ႏွစ္သိမ့္၊ ႏွလံုးၿငိမ့္ေအာင္" သံျပိဳင္သီဆိုရေၾကာင္း ေဖာ္ျပ ထားသည္ကို ေတြ႔ရပါသည္။
ရခိုင္ျပည္နယ္၌ အလြန္ေရွးက်ေသာ ေခတ္ကပင္ ႏို႔စို႔ကေလး သူငယ္မ်ားကုိ နန္းေတာ္ကအစ ေက်းလက္ ေတာရြာထိ ပုခက္ႏွင့္ သိပ္ေလ့ရွိၾက၏။ ယင္းေၾကာင့္ ကေလးသူငယ္မ်ားကို ပုခက္လႊဲ၍ျဖစ္ေစ၊ ယိုင္း(ဒန္္း) စီး၍ျဖစ္ေစ အိပ္ေပ်ာ္လြယ္စိမ့္ေသာငွာ သီခ်င္းသီဆိုေသာ အေလ့အထရွိလာခ့ဲပါသည္။ ယင္းအေလ့အထ သည္ ၿမိဳ႕ႀကီးျပႀကီးမ်ား၌လည္း ရွိခ့ဲၾကပါသည္။ သို႔ေသာ္ တစ္စတစ္စ ေပ်ာက္ကြယ္သေလာက္ ျဖစ္လာ ခ့ဲေသာ္လည္း ေက်းလက္ေတာရြာမ်ား၌ကား အတန္အသင့္ ေတြ႔ရပါေသးသည္။ ယင္းေၾကာင့္လည္း ထိုသီ ခ်င္း၊ ေတးကဗ်ာမ်ားကို "ေက်းလက္ ေတးကဗ်ာမ်ား"ဟူ၍ ေခၚစမွတ္ ျပဳၾကပါသည္။ ယင္းေက်းလက္ ေတး ကဗ်ာမ်ားပင္ တစ္စတစ္စ ေပ်ာက္ကြယ္လာခ့ဲၿပီးျဖစ္သျဖင့္ အသွ်င္စကၠိႏၵ ရွာေဖြစုေဆာင္း ျပဳစုထားသည္မွာ အားရစဖြယ္ ေကာင္းလွပါသည္။ ထိုေတးကဗ်ာမ်ားကို ဖတ္ရွဳျခင္းအားျဖင့္ ေရွးျဖစ္ေဟာင္း ေအာက္ေမ့ဖြယ္ လည္း ေကာင္းလွပါသည္။
"ယိုင္း" ဆိုေသာစကားမွာ ကေလးသူငယ္ကို ရင္ခြင္ပိုက္၍ လူႀကီးပါ တက္စီးႏိုင္ေသာ ပုခက္တစ္မ်ဳိးျဖစ္ပါ သည္။ ေရွးေခတ္က ေယာက်္ား၊ မိန္းမ၊ လူငယ္လူရြယ္မ်ား စီးဖူးၾကပါသည္။ ႏို႔စို႔အရြယ္ ကေလးသူငယ္ကို ရင္ခြင္ပိုက္၍ သီခ်င္းဆိုကာ သိပ္တတ္ၾကပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဧခ်င္းသည္ ယခုအခါ ေခၚေ၀ၚၾကေသာ ေက်း လက္ေတးကဗ်ာ၊ ေရွးကေတာေရာၿမိဳ႕ပါ သီဆိုၾကေသာ ေတးကဗ်ာမ်ားမွ ျမစ္ဖ်ားခံကာ ေပၚေပါက္လာခ့ဲ သည္ဟု ယံုၾကည္ရပါသည္..."
ပုခက္လုပ္ရာတြင္
ေရွးက ပုခက္ကုိ၀ါးႏွီးျဖင့္ ရက္လုပ္ရာတြင္ အကြက္မ်ားေပၚလြင္ေအာင္ ရက္လုပ္သည္။ လူ၊ နတ္၊ ဘီလူး စသည္ျဖင့္ ေရတြက္ၿပီးလွ်င္ နတ္ကြက္တြင္ က်ေစရန္ ရက္လုပ္ရသည္။ တစ္နည္းဆိုလွ်င္ သံုးခုစီ ေရတြက္ ၿပီး တစ္ခုစြန္းထားရပါသည္။ ဘီလူးကြက္က်လွ်င္ ကေလးကို ဥပဒ္ျဖစ္ေစသည္ဟု အယူရွိၾကသည္။ ထိုပုခက္ ကို တစ္ေန႔တည္းျဖင့္ အၿပီးရက္လုပ္ရေလသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ၁၉၇၂-ခုႏွစ္ ေတာင္ကုတ္ၿမိဳ႕နယ္မွ "ယို္င္းယိမ္း"တြင္ သရုပ္ေဖာ္ စပ္ဆိုထားသည္မ်ားကို ဤသို႔ ေတြ႔ႏိုင္ေပ၏။
ႏွီးပုခြက္ေခ် ပန္းယိုင္ထိုးနန္႔
အဘိုးေခ်ရက္လို႔ လွလိုက္ေတ
ႏွီးပခြက္ေခ်၊ ပုေခ်စီးဖို႔
နိခ်င္းရက္ခ်င္း ၿပီးလတ္ေက
(စီကာ-ရီကာ-စီကာထပ္လို႔ လူနတ္ ဘီလူး ကြက္ထူးေဖာ္ေရ)၂
အသူ႔ယိုင္းစင္ ေမာင့္ယိုင္းစင္
ဘာဘာပီးေရ ေလွ်ာ္ႀကိဳးတင္။
ပုခက္တင္သည့္အခါ
ပုခက္တင္ မဂၤလာပြဲေန႔တြင္ ခ်မ္းသာဆင္းရဲအေလ်ာက္ တတ္ႏိုင္သမွ် ဧည့္ခံ ေကၽြးေမြးေလ့ရွိသည္။ ပုခက္ တင္မည့္ေန႔ကို အခါေရြးၿပီး ေန႔ေကာင္းရက္သာသည့္အခါ နံနက္ျဖားရီ (ဒီေရ)ျပည့္ခ်ိန္တြင္ ျပဳလုပ္ၾကေလ သည္။ ကေလးကို စတိသေဘာ ေအာင္ေျမကို နင္းေစရသည္။ "လူျဖစ္ေလၿပီ၊ ေနလၾကည့္ေတာ့"ဟုဆိုကာ ေန၊လ တို႔ကိုျပေလ့ ရွိၾကသည္။ ေရစင္ထည့္ထားေသာ ေငြဖလားတြင္ ေရႊစေငြစတို႔ကို ထည့္ၿပီး ေရႊရည္ ေငြရည္ျပဳလ်က္ အေျပခက္ငယ္ျဖင့္ ကေလးႏွင့္ပုခက္ကိုပါ ပက္ဖ်န္းသည္။ ထို႔ျပင္ ဆုမြန္ေကာင္းမ်ားပါ ေပးလ်က္ ပုခက္တင္လႊဲသည္။ ပုခက္တြင္း၌လည္း လင္းေလွတစ္ခက္၊ ဒိုး( ဂံုညင္း)တစ္လက္၊ သံမွိဳတစ္ ေခ်ာင္း၊ ေက်ာက္ခဲငယ္တစ္လံုးကို ထည့္ထားတတ္ၾကေသးသည္။ ဒိုးမွာ အံ့အဲသရဲကိုလည္းေကာင္း၊ လင္း ေလွမွာ တေစၦမွင္စာကို ကာကြယ္ရန္လည္းေကာင္း၊ သံႏွင့္ေက်ာက္တို႔မွာ က်န္းမာခိုင္ခံ့မွဳကို ျဖစ္ေစရန္ ရည္ရြယ္ျခင္းတည္း။ မာန္ေအာင္ သံတြဲ ရမ္းျဗဲေဒသတို႔၌ဆိုလွ်င္ သာျခင္းတတ္မ၊ သို႔မဟုတ္ အဆိုတတ္သူ မ်ားက ယုိင္းသာျခင္း သံၿပိဳင္ဆို၍ ပုခက္တင္ပြဲတြင္ လႊဲငင္ၾကသည္ဆို၏။
ပုခက္တင္သာျခင္း
ဤပုခက္တင္သည္ကို ေရးရခိုင္သာျခင္း၌ ဤသို႔ ေပၚလြင္ေအာင္ စပ္ဆိုထားေပသည္။
နိေကာင္းရက္သာ၊ အခါမီးလို႔၊ မီြးမာတာမွာ၊ ပုခြက္ရွာေရ၊ သားလွ်င္ဘုလွ၊ ဆုျပည့္၀ဖို႔၊ ပသီးေပါင္းစံု၊ ဆုကုန္ ေအာင္ပင္၊ ေရႊစင္ေငြစင္၊ ရီစင္ဖ်န္းလို႔၊ ပီးလတ္ေတေလ ပီးလတ္ေတ။ ကမ္းဆိပ္နဒီ၊ ျဖားရီေဘာင္းျပည့္၊ အခ်ိန္နာရီ၊ ဗဟုိရ္ဟ္စီမွာ၊ ဧယိုင္ပုခြက္၊ သိုင္းႀကိဳးခက္လို႔၊ မိခ်င္မ်က္ရွဳ၊ သားေရႊဥကို၊ ညံ့ႏုလွထြတ္၊ တမြတ္ ေျပာင္ေျပာင္၊ ၀မ္းေရာင္ၿပိဳးျပက္၊ ေရႊယိုင္းထက္၀ယ္၊ ကာသိဂၤရာဇ္၊ တိုင္းျဖစ္ပုဆိုး၊ လႊမ္းၿခံဳမိုးကာ၊ မ်ားလွမိ ႆံ၊ ေမာင္းမရလ်က္၊ သံၿပိဳင္သာျခင္း၊ စည္သံညွင္းလို႔၊ ဒံုမင္းပလီြ၊ တလီေၾကးနင္း၊ ခြက္ခြင္းပတ္သာ၊ တူရိ ယာေလ၊ ၾကားေကမ၀၊ ဧခ်ဧတင္၊ ေရႊရင္ပုခြက္၊ ႏြဲ႔လ်က္ရြက္ကာ၊ ဧယင့္သာ၀ယ္၊ စက္ပါေပ်ာ္မိြ၊ လႊဲဘိ တည့္ေလ၊ ဧေလယင္ယင္၊ ဧယင္ယင္ေလး။
သားလွဧယင္
အဘိုးသွ်င္ရက္ ႏွီးပုခြက္
အဘာျပင္ ေသွ်ာ္ႀကိဳးခက္
အေဘာင္သွ်င္ရို႕ လင္းညွိလက္
အထက္ေကျခင္ဆင္ ေယာင္ေစာင္းျပင္
အမင္လႊဲ ယိုင္းႀကိဳးငင္
သားသွ်င္ဇူေ၀ အိပ္ပါေမ
ဧလည္း ယင္ယင္ ဧ...
ဇေ၀...ေ၀ ... ေလ... ဇေ၀ေ၀...။
(ရခိုင္သဘာ၀ေတးကဗ်ာမ်ားမွ)
အံအဲသရဲမျဖစ္ေစရန္
ကေလးငယ္ကို ႏွဳတ္လွ်ာမေကာင္းသူမ်ား အံ့အဲသရဲ မေျပာဆိုမိရန္လည္း ေစာင့္ေရွာက္ထားေလ့ရွိသည္။ ကေလးငယ္ကို ျဖဴျဖဴေဖြးေဖြး ဆူဆူ၀၀ေလး ခ်စ္ဖြယ္ေကာင္းသနဲ႔ဟု ျပင္ပလူမ်ားက ခ်ီးက်ဴးေျပာတတ္ ၾကသည္။ ထိုသို႔ အေျပာခံရလွ်င္ အံ့သင့္၊ အံ့က်တတ္သည္ ဟူ၏။ အံ့က်လွ်င္ ကေလးမွာ ေရာဂါေ၀ဒနာ ရတတ္သည္ဟု အယူရွိၾကေလသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေျပေပ်ာက္ေစရန္ ညဥ့္အိပ္ရာ၀င္ခါနီး ဒိုး(ဂံုညင္း) တစ္ လက္ကို ကေလးအေပၚယြန္းၿပီးလွ်င္ "ဖီးမေကာင္း၊ ဒဏ္မေကာင္း၊ နင့္ပါးမွာေရာင္း၊ အားလံုးပါပါလိ"ဟု ဆို ကာ မီးတြင္ဖုတ္ရသည္။ ေဖာင္းခနဲ႔ေပါက္မွ အံ့က်သည္ဟု ဆိုပါသည္။ မေပါက္က အံ့က်သည္ဟု မယံုၾကည္ ရ၍ ထပ္မံ၍ မီးဖုတ္ရေလသည္။
ကေလးႏွင့္ေရွာင္စရာ ေဆာင္စရာ
၀ါေခါင္လ ေမြးဖြားလွ်င္လည္းေကာင္း၊ စံု( ၄၊၆၊၈)လတြင္ သြားထြက္လွ်င္လည္းေကာင္း စတိသေဘာျဖင့္ အေရာင္းအ၀ယ္ ျပဳၾကရသည္ဟု ဆို၏။ ထို႔အျပင္ တခ်ဳိ႔ ကေလးမတင္၊ သားမေအာင္ျမင္ေသာသူမ်ားမွာ သခၤ်ဳိင္းမွ ပုခ်က္၊ အေလာင္းခ်ည္ေႏွာင္ႀကိဳး၊ လူေသအေလာင္းေကာင္ကို ရထားတင္ဆြဲေသာႀကိဳးမ်ားႏွင့္ ပုခက္တင္ၾကသည္မ်ားလည္း ရွိေပသည္။ တခ်ဳိ႕မွာ သံဃာေတာ္မ်ားထံ လွဴဒါန္းေလ့ရွိသည္။ ထို႔ေနာက္ ႏို႔ထိန္းေပးသေဘာ ျပန္ယူ၍ ေမြးစားတတ္ၾကသည္။
အထက္ပါ ဓေလ့ထံုးစံမ်ားကား လူမ်ဳိးရွိသေရြ႕ အနည္းအပါး တည္ရွိေသးမည္သာျဖစ္၏။ ႏို႔ထိန္းေရြးခ်ယ္ ေရး ဓေလ့မ်ားလည္း ဘုရင္မင္းမ်ားေခတ္တြင္ ရွိခ့ဲေပ၏။ ေမြးျမဴျပဳစု ၾကည့္ရွဳသြန္သင္မွဳျပဳရန္ မွဴးမတ္မ်ား ကိုယ္ရံမ်ားကိုပါ ခန္႔ထားေလ့ရွိေပ၏။ ရံေရႊေတာ္၊ အထိန္းေတာ္၊ အႀကီးေတာ္၊ အပါးေတာ္မ်ားကား ထိုက့ဲသို႔ တာ၀န္ ထမ္းေဆာင္သူမ်ား၏ ဘြဲ႔၊ ဂုဏ္၊ ရာထူးပင္တည္း။ ရာဇသႀကၤန္ဆရာေတာ္၊ ဦးရစ္ေပါင္းဆရာေတ္၊ စစ္ကြပ္ ဆရာေတာ္၊ ရာဇဂုရု ဆရာေတာ္တို႔လည္း ဘုရင္မင္းညီမင္းသားမ်ား အတတ္ပညာ၊ လိမၼာေရးျခား စသည္တို႔အတြက္ ကြပ္ကဲဆံုးမ ျပဳျပင္ေပးခ့ဲရေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ ထိုသို႔ သူငယ္တစ္ေယာက္ အ ဆင့္အတန္းျမင့္ တက္ေရာက္ႏိုင္ရန္ေရးမွာ ေမြးဖြားသည္မွစ၍ လူ႔ဘ၀တစ္ေလွ်ာက္ မဂၤလာမွဳ၊ ထိန္းသိမ္း ကြပ္ကဲျပဳျပင္မွဳ၊ သင္ၾကားမွဳစနစ္ႏွင့္ မကင္းကြာႏိုင္ေၾကာင္း သိသင့္အပ္ေပသတည္း။
နတ္ျမစ္-ညိဳဇံေမာင္ေက်ာ္ရွီ။
ရကိၡဳင္မဂၢဇင္း၊ အမွတ္(၁၁)
၁၉၈၇ ခု၊ ေဖေဖာ္၀ါရီလထုတ္မွ
ကိုးကားခ်က္မ်ား
၁။ နတ္ျမစ္စန္းေအာင္။ "ရခိုင္ပုခက္လႊဲ ကေလးေခ်ာ့ကဗ်ာမ်ား"။
ေမြးဖြားၿပီးေနာက္
ကေလးေမြးဖြားၿပီးေနာက္ သံုးရက္သို႔မဟုတ္ ငါးရက္တြင္ မီြးထြက္ရသည္။ ၄င္းကို မီြးပစ္သည္ဟုလည္း ေခၚ သည္။ မီြးထြက္မည့္ မီြးပစ္မည့္ေန႔တြင္ တစ္အိမ္လံုးကိုပါ စပါးေစ့မ်ားျဖင့္ ႀကဲျဖန္းသည္။ ထို႔ျပင္ ဆူးခက္ (စ လူခက္)ႏွင့္ ရိုက္ကာရိုက္ကာ နာနာဘာ၀မ်ားကို ႏွင္ထုတ္ျခင္းျပဳရသည္။ ေမြးခန္းတြင္းရွိသမွ် အိပ္ရာအ၀တ္ အထည္မ်ားကို ေလွ်ာ္ဖြပ္ရသည္။ အခန္းကိုလည္း စင္ၾကယ္ေအာင္ ေဆးေၾကာရသည္။ ထိုေနာက္ လက္ သည္မက ကေလးကို ေရမိုးခ်ဳိးၿပီး နားထြင္း(နားသ)သည္။ တခ်ဳိ႕မွာ ေမြးထြက္သည့္ေန႔တြင္ နားမထြင္းေသး ဘဲ ေနာက္မွ သီးသန္႔ နားထြင္းမဂၤလာ ဟူ၍ ျပဳလုပ္ၾကသည္။
ကင္ပြန္းတပ္၊ ကင္ပြန္းကိုင္
ေရွးက ကင္းပြန္းထြက္ေသာေန႔ သို႔မဟုတ္ နားထြင္းေသာေန႔မ်ားတြင္ အမည္ေပးေလ့ရွိၾကသည္။ ကင္းပြန္း သီးရည္ စသည္တို႔ျဖင့္ ေမြးစကေလးမကို ေခါင္းေဆးမဂၤလာျပဳသည္။ နာမည္ေပးသည္ကိုပင္ ကင္းပြန္းတပ္ သည္ဟု ေခၚဆိုေလသည္။ ေမြးထြက္မည့္ေန႔ ေန႔လယ္တြင္ ဖိတ္ထားေသာ မိန္းမဧည့္သည္မ်ားကို ေကၽြးေမြး ဧည့္ခံရသည္။ ဧည့္သည္မ်ားကလည္း တတ္အားသမွ် လက္ေဆာင္ပစၥည္းျဖစ္ေစ၊ ေငြေၾကးျဖစ္ေစ ေပးၾက သည္။ ထိုေနာက္ ဆုမြန္ေကာင္းမ်ား ေပးၾကသည္ကို "ပသီေပးသည္"ဟု ေခၚေလသည္။ ကင္းပြန္းအတြက္ ဆန္ေကာတစ္ခ်ပ္တြင္ နႏြင္းဆီ၊ ကင္းပြန္းသီးနယ္၍ ေက်ာက္၊ဓါး စသည္ထည့္လ်က္ အသင့္စီစဥ္ရွိသည္။ ထိုကိုလာေရာက္ၾကေသာ ဧည့္မိန္းမမ်ားက အနည္းငယ္စီတို႔၍ ေရေဆးပစ္ၾကသည္။ ဤသည္ကို "ကင္းပြန္း ကိုင္သည္"ဟု ေခၚေလသည္။ ထိုေနာက္ ကေလးအား စတိသေဘာျဖင့္ ေျခကိုေက်ာက္တြင္တစ္ခါ၊ ဓါးတြင္ တစ္ခ်က္ ထိေစပါသည္။ ေက်ာက္လိုမာက်ဳိင္း၍ ဓါးလိုထက္ျမက္ ေစလိုေၾကာင္း သေဘာထားၾကပံုရသည္။
အခ်င္းျမွဳပ္ရာ (ခ်က္ျမွဳပ္ေျမ)
ထို႔ျပင္ ေယာက်္ားကေလး ဆိုပါက မွန္ႏွင့္ေခါင္းေပါင္းကုိ လည္းေကာင္း၊ မိန္းကေလးျဖစ္က ဘီးႏွင့္မွန္ကို လည္းေကာင္း ျပေသးသည္။ ထိုေနာက္ ကင္းပြန္းတပ္သည္ႏွင့္ တစ္ခ်ိန္တည္းတြင္ နားထြင္းေပးေလ့ ရွိခ့ဲၾက သည္။ ယခုအခါ ကင္းပြန္းကိုင္ေလ့ မျပဳၾကေတာ့ဘဲ တေပ်ာ္တပါး စားေသာက္ၿပီး၀မ္းပန္းတသာ အားပါးတရ ေျပာဆိုၾကကာ ျပန္ၾကေတာ့သည္။ သားသည္ မိခင္ေမြးေမအား နႏြင္လိမ္းက်ံၿပီး ေရမိုးခ်ဳိးေစသည္။ ညေန တြင္ ကေလးငယ္၏ အခ်င္းကို အိုးသစ္တြင္ထည့္၍ ေျမတူးျမွဳပ္ပစ္ၾကသည္။ ဤသည္ကို "မီြးပစ္"သည္ ဟု ေခၚသည္။ ဟိုကိုစြဲ၍ ေမြးရာဌာန၊ ေမြးရပ္ေျမ၊ ေမြးဇာတိကို ခ်က္ျမွဳပ္ေျမဟု ေခၚတြင္ျခင္းျဖစ္သည္။
ပုခက္တင္ျပဳစဥ္
ထိုေနာက္ ပုခက္တင္ရသျဖင့္ ပုခက္တင္ မဂၤလာျပဳၾကရသည္။ ထိုသို႔ ပုခက္တင္ျခင္းကို ရိုးရာယဥ္ေက်းမွဳ တစ္ရပ္အျဖစ္ျဖင့္ ျပဳေလ့ရွိသည္ကို ဤသို႔ ခ်ီးက်ဴးေရးစပ္ ထားရွိေလသည္။
"ရကၡမ႑ိဳင္၊ ျပည္ရခိုင္ေလ၊ ရခိုင္ညြန္႔ဖူး၊ ၾကယ္ေသာက္ရွဴးသို႔၊ ကြန္႔ျမဴးဂုဏ္ေရာင္၊ ေသလာေတာင္ဆိုင္း၊ ၿပိဳင္ကရိုင္းတည့္၊ အံု႔မွဳိင္း၀ီ၀ီ၊ ကမ္းၿခီေဒသ၊ မ႑လ၀ယ္၊ ၀ံသမ်ဳိးမွန္၊ တန္းခိုးလွ်ံ၍၊ စိုးစံပုိင္သ၊ ဆိုစဥ္ကပင္၊ အၾကင္အိမ္ယာ၊ ဓမၼတာမွီး၊ သမီးသားေသွ်၊ ထြန္းလတ္ေတခါ၊ ရာဇာရာဇ၊ နရိႏၵက၊ ဒလိဒၶဆံုး၊ တၿပံဳးရႊင္ရႊင္၊ ပုခက္တင္ေက၊ မဂၤလာခန္း၊ ရီစင္ဖ်န္း၍ ထံုးတမ္းစဥ္လာ၊ ခိုင္အမာေလ၊ ရိုးရာမပ်က္"ဟူ၍ ျဖစ္သည္။
အဘုေသွ်အတြက္ ပုခက္တင္ ဧခ်င္းဖြဲ႔
ေရွးရခိုင္ ျမန္မာမင္းမ်ားတြင္ ပုခက္တင္ မဂၤလာကို ႀကီးက်ယ္စြာ က်င္းပခ့ဲေၾကာင္း၊ ပုခ်က္တင္ ဧခ်င္းဖြဲ႔မ်ား က သက္ေသခံေနသည္။ ျမန္မာမင္းမ်ားလက္ထက္ ပုခက္တင္လႊဲရာ၌ သီဆိုေသာ ဧခ်င္းတစ္ေစာင္ကို လည္း ေတြ႔ရသည္။ ဧခ်င္းသက္တမ္းအရ ျမန္မာဧခ်င္း ၁၂ေစာင္ထက္ ေစာသည္။ ဧခ်င္းဆိုသည္မွာ ဘုရင္ မင္းျမတ္၏ သားေတာ္၊ သမီးေတာ္၊ ေျမးေတာ္တို႔ကို အိပ္ေပ်ာ္ေစျခင္းငွာ ပုခက္လႊဲကာ သာယာၿငိမ့္ေညာင္း နာဖြယ္ေကာင္းေအာင္ ဏကာရန္အစ၊ ဧကာရန္ခ်လ်က္ စပ္ဆိုထားေသာ ကဗ်ာပင္တည္း။
အတုမင္းညိဳ(အဒူမင္းညိဳ)
ရခိုင္တြင္ ပုခက္တင္အရြယ္ ကေလးငယ္ကုိ အဘုေသွ်ဟုေခၚသည္။ ထိုပုခက္တင္အရြယ္ အဘုေသွ်တို႔အား ပုခက္လႊဲရန္ စပ္ဆိုရေသာ ဧခ်င္းစပ္ဆိုသူကို "အတု"ဟူေသာအမည္ကို ဂုဏ္ျပဳတပ္ဆင္ထားသျဖင့္ အတု မင္းညိဳ (အဒူမင္းညိဳ)ဟု မည္တြင္လာခ့ဲရျခင္းျဖစ္သည္။ ဘေစာျဖဴမင္း၏ သမီးေတာ္(ေစာေရႊၾကာ) ေမွာက္ ေတာ္ ဧခ်င္းကို အမတ္ႀကီးစာဆို မင္းညိဳက စပ္ဆိုခ့ဲသည္။ ထိုစာဆိုအမတ္ႀကီး မင္းညိဳကား ပုခက္တင္ ဧခ်င္းကို စပ္ဆိုသူျဖစ္၍ အတုမင္းညိဳဟု ေခၚတြင္ခ့ဲေလသည္။
ပုခက္တင္မဂၤလာျပဳပံုမ်ား
သမိုင္းသုေတသီ ဆရာႀကီး ဦးေအာင္သာဦးသည္ ဘေစာျဖဴမင္း၏ သမီးေတာ္ ဧခ်င္း(ေရႊေစတီမူ)ကို ၁၉၇၀ ျပည့္ႏွစ္က တည္းျဖတ္ထုတ္ေ၀ခ့ဲသည္။ ထိုဧျခင္းကို ရခိုင္ရာဇ၀င္အသင္း သတင္းစာတြင္ ထည့္သြင္း ေဖာ္ျပ ခ့ဲေသးသည္။ ထိုအသင္းမွာ ခရစ္ `၉၂၉-ခုႏွစ္တြင္ တည္ေထာင္ခ့ဲၿပီး ေရႊေစတီဆရာေတာ္ နာယကျဖစ္ခ့ဲ သည္။ ဆရာ ဦးေအာင္သာဦး တည္းျဖတ္ ထုတ္ေ၀ေသာ ေရႊေစတီမူ ဧခ်င္းစာအုပ္ စကားဦး၌ ပုခက္တင္ အခမ္းအနား ကိစၥႏွင့္ ပတ္သက္၍ ဤသို႔ ေရးသားထားသည္ကို ေဖာ္ျပအပ္ေပသည္။
"ပုခက္တင္ မဂၤလာအခမ္းအနားသည္ ရခိုင္ျပည္နယ္၌ အလြန္ေရွးက်ေသာ ေခတ္ကပင္ ဆင္းရဲခ်မ္းသာ မေရြး လုပ္ေလ့လုပ္ထရွိေသာ အခမ္းအနား တစ္ရပ္ျဖစ္ပါသည္။ မင္း၊ မွဴးမတ္၊ သူေဌး၊ သူၾကြယ္၊ ကုန္သြယ္၊ လယ္လုပ္တို႔၏ သားသမီးမ်ားကို ေမြးဖြားၿပီးေနာက္ မၾကာမီ ပုခက္တင္၍ ပုခက္လႊဲကာ အိပ္ေပ်ာ္လြယ္စိမ့္ ေသာငွာ သီျခင္းျဖင့္ ေျဖေဖ်ာ္သိပ္တတ္ေသာ အေလ့အထရွိခ့ဲၾကပါသည္။ ကေလးကိုစ၍ ပုခက္တင္ေသာ အခါ သံဃာေတာ္အရွင္ျမတ္မ်ားကို ပင့္ဖိတ္၍ ဆြမ္းေပးၿပီးလွ်င္ မဂၤလသုတ္မ်ား အႏၱရာယ္ကင္း ပရိတ္ေတာ္ မ်ားကို ရြတ္ဖတ္ၿပီး အမည္နာမေပးၾကသည္။
"သူဆင္းရဲတို႔အဖို႔မွာ ႏွီးျဖင့္ရက္လုပ္ေသာ ပုခက္၊ ေၾကးေငြခ်မ္းသာသူတို႔အဖို႔မွာ သစ္သားျဖင့္ျပဳလုပ္ေသာ ပုခက္မ်ားကို အသံုးျပဳၾကပါသည္။ မင္းသားမင္းသမီးတို႔ အဖို႔မွာကား ေရႊေငြရတနာမ်ားျဖင့္ မြမ္းမံျပဳလုပ္ ေသာ ပုခက္ကို အသံုးျပဳၾကေၾကာင္း ဘေစာျဖဴမင္း သမီးေတာ္ဧခ်င္း အပိုဒ္(၄)တြင္-
"သသႏိၶ ံဘိုးနဂ္၊ ညံ့သက္ပင္ျခည္၊ လ်ားနံရွည္ႏွင့္၊ ေနာက္ျပည္မင္းတို႔၊ ခြန္ဆက္တို႔သား၊ ႏွစ္လိုခ်င္စြာ၊ ခါ သာပိတ္အုပ္၊ နတ္လုပ္မယြင္း၊ ေအာက္ႏွီးခင္း၍၊ ေပၚတင္းၾကက္ဟန္၊ ဗိတာန္ေဆာင္ထား၊ ကိုးပါးရတနာ၊ စီျမြာခ်ယ္ယွက္၊ ေရႊပုခက္၀.္၊ ေရႊရြက္လူလူ၊ ေရြျခဴသြင္သြင္၊ လက္ငင္ကိုင္အုပ္၊ မွ်င္မွ်င္တုပ္လ်က္၊ တမုတ္ ႀကိဳးကိုင္ ႏွစ္ဘက္ဆိုင္သည္..."ဟူ၍ စပ္ဆိုထားသည္ကို ေတြ႔ရပါသည္။
ဆိုလိုရင္းသေဘာမွာ သိႏၶတိုင္းျပည္၌ ရက္လုပ္ေသာ ေခ်ာမြတ္ ညံ့သက္လွစြာေသာ ခါသာပိတ္ကို အႏွီး ခင္း၍ အေပၚ၌ ဗိေတာင္ၾကက္ကာ ရတနာကိုးပါးျဖင့္ စီျခယ္ထားေသာ ေရႊပုခက္၌ ေရႊရြက္တလူလူ ေရႊျခဴ တသြင္သြင္ ႏွင့္ ပုခက္လႊဲေသာႀကိဳး (တမုတ္ႀကိဳး)ကိုလည္း ပုခက္တစ္ဘက္တစ္ခ်က္၌ တပ္ဆင္ထားသည္ ဟူ၍ စာဆိုေတာ္ မင္းညိဳသည္ ပုခက္ကို သ႑ာန္ေဖာ္ထားသည္။ အပိုဒ္(၅)၌မူကား ဧခ်င္းကို စည္းႏွင့္ ၀ါးႏွင့္ လက္ခုပ္တေျဖာက္ေျဖာက္တီးကာ "နာဖြယ္ႏွစ္သိမ့္၊ ႏွလံုးၿငိမ့္ေအာင္" သံျပိဳင္သီဆိုရေၾကာင္း ေဖာ္ျပ ထားသည္ကို ေတြ႔ရပါသည္။
ရခိုင္ျပည္နယ္၌ အလြန္ေရွးက်ေသာ ေခတ္ကပင္ ႏို႔စို႔ကေလး သူငယ္မ်ားကုိ နန္းေတာ္ကအစ ေက်းလက္ ေတာရြာထိ ပုခက္ႏွင့္ သိပ္ေလ့ရွိၾက၏။ ယင္းေၾကာင့္ ကေလးသူငယ္မ်ားကို ပုခက္လႊဲ၍ျဖစ္ေစ၊ ယိုင္း(ဒန္္း) စီး၍ျဖစ္ေစ အိပ္ေပ်ာ္လြယ္စိမ့္ေသာငွာ သီခ်င္းသီဆိုေသာ အေလ့အထရွိလာခ့ဲပါသည္။ ယင္းအေလ့အထ သည္ ၿမိဳ႕ႀကီးျပႀကီးမ်ား၌လည္း ရွိခ့ဲၾကပါသည္။ သို႔ေသာ္ တစ္စတစ္စ ေပ်ာက္ကြယ္သေလာက္ ျဖစ္လာ ခ့ဲေသာ္လည္း ေက်းလက္ေတာရြာမ်ား၌ကား အတန္အသင့္ ေတြ႔ရပါေသးသည္။ ယင္းေၾကာင့္လည္း ထိုသီ ခ်င္း၊ ေတးကဗ်ာမ်ားကို "ေက်းလက္ ေတးကဗ်ာမ်ား"ဟူ၍ ေခၚစမွတ္ ျပဳၾကပါသည္။ ယင္းေက်းလက္ ေတး ကဗ်ာမ်ားပင္ တစ္စတစ္စ ေပ်ာက္ကြယ္လာခ့ဲၿပီးျဖစ္သျဖင့္ အသွ်င္စကၠိႏၵ ရွာေဖြစုေဆာင္း ျပဳစုထားသည္မွာ အားရစဖြယ္ ေကာင္းလွပါသည္။ ထိုေတးကဗ်ာမ်ားကို ဖတ္ရွဳျခင္းအားျဖင့္ ေရွးျဖစ္ေဟာင္း ေအာက္ေမ့ဖြယ္ လည္း ေကာင္းလွပါသည္။
"ယိုင္း" ဆိုေသာစကားမွာ ကေလးသူငယ္ကို ရင္ခြင္ပိုက္၍ လူႀကီးပါ တက္စီးႏိုင္ေသာ ပုခက္တစ္မ်ဳိးျဖစ္ပါ သည္။ ေရွးေခတ္က ေယာက်္ား၊ မိန္းမ၊ လူငယ္လူရြယ္မ်ား စီးဖူးၾကပါသည္။ ႏို႔စို႔အရြယ္ ကေလးသူငယ္ကို ရင္ခြင္ပိုက္၍ သီခ်င္းဆိုကာ သိပ္တတ္ၾကပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဧခ်င္းသည္ ယခုအခါ ေခၚေ၀ၚၾကေသာ ေက်း လက္ေတးကဗ်ာ၊ ေရွးကေတာေရာၿမိဳ႕ပါ သီဆိုၾကေသာ ေတးကဗ်ာမ်ားမွ ျမစ္ဖ်ားခံကာ ေပၚေပါက္လာခ့ဲ သည္ဟု ယံုၾကည္ရပါသည္..."
ပုခက္လုပ္ရာတြင္
ေရွးက ပုခက္ကုိ၀ါးႏွီးျဖင့္ ရက္လုပ္ရာတြင္ အကြက္မ်ားေပၚလြင္ေအာင္ ရက္လုပ္သည္။ လူ၊ နတ္၊ ဘီလူး စသည္ျဖင့္ ေရတြက္ၿပီးလွ်င္ နတ္ကြက္တြင္ က်ေစရန္ ရက္လုပ္ရသည္။ တစ္နည္းဆိုလွ်င္ သံုးခုစီ ေရတြက္ ၿပီး တစ္ခုစြန္းထားရပါသည္။ ဘီလူးကြက္က်လွ်င္ ကေလးကို ဥပဒ္ျဖစ္ေစသည္ဟု အယူရွိၾကသည္။ ထိုပုခက္ ကို တစ္ေန႔တည္းျဖင့္ အၿပီးရက္လုပ္ရေလသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ၁၉၇၂-ခုႏွစ္ ေတာင္ကုတ္ၿမိဳ႕နယ္မွ "ယို္င္းယိမ္း"တြင္ သရုပ္ေဖာ္ စပ္ဆိုထားသည္မ်ားကို ဤသို႔ ေတြ႔ႏိုင္ေပ၏။
ႏွီးပုခြက္ေခ် ပန္းယိုင္ထိုးနန္႔
အဘိုးေခ်ရက္လို႔ လွလိုက္ေတ
ႏွီးပခြက္ေခ်၊ ပုေခ်စီးဖို႔
နိခ်င္းရက္ခ်င္း ၿပီးလတ္ေက
(စီကာ-ရီကာ-စီကာထပ္လို႔ လူနတ္ ဘီလူး ကြက္ထူးေဖာ္ေရ)၂
အသူ႔ယိုင္းစင္ ေမာင့္ယိုင္းစင္
ဘာဘာပီးေရ ေလွ်ာ္ႀကိဳးတင္။
ပုခက္တင္သည့္အခါ
ပုခက္တင္ မဂၤလာပြဲေန႔တြင္ ခ်မ္းသာဆင္းရဲအေလ်ာက္ တတ္ႏိုင္သမွ် ဧည့္ခံ ေကၽြးေမြးေလ့ရွိသည္။ ပုခက္ တင္မည့္ေန႔ကို အခါေရြးၿပီး ေန႔ေကာင္းရက္သာသည့္အခါ နံနက္ျဖားရီ (ဒီေရ)ျပည့္ခ်ိန္တြင္ ျပဳလုပ္ၾကေလ သည္။ ကေလးကို စတိသေဘာ ေအာင္ေျမကို နင္းေစရသည္။ "လူျဖစ္ေလၿပီ၊ ေနလၾကည့္ေတာ့"ဟုဆိုကာ ေန၊လ တို႔ကိုျပေလ့ ရွိၾကသည္။ ေရစင္ထည့္ထားေသာ ေငြဖလားတြင္ ေရႊစေငြစတို႔ကို ထည့္ၿပီး ေရႊရည္ ေငြရည္ျပဳလ်က္ အေျပခက္ငယ္ျဖင့္ ကေလးႏွင့္ပုခက္ကိုပါ ပက္ဖ်န္းသည္။ ထို႔ျပင္ ဆုမြန္ေကာင္းမ်ားပါ ေပးလ်က္ ပုခက္တင္လႊဲသည္။ ပုခက္တြင္း၌လည္း လင္းေလွတစ္ခက္၊ ဒိုး( ဂံုညင္း)တစ္လက္၊ သံမွိဳတစ္ ေခ်ာင္း၊ ေက်ာက္ခဲငယ္တစ္လံုးကို ထည့္ထားတတ္ၾကေသးသည္။ ဒိုးမွာ အံ့အဲသရဲကိုလည္းေကာင္း၊ လင္း ေလွမွာ တေစၦမွင္စာကို ကာကြယ္ရန္လည္းေကာင္း၊ သံႏွင့္ေက်ာက္တို႔မွာ က်န္းမာခိုင္ခံ့မွဳကို ျဖစ္ေစရန္ ရည္ရြယ္ျခင္းတည္း။ မာန္ေအာင္ သံတြဲ ရမ္းျဗဲေဒသတို႔၌ဆိုလွ်င္ သာျခင္းတတ္မ၊ သို႔မဟုတ္ အဆိုတတ္သူ မ်ားက ယုိင္းသာျခင္း သံၿပိဳင္ဆို၍ ပုခက္တင္ပြဲတြင္ လႊဲငင္ၾကသည္ဆို၏။
ပုခက္တင္သာျခင္း
ဤပုခက္တင္သည္ကို ေရးရခိုင္သာျခင္း၌ ဤသို႔ ေပၚလြင္ေအာင္ စပ္ဆိုထားေပသည္။
နိေကာင္းရက္သာ၊ အခါမီးလို႔၊ မီြးမာတာမွာ၊ ပုခြက္ရွာေရ၊ သားလွ်င္ဘုလွ၊ ဆုျပည့္၀ဖို႔၊ ပသီးေပါင္းစံု၊ ဆုကုန္ ေအာင္ပင္၊ ေရႊစင္ေငြစင္၊ ရီစင္ဖ်န္းလို႔၊ ပီးလတ္ေတေလ ပီးလတ္ေတ။ ကမ္းဆိပ္နဒီ၊ ျဖားရီေဘာင္းျပည့္၊ အခ်ိန္နာရီ၊ ဗဟုိရ္ဟ္စီမွာ၊ ဧယိုင္ပုခြက္၊ သိုင္းႀကိဳးခက္လို႔၊ မိခ်င္မ်က္ရွဳ၊ သားေရႊဥကို၊ ညံ့ႏုလွထြတ္၊ တမြတ္ ေျပာင္ေျပာင္၊ ၀မ္းေရာင္ၿပိဳးျပက္၊ ေရႊယိုင္းထက္၀ယ္၊ ကာသိဂၤရာဇ္၊ တိုင္းျဖစ္ပုဆိုး၊ လႊမ္းၿခံဳမိုးကာ၊ မ်ားလွမိ ႆံ၊ ေမာင္းမရလ်က္၊ သံၿပိဳင္သာျခင္း၊ စည္သံညွင္းလို႔၊ ဒံုမင္းပလီြ၊ တလီေၾကးနင္း၊ ခြက္ခြင္းပတ္သာ၊ တူရိ ယာေလ၊ ၾကားေကမ၀၊ ဧခ်ဧတင္၊ ေရႊရင္ပုခြက္၊ ႏြဲ႔လ်က္ရြက္ကာ၊ ဧယင့္သာ၀ယ္၊ စက္ပါေပ်ာ္မိြ၊ လႊဲဘိ တည့္ေလ၊ ဧေလယင္ယင္၊ ဧယင္ယင္ေလး။
သားလွဧယင္
အဘိုးသွ်င္ရက္ ႏွီးပုခြက္
အဘာျပင္ ေသွ်ာ္ႀကိဳးခက္
အေဘာင္သွ်င္ရို႕ လင္းညွိလက္
အထက္ေကျခင္ဆင္ ေယာင္ေစာင္းျပင္
အမင္လႊဲ ယိုင္းႀကိဳးငင္
သားသွ်င္ဇူေ၀ အိပ္ပါေမ
ဧလည္း ယင္ယင္ ဧ...
ဇေ၀...ေ၀ ... ေလ... ဇေ၀ေ၀...။
(ရခိုင္သဘာ၀ေတးကဗ်ာမ်ားမွ)
အံအဲသရဲမျဖစ္ေစရန္
ကေလးငယ္ကို ႏွဳတ္လွ်ာမေကာင္းသူမ်ား အံ့အဲသရဲ မေျပာဆိုမိရန္လည္း ေစာင့္ေရွာက္ထားေလ့ရွိသည္။ ကေလးငယ္ကို ျဖဴျဖဴေဖြးေဖြး ဆူဆူ၀၀ေလး ခ်စ္ဖြယ္ေကာင္းသနဲ႔ဟု ျပင္ပလူမ်ားက ခ်ီးက်ဴးေျပာတတ္ ၾကသည္။ ထိုသို႔ အေျပာခံရလွ်င္ အံ့သင့္၊ အံ့က်တတ္သည္ ဟူ၏။ အံ့က်လွ်င္ ကေလးမွာ ေရာဂါေ၀ဒနာ ရတတ္သည္ဟု အယူရွိၾကေလသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေျပေပ်ာက္ေစရန္ ညဥ့္အိပ္ရာ၀င္ခါနီး ဒိုး(ဂံုညင္း) တစ္ လက္ကို ကေလးအေပၚယြန္းၿပီးလွ်င္ "ဖီးမေကာင္း၊ ဒဏ္မေကာင္း၊ နင့္ပါးမွာေရာင္း၊ အားလံုးပါပါလိ"ဟု ဆို ကာ မီးတြင္ဖုတ္ရသည္။ ေဖာင္းခနဲ႔ေပါက္မွ အံ့က်သည္ဟု ဆိုပါသည္။ မေပါက္က အံ့က်သည္ဟု မယံုၾကည္ ရ၍ ထပ္မံ၍ မီးဖုတ္ရေလသည္။
ကေလးႏွင့္ေရွာင္စရာ ေဆာင္စရာ
၀ါေခါင္လ ေမြးဖြားလွ်င္လည္းေကာင္း၊ စံု( ၄၊၆၊၈)လတြင္ သြားထြက္လွ်င္လည္းေကာင္း စတိသေဘာျဖင့္ အေရာင္းအ၀ယ္ ျပဳၾကရသည္ဟု ဆို၏။ ထို႔အျပင္ တခ်ဳိ႔ ကေလးမတင္၊ သားမေအာင္ျမင္ေသာသူမ်ားမွာ သခၤ်ဳိင္းမွ ပုခ်က္၊ အေလာင္းခ်ည္ေႏွာင္ႀကိဳး၊ လူေသအေလာင္းေကာင္ကို ရထားတင္ဆြဲေသာႀကိဳးမ်ားႏွင့္ ပုခက္တင္ၾကသည္မ်ားလည္း ရွိေပသည္။ တခ်ဳိ႕မွာ သံဃာေတာ္မ်ားထံ လွဴဒါန္းေလ့ရွိသည္။ ထို႔ေနာက္ ႏို႔ထိန္းေပးသေဘာ ျပန္ယူ၍ ေမြးစားတတ္ၾကသည္။
အထက္ပါ ဓေလ့ထံုးစံမ်ားကား လူမ်ဳိးရွိသေရြ႕ အနည္းအပါး တည္ရွိေသးမည္သာျဖစ္၏။ ႏို႔ထိန္းေရြးခ်ယ္ ေရး ဓေလ့မ်ားလည္း ဘုရင္မင္းမ်ားေခတ္တြင္ ရွိခ့ဲေပ၏။ ေမြးျမဴျပဳစု ၾကည့္ရွဳသြန္သင္မွဳျပဳရန္ မွဴးမတ္မ်ား ကိုယ္ရံမ်ားကိုပါ ခန္႔ထားေလ့ရွိေပ၏။ ရံေရႊေတာ္၊ အထိန္းေတာ္၊ အႀကီးေတာ္၊ အပါးေတာ္မ်ားကား ထိုက့ဲသို႔ တာ၀န္ ထမ္းေဆာင္သူမ်ား၏ ဘြဲ႔၊ ဂုဏ္၊ ရာထူးပင္တည္း။ ရာဇသႀကၤန္ဆရာေတာ္၊ ဦးရစ္ေပါင္းဆရာေတ္၊ စစ္ကြပ္ ဆရာေတာ္၊ ရာဇဂုရု ဆရာေတာ္တို႔လည္း ဘုရင္မင္းညီမင္းသားမ်ား အတတ္ပညာ၊ လိမၼာေရးျခား စသည္တို႔အတြက္ ကြပ္ကဲဆံုးမ ျပဳျပင္ေပးခ့ဲရေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ ထိုသို႔ သူငယ္တစ္ေယာက္ အ ဆင့္အတန္းျမင့္ တက္ေရာက္ႏိုင္ရန္ေရးမွာ ေမြးဖြားသည္မွစ၍ လူ႔ဘ၀တစ္ေလွ်ာက္ မဂၤလာမွဳ၊ ထိန္းသိမ္း ကြပ္ကဲျပဳျပင္မွဳ၊ သင္ၾကားမွဳစနစ္ႏွင့္ မကင္းကြာႏိုင္ေၾကာင္း သိသင့္အပ္ေပသတည္း။
နတ္ျမစ္-ညိဳဇံေမာင္ေက်ာ္ရွီ။
ရကိၡဳင္မဂၢဇင္း၊ အမွတ္(၁၁)
၁၉၈၇ ခု၊ ေဖေဖာ္၀ါရီလထုတ္မွ
ကိုးကားခ်က္မ်ား
၁။ နတ္ျမစ္စန္းေအာင္။ "ရခိုင္ပုခက္လႊဲ ကေလးေခ်ာ့ကဗ်ာမ်ား"။
ရခိုင္ျပည္နယ္စာေစာင္။အမွတ္(၁၂)
၂။ အသွ်င္စကၠိႏၵ ။ "ရခုိင္သဘာ၀ေတးကဗ်ာမ်ား ၁၉၆၁"။
၃။ ရခိုင္ျပည္နယ္ျဖစ္စဥ္သမိုင္း (ပဥၥမတြဲ) မိတၱဴပြားမူ။
(အရွင္စကၠိႏၵ- ရခိုင္ယဥ္ေက်းမွဳမ်ား အမွတ္(၈) မွ -)
၃။ ရခိုင္ျပည္နယ္ျဖစ္စဥ္သမိုင္း (ပဥၥမတြဲ) မိတၱဴပြားမူ။
(အရွင္စကၠိႏၵ- ရခိုင္ယဥ္ေက်းမွဳမ်ား အမွတ္(၈) မွ -)
No comments:
Post a Comment